Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Perustietovarantojen viitearkkitehtuuri PerustA

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Perustietovarantojen viitearkkitehtuuri PerustA"— Esityksen transkriptio:

1 Perustietovarantojen viitearkkitehtuuri PerustA
Ohjeistus perustietojen jakelun ja hyödyntämisen suunnitteluun

2 Julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuuri JHKA ja viitearkkitehtuurit
Julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuuri JHKA tulee sisältämään mm. viitearkkitehtuurien kuvauksia, joilla ohjataan tietyn rajatun ratkaisukokonaisuuden suunnittelua ja toteutusta julkisen hallinnon organisaatioissa halutunlaiseen yhtenäiseen toteutusrakenteeseen. Perustietovarantojen viitearkkitehtuuri on yksi näistä viitearkkitehtuureista

3 Perustietovarantojen viitearkkitehtuurihankkeen (PerustA) tavoite
Yhteinen loogisen tason rakennemalli – viitearkkitehtuuri – sille, miten julkisen hallinnon perustietovarannoissa sijaitsevia tietoja hyödynnetään julkisen hallinnon organisaatioiden prosesseissa ja tietojärjestelmissä Ohjeistus perustietojen jakelun ja hyödyntämisen suunnitteluun, käsikirjamainen esitystapa Työ on rajattu hyödyntämisen rajapintaan: ei mennä organisaatioiden prosessien ja tietojärjestelmien sisälle Mallia voidaan hyödyntää myös muissa tietovarannoissa

4 Työryhmä Kauhanen-Simanainen, Anne valtiovarainministeriö, pj. 2013/05 lähtien (Jukka Uusitalo 2013/ /05) Holopainen, Aija - Lahden kaupunki Hämäläinen, Tuula - Verohallinto Kaatrasalo, Mauri - Istekki Oy/Pohjois-Savon sairaanhoitopiiri Kallio, Anne - sosiaali- ja terveysministeriö Karttaavi, Tommi - Suomen Kuntaliitto Kukkonen, Marko - Espoon kaupunki Luukko, Teemu - sisäasiainministeriö Myllymäki, Tarja - Maanmittauslaitos Mäkinen-Jaakkola, Leena - Lapin aluehallintovirasto von Nandestadh, Casper - Kansaneläkelaitos Ruuska, Rami - sisäasiainministeriö Sammalkivi, Ritva - opetus- ja kulttuuriministeriö Karstu, Sakari - Patentti- ja rekisterihallitus Koskinen, Ville - Tilastokeskus Salovaara, Timo - Väestörekisterikeskus Tuomiranta, Matti - Tampereen kaupunki Konsultit: Jari Tietäväinen ja Pasi Lahtonen, Sofigate Oy

5 Hankkeen vaihe ja aikataulu
Perustietovarantojen viitearkkitehtuurista pyydettiin lausuntoja mennessä Raporttia työstetään lausuntojen pohjalta ja se valmistuu mennessä Käsittely Pertiva-jaostossa, JHKA-jaostossa ja JUHTAssa Julkaistaan Yhteentoimivuusportaalissa

6 Perustietovarantojen viitearkkitehtuurin soveltamiskohteet
Tietojen haku prosessien ja järjestelmien käyttöön Tietovarantoa hallinnoivan organisaation ulkopuolelta tulevat/tehtävät tietojen päivityksen tietovarantoon Tietojen jakelu ja käyttöön tarjoaminen julkisen hallinnon organisaatioiden prosessien ja tietojärjestelmien hyödynnettäviksi yhtenäisellä tavalla

7 Käsitteitä Tietovaranto Rekisteri Kertarekisteröinti Aineisto
Tietotuote Tietovastuullinen Palvelu Palvelun kuvaus Palvelurajapinta Palvelukokonaisuus Rajapintapalvelu Sisältöpalvelu Muutostietopalvelu Sopimus tiedon käytöstä Käyttöoikeus

8 Tavoitetila Eri sidosryhmille tarjottavat sisältöpalvelut automatisoidaan tulevaisuudessa entistä enemmän. Tavoite: aika tiedon synnystä sen käyttöönottoon on mahdollisimman lyhyt. Tiedon tuottajan rooli korostuu Tietoa ylläpitävät ne sidosryhmät, joiden luonnollisten prosessien osana tieto syntyy

9 Perustietovarantojen viitearkkitehtuurin soveltaminen, käsikirjamainen esitystapa
1. Huomioi ja kuvaa yhteentoimivuus, sidosarkkitehtuurit ja muut ohjaavat tekijät 2. Huomioi julkisen hallinnon arkkitehtuuriperiaatteet 3. Tunnista perustietovarantoon liittyvät sidosryhmät ja roolit 4. Kuvaa perustietovarantoon liittyvät prosessit 5. Tunnista tarkasteltavan tietovarannon taso tietovarantojen jäsennyksessä 6. Päätä perustietovarantojen tiedon tuottamis- ja hyödyntämismalleista 7. Kuvaa perustietovarannon päätietoryhmät ja muu sisältö 8. Suunnittele tietojärjestelmäarkkitehtuurin ylätasonlooginen jäsennys 9. Huomioi järjestelmäkomponenttien omistajien vastuut sidosryhmittäin 10. Huomioi perustietovarantojen palveluarkkitehtuuri 11. Huomioi sähköisen asioinnin viitearkkitehtuuri käyttöliittymäkerroksessa 12. Suunnittele teknologia-arkkitehtuuri

10 Perustietovarantojen viitearkkitehtuurin rakenne, elementit ja riippuvudet
Julkisen hallinnon tietoarkkitehtuuri Perustietovarantojen viitearkkitehtuuri Tarkasteltavan perustietovarannon kohdealuekohtaiset vaikutukset ja valinnat Periaatteellinen taso Toiminnan näkökulma Tiedon näkökulma Tietojärjestelmien ja teknologian näkökulma Lainsäädännön yhteentoimivuus Organisaatioiden yhteentoimivuus Semanttinen yhteentoimivuus Tekninen yhteentoimivuus Poliittinen tahtotila Kaikille perustietovarannoille yhteiset, geneeriset ratkaisumallit Noudattaa: PERA, Palveluväylän viitearkkitehtuuri, SAVI Perustietovarantoihin liittyvät lait ja asetukset Sidosryhmät Perustietovarantoja ohjaavat periaatteet Yhteentoimivat prosessit Tiedon tuottamis- ja hyödyntämisstrategiat Loogiset perustietovarannot Päätietoryhmät ja käsitteet Metatietoarkkitehtuuri, Metadatapalvelu Noudat-taa: VAHTI-ohjeet

11 Julkisen hallinnon arkkitehtuuriperiaatteiden vaikutukset perustietovarantojen viitearkkitehtuuriin
Vältä perustiedon kopiointia useaan järjestelmään Nimeä perustietovarannon tietovastuullinen ja tiedon tuottajat ja määrittele vastuun jako Määrittele palvelujen ja tietotuotteiden metatiedot metatietopalveluun Noudata rajapintojen toteutuksessa PERA-määritystä, varaudu palveluiden liittämiseen Kansalliseen Palveluväylään Toimi asiakaslähtöisesti ja yhteistyössä keskeisten sidosryhmien kanssa Huolehdi tietoturvasta. Nouda valtionhallinnon yhteisiä tietoturvaohjeitaaohjeita Huolehdi, että perustiedon käytön ja tietoturvan sopimukset ovat hallinnassa ja ovat yhteentoimivat perustietoinfrastruktuurissa Varmista prosessien ja toimintamallien yhteentoimivuus ja dokumentoi ne Tee varautumissuunnitelma, jonka toimivuuden myös testaat säännöllisesti. Tee uhka-arvio ja riskianalyysi ja niiden perusteella tietoturvasuunnitelma

12 Tiedon jatkojalostaja Omien tietojensa ylläpitäjä
Sidosryhmien roolit Tiedon jatkojalostaja Tuottavat perustietovarantojen sisällöstä uusia palveluita Palveluihin voidaan koostaa ja jalostaa tietoa useammasta perustietovarannosta Perustietovarannon Tietovastuullinen voi toimia jatkojalostajan roolissa Jatkojalostajan ei tarvitse olla yhdenkään perustietovarannon Tietovastuullinen Tiedon hyödyntäjä Vastaa oman toimintansa prosesseista hyödyntäen perustietovarantojen tietoja Rekisteröity Luonnollinen henkilö tai organisaatio, jonka tietoja perustietovarantoon talletetaan keskeinen sidosryhmä, vaikka ei ylläpitäisikään omia tietojaan  Esim. henkilö voi edellyttää, että häntä koskevia tietoja ei käytetä väärin Perustieto-varannot Tiedon tuottaja Organisaatio, jonka toiminnassa syntyy - Tietoa perustietovarantoihin - Tietoa tapahtumista, jotka rekisteröidään perustietovarantoihin Esim. rakennusvalvonta, sairaalat, kirkko ja maistraatit Tuottaa ja ylläpitää tietoa yhteistyössä perustietovarannon Tietovastuullisen kanssa Tietovastuullinen Kokonaisarkkitehtuuri-periaatteissa mainittu tietovastuullinen Tietovastuullisella voi olla myös viranomaisrooli  toimivalta ja velvollisuus tiettyjen tehtävien hoitamiseen omalla toimialallaan Vastaa tietovarannon tietosisällöstä, kehittämisestä, palveluiden tuottamisesta, käyttöehdoista ja niiden saatavuudesta Omien tietojensa ylläpitäjä Erikoistapaus tiedon tuottajasta  henkilö tai organisaatio, joka ylläpitää omia tietojaan Esim. henkilön ilmoittama osoitteen muutos

13 Perustietovarantojen sidosryhmiä
Perustietovannot Vero-hallinto MML PRH Kela VRK Tiedon tuottajat Sairaan-hoitopiirit Apteekit Kunnat Maistraatit Seurakunnat Yksityinen terveyden-huolto Perustietovarantojen omistajat Omien tietojensa ylläpitäjät / rekisteröidyt Tiedon hyödyntäjät Henkilöt Yhteisöt Säätiöt Yritykset Ministe-riöt Poliisi Virastot Koulutus-toimijat Ympäristö-viranomaiset ELY-keskukset Trafi Kansainväliset tahot (esim. Eurostat) Opetuksen ja koulutuksen järjestäjät

14 Perustietovarantoihin liittyvät prosessit
Tiedon hyödyntäjän prosessit Tietovastuullisen prosessit Tiedon luominen, kerääminen, kokoaminen ja ylläpito Tiedon julkaiseminen Tiedon käyttöönotto Ylläpidosta sopiminen Ylläpidon ohjeiden laatiminen Ylläpidon palveluiden toteuttaminen Tietoon liittyvien tarkistussääntöjen suunnittelu Virhetilanteiden hallinnasta sopiminen Aineistojen nimeä-minen ja kuvaaminen Käyttöoikeuksien määrittely Aineistojen kuvailu metatietopalveluun Tietotuotteen kuvaaminen Sisältöpalvelujen toteuttaminen Palvelujen kuvailu metatietopalveluun Virhetilanteiden hallinta Tiedon hyödyntäminen Tietoa hyödyntävien palveluiden suunnittelu ja toteuttaminen Tiedon käytöstä sopiminen Tiedon haku Tiedon tuottaminen Tiedon kokoaminen Tiedon rikastaminen Tiedon käytöstä poistaminen Tietoturvan toteuttaminen Tiedon hyödyntäminen omissa prosesseissa Palautteen anto virhetilanteista Tiedon tuottajan prosessit

15 Julkisen hallinnon tietoarkkitehtuurissa tunnistetut loogiset tietovarannot

16 Yhteenveto lausuntokierroksesta
Näkemykset dokumentin rakenteesta Merkittävimmät kehitysehdotukset Yhteenveto lausuntokierroksesta

17 Mielipiteet dokumentin rakenteesta
Vahvasti negatiivisia kommentteja 5 kpl Vahvasti positiivisia Kommentteja 16 kpl Positiivisia kommentteja 12 kpl Negatiivisia kommentteja 5 kpl 5 10 15 20

18 Dokumentin rakenteesta sanottua
Kela: ”Rakenne (päädokumentti ja liitteet) on onnistunut” Helsingin kaupunki: ”Käsikirjamalli on hyvä” OKM: ” Viitearkkitehtuurin pukeminen toiminnan muotoon on mainio idea” Aalto-yliopisto: ” Selkeä rakenne ja esitystapa” TEM: ” Rakenne lisää ylläpitotyön määrää” Ilmatieteen laitos: ”Esitystapa on raskas” Kansallisarkisto: ”Kansallisarkisto toivoo, että viitearkkitehtuurien toteuttamisessa käytettäisiin yhtenäistä rakennetta”

19 Merkittävimmät kehittämisehdotukset
Kieliasun kohentaminen Käsitteiden selventäminen, mm: (Perus)rekisteri vs. perustietovaranto vs. tietovaranto Tietovastuullinen vs. omistaja Dokumentin tarkoituksen, kohderyhmän ja velvoittavuuden tarkempi kuvaaminen Tiivistelmän ja johdannon päivitys tältä osin Tiivistelmää ja johdantoa pitää muutenkin tarkentaa Tämän viitearkkitehtuurin suhde JHKA:iin tarkennettava Kansainvälisten ulottuvuuksien ja sidosten selventäminen INSPIRE Muut EU-tason linjaukset ja lainsäädäntö Sanastotyön merkitystä yhteentoimivuudessa pitäisi korostaa Palvelutyyppien ja palveluiden kuvaamisen tarkentaminen Tavoitetilan parempi esiin nosto

20 Täydentävää aineistoa

21 Tiedon hyödyntämismallit 1 ja 2
Perustietovaranto Ylläpito Hyödyntäminen Tieto on tallennettuna ja sitä päivitetään vain yhdessä perustietovarannossa. Tiedon hyödyntäjä hyödyntää tietoa erilaisten palvelurajanpintojen kautta, mutta ei pysyvästi tallenna siitä kopiota omaan tietovarantoonsa. Tiedon käsittely edellyttää toimivaa tietoliikenneyhteyttä tietovarannon palvelurajapintaan. 1 Keskitetty tieto Perustietovarannon kopio Perustietovaranto Ylläpito Hyödyntäminen Kopiointi Tietoa päivitetään yhdessä tietovarannossa, mutta tiedon hyödyntäjä tallentaa tiedosta pysyvän kopion omaan tietovarantoonsa. Tiedon ajantasaisuuden varmistaminen edellyttää tietojen synkronointia tietovarantojen välillä, mutta tiedon käsittely ei edellytä jatkuvasti toimivaa tietoliikenneyhteyttä perustietovarannon palvelurajapintaan. 2 Hyödynnettävä kopio

22 Tiedon hyödyntämismallit 3 ja 4
Perustietovarannon kopio Perustietovaranto Ylläpito Hyödyntäminen Tiedon hyödyntäjä kopioi tiedon omaan tietovarantoonsa ja ylläpitää sitä siellä. Tällä tavalla tiedon ajantasaisuuden varmistaminen saattaa olla hyvin hankalaa, etenkin jos tietoa ylläpitäviä tiedon hyödyntäjiä on useita. Tätä toimintamallia ei suositella käytettävän perustietovarantojen tietoa hyödynnettäessä ilman erityisen painavia perusteluja. 3 Kopiointi Rikastaminen Tiedon hyödyntäjä rikastaa tietoa oman toimintansa näkökulmasta oleellisilla attribuuteilla ja ylläpitää näiden attribuuttien tietoa omassa tietovarannossaan. 4 Päivitettävä kopio Rikastettava kopio

23 Julkisenhallinnon tietoarkkitehtuuri: tietovarantopalvelut
Metatietopalvelu Yhteiset tietovarantopalvelut Perusdata-varannot Yleiset informaatio-varannot Kohdealueiden informaatio-varannot Strategisen päätöksenteon tietovarannot Lähde: Julkisen hallinnon yhteiset ICT palvelut

24 Perustietovarantojen viitearkkitehtuurin tietojärjestelmäarkkitehtuurin konteksti
Perustietovarannot Noutorajapinta (Pull) Julkaisurajapinta (Push) Tietojen päivitys organisaation ulkopuolelta Tietojen päivitys organisaation sisäpuolelta Yhteiset tekniset tukipalvelut Perustietojen nouto prosessien ja järjestelmien käyttöön Perustietojen julkaisu prosessien ja

25 Yhden luukun periaate Palvelu-kokonaisuus Tavoite Palvelu-kokonaisuus

26 Järjestelmäarkkitehtuurin ylätason looginen jäsennys
Palveluväylä (kansallinen) Tietovastuullisen oma sovellus Tietovastuullisen oma palveluväylä UI Hyödyntäjän sovellus Tietovastuullisen käyttöliittymä Loppukäyttäjä (ulkoinen) Yhteiset tekniset tukipalvelut (Tietovastuullinen) Tunnistaminen Maksaminen Valtuutus Sähköinen allekirjoitus Atomaariset palvelut Koosteiset palvelut PERA-suosituksen mukainen palvelurajapinta (punainen kehys) Tietovaranto (ohjelmisto + tietokanta) (ohjelmisto +tietokanta)

27 Kansallinen palveluväylä
Lähde Kansallisen palveluväylän viitearkkitehtuuri

28 Käyttöliittymäkerros sähköisen asioinnin viitearkkitehtuurin mukaan
Lähde Sähköisen asioinnin viitearkkitehtuuri (SAVI).

29 Integraatioarkkitehtuurin pääluokkien looginen jäsennys
Tämä kuva on piirretty MS Visiolla, eli tätä Powerpoint verisota ei voi editoida.

30 VAHTI-ohjeistus Lähde: VAHTI-ohjeistus

31 Tunnistaminen PERA-määrityksen mukaisesti
Lähde: PERA-määritys


Lataa ppt "Perustietovarantojen viitearkkitehtuuri PerustA"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google