Käytännön yhteistyötä yli hallinnonalojen Mikael af Hällström, Verohallinto KMR/YSR.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tietohallintolaki edellyttää, että julkisen hallinnon viranomaisten on tietojärjestelmien yhteentoimivuuden mahdollistamiseksi ja varmistamiseksi suunniteltava.
Advertisements

”Yhteentoimivuusmalli” Mikael af Hällström Metatietoryhmä
Pilkku Kotilainen, Liedes, Luttinen, Meriläinen.  Pääsääntönä on, että virkkeen lauseet erotetaan toisistaan yleensä pilkulla.  Päälause erotetaan sivulauseesta.
Metatietoryhmän työpaja Keskiviikko klo 9-12 VM, Mariankatu 9, nh Jakovara.
Julkisen hallinnon tietoarkkitehtuuri Tavoitteet ja tehtävät Anne Kauhanen-Simanainen
Suunnitelmat ja odotukset perusrekisterien suhteen Kansallinen palveluarkkitehtuuri.
Kansallinen palveluarkkitehtuuri (KaPA) Ohjelmapäällikkö Maria Nikkilä Valtiovarainministeriö, JulkICT.
JHKA-jaosto Tavoitteet ja vuosikello 2014 JHKA-sihteeristö, VM / JulkICT.
KMR – Julkisen hallinnon käsitemalliryhmä Ehdotus JHKA TA-ryhmälle Mikael af Hällström
Semanttisen yhteentoimivuuden viitekehys Luonnos JHS 179 –suosituksen liitteeksi.
Yhteentoimivuus ja avoin tieto Tietohallintolaki ja PSI-direktiivi Mikael Vakkari Neuvotteleva virkamies VM / JulkICT.
Timo Valli, ICT-johtaja, ylijohtaja
Suomi.fi-palvelut Kokonaisuuden ja palveluiden esittely lyhyesti Versio 1.0.
KMR Julkisen hallinnon käsitemalliryhmä vetäjä Mikael af Hällström raportti JH TA-ryhmä:lle
Yhteentoimivuusmenetelmä ja julkisen hallinnon tietoarkkitehtuuri Mikael af Hällström KMR/YSR Verohallinto.
Avoindata.fi Avoindata.fistä myös yhteentoimivuuden portaali.
SAPA työryhmä JulkICT Jari Kallela Työryhmän kokous.
JHKA tietoarkkitehtuuriryhmän työskentely Teemojen ja tiekartan työstäminen Anne Kauhanen-Simanainen.
KATRE-tiedot – kokonaisuus, kuvaukset ja toteuttajat
Yhteentoimivat tietomääritykset ja semanttista yhteentoimivuutta tukeva välineistö osana yhteistä tietoarkkitehtuuria Suvi Remes Tietohallinto- ja ICT-ohjausryhmä.
Tutkimustietovaranto
Semanttinen yhteentoimivuus tietoarkkitehtuurikuvauksissa
Tietoarkkitehtuurin kehittäminen julkishallinnossa
Yhteentoimivuuden toteuttaminen julkisessa hallinnossa
JHKA 2.0 tilanne JHKA-työryhmän kokous JulkICT.
Tieteiden talo, Helsinki
Case: Kansallinen tulorekisteri
Mikael af Hällström KMR/YSR Verohallinto
Semanttisen yhteentoimivuuden viitekehys
Yhteinen tiedon hallinta -kärkihanke
Metatietopalvelut Elementit LUONNOS
Semanttisen yhteentoimivuuden viitekehys
Kohti yhteentoimivaa metatietoa
Varhaiskasvatuksen tietovirrat ja kansallinen palveluarkkitehtuuri
Metatietopalvelut Elementit Mikael Vakkari, neuvotteleva virkamies. VM.
Kansallinen palveluarkkitehtuuri Tilanne ja lainsäädäntö
JHS 179-uudistushanke Hannu Ojala
Yhteisten tietomäärityksien mallintaminen
Tietomallit digiaikaan
Koodistopalvelu ja yhteentoimivuustyö
Semanttisen yhteentoimivuuden viitekehys
Anne Kauhanen-Simanainen
Tietopolitiikka ja julkisen hallinnon ICT
Datan avaamisen ohjeistus
Tutkimustietovaranto – Virran tuomaa Työpaja
Julkisen hallinnon metatietopalvelu
Ajankohtaista yhteentoimivuuden näkökulmasta
Anne Kauhanen-Simanainen
Opetuksen ja tutkimuksen viitearkkitehtuurit yhteentoimivuuden ja yhteistyön mahdollistajina Nestori Syynimaa.
Semanttisen yhteentoimivuuden välineistö
Paikkatietojen hyväksikäyttö -digihanke (MMM) Työnimi: Paikkatiedon palvelualusta Rakennetaan yhteiskäyttöinen, muita järjestelmiä täydentävä paikkatieto-
Yhteinen kansallinen koodistopalvelu (” Suomi.fi – koodistopalvelu ”)
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurin osa-alueet
Terminologiset sanastot ja SKOS-XL-tuki Fintossa
Julkisen hallinnon tietoalue N Julkisen hallinnon yhteinen toimija
Datan avaamisen ohjeistus
Avainresurssit ja kyvykkyydet
Yhteentoimivuusmenetelmän soveltaminen rekistereissä
Sote-tieto hyötykäyttöön 2020: Infostruktuuri
Aineisto CANopen projektit Simulointikirjasto Prosessi RDF-malli
Mallintamisen metamalli ja notaatiot
Looginen tietovaranto – fyysinen tietovaranto – päätietoryhmä -käsitekeskustelu Riitta Autere JHKA-työryhmä JulkICT-osasto.
Yhteentoimivuusmenetelmä lainvalmistelussa
Berliiniin! Euroopan korkeakoulutusalueen eteneminen
JHKA-jaoston tietoarkkitehtuuriryhmä
Tietohallintolain perusteella annettavien asetusten valmistelu
Komponenttikirjasto Käyttöohje.
Mika Nieminen, projektipäällikkö, ICT-palvelukeskus Vimana
Video 4: Avoimen ja yhteisen rajapinnan hallintasuunnitelma
Esityksen transkriptio:

Käytännön yhteistyötä yli hallinnonalojen Mikael af Hällström, Verohallinto KMR/YSR

1. Semanttisen yhteentoimivuuden edistäminen - taustahistoriaa

”Semanttisen yhteentoimivuuden viitekehys” JHS175JHS175JHS170JHS170 KäsitemalliKäsitemalliSanastoSanasto Tieto- komponentit Soveltamis-profiilitSoveltamis-profiilit Koodisto-palveluKoodisto-palvelu Aikaisempi näkemys semanttisen yhteentoimvuuden edistämisestä perustui JHS175-sanastotyön ja JHS170-XML-skeemarakenteiden väliseen suoraan yhteyteen. Tämän liian suoraviivaisen ”sanastoista skeemoihin” näkemyksen tilalle on nyt kehitetty uusi menetelmä, joka tuo sanaston ja teknisten tietorakenteiden väliin uusia tärkeitä tietoarkkitehtuurikuvausten piiriin kuuluvia mallinnuselementtejä. SanastoSanasto (XML)- skeema Tekniset rajapinta- kuvaukset (XML, JSON tms.) Tekniset rajapinta- kuvaukset (XML, JSON tms.)

SanastoSanasto Tieto- komponentit Sovellus-profiilitSovellus-profiilit Tiedonsiirto- skeemat Koodisto-palveluKoodisto-palvelu Yhteentoimivuusmenetelmä JulkICT Lab Sanastoeditori (THL) Sanastoeditori (THL) Sanasto ja luokitus; julkaisu (FINTO) Sanasto ja luokitus; julkaisu (FINTO) Tietokomponentit (CSC) Koodistopalvelu (OPH; uusi instanssi) Koodistopalvelu (OPH; uusi instanssi) Graafinen käsitemalli (CSC) Graafinen käsitemalli (CSC) Tiedonsiirto- skeemat (CSC) Tiedonsiirto- skeemat (CSC) Soveltamisprofiilit (CSC) julkaisee viittaa rajaa / tarkentaa esittää muodostetaan esittää viittaa muodostetaan

2. Yhteentoimivuusmenetelmän soveltaminen: Kilpailuttaminen

Tilaaja on laatimassa [IT-järjestelmän] kilpailutusdokumentaatiota. Yhtenä tehtävänä kuvata tulevan järjestelmän tiedonsiirtorajapinnat. Miten edetään? Tilaaja on laatimassa [IT-järjestelmän] kilpailutusdokumentaatiota. Yhtenä tehtävänä kuvata tulevan järjestelmän tiedonsiirtorajapinnat. Miten edetään? Toimittajia Tilaaja

1) Laaditaan ”toimintakokonaisuuden” Sovellusprofiili hyödyntämällä Yhteentoimivuusvälineistöä

Tilaaja Sovellusprofiili on toiminnan tietotarvelähtöinen ja tilannekohtainen otos julkisen hallinnon yhteisistä tietokomponenteista ja niiden ominaisuuksista.

Tilaaja Mikäli Tilaaja huomaa Sovellusprofiilia koostaessaan, että julkisen hallinnon yhteisistä tietokomponenteista puuttuu jokin hänen tarvitsema komponentti (luokka) tai jonkin luokan ominaisuus…

Tilaaja …tulee hänen ottaa yhteyttä Julkisen hallinnon käsitemalliryhmään (KMR) ja tehdä ehdotus uuden komponentin tai luokan ominaisuuden lisäämiseksi Tietokomponenttikirjastoon. KMR zxzx Something/JotainSomething/Jotain

KMR zxzx Something/JotainSomething/Jotain KMR:n tehtävänä on tunnistaa, onko komponentin tai ominaisuus luonteeltaan Ydin, Yhteinen vai ”Domain-kohtainen”. Komponentin ja/tai sen ominaisuuden määrittelyssä laaditaan… a)komponentin/ominaisuuden taustalla olevaa käsitettä kuvaava käsitemääritelmä ja sitä edustava termi JHS-sanastoon b)komponentti/ominaisuus tietokomponentiksi Tietokomponenttikirjastoon c)ominaisuuden arvoalueen määrittelevä koodisto/luokitus Koodistopalveluun Komponentin ja/tai sen ominaisuuden määrittelyssä laaditaan… a)komponentin/ominaisuuden taustalla olevaa käsitettä kuvaava käsitemääritelmä ja sitä edustava termi JHS-sanastoon b)komponentti/ominaisuus tietokomponentiksi Tietokomponenttikirjastoon c)ominaisuuden arvoalueen määrittelevä koodisto/luokitus Koodistopalveluun

3. Yhteentoimivuusmenetelmän rooli julkisen hallinnon kehittämisessä Julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuuri & Kansallinen palveluarkkitehtuuri

pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto pp.kk.vvvv Tietohallintolaki /634  ”Tietojärjestelmien yhteentoimivuudella tarkoitetaan tietojärjestelmien teknistä ja tietosisällöllistä yhteentoimivuutta muiden julkisen hallinnon viranomaisten tietojärjestelmien kanssa silloin, kun järjestelmät käyttävät samoja tietoja.”  ”Julkisen hallinnon viranomaisen on julkisen hallinnon tietojärjestelmien yhteentoimivuuden mahdollistamiseksi ja varmistamiseksi suunniteltava ja kuvattava kokonaisarkkitehtuurinsa sekä noudatettava laadittua ja ylläpidettyä kokonaisarkkitehtuuria ja sen edellyttämiä yhteentoimivuuden kuvauksia ja määrityksiä sekä toimialakohtaisia tietojärjestelmien yhteentoimivuuden kuvauksia ja määrityksiä.” 13

pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Metatietopalvelut ja -järjestelmät 14

JHS 179 uudistus tietoarkkitehtuurin näkökulmasta ‒ Käsitteiden selventäminen, terminologinen työ ‒ Sovellettavuuden helpottaminen ‒ Tietoarkkitehtuurin osuuden vahvistaminen toiminta- ja tietojärjestelmäarkkitehtuurin välissä ‒ Semanttisen yhteentoimivuuden menetelmä tulee liitteeksi suositukseen, suosituksen tekstiin viittaukset ‒ Tiedonhallinnan näkökulmaa avataan myös omassa liitteessään ‒ Uudistuksen sivutuotteena koulutusmateriaalia 15

JHS179:n uudistaminen Liite: Semanttisen yhteentoimivuuden viitekehys

Toiminnan muutoksen aloite: idea <> lakimuutos Tiedon omistaja Tietovastaava Toiminta- arkkitehtuuri Tieto- arkkitehtuuri Toiminnan kehittäminen -prosessi Prosessi X Prosessikuvaus Projekti Prosessi Y Päätösmalli Säännöt Tietokoosteet SanastoKäsitemalliKoodistot Organisaation strateginen suunnittelutaso

4. Yhteentoimivuusmenetelmä sähköisen palvelutarjonnan näkökulmasta Case KATRE & Suomi.fi

Palkanlaskentaohjelmisto Palvelunäkymä JHSXML: Tulotietoraportointi KATREKATRE Oma tietoformaatti JHSXML: Tulotieto- kysely Muunnos Palkanlaskija Minun tulotietoni

Kiitokset! Mikael af Hällström ylitarkastaja Verohallinto