Kulttuuri ja innovaatiot Satakunnan menestyksen lähtökohtina. Villilä Studiot 31.8.2005 1 Satakunnan mediaklusterin haasteet Jaottelua: –elokuva –tv,dokumentti.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Järjestökoulutus Pieti & Korhonen Co
Advertisements

Uusi osaaja - hanke Tapaaminen Omniassa
Mediapedagogi kouluissa (1) havaintoja kentältä ja kentän laidalta havaintoja kentältä ja kentän laidalta.
Projektiassistentti Sanna Hälvä Luovien alojen Kaakkois-Suomen kehittämisstrategia -hanke –
Kohti suunnittelu- ja konsulttialan tulevaisuutta Toimenpide-ehdotuksia Ohjausryhmä TEKES MK.
Henkilökohtainen tavoitepohja
YMPÄRISTÖLIIKETOIMINTA JA
VALOVUOSI = km IHMISIÄ = 1 IHMINEN / km LINNUNRATA Ø = VALOVUOTTA
Teknodida Orivesi Heikki Ruismäki Helsingin yliopisto OKL.
ADEI Kultturivienti ja koulutus Teppo Turkki Johtaja Suomen taideyliopistojen koulutus- ja kehittämisinstituutti IADE
AMK tutkimuksen tulevaisuus Tulevaisuustyöpaja 2/Aluekehitys
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Kodin ulkopuolinen väkivaltatyö ja verkostoitumisen merkitys Oulun seudulla VIA VIS –VÄKIVALTATYÖN HANKKEEN PÄÄTÖSSEMINAARI – Miten väkivallan tekijää.
Kirjastojen muuttuva toimintaympäristö Kirjasto 10 ja Lasipalatsin Kohtaamispaikka: uudet yhteistyömallit.
POKAT 2010 Pohjois-Karjalan maakuntaohjelma Yritykset luovat tämän päivän työpaikat Teknologinen kehitys varmistaa huomisen työpaikat Koulutus.
Mediakulttuuri Maija Havola Esityksen sisältö Yleistä mediakulttuurista Mediakulttuuri Suomessa Mediakulttuurin kansainvälinen toimiala Mediakasvatus.
SOME Case: Avance Johtamiskoulutus Pasi Aaltola JYU SOME-seminaari
Leader-rahoitus Yhdistysten hanke- ja rahoitusinfo
Tekesin organisaatio, verkosto ja budjetti. Tekes DM Kasvu- yritykset Nuoret yritykset Suuret yritykset ja julkiset organisaatiot.
ESSI –HANKE Energia omavaraisuusohjelman luominen pilottialueille Hanketta koordinoi Vaasan yliopiston energiainstituutti Hankkeen toteuttajina Jyväskylän.
Seutukaupunki- seminaari Mikkeli Kehittämisjohtaja Erkki Välimäki Seinäjoen kaupunki.
Kulttuuri ja hyvinvointi Vuoden 2015 KIT-toiminnan suuntaviivat.
ALUEKESKUSOHJELMAN KULTTUURIVERKOSTO Helsinki Anu Perttunen.
Miira Suomi, Jenna Sangi ja Matilda Ristola LO-11c
Esittäytyminen Tuomas Korkalainen Metropolia. Kuka olet? Projektisuunnittelija, Metropolia kulttuuri ja luova ala, elokuvan ja tv:n koulutusohjelma Reititin.
Arja Tuonen. Arja Tulonen Koulutuspäällikkö Vastuualueena journalismi, mainonnan suunnittelu ja mediatuotanto Elokuvan ja median tutkimusryhmän vetäjä.
Eurooppalaiset haasteet huippuosaamiselle Hannu Takkula Euroopan parlamentin jäsen, Kulttuuri- ja koulutusvaliokunnan varapuheenjohtaja.
PALVELUT 1.koulutuspalvelut 2.kehittämispalvelut 3.tilaustuotepalvelut yhteisenä nimittäjänä ”pedagoginen sensitiivisyys”
Luovien alojen verkosto KOKO-ohjelma Yleistä luovista aloista  Kasvava yritystoiminnan alue  Euroopassa kulttuurin ja luovien alojen sektorin.
Satakunnan käsi- ja taideteollisuusoppilaitoksella on työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä.
MEDIA Media, latinan kielen sanasta medium. Engl. medium-sanalla kolme merkityst ä  1)jotakin, mik ä “ sijoittuu v ä liin ”, ” toimii v ä litt ä j ä.
1 Innovoinnin edellytys on rakenteiden luominen ammattimaiselle kulttuurin tuotteistamiselle Seuraavilla kolmella verkostoitumisen muodolla on erilaiset.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Mitä on kulttuuri?.
Oulun ammattikorkeakoulu. Suomalainen koulutusjärjestelmä.
Hyvinvointialan näkymiä Lapissa OSUVA –klusterin kertomana Sirkka Saranki-Rantakokko THM, HTT.
SeAMK kehittämisohjelma Kehittämisseminaari Tapio Varmola.
Pk-yritysbarometri Syksy Pk-yritysbarometrin aineisto 2.
Lapin sosiaalityön ja sosiaalialan opetus- ja tutkimuskeskus Sosiaalityön koulutuksen työelämälähtöisyys –hankkeen vastuuopettajien sekä tutkimus- ja opetuskeskuksien.
+ Mervi Jansson Oppimiskumppanuuksien johtaja Omnia KOULUTUSVIENNISTÄ OSAAMISLIIKETOIMINTAAN.
Aurinko Golf Oy STRATEGIA Versio 0.4 /
Lapin yliopistoa profiloiva tutkimus Kansainvälinen arviointiryhmä Pj. Jorma Sipilä
Aluetilastojen mahdollisuudet yliopisto-opetuksessa Satakunta – Talousseminaari Teemu Haukioja Kansantaloustiede.
TEKNISEN KONSULTOINNIN TOIMIALARAPORTTI Timo Metsä-Tokila.
+ Ammatillisella koulutuksella on vientiä Toimintasuunnitelma ammatillisen toisen asteen koulutuksen viennille Mervi Jansson AMMATILLINEN KOULUTUSVIENTI.
+ Ammatillisella koulutuksella on vientiä Toimintasuunnitelma ammatillisen toisen asteen koulutuksen viennille Hankkeen lopputilaisuus Mervi.
Kulttuuri ja innovaatiot Satakunnan menestyksen lähtökohtina. Villilä Studiot Ennakointi, kulttuuri ja innovointi, esimerkkejä Satakunnasta Katja.
VTT/Tampere Keskiviikko Esa Tolvanen
Miksi Pohjoismaiden innovaatioyhteistyötä? erikoistutkija Hannu Lipponen Kauppa- ja teollisuusministeriö Oulu
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Kulttuuri ja innovaatiot Satakunnan menestyksen lähtökohtina. Villilä Studiot Kulttuurin tuotteistaminen Satakunnassa Klusterianalyysi: –Prosessi,
Strategiaperusta ja ohjelmat
STRATEGIA Aurinko Golf ry
Yhteinen tavoitteemme
Eniten kohderyhmää tavoittavat aikakauslehdet lukijoiden kiinnostusten kohteiden mukaan 2016 Lähde: KMT AL + total 2016 n=9 557 , est
Yritysostomahdollisuuksien kartoitus
Kehityskulkuja Työelämä muuttuu entistä nopeammin
SATAKUNNAN TALOUS Nykytila ja lähiajan näkymät 1/2004
ORNAMO 2020 UUSI ORNAMO Muotoilijan tehtävät muutoksessa
Herkkuammatti-kampanja
Matkailuyrityksen tämän hetken haasteet ja menestys-tekijät Lapissa
Insert Firstname Lastname via >Insert >Header & Footer
Hanke
STRATEGIA Aurinko Golf Oy
Tiekartta hyviin lähiöihin
STRATEGIA Aurinko Golf ry
…arviointia? (jo toimiva, mutta soveltuvin osin aloittavakin yritys)
…edellytykset yrityksen syntymiseen?
TUOTANNONTEKIJÄT s
Esityksen transkriptio:

Kulttuuri ja innovaatiot Satakunnan menestyksen lähtökohtina. Villilä Studiot Satakunnan mediaklusterin haasteet Jaottelua: –elokuva –tv,dokumentti –mediakasvatus/nuoret –liiketoimintaosaaminen Määrittely: –kulttuuri –media –a/v –taide ? –taide-> teatteri->business-> lehdistö perinteisin & voimakkain Satakunnassa Luova teollisuus vs. luova talous –  perinteinen: lehdistö, radio, tv, elokuva (joukkoviestintä), tallenne, mainos, kustannus  päädyttiin tähän + klusterit Median tehtävä? –Tuottaa rahaa tekijöilleen

Kulttuuri ja innovaatiot Satakunnan menestyksen lähtökohtina. Villilä Studiot Satakunnan mediaklusterin haasteet Kartoitus: –Media-alan business vs. ”järjestötoiminta”, non-business  rajapinta, yhteistyö- ym. madollisuudet? Kommentteja: –loppukäyttäjän huomiointi –edelliset, esim. Villilä ”säteilee” ympärilleen kulttuurin, median ym. sektoreille. Kysymys: mitä muita moottoreita pitäisi tunnistaa? –Innostaa ja vahvistaa –3. ulottuvuus, muita säteilijöitä? Esim. koulutus, tutkimus- ja kehitys, liiketoiminta rajapinnoille, läpinäkyvyys –non-business sykli hitaampi: ongelma, ei voida odottaa –henkilösidonnaisuus Huomioita: –Tekijöiden intohimo (esim. teatteri, näyttelijät), raha ei anoa ajuri  ruokittava, tässä ideoinnin lähtökohta Yhteisön vaikeus/helppous

Kulttuuri ja innovaatiot Satakunnan menestyksen lähtökohtina. Villilä Studiot Satakunnan mediaklusterin haasteet EHDOTUS 1. Business vs. non-business -rajapinnalle JOTAIN, millä saadaan vuorovaikutusta aikaan. (+ Työn rytmittäminen.) –Päädyttiin pohtimaan: Median perinteinen käsitys + sen klusterit, SWOT. Kenttä Satakunnassa: –Vahvuudet: Graafinen ala Nuorten sektorilla (video) Ulkoiset puitteet(satamakaupungeissa siedetään muualta tulleita) Koulutus Sijainti Bänditoiminta  levy-yhtiöiden synty, kustannustoimintaa (taiderock)  + muu omaehtoinen kulttuuritoiminta –Heikkoudet: 3/15  T &K vs. tuloskehitys Omaehtoisen, non-business-sektorin hitaus vastata business-sektorin haasteisiin Osaajien vähyys  siirtyvät muualle Tre, Hki, Tku

Kulttuuri ja innovaatiot Satakunnan menestyksen lähtökohtina. Villilä Studiot Satakunnan mediaklusterin haasteet Mahdollisuudet: –Osaajat, koulutettujen henkilöiden paluu Satakuntaan, aktiivinen tiedottaminen yhteistyömahdollisuuksista ja ”houkuttelu” –Tekniikka & sen kehitys –Rahoitus, pääomasijoittajat –Eläköityvä YLE –Alihankinnan yleistyminen mahdollistaa tuotannon siirtämisen maakuntiin  osaaminen, henkiset voimavarat, alueen osaajat –Jakelukanavien (TV) lisääntyminen –Mediakasvatus, taidekasvatus, mediavanhemmuus –Satakuntalaisia kummeja maailmalta: kasvatus, itsetunto  lobbaajat –Managerit? –Harjoittelupaikkoja, vaihto-ohjelmat ja sponsoreita nuorille, haetaan tieto ja muualta ja tuodaan maakuntaan –Koulutusrakenteiden kehittäminen –Yhteistyöhankkeet ylimaakunnallisesti, strategiset kumppanit

Kulttuuri ja innovaatiot Satakunnan menestyksen lähtökohtina. Villilä Studiot Satakunnan mediaklusterin haasteet Uhat: –Aivovienti –Unohdetaan historia –Liika imitointi, omaleimaisuus ja oma perinne unohtuvat –Asiakkaiden ambitiotaso, tunnistetaanko produktioiden taso –Taidekoulutuksen taso –Koko suomen mediaklusterin tuotannon karkaaminen rajojen ulkopuolelle (Intia, Kiina, Viro, Thaimaa)

Kulttuuri ja innovaatiot Satakunnan menestyksen lähtökohtina. Villilä Studiot Satakunnan mediaklusterin haasteet EHDOTUS 2: Freelancer -yrittäjyyteen liittyvä hanke, liiketoimintaosaaminen  OSAAJIEN KOULUTUS: koulutusta paitsi johtajille (Tukkk), myös teknisen tason osaajille. –Aiheita: yrittäjyys, taloudellinen osaaminen, verkostoituminen… EHDOTUS 3: Osaajat takaisin, toimenpiteet heidän takaisinsaamisekseen: –houkuttelu, produktiot ja yhteistyömahdollisuudet, kummit, lobbaajat, managerit. Toisena vaikutuksena oman osaamisen arvostuksen nostaminen.

Kulttuuri ja innovaatiot Satakunnan menestyksen lähtökohtina. Villilä Studiot Satakunnan mediaklusterin haasteet EHDOTUS 4: Sponsoroitua osaajien vaihtoa; –opiskelijat, opettajat EHDOTUS 5: Strategisten kumppaneiden haku maakunnan ulkopuolelta alueellisen yhteistyön lisäksi. –Esim. Tampere, jossa koulutusta ja tuotantoa, mutta elokuvakeskus ei ole lähtenyt liikkeelle.