FORUM Rengasfoorumi 2011 Panu Sainio 9.3.2011 NÄKÖKULMIA NASTAKYSYMYKSIIN Panu Sainio, yli-insinööri Aalto-yliopisto / Autotekniikka AUTONRENGASLIITTO.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tietovisa Seuraava tietovisa sisältää kysymyksiä muuttolintuihin ja syksyyn liittyen!
Advertisements

Ympäristökeskuksen varautuminen katupölyyn
KULUTTAJAKYSELY TALVEN ENNAKOINNISTA Rengasfoorumi Sales Questor Oy.
Kolaririskin vähentäminen siirryttäessä nastattomaan talviliikenteeseen Valmixa Oy Valde Mikkonen Huhtikuu 2012.
Työrukkaset heilumaan ja nuorisotyöttömyys kuriin.
HKR • HSY • KSV • LIVI • LVM • STM • Trafi • Vantaa • YM • YMK Tervetuloa julkistustilaisuuteen
Lapista tulevaisuus Lapin korkeakouluista valmistuneet työelämässä.
Pekka Isoniemi katu- ja puisto-osasto ylläpitotoimisto
Vuorovaikutuksesta voimaan
Huonorenkaisten autojen osuus 1997–2012 (%) Lähde: Autonrengasliiton kesärengastutkimus 1997–2012 Huom. Huonorenkaiseksi luokitellaan auto, jonka kuluneimman.
Nopeuden säätely ja automaattivalvonta Olli Hintikka Liikenne- ja viestintäministeriö
Miksi turhaa altistumista matkapuhelimen säteilylle tulee välttää?
Kasvatustyön suunnittelu ja toteutus (ryhmissä)
”Eli sillon lähtee uimahallille ja ui kilometrin”
1Suomen Motoristit r.y. (c) 2009 Moottoripyörien määräaikaiskatsastukselle ei ole perusteita Teemu S. Lindfors & Santtu Ahonen.
Kelitiedottamisesta enemmän apua autoilijoille Jorma Helin.
Talviliikenteen turvallisuus Suomessa ja Ruotsissa Mikko Malmivuo.
Jos pelivara käy vähiin
1 Hei, Kouluratsastuksen SM 2013 alkaa nyt viikonloppuna perjantaina ja liikennejärjestelyt näyttelevät isoa osaa kisojen onnistumisen kannalta. Kuten.
ESPOON KESKUS METROPOLISSA Espoon kuntalaiskuuleminen Cay Sevón Kuntajakoselvittäjä.
Talvirenkaiden kunnon kehittyminen
HKR HSY LiVi LVM STM Trafi YM YMK NASTA-tutkimusohjelman tutkimuskokonaisuus Tavoitteena kokonaisnäkemys talvirenkaiden käytön muutoksien vaikutuksista.
MITÄ TIETOA JA OSAAMISTA LASTENSUOJELUTYÖ TARVITSEE? Lastensuojelun tila nyky-Suomessa Helsingin yliopisto Ylisosiaalineuvos Aulikki Kananoja.
Mikko Malmivuo. 1. Kirjallisuustutkimus nasta- ja kitkarenkaiden liikenneturvallisuuseroista 2. Kirjallisuustutkimus nastarenkaiden vähentämisen liikenneturvallisuusvaikutuksista.
Katujen kevätsiivous alkaa Helsingissä lähiaikoina. Paras tulos syntyy kaupungin ja kiinteistöjen yhteistyöllä - ja autoilijakin voi auttaa!
HKR HSY LiVi LVM STM Trafi YM YMK NASTA-tutkimusohjelman taustat – Tavoitteena kokonaisnäkemys talvirenkaiden käytön muutoksien vaikutuksista Helsingissä.
TURVALLISTA MATKAA TULEVAISUUDEN ÄLYAUTOLLA VTT:n media-aamiainen Tapani Mäkinen.
Mitä uskonnolla tarkoitetaan? Uskonnollisia ajatuksia ja kokemuksia muokkaa Uskonto vaikuttaa yhteisö Homo religiosus 1.Ihmisellä lajiominainen kyky uskonnolliseen.
/ tiestötiedot, Kari Hiltunen Tetra Tetra 1: Liikenne- ja ympäristöolosuhteiden seurantamenetelmät Osapuolet: LVM, Tiehallinto, Teknillinen.
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Aira Hast Systeemitieteiden kandidaattiseminaari – Kevät 2010 Tulvien ennustaminen matemaattisia.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-TUTKI-hankkeen.
Vapaaehtoistyön kansallinen strategia – hanke Aspa yhteistyössä Kansalaisareena ry:n kanssa Jatta Vikström
Liikkeen fysiikkaa.
Liikennemelun torjunnan tavoitteet ja nykytila – pari sanaa myös VIEME –hankkeesta Risto Saari Liikenne- ja viestintäministeriö PTL,
FORUM Rengasfoorumi 2011 Kai Niemi RENKAANVAIHTO VAATII AMMATTITAITOA Kai Niemi, tekninen päällikkö Bridgestone Finland Oy Rengasalan tekninen.
Melu =ääni, joka koetaan epämiellyttäväksi tai häiritseväksi, tai joka on muulla tavalla terveydelle haitallista Sini, Aino, Andre, Henri.
13. Nopeus kuvaa liikettä Nopeus on suure, joka kertoo kuinka kappaleen paikka muuttuu ajan suhteen. Nopeus on vektorisuure. Vektorisuureen arvoon liittyy.
Valtion ja kunnallisen aluehallinnon sekä kuntien työnjakoa selvittänyt työryhmä.
FORUM Rengasfoorumi 2011 Jarmo Nuora JOHDATUS TALVIKAUDEN RENGASTURVALLISUUTEEN Jarmo Nuora, puheenjohtaja Autonrengasliitto ry Rengasfoorumi.
ILMAN EPÄPUHTAUDET Lähteet, torjunta, mahdolliset terveysvaikutukset.
Etsivä sairaanhoitaja INNOVAATIO  Eri ammattiryhmien yhteistyötä.  Toimintamallin kuvaus poliisin ja sairaanhoitajan toimimisesta työparina puhallusratsiassa.
Suomalaisten elämänmeno 1950-luvulla luku ylipäätään 1950-luku oli hyvä vuosikymmen Välit Neuvostoliittoon oli lämpimät Vuosi 1952 oli suomalaisten.
Kunnat työssä ilmaston puolesta
Strategia ja SHVK aikajanalla 
Liikenne ja autonomistajuus
Bridgen jatkokurssi 2 – lähtökortit jatkuvat
Kommenttipuheenvuoro: Koulumatkat koululaisen kokemana
Tupakan haittavaikutukset
Kuume ja flunssa Mika ja Eerik.
Renkaiden Vaihto.
Mitä on Avoin ja mukaanottava yhteisöllisyys
Mekaaninen energia ja työ
19. Liikettä vastustavat voimat
Kohti hyvää kuntoa Kpl 30.
KEMIA JA LIIKENNE Laura, Pinja, Ella.
Minä yhdistelmäajoneuvon kuljettajana Teemu Viljamaa.
AUTOMOBILE -itsestään liikkuva
Matkustatko Islantiin ?
LuK vianmääritys ja huolto vinkkejä henkilöautojen kytkin
TATSU - Tieliikenteen automatisoinnin etenemissuunnitelma ja toimenpideohjelma 2016–2020 NordicWay, Coop verkottuneet ajoneuvot – kokeilu 2015–
Viljamarkkinoiden tulevaisuusnäkymät, syksyn hintataso
28. YMPÄRISTÖN VAIKUTUS TERVEYTEEN
Liikennevirasto nopeat kokeilut
Talvirenkaiden kunnon kehittyminen
Rekan ratissa istuu isiä ja äitejä
Turvallisempi koulutie Jyväskylässä
Kaupunkien haasteet – taloustieteen näkökulma
Kuntoutussäätiön alueverkostotyö Malminkartanon alueella
Range-alueen kehittämissuunnitelma
Turvallisempi koulutie Jyväskylässä
Esityksen transkriptio:

FORUM Rengasfoorumi 2011 Panu Sainio NÄKÖKULMIA NASTAKYSYMYKSIIN Panu Sainio, yli-insinööri Aalto-yliopisto / Autotekniikka AUTONRENGASLIITTO RY RENGASVALMISTAJAT RY NOKIAN RENKAAT OYJ SUOMEN RENGASKIERRÄTYS OY

FORUM Rengasfoorumi 2011 Panu Sainio Näkökantoja (nasta)keskusteluun “Toiselle kapinallinen, toiselle vapaustaistelija” Tilannetta voi ja tulee tarkastella monesta näkökulmasta: -Melu -Kitka -Päällysteiden ja ajoratamerkintöjen kuluminen / pöly -Kaupungeissa katupöly ja sen terveyshaitat -Liikennöitävyys -Liikenneturvallisuus -Tunteet (autotkin ostetaan usein tunteella)

FORUM Rengasfoorumi 2011 Panu Sainio Rengasmelu – subjektiivinen kokemus  Jo matalissa nopeuksissa, käytännössä siis kaupunki / esikaupunki  Koetaan lähes aina häritseväksi sekä autossa että tien varressa (päinvastoin musiikki, moottorin ääni, kosken kuohunta tms)  Nastamelussa eroa rullaako vaiko luistaa (huom. luistossa syntyvä ääni “varoittaa”)  Kipupisteinä  syksy, kun nastarenkaiden käyttö alkaa (+parkkihallit)  kevät, kun päällyste karhea ja ei lehtiä ja halutaan jo olla ulkona  Talvella ulkoillaan mutta ei oleskella ulkona siten kuin kesällä  Talvinen äänimaisema eroaa kesästä (narskuna, kantautuvuus, lehdet, tuuli, linnut, lumen auraus, lumen vaimennus…)  Rengasmelu on keskeinen suunnitteluparametri niin autossa kuin renkaassa – käytännössä alisteinen turvallisuudelle ja suorituskyvylle

FORUM Rengasfoorumi 2011 Panu Sainio Mikä on kitka? Kitka on funktio renkaasta ja tiestä. Samalla tiellä kaksi erilaista kulkijaa…  rengas A µ = 0,2 ~ alkaa olla vaarallista  rengas B µ = 0,4 ~ normaali talvikeli, hyvin menee Haaste: Ketä varoittaa ja mitä tehdä, jotta varoittaminen ei kokisi inflaatiota tai liukkauden torjunta ei olisi ylimitoitettua? Saman renkaan pitkittäisvoima eri päivinä Eri renkaita samalla tiellä

FORUM Rengasfoorumi 2011 Panu Sainio Päällysteiden kuluminen  Missä raapii, siellä kuluu – mutta mikä on hyväksyttävä kuluminen?  Kuluminen ei ole pelkästään huono juttu  päällysteiden kiillottuminen Keski- ja Etelä-Euroopan haaste  lumi polanteen kiillottuminen? (risteykset, mäet, bussipysäkit)  Tienpidon määrärahat eivät ole nousussa? Liikenne on.  Päällysteiden kuluminen lisääntyy lämpötilan laskiessa  Kulunut päällyste on liikenneturvallisuusriski!

FORUM Rengasfoorumi 2011 Panu Sainio Kaupungeissa katupöly ja sen terveyshaitat  Katupöly on todellinen riskitekijä terveydelle  Riskiryhmässä ovat hengityselinsairauksista kärsivät, mutta myös sydän ja verisuonitauteja sairastavat sekä allergikot  Haaste tunnistaa päällysteestä irronnut ja heikoitus sepelistä muodostunut pöly

FORUM Rengasfoorumi 2011 Panu Sainio Liikennöitävyys  Sujuva liikenne on tavoite  Lumen poistoon käytettävä työmäärä  Kemiallinen vs. mekaaninen liukkauden torjunta eli suolaa vai hiekkaa  Raskas kalusto ei nastoja  Hiekoittaminen merkittävä pölyn lähde  Suolaaminen toimii rajallisella lämpötila-alueella  Kuljettajan kyky arvioida muuttuvia olosuhteita - kokemusta  Nastarengas tasaa kelin vaihteluita  Autojen ABS-jarrujet, vetoluistonesto- ja ESC-ajovakaustusjärjestelmät kehittyvät ja yleistyvät nopeasti!

FORUM Rengasfoorumi 2011 Panu Sainio Liikenneturvallisuus  Lähtee ratin ja penkin välistä  Lainsäätäjä, rengasvalmistaja ja tienpitäjä keskustelevat strategiasta; kuljettajat taktiikasta Ei kitkan määrä vaan sen käyttö  Saatavilla oleva kitka: voimaa (kitka) mikä on käytettävissä; tien pinnan ominaisuudet ovat samat kaikille  Käytettävä kitka: Kuinka paljon kitkaa kuljettaja kulloinkin käyttää.  Kitkapotentiaali: mikä on suuriman saatavan ja käytetyn kitkan ero eli turvamarginaali ennen kuin pyörä luistaa  Mikä tahansa rengas on loppuun kuluneena vaarallinen

FORUM Rengasfoorumi 2011 Panu Sainio Helsinki NASTA  Helsingin rakennusvirasto koordinoi usean ministeriön ja viraston rahoittamaa NASTA-tutkimusohjelmaa, jossa tutkitaan nastarenkaiden käytön rajoittamisen (Hakamäentiestä etelään) mahdollisuuksia ja sen vaikutuksia mm. liikennemeluun ja ilmanlaatuun liikenteen sujuvuuteen pitkäaikaisiin terveysvaikutuksiin, liikenneturvallisuuteen ja ajokäyttäytymiseen sekä hallinnollisiin kysymyksiin  Ison osan keväisin kiusaavasta katupölystä uskotaan olevan nastarenkaiden synnyttämää kiviaineshiukkasia peräisin asfaltista ja osin hiekoitussepelistä.  Tutkimusohjelma on juuri alkamassa ja se kestää 2 vuotta

FORUM Rengasfoorumi 2011 Panu Sainio Helsinki NASTA  Pohjoismaista erityisesti Norjassa on kokemusta nastarenkaiden käytön rajoittamisesta jo vuodesta  Kokemuksia seurataan tiiviisti.  Oslon, Bergenin, Tukholman, Göteborgin Uppsalan nastarajoituksien lähtökohdat ovat ilmanlaatuun liittyviä. Auto- ja rengastekniikka kehittyy koko ajan, liikennemäärät muuttuvat ja talvet eivät ole samanlaisia  myös tutkimustieto vanhenee Se, että asiaa selvitetään on tärkeää; ja jotain on käytännössä tehtävä!

FORUM Rengasfoorumi 2011 Panu Sainio Näkemykset tulee haastaa! Panu Sainio Aalto-yliopiston Insinööritieteiden korkeakoulu Auto ja Työkonetekniikka Liikenneturvallisuus lähtee ratin ja penkin välistä…