FORUM Rengasfoorumi 2011 Panu Sainio NÄKÖKULMIA NASTAKYSYMYKSIIN Panu Sainio, yli-insinööri Aalto-yliopisto / Autotekniikka AUTONRENGASLIITTO RY RENGASVALMISTAJAT RY NOKIAN RENKAAT OYJ SUOMEN RENGASKIERRÄTYS OY
FORUM Rengasfoorumi 2011 Panu Sainio Näkökantoja (nasta)keskusteluun “Toiselle kapinallinen, toiselle vapaustaistelija” Tilannetta voi ja tulee tarkastella monesta näkökulmasta: -Melu -Kitka -Päällysteiden ja ajoratamerkintöjen kuluminen / pöly -Kaupungeissa katupöly ja sen terveyshaitat -Liikennöitävyys -Liikenneturvallisuus -Tunteet (autotkin ostetaan usein tunteella)
FORUM Rengasfoorumi 2011 Panu Sainio Rengasmelu – subjektiivinen kokemus Jo matalissa nopeuksissa, käytännössä siis kaupunki / esikaupunki Koetaan lähes aina häritseväksi sekä autossa että tien varressa (päinvastoin musiikki, moottorin ääni, kosken kuohunta tms) Nastamelussa eroa rullaako vaiko luistaa (huom. luistossa syntyvä ääni “varoittaa”) Kipupisteinä syksy, kun nastarenkaiden käyttö alkaa (+parkkihallit) kevät, kun päällyste karhea ja ei lehtiä ja halutaan jo olla ulkona Talvella ulkoillaan mutta ei oleskella ulkona siten kuin kesällä Talvinen äänimaisema eroaa kesästä (narskuna, kantautuvuus, lehdet, tuuli, linnut, lumen auraus, lumen vaimennus…) Rengasmelu on keskeinen suunnitteluparametri niin autossa kuin renkaassa – käytännössä alisteinen turvallisuudelle ja suorituskyvylle
FORUM Rengasfoorumi 2011 Panu Sainio Mikä on kitka? Kitka on funktio renkaasta ja tiestä. Samalla tiellä kaksi erilaista kulkijaa… rengas A µ = 0,2 ~ alkaa olla vaarallista rengas B µ = 0,4 ~ normaali talvikeli, hyvin menee Haaste: Ketä varoittaa ja mitä tehdä, jotta varoittaminen ei kokisi inflaatiota tai liukkauden torjunta ei olisi ylimitoitettua? Saman renkaan pitkittäisvoima eri päivinä Eri renkaita samalla tiellä
FORUM Rengasfoorumi 2011 Panu Sainio Päällysteiden kuluminen Missä raapii, siellä kuluu – mutta mikä on hyväksyttävä kuluminen? Kuluminen ei ole pelkästään huono juttu päällysteiden kiillottuminen Keski- ja Etelä-Euroopan haaste lumi polanteen kiillottuminen? (risteykset, mäet, bussipysäkit) Tienpidon määrärahat eivät ole nousussa? Liikenne on. Päällysteiden kuluminen lisääntyy lämpötilan laskiessa Kulunut päällyste on liikenneturvallisuusriski!
FORUM Rengasfoorumi 2011 Panu Sainio Kaupungeissa katupöly ja sen terveyshaitat Katupöly on todellinen riskitekijä terveydelle Riskiryhmässä ovat hengityselinsairauksista kärsivät, mutta myös sydän ja verisuonitauteja sairastavat sekä allergikot Haaste tunnistaa päällysteestä irronnut ja heikoitus sepelistä muodostunut pöly
FORUM Rengasfoorumi 2011 Panu Sainio Liikennöitävyys Sujuva liikenne on tavoite Lumen poistoon käytettävä työmäärä Kemiallinen vs. mekaaninen liukkauden torjunta eli suolaa vai hiekkaa Raskas kalusto ei nastoja Hiekoittaminen merkittävä pölyn lähde Suolaaminen toimii rajallisella lämpötila-alueella Kuljettajan kyky arvioida muuttuvia olosuhteita - kokemusta Nastarengas tasaa kelin vaihteluita Autojen ABS-jarrujet, vetoluistonesto- ja ESC-ajovakaustusjärjestelmät kehittyvät ja yleistyvät nopeasti!
FORUM Rengasfoorumi 2011 Panu Sainio Liikenneturvallisuus Lähtee ratin ja penkin välistä Lainsäätäjä, rengasvalmistaja ja tienpitäjä keskustelevat strategiasta; kuljettajat taktiikasta Ei kitkan määrä vaan sen käyttö Saatavilla oleva kitka: voimaa (kitka) mikä on käytettävissä; tien pinnan ominaisuudet ovat samat kaikille Käytettävä kitka: Kuinka paljon kitkaa kuljettaja kulloinkin käyttää. Kitkapotentiaali: mikä on suuriman saatavan ja käytetyn kitkan ero eli turvamarginaali ennen kuin pyörä luistaa Mikä tahansa rengas on loppuun kuluneena vaarallinen
FORUM Rengasfoorumi 2011 Panu Sainio Helsinki NASTA Helsingin rakennusvirasto koordinoi usean ministeriön ja viraston rahoittamaa NASTA-tutkimusohjelmaa, jossa tutkitaan nastarenkaiden käytön rajoittamisen (Hakamäentiestä etelään) mahdollisuuksia ja sen vaikutuksia mm. liikennemeluun ja ilmanlaatuun liikenteen sujuvuuteen pitkäaikaisiin terveysvaikutuksiin, liikenneturvallisuuteen ja ajokäyttäytymiseen sekä hallinnollisiin kysymyksiin Ison osan keväisin kiusaavasta katupölystä uskotaan olevan nastarenkaiden synnyttämää kiviaineshiukkasia peräisin asfaltista ja osin hiekoitussepelistä. Tutkimusohjelma on juuri alkamassa ja se kestää 2 vuotta
FORUM Rengasfoorumi 2011 Panu Sainio Helsinki NASTA Pohjoismaista erityisesti Norjassa on kokemusta nastarenkaiden käytön rajoittamisesta jo vuodesta Kokemuksia seurataan tiiviisti. Oslon, Bergenin, Tukholman, Göteborgin Uppsalan nastarajoituksien lähtökohdat ovat ilmanlaatuun liittyviä. Auto- ja rengastekniikka kehittyy koko ajan, liikennemäärät muuttuvat ja talvet eivät ole samanlaisia myös tutkimustieto vanhenee Se, että asiaa selvitetään on tärkeää; ja jotain on käytännössä tehtävä!
FORUM Rengasfoorumi 2011 Panu Sainio Näkemykset tulee haastaa! Panu Sainio Aalto-yliopiston Insinööritieteiden korkeakoulu Auto ja Työkonetekniikka Liikenneturvallisuus lähtee ratin ja penkin välistä…