Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuAntti Heikkilä Muutettu yli 7 vuotta sitten
1
FORUM Rengasfoorumi 2011 Kai Niemi 9.3.2011 RENKAANVAIHTO VAATII AMMATTITAITOA Kai Niemi, tekninen päällikkö Bridgestone Finland Oy Rengasalan tekninen foorumi AUTONRENGASLIITTO RY RENGASVALMISTAJAT RY NOKIAN RENKAAT OYJ SUOMEN RENGASKIERRÄTYS OY
2
FORUM Rengasfoorumi 2011 Kai Niemi 9.3.2011 ESITYKSEN SISÄLTÖRUNKO Miksi tarvitaan ammattitaitoa? Mitä ongelmia voi aiheutua? Millaisia ratkaisuja tarvitaan?
3
FORUM Rengasfoorumi 2011 Kai Niemi 9.3.2011 Kuluttajatutkimuksen mukaan runsas puolet autoilijoista suorittaa renkaidensa kausivaihdon (pyöränvaihdon) itse Tee se itse...
4
FORUM Rengasfoorumi 2011 Kai Niemi 9.3.2011 Autojen omia tunkkeja ei ole suunniteltu jatkuvaan käyttöön Auton omaa pulttiavainta ei ole suunniteltu jatkuvaan käyttöön Itse vaihdettaessa ei yleensä momenttiavainta käytettävissä Ei tiedetä oman rengaspainemittarin virhettä Puutteita välineissä
5
FORUM Rengasfoorumi 2011 Kai Niemi 9.3.2011 Itse tehty pyöränvaihto suoritetaan yleensä parkkipaikalla tai pihalla ja työ tehdään joskus myös pimeässä, räntäsateessa yms Jos alusta on pehmeä tai epätasainen, saattaa tunkki kaatua kesken työn ja auto pudota esim. jalan päälle Puutteita työn suorituspaikassa
6
FORUM Rengasfoorumi 2011 Kai Niemi 9.3.2011 Ei tiedetä auton nostokohtia – nostosta aiheutuu vaurioita alustaan Ei puhdisteta vannetta ja pyörännapaa ennen asennusta Renkaiden pyörintäsuunta asennetaan väärin päin Ei osata ”lukea rengasta”, mikä kertoisi esim suuntausvirheistä Käytetään vääränlaisia pultteja/muttereita (teräs/aluvanteet) Unohdetaan asentaa tai poistaa soviterenkaat Ei osata kiristää pyöränpultteja oikein (tiukkuus ja kiristysjärjestys) Laitetaan väärät rengaspaineet Vaarannetaan liikennettä asentamalla kuluneemmat renkaat taakse Ei muisteta jälkikiristystä Vähätellään oikeiden asennustapojen merkitystä Puutteita osaamisessa
7
FORUM Rengasfoorumi 2011 Kai Niemi 9.3.2011 Vaatimukset kasvaneet Autojen nostokohdat tiedettävä entistä tarkemmin ettei aiheuteta vaurioita alustaan tai helmoihin Erilaisten vannetyyppien määrä lisääntynyt – joka vannetyyppi vaatii yleensä omanlaisensa pultit/mutterit ja soviterenkaat Renkaiden epätasainen kuluminen lisääntynyt uusimpien autojen voimakkaiden pyöränsuuntausarvojen seurauksena Nykyautojen herkkä alusta aiheuttaa usein myös tärinäherkkyyttä, mikäli pyörän asennus ei ole kunnolla tehty (puhtaus, oikea kiristys) Renkaiden painesuositukset nousseet
8
FORUM Rengasfoorumi 2011 Kai Niemi 9.3.2011 Tapaturmat Joka sesongissa saamme lukea pyöränvaihdossa tapahtuneista onnettomuuksista...
9
FORUM Rengasfoorumi 2011 Kai Niemi 9.3.2011 Liikenneturvallisuus Virheelliset rengaspaineet Auton ajokäytös ääritilanteissa muuttuu vaaralliseksi Vääränlaiset tai huonokuntoiset pyörän pultit/mutterit Pyörän irtoamisriski ajon aikana Kuluneemmat renkaat asennettu taakse Vaara arvaamattomaan sivuluisuun liukkaalla kelillä kasvaa Auton ajokäytös liukkaalla muuttuu vaaralliseksi Hutiloiden tehdyn pyöränvaihdon vaikutuksia liikenneturvallisuuteen: Pyörä on kiristetty väärin / jälkikiristys on jäänyt tekemättä Pyörän irtoamiski ajon aikana Pyörännavan ja vanteen väliin on jäänyt likaa Pyörän irtoamisriski ajon aikana
10
FORUM Rengasfoorumi 2011 Kai Niemi 9.3.2011 Vakuutusturva Autoni vaurioituu pyörän vaihtotyössä (esim. tippuu tunkilta) Korvataan vapaaehtoisesta autoni ”Kasko-vakuutuksesta” Vastapuoli saa vauriota tai vammoja liikenteessä ( esim. irronnut pyörä) Korvataan aiheuttajan liikennevakuutuksesta Saan vammoja liikenteessä (esim. ojaan ajaminen pyörän irrottua) Korvataan oman autoni liikennevakuutuksesta Saan vammoja pyörän vaihtotyössä Korvataan omasta vapaaehtoisesta tapaturmavakuutuksestani Sairaanhoidon ja lääkkeiden KELA-korvaus Kunnallinen sairaanhoito Autoni vaurioituu liikenteessä (esim. ojaan ajaminen pyörän irrottua) Korvataan vapaaehtoisesta autoni ”Kasko-vakuutuksesta” Korvausmenettely itse tehdyissä pyöränvaihtotöissä vaihtajan näkökulmasta :
11
FORUM Rengasfoorumi 2011 Kai Niemi 9.3.2011 Rengasalan teknisen foorumin ohjeistus Ennen asennusta varmistetaan aina että rengas ja vanne sopivat ajoneuvoon Noudatettava autonvalmistajan ohjeita oikeista nostokohdista Turvalliseen auton nostamiseen vaaditaan ammattilaisen käyttämä tasonostin Vältettävä auton oman tunkin käyttöä – ainakin käytettävä varmistusta (asennuspukki) Vanne, pyörännapa sekä pultit/mutterit puhdistettava ennen asennusta Asennustyössä käytettävä asianmukaisia ja kunnossa olevia työkaluja Pyörän kiinnitys tulee tehdä virhetarkastetulla momenttiavaimella tai sauvalla Pyörän kiristys tulee aina suorittaa vaiheittain ja ristiinkiristyksenä Rengaspaineen asetus tulee tehdä virhetarkastetulla painemittarilla Pyöränvaihdon yhteydessä tulee renkaat ja vanteet aina tarkastaa vaurioiden varalta Asennetaan paremmat renkaat aina taakse auton mallista riippumatta Nastarenkaiden pyörimissuunta pidettävä samana Pyörien jälkikiristys tehdään n. 100... 200 km ajon jälkeen Rengasalan ohjeistus lähtee siitä, että pyörän asennustyö on ammattitaitoa vaativa toimenpide. Ammattilainen ottaa aina myös vastuun tekemästään työstä! Ohjeistuksen pääkohdat ovat:
12
FORUM Rengasfoorumi 2011 Kai Niemi 9.3.2011 Pääviestit autoilijalle Pyörien vaihtotyö on ammattitaitoa vaativa toimenpide Hutiloiden tehty työ voi vaurioittaa autoa, aiheuttaa tekijälleen tapaturman tai johtaa jopa liikenneonnettomuuteen Rengasalan ammattiliike ottaa aina vastuun tekemästään työstä Ammattilainen näkee autosta muitakin vikoja ja osaa opastaa korjauksessa
Samankaltaiset esitykset
© 2023 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.