Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuJuha Pesonen Muutettu yli 6 vuotta sitten
1
Kommenttipuheenvuoro: Koulumatkat koululaisen kokemana
Pirjo Pöllänen Karjalan tutkimuslaitos Itä-Suomen yliopisto
2
Pohjois-Karjalan alakoululaisista noin puolet on koulukyyditysten varassa
Perusopetuslaki säätelee myös koulukyyditystä Koulumatka linnuntietä pitkin 3-32 km, mutta käytännössä huomattavasti pidempi, koska kyyti ei yleensä kulje suorinta reittiä Koulukyydissä voi pisimmillään kulua suuri osa koululaisen työpäivästä, jopa 2½ tuntia Koulukyyti on usein monivaiheinen: ensin keräilypisteelle ja siitä koulukyydillä kouluun
3
Koululaisten kokemuksia
Aikaa kavereiden kanssa Ns. omaa aikaa, luonnon ja maiseman tarkkailu Väsyttää Paha olo On se hyvä, että kyydit järjestetään
4
Viranomaisten näkökulma
Missään Pohjois-Karjalan kunnista kyyditystä lakisääteisenä palveluna ei kyseenalaistettu Eroja siinä, miten kyyti järjestetään kotiovelta vai keräilypysäkeiltä (tai esim. suhtautuminen petokyyteihin) Vaihteluita kuntien eroissa selittävät: Kunnan pinta-alaerot (Ilomantsi vs. Tohmajärvi) Jäljellä olevan kouluverkoston tiheys (esim. Outokumpu, jossa yksi yhtenäiskoulu) Tieverkko Yhdyskuntarakenne Olemassa olevat julkisen liikenteen reitit (Kitee vs. Ilomantsi)
5
Omat kokemukseni Raskasta Väsyttävää
Oppilaat käyttäytyy hyvin ja rauhallisesti Vuodenaikojen mukanaan tuomat vaihtelut, esim. tien kunto rospuuttakeleillä Kuskit ovat osa yhteisöä, joilla näyttää olevan myös ohjaus vastuu Vaikka koulukyyditys on lakisääteinen palvelu, joka takaa lapsille mahdollisuuden päästä turvallisesti opinahjoonsa, niin Pohjois-Karjalassa on tiettyjä paikkoja, joissa nykyinen minimaalisen pieni lähikoulukin on niin kaukana, että toivoisi edes sen pysyvyyden, esimerkiksi Hattuvaarassa
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.