JUMALANSYNNYTTÄJÄ JA MUUT PYHÄT

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Taivas…. Miten pääsen sinne?.
Advertisements

Taivaassa tavataan Villen isoisä on kuollut.
Helluntailaisuus.
Vainoista herätykseen Ap t. 8:1-17.  Jumalan sanallinen ilmoitus on lisääntyvää ja se huipentuu Jeesuksen ihmiseksi tulemiseen.  Pelastusilmoitus loppuu.
”Kutsu seuraamaan” Kun he olivat syöneet, Jeesus sanoi Simon Pietarille: "Simon, Johanneksen poika, rakastatko sinä minua enemmän kuin nämä toiset?" "Rakastan,
PYHIINVAELLUS JUMALAN VOIDELTUA SEURATEN LAINKUULIAISESTA KANSALAISESTA JUMALAN LAPSEKSI Viides etappi
:09:11 Luukas 22: Kuvitus Henry Martin Toteutus Marko Oikarinen.
RUKOILEMME YHDESSÄ.
Arkki Varustamo Raamattukoulu
Huvitamme itsemme hengiltä Otavan Opisto Jari Sarja "Ja he olivat molemmat alasti, mies ja hänen vaimonsa, eivätkä he tunteneet häpeää. [...]
Viikon ohjelma: MA: Miksi Jeesus-nimessä on voimaa. Rukouksen suhde Jumalan kolminaisuuteen TI: Jeesuksen nimi kääntyessämme Isän puoleen KE: Jeesuksen.
1. Tim 2: 1-4 Arvoisa Sisärengaslainen, 1. Timoteuskirjeen 2. luvussa Paavali antaa käytännön ohjeita oikeaan jumalanpalveluksen viettämisen. Kysymyksiä,
Paavalin kirje Filemonille
RAKKAUS USKO TOIVO - ihmiseltä ihmiselle
”Niille, jotka olivat tätä kuulemassa, Jeesus esitti vielä vertauksen, koska hän oli jo lähellä Jerusalemia ja monet luulivat Jumalan valtakunnan ilmestyvän.
A ja O Ilm.1:8. "Minä olen A ja O", sanoo Herra Jumala, joka on ja joka oli ja joka tuleva on, Kaikkivaltias.
Tule sellaisena kuin olet 2. Aitous ja epäilys
Uusi testamentti alkukieli kreikka 27 kirjaa
NÄEN SEURAKUNNAN... Apt.2:41 -. Näky ohjaa Perus asiakirjat ovat: Arvot ja näky Matt.22:6.
JEESUS EI SÄÄSTELE SANOJA… Matt 11: JEESUS EI SÄÄSTELE SANOJA… 1. VOIKO IHMINEN ITSE TEHDÄ PARANNUKSEN JA USKOA? 2. LAKI JA EVANKELIUMI.
KRISTINUSKON ENSIASKELEET
Viides etappi PYHIINVAELLUS JUMALAN VOIDELTUA SEURATEN LAINKUULIAISESTA KANSALAISESTA JUMALAN LAPSEKSI.
Perusevankeliumia tähän päivään Opetussarja. Jeesus parantaa sairaita Matt. 8: Reino Saarelma.
PRONOMINIT Pronomini viittaa toiseen ilmaukseen, eli sillä on korrelaatti eli viittauksen kohde. Korrelaatti voi olla sana, lause tai lauseke. Viittaussuhteen.
Viikon ohjelma: MA: Miksi Jeesus-nimessä on voimaa. Rukouksen suhde Jumalan kolminaisuuteen TI: Jeesuksen nimi kääntyessämme Isän puoleen KE: Jeesuksen.
Yhdyssanat, jotka kirjoitetaan erikseen
MIKSI JAPANISSA TEHDÄÄN LÄHETYSTYÖTÄ? Kuva: Philippe Gueissaz.
LUTERILAINEN KIRKKO.
Valoa idästä Reino Saarelma Matt. 2: Matteus 2:1-12 – Valoa idästä 1. Kun Jeesus oli syntynyt Juudean Betlehemissä kuningas Herodeksen aikana,
Tapahtukoon sinun tahtosi
JEESUKSEN LAPSUUS.
Pyhittäjä Arseni Konevitsalainen. Pyhittäjä Arseni Konevitsalainen syntyi Novgorodin lähistöllä ja sai hyvän kristillisen kasvatuksen. Ammatiltaan hän.
Katumuksen sakramentti
RAAMATTU Muistiinpanot 8. luokan oppikirjan 1. kappaleeseen
Neitsyt Maria.
AVIOLIITON SAKRAMENTTI
Kirkkohistoria Kirkon syntyhetkestä tähän päivään
Miten meidän tulee toimia?
RUKOILEMALLA YHTEYTEEN
Kpl 7. Opin muotoutuminen Muistiinpanot 7. luokan oppikirjan 7. kappaleeseen (Juhani Räsänen: Kirkkohistoria) Kuvat:
Hyvä ja paha Muistiinpanot 9. luokan oppikirjan 3. kappaleeseen
Katumuksen sakramentti
PYHÄ KOLMINAISUUS Stefan Holm: Kirkon jäsenenä – Oppikirja 9. luokalle. Kappale 7. Kuvat:
Munkkeus Stefan Holm: Kirkon jäsenenä – Oppikirja 9. luokalle. Kappale 18. Kuvat:
KASTE JA MIRHAVOITELU Teksti: Stefan Holm: Kirkon jäsenenä – Oppikirja 9. luokalle Kuvat:
KRISTUS 9lk/UO2.
- Kirkon opettaja ja kaunistaja.
Kuolema ortodoksisessa perinteessä
Papisto turvaa jatkuvuuden
Katolinen kirkko Elina, Hanna ja Tomi. Yleistä katolisesta kirkosta  johtaja paavi, jonka uskotaan olevan Kristuksen sijainen maan päällä  kristillisistä.
KRISTILLISEN OPIN KEHITTYMINEN ENNEN JA JÄLKEEN KONSTANTINOLAISEN KÄÄNTEEN UE2 LAJM.
LÄNNEN KIRKKO USKONNOLLISENA VAIKUTTAJANA Luku 6 – Opetusvinkki 1.
MITEN ELÄÄ KRISTITTYNÄ?. Yleistä Kirkko on kristittyjen yhteisö. Apostolien teot kuvaavat kristinuskon syntyä. Apostolit olivat Jeesuksen opetuslapsia.
Toivon tiekartta Suomen Lähetysseuran strategia
Pyhimykset ja pyhäinjäännökset Siiri, Maisa & Veera.
Luterilaisen jumalanpalveluksen tunnuspiirteitä
12. Reformoidut kirkot Ydinsisältö.
Katumuksen sakramentti
Serafim Sarovilainen.
Pyhä autuas Ksenia Pietarilainen
ORTODOKSINEN KIRKKO.
Luku 23 – Paavalin elämä ja matkat
Luku 23 – Paavali ja hänen kirjeensä
Katolinen kirkko.
Jeesus liikkeestä valtionuskonnoksi
LÄNNEN KIRKKO USKONNOLLISENA VAIKUTTAJANA
Luterilaisuus Luterilaisuus on protestanttinen kristinusko
Luterilaisuus Luterilaisuus on protestanttinen kristinusko
Kirkkohistoria Kirkon synty
Esityksen transkriptio:

JUMALANSYNNYTTÄJÄ JA MUUT PYHÄT Muistiinpanot 9. luokan oppikirjan 13. kappaleeseen (Stefan Holm: Kirkon jäsenenä) Kuvat: www.ortoboxi.fi

KUNNIOITUSTA VAI PALVONTAA? Pyhiä kunnioitetaan, ei palvota. Palvonta kuuluu vain Jumalalle. Mitä/ketä kuuluu myös kunnioittaa? Ketä sinä kunnioitat?

JUMALANSYNNYTTÄJÄ Kirkon rakastetuin pyhä on Jumalansynnyttäjä. Maria mahdollisti Kristuksen syntymän ja sen kautta pelastuksen. Nimityksiä: Neitsyt Maria Jumalansynnyttäjä Jumalanäiti

JUMALANSYNNYTTÄJÄ Hän vastasi Jumalan kutsuun: ”Minä olen Herran palvelijatar. Tapahtukoon minulle niin kuin sanot”. (Luuk. 1:38) Minkä juhlan ikoni on kuvassa?

JUMALANSYNNYTTÄJÄ Maria on ”kerubeja kunnioitettavampi ja serafeja verrattomasti jalompi”. Ihmisellä on mahdollisuus kohota kuuliaisuudessa enkelten yläpuolelle.

MARTTYYRIT Alkukirkon aikana marttyyreja kunnioitettiin. Katakombeissa toimitettiin liturgioita heidän hautojensa päällä.

MARTTYYRIEN KUNNIOITUS Nykyään kirkkoa vihittäessä asetetaan alttarin pyhään pöytään marttyyrin reliikki, eli pyhäinjäännös. Sen päällä toimitetaan ehtoollisen sakramentti.

RELIIKKI Reliikki kiinnitettynä ikoniin. Reliikki on yleensä osa jonkin kirkon kanonisoiman henkilön ruumiista tai vaatteista tai hänelle kuuluneesta esineestä. Reliikki voi olla myös osa Jumalansynnyttäjän viitasta tai Kristuksen rististä.

UUSMARTTYYRIT Kristittyjä vainotaan ja tapetaan yhä uskonsa vuoksi. Mm. Venäjän ortodoksisen kirkon 1900-luvun marttyyrien määrää ei voida edes laskea. Miksi Venäjällä on paljon uusmarttyyreja?

KANONISAATIO Kanonisaatio = henkilö todetaan virallisesti pyhäksi ihmiseksi. Vain osa pyhistä on kanonisoitu. Pyhäksi julistamisen eli kanonisoinnin perusteina voivat olla mm. marttyyrikuolema, elämän esimerkillisyys ja pyhyys sekä elämän aikana tai sen jälkeen tapahtuneet ihmeteot.

PYHYYS Pyhiä ei tehdä, vaan pyhyys on ollut olemassa heissä jo ennen kanonisaatiota. Pyhä ihminen on elänyt elämänsä Jumalan yhteydessä ja saanut pyhyytensä Häneltä.

PYHIEN RYHMÄT Erilaisia pyhien ryhmiä on paljon. Suomessa on jumalanpalvelus-käytännössä käytössä seuraavat: Pyhittäjät Munkkipyhät, esim: Karjalan valistajat Sergei ja Herman. Luostarin perustaja on pyhittäjäisä.

Apostolit Profeetat Profeetta Hoosea Apostolit Pietari ja Paavali Apostolienvertainen on apostolien työn jatkaja. Profeetat Profeetta Hoosea

Marttyyrit Kuvassa Marttyyri Sofia ja hänen tyttärensä Pistis, Elpis ja Agape Erikseen: Pappismarttyyri Marttyyripiispa Pyhittäjämarttyyri Suurmarttyyri Neitsytmarttyyri Uusmarttyyri Mistä tunnistat marttyyrin ikonista? Mitä yhteistä viereisen ikonin henkilöillä on?

Esipaimenet Pyhä Nikolaos Parantajat Parantaja Panteleimon

PYHIEN RYHMÄT Lisäksi Tunnustajat ja Kristuksen tähden houkat Tunnustaja = Kidutuksista hengissä selvinnyt uskova. Kristuksen tähden houkka = kilvoittelija oman ja lähimmäistensä pelastuksen tähden tekeytyy hulluksi eli houkaksi. Heistä käytetään myös nimitystä pyhät hullut tai Jumalan hullut. Esimerkiksi Ksenia Pietarilainen. Ksenia pukeutui miehensä vaatteisiin ja alkoi käyttää miehensä nimeä Andrei Feodorovits. Ihmisille hän kertoi, että hän itse oli kuollut, ei hänen miehensä. Tietyssä mielessä tämä oli täysin tottakin. Hän hylkäsi vanhan elämäntapansa ja -muotonsa ja hän koki hengellisen uudelleensyntymisen. Kun hän antoi pois talonsa ja jakoi omaisuutensa köyhille, hänen sukulaisensa valittivat siitä viranomaisille. Keskusteltuaan Ksenian kanssa, virkailijat olivat vakuuttuneita, että Ksenia toimi täysin tietoisena teostaan ja oikeuttivat hänen tekemään omaisuudelleen, mitä itse halusi. Pian kaikki omaisuus oli jaettu ja mitään ei jäänyt jäljelle. Ksenia vaelsi Pietarin köyhien asuinalueella ja hänellä ei ollut paikkaa, mihin päänsä kallistaa. Hän kieltäytyi kaikista sukulaisten tarjouksista ja avusta onnellisena ja vapaana kaikesta maallisesta mammonasta. Kun hänen upseerimiehensä punavihreä uniformu kului rikki, Ksenia pukeutui tuon värisiin resuiseen hameeseen ja puseroon. (www.ortodoksi.net)

RELIIKKIEN KUNNIOITUS Reliikkejä kunnioitetaan, koska pyhä ihminen on eläessään ollut Pyhän Hengen asumuksena ja välikappaleena. Kunnioitetaan tuon materian kautta toiminutta Pyhää Henkeä.

Joissakin tapauksissa Jumala erityisesti osoittaa kyseisen henkilön pyhyyden. Reliikki vuotaa mirhaa tai sen äärellä kannettuihin rukouksiin vastataan. Esim. Syvärin luostarin perustajan, Aleksanterin, maatumattomat pyhäinjäännökset.

PYHIEN TOIMINTA Pyhät toimivat yhä esirukoilijoina. He ovat osa seurakuntaa, joka ylistää Jumala taivaissa. Pyhät ovat näkyvä osa kirkkoa.

PYHÄT ESIMERKKEINÄ Pyhät ovat meille todistuksena jumaloitumisesta (theosis) He ovat toteuttaneet Jumalan tahdon elämässään.

PYHIEN ELÄMÄKERRAT Joistakin pyhistä on säilynyt paljon tietoa, joihinkin kertomuksiin taas on saatettu lisätä marttyyreille yhteisiä elämänvaiheita, jotka eivät pidä historiallisesti paikkaansa. Uusista pyhistä tietoa on usein runsaasti.

JOHANNES KRONSTADTILAINEN Esim. venäläisestä uuspyhä Johannes Kronstadtilaisesta tiedetään paljon. Hän syntyi vuonna 1829 ja kuoli 1908. Hän oli ihmeidentekijä, joka auttoi lukuisia ihmisiä. Vallankumouksen jälkeen häntä ei saanut mainita edes nimeltä pitkään aikaan. Vuonna 1990 isä Johannes kanonisoitiin eli luettiin pyhien joukkoon kuuluvaksi harvinaisena poikkeuksena Kirkon kanonisoimien pyhien joukossa. Hän oli ns. tavallinen kaupungin seurakuntapappi, ei siis mikään munkki tai edes piispa. Poliittiset olot Venäjällä mahdollistivat kanonisoinnin siellä vasta vuonna 1990. Valokuva: www.ortodoksi.net , ©: Lintulan luostari