MONILUKUTAITO Monilukutaito on kyky hankkia, muokata, tuottaa, esittää ja arvioida tietoa erilaisissa oppimisympäristöissä ja -tilanteissa. Myös hahmottaa,

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kypsyysnäyte Kypsyysnäyte on oppimiskokemus ja työnäyte sekä väline opinnäytetyön esilletuontiin.
Advertisements

| Pasi Mattila | TOY - Tulevaisuuden oppimisympäristö
Tekstilaji Tekstin tyyppi.
Taiteen ja kulttuurin akvaario Kulttuuri Opinto-info Taide Oma juttu Aloitus Lähteet Linkkiapaja TAIKUAKVAARIOTAIKUAKVAARIO Ritva Somerma
Lukiokoulutuksen kehittäminen
Terveysosaaminen ja media
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Veijo Nikkanen: Verkonkäytön mahdollisuudet Kaikille hyvä -seminaari Selko-e Verkonkäytön mahdollisuudet Veijo Nikkanen Kehitysvammaisten Tukiliitto.
Mitä media on? Media on tajuntateollisuutta, joka tarjoaa maailmaa koskevaa informaatiota ja tapoja nähdä ja ymmärtää se (Masterman 1985).
Tampereen Aikuiskoulutuskeskus1 Toteutuminen 2 ryhmää, TAO ja TAKK verkkotaitojen opetuspäivää 7 viikon lähiopetusjakson aikana Käytössä.
Anu Mustonen Mediakasvatus ja sen merkitys. Mediakasvatus 1.Mediataitojen kartuttaminen 2.Median käyttö oppimisympäristönä 3.Media tiedonkäsittelyn välineenä.
Kielitietoinen koulu ja monilukutaitoinen oppilas
KUN LASKEMINEN EI SUJU.
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Medialukutaidon tila ja toteutus Euroopassa
Monilukutaito ja lukemisen flow
laaja-alaisen osaamisen alueet
Tekstityöskentely (erityisesti ET:ssä) Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Median megatrendit Nuorten mediatodellisuus Antti Pentikäinen.
Terveysosaaminen ja media
Sanoma Lehtimedia / Tiina Eskelinen
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
Verkko-opetuksen kehityssuuntia Pohjois-Savon tietoyhteiskuntastrategiaseminaari Ulla Voutilainen vararehtori.
Taksonomiat ja oppilas- arviointi lukion ET:n ja filosofian opetuksessa Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen.
Verkko sosiaalisuutena Janne Matikainen VTT, yliopistonlehtori Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia Viestinnän laitos.
Valintarakenne valintarakenne alkaa aina kysymyksellä eli ehdolla ehto tarkoittaa, että muuttujan sisältöä verrataan toisen muuttujan sisältöön tai vakioon.
Sosiaalinen kehitys lapsuudessa
Sosiaalisen median eri kanavat osana Viherympäristöliiton viestintää ja markkinointia Opinnäytetyön suunnitteluseminaari Ville Miettinen & Jussi Front.
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
Mediakulttuuri ja koulu Osaava-mediakasvatuskoulutus Kesämäen alueen ja Taipalsaaren opettajat
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen: oma tekstilajinsa.
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
Netti ja peliriippuvuus Luku 18. Ota kantaa väitteeseen: Puhelin haittaa kanssakäymistä erilaisissa sosiaalisissa tilanteissa.
Viestintätekniikan perusteet Digitaalinen media. Luennot Tavoitteena digitaalisen median toimialueen, tekniikoiden ja perustyökalujen hallinta. Luennot.
Viestintätekniikan perusteet Digitaalinen media. Luennot Tavoitteena digitaalisen median toimialueen, tekniikoiden ja perustyökalujen hallinta. Luennot.
Kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus
TILASTOT JA TULEVAISUUS
Johtopäätökset / Ajatusmalli: Digitalisaation vaatima osaaminen
Tiedon hallinnan sanasto
ÄIDINKIELI JA kIRJALLISUUS 1. KURSSI
Hannatuulia Hämäläinen, Kimmo Väre, Henri Raatikainen, Olli Suhonen
OPPILAITOSTEN YHTEISTYÖ
Hermolle-koulutus: suomen kielen ja kirjallisuuden opetus (25 op)
Ympäristö- ja laiteriippu-mattomuus
Tänään tutkimme mediakriittisyyttä
Aikuisen Ajattelu.
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Tupakka mediassa tyokalupakki.net.
2 Terveysosaaminen.
Tasavirta-koulutus Imatra 7.10., 8.10., ,
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen
(Työ)elämän esiintymistilanteet
Kielitietoinen koulu ja monilukutaitoinen oppilas
Kulttuurienvälinen viestintä
- TIETEELLISESTI!! Psyykkinen Biologinen Sosiaalinen ja
Kieli, vuorovaikutus ja ajattelun taidot
LUKU Lukemisen ja kirjoittamisen oppikirja aikuisille maahanmuuttajille Kaisa Häkkinen & Anna Nylund.
Selkokieli.
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen
Kielitietoinen koulu ja monilukutaitoinen oppilas
Sanomalehtien lukemisella yhteys oppimistuloksiin
29. TERVEYS NÄKYY MEDIASSA
Lukutaito ja syrjäytyminen
VIESTINTÄ MITÄ SE ON?.
Lukemisen, kirjoittamisen ja kypsyyden koetyyppi
Kategoria Tehtävän hallinta Tiimityöskentely Tilanne -tietoisuus
Antero Malin Koulutuksen tutkimuslaitos Jyväskylän yliopisto
Viestintä.
Kouvolan Yhteislyseon
Esityksen transkriptio:

MONILUKUTAITO Monilukutaito on kyky hankkia, muokata, tuottaa, esittää ja arvioida tietoa erilaisissa oppimisympäristöissä ja -tilanteissa. Myös hahmottaa, jäsentää ja ymmärtää erilaisia viestinnän muotoja.

Monilukutaito perusopetuksessa Digitaalinen lukutaito 100 % Medialukutaito Kuvanlukutaito Kirjoitetun tekstin lukutaito Numeraalinen/ matemaattinen lukutaito 0 % Esi 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Tavoitteena ajatteluntaidot: Kyky hankkia, muokata, tuottaa, arvioida ja arvottaa tietoa

Muutoksen tuulet Tavoitteena: - Elinikäinen moni(teho)lukutaitoinen monikriittinen moninaisin välinein lukemisesta ja tekstien tuottamisesta nauttiva yksilö

Eri tahojen toiveiden toteuttaminen Kriittistä lukutaitoa tulee kehittää Siirryttävä monotonisesta viestinnästä polyfoniseen kommunikaatioon varioiduin välinein Luku-ja kirjoitustaito TVT-laitteiden käyttö ja hallinta Sosiaalisen median aakkoset Huumorintajua :-P :-D ;-)