Opetuksen ja opiskelun verkkopalvelujen kehittämishanke Aallon kurssien aikaisen toiminnan verkkopalveluiden kehittäminen Aalto Virtual Learning Environment.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Erilaisia kurssityyppejä ja työkaluja niiden toteuttamiseen Moodlessa Moodle-on-Demand –hanke Olli Ruohomäki.
Advertisements

Atik III -projekti Avoimen yliopiston foorumi Minna Herno Projektipäällikkö Oodi-konsortio
1 Opiston Moodleopas KALVOSTO 1 – JOHDANTO KTOL:n Moodle-työryhmä Olli Ruohomäki.
Carpe Diem – suuntaa huomiseen Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Blogit ja RSS - verkko-oppimisen uusia mahdollisuuksiako? Juha Lång, Mindcom.
Kokemuksia ja kehitysideoita. PLE:N taustaa • Opiskelijat oman ympäristönsä suunnittelijoita ja ylläpitäjiä • Itseohjautuva oppiminen • Yhteisöllinen.
Finna tiedonhankinnassa : case LAMK
Oppimisaihiot ja standardointi Harto Pönkä,
W w w. h a m k. f i Wiki koulutus Leenakaija Lehto
Avoimen yliopiston opiskelijapalautejärjestelmä Pedagoginen kahvila Hannele Sirkkanen Aikuiskasvatustieteen työharjoittelija.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Development Association SEPRA How to involve youth into strategic rural development work? Budapest, 8th November 2011 Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahasto:
Opintohallinnon tietojärjestelmän modernisointi
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
Opi Analyzer Peruskäyttäjäkoulutus
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Sosiaalisen median käyttötapoja lukion äidinkielen opetuksessa Moodle-oppimisympäristö ja muu sosiaalisen median välineistö oppikirjattoman opetuksen perustana.
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
Kansainvälistä joustavaa oppimista ITK, Aulanko Education and Technology Transfer Division, CERN Switzerlandhttp://cern.ch/webuniversity.
Ohjelmistotuotanto kevä 2010 Juho Hirvonen Mikko Nieminen Tuomas Saarela.
KOULUTUSPALVELUT, Paula Airaksinen Noppa-portaali opintoja sujuvoittamassa Paula Airaksinen, koulutuspalvelut.
ITKY100 Yliopisto-opiskelu ja opintojen suunnittelu, op, Syksy 2011 Vastaava opettaja (TJT) Pekka 1.
Visuaalisen ammattilaisen esitys Verkkokurssi Tiedosto 1 Kurssin rakenne.
Opintohallinnon tietojärjestelmän modernisointiprojekti Pekka Kähkipuro,
Projektioppiminen Maarit Virtanen and Reetta Jänis
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
HENKILÖSTÖKOULUTUS GLOBAALISSA YRITYKSESSÄ - Pilottiprojekti Nokia Mobile Phones Tuomo Rintamäki Teknillinen korkeakoulu Koulutuskeskus Dipoli Kansallisen.
KUILUSTA YLI - tukipalvelut tietoverkkopohjaisen oppimisympäristön käyttäjille Turun yliopiston täydennyskoulutuskeskus Jennie Stenbom
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
Hammaslääkärin kliinisen jatkokoulutuksen rakenteiden vahvistaminen.
Oppimateriaalien käsittely Suunnittelupalaveri klo Vuorikatu 3, neuvotteluhuone Lokki Eija Airio, Pauli Assinen, Sari Koski-Kotiranta,
Lauseen sanajärjestys
TIPTOP – Tietoon perustuvaa tukea opiskelijan opinto- ja urapolulle
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Optima-oppimisympäristö opetuksessa ja oppimisessa Jyväskylän yliopisto.
International pages?. Comments yhteystiedot / contact –information ei resursseja kaiken kääntämiseen – linkit vastuuhenkilöille / no enough resources.
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Hämeenlinnan verkkokirjasto Kirjasto 2.0. Lähtökohdat Kerätä kirjaston erilliset verkkopalvelut yhdeksi toiminnalliseksi ja helppokäyttöiseksi kokonaisuudeksi.
Opetusteknologiasta ja verkko-opetuksen tukihenkilötoiminnasta Katja Kunttu Viikin tiedekirjasto.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO InBCT Agora Exploratory Environment for Knowledge Discovery (A-KIT) + Digitaalisen materiaalin sisällöntuotantoprosessin.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Finský intensivní Titta Hänninen.  1. What is the capital of Finland? ◦ Mikä on Suomen pääkaupunki? ◦ Helsinki on Suomen pääkaupunki.  2.
Kurssikäytännöt ja opintojen suunnittelu. Opetuksen aikataulu Lukuvuosikalenteri Intossa oman korkeakoulun sivuilla Syyslukukausi I periodi 7 viikkoa.
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
Ylioppilaskunnan suunta -kuulumiset Milja Asikainen, Jani Kurki, Mikko Latva-Käyrä, Joona Orpana Pinja Raitanen
Pedagogisesti tarkoituksenmukaisia oppimis- ja opetusratkaisuja Pori Marjut Anderson ja Pasi Häkkinen.
Infinitiivi + to-partikkeli
Vastuullisuus ja Kestävä kehitys Aalto-yliopisto työryhmä
DIGIJOUJOU Suomen ja ruotsin kielen joustava oppiminen ja ohjaus tulevaisuuden työelämän tarpeisiin Tavoite: Uusi digipedagogiikka, joustavat opintopolut.
LEED projektityö ohjeet – Porvoo Campus
Edustajiston kokous 10/2016 Council meeting 10/2016
Verbin perusmuoto 1 ’TO SING’ OR ’SING’.
Reflection in PLE Reflektio PLE:ssä
voida (can, to be able to) & saada (to get, receive)
465104A Metallien lämpökäsittely ja hitsaus 5op
to eat and to drink (and other verbs with da/dä)
Yhdessä energisempi tulevaisuus - Energiansäästöviikko alkaa!
Pedagoginen oppimis- ja arviointityökalu
Kurssikäytännöt ja opintojen suunnittelu
SISU-koulutus: tutkintorakenteen tekeminen
Tammifuksien info 2018 Piia Ylitalo
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Ajankohtaista Oodi-maailmasta
Ajankohtaista opetuksen näkökulmasta
OpeOodi: missä mennään
Information for teachers
Sisu-kuulumiset Oodi- ja Sisu-kahvit
Sisun käyttöönotto Aallossa: tilannekatsaus
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Esityksen transkriptio:

Opetuksen ja opiskelun verkkopalvelujen kehittämishanke Aallon kurssien aikaisen toiminnan verkkopalveluiden kehittäminen Aalto Virtual Learning Environment Lauri Saarinen, Tutkimuksen ja opetuksen strateginen tuki

Kenelle? Kehitetään yhteinen verkkopalvelu kaikille Aallon kursseille Palvelun avulla opettajat voivat toteuttaa kursseja, jotka perustuvat vuorovaikutteisuuteen Muutos: “kaikille kotisivut (Noppa 2010)” -> “kaikille vuorovaikutteiset työtilat” (AVLE 2015) Yhteensä noin opiskelijalle

Mitä? Uudessa palvelussa yhdistetään eri verkkopalveluiden toiminnallisuuksia Palvelu toimii kurssien aikana – portaalina (johon voidaan liittää mm. plagiaatintunnistus) – oppimateriaalin julkaisualustana – tiedotuskanavana – vuorovaikutteisena opetuksen ja opiskelun toimintaympäristönä

Miksi? Nykyisin opetusta järjestetään monien rinnakkaisten ja päällekkäisten järjestelmien avulla (mm. Noppa, Optima, Moodle ja wikit). Yliopiston virtuaalisen oppimisympäristön kokonaisuus on hajanainen ja sekava. Vuorovaikutteinen oppiminen vaatii opettajilta ja opiskelijoilta useiden eri järjestelmien käyttöä Nopan rinnalla. Tämän takia osa käyttäjistä on päätynyt käyttämään Aallon ulkopuolisia palveluita, joka aiheuttaa ongelmia mm. tietosisältöjen omistajuudessa ja käyttäjähallinnassa. Noppa-portaalin toiminnallisuudet perustuvat yksisuuntaiseen (opettajalta opiskelijoille) materiaalin jakamiseen ja tiedottamiseen. Nopan toiminnallisuudet eivät tue strategista tavoitetta opiskelija- ja oppimiskeskeiseen kulttuuriin siirtymisestä. Esimerkiksi: Nopassa ei ole mahdollisuutta palauttaa harjoitustöitä, perustaa keskusteluryhmiä, rajoittaa käyttöoikeuksia pienryhmille tai tehdä yhteistyötä oppimisen yhteydessä.

Käyttöoikeudet eri kohderyhmille (kurssilaiset, pienryhmät, aaltolaiset, internet) Tiedottaminen, ohjeistus ja uutisointi Kurssin lukujärjestyksen julkaiseminen Kurssimateriaalin jakelu (liitetiedostot) Tehtävänanto ja -palautus Tentit Sähköpostin lähettäminen Keskustelualueet (bulletin board) Reaaliaiakaiset keskustelukanavat (chat) Kyselyt (lomakkeet, monivalinnat) Tehtävien etenemisen seuranta Arviointityökalut Perustoiminnallisuuksien lisäksi mm. plagiaatintunnistus ja yhteiskirjoittaminen Työtilan toiminnallisuus

Milloin? 2013 projektisuunnitelma hyväksyttiin IT ohjausryhmässä elokuussa projektin aikataulua ja sisältöä synkronoidaan opintohallinnon ydinjärjestelmän modernisointi-projektin (OTM) kanssa; Aallon kehitystyö OTM:n, AVLE:n ja Inton parissa projektoidaan syksyllä aloitettiin käyttöliittymän kehittäminen yhteistyössä Aalto-yhteisön kanssa (viiteryhmät: opetushenkilökunta, opiskelijat, palvelut) 2014 Käyttöliittymän ja liittymien toteutus Aallon opetuksen ja oppimisen suunnittelun ja seurannan järjestelmiin. Hankeryhmän toiminta Pilotit testiopettajille 2015 Käyttäjien kouluttaminen (Vipun toimintaa) 1. versio valmistuu - Aallossa on käytössä yksi yhteinen alusta kurssinaikaista toimintaa varten Aallossa on maailmanluokan virtuaalinen oppimisympäristö.

Aalto Virtual Learning Environment will be in use fall 2015, here’s what you need to know  Combines features from Noppa, Moodle and Optima  Will be integrated with OTM (new Oodi)  Training and workshops will be provided  You can influence the project by … Contact: More info: wiki.aalto.fi/display/AaltoVLE/Verkosto Moodle Optima Noppa June 2011 AVLE* Dec 2015 Dec 2014 June 2015 TKK Optima TKK Noppa HSE Optima HSE cie.hkkk.fi TAIK Moodle TAIK Onni Jan 2010 AVLE Mobile friendly Modular Simple How did we get here, and where are we headed?