IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN JA ITSENÄISEN SELVIYTYMISEN EDISTÄMINEN Korkeakoulujen aluekehitysstrategia Koulutus ja tutkimus Opetusministeriön hallinnonalan koulutuksen ja yliopistoissa harjoitettavan tutkimuksen kehittämissuunnitelmasta annetun asetuksen (987/ 1998) mukaan valtioneuvosto hyväksyy joka neljäs vuosi suunnitelman opetusministeriön hallinnonalan koulutuksen ja yliopistoissa harjoitettavan tutkimuksen kehittämisestä hyväksymisvuotta ja sitä seuraavaa viittä kalenterivuotta varten Kehittämissuunnitelma perustuu pääministeri Matti Vanhasen hallituksen hallitusohjelmassa asetettuihin koulutus- ja tiedepoliittisiin tavoitteisiin ja hallituksen strategia-asiakirjaan
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN JA ITSENÄISEN SELVIYTYMISEN EDISTÄMINEN Korkeakoulujen aluekehitysstrategia Koulutus ja tutkimus Suomalaisen yhteiskunnan taloudellinen ja sosiaalinen hyvinvointi ja kansainvälinen kilpailukyky perustuu alueiden elinvoimaisuuteen, tasa-arvoiseen julkiseen koulutusjärjestelmään sekä uuden tiedon tuottamisesta ja soveltamisesta syntyviin innovaatioihin, joita edistetään alueellisesti kattavalla koulutuksella ja tutkimustoiminnalla Tämä edellyttää perusvoimavarojen turvaamista maan eri osissa, kansallisen koulutus- ja tutkimuspolitiikan ja aluepolitiikan kehittämistavoitteiden yhteensovittamista, alueellisen elinkeino- ja työelämän ja muiden toimijoiden kanssa tehtävän yhteistyön vahvistamista, koulutus- ja tutkimustoiminnan niveltämistä alueiden elinkeino- ja hyvinvointistrategioihin, alueellisen ennakoinnin tehostamista, alueiden kansainvälisen infrastruktuurin laajentumisen tukemista sekä maahanmuuttopolitiikan ja koulutuspolitiikan yhteyden vahvistamista
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN JA ITSENÄISEN SELVIYTYMISEN EDISTÄMINEN Korkeakoulujen aluekehitysstrategia Koulutus ja tutkimus Kehittämissuunnitelman erityisiä painopisteitä ovat koulutusjärjestelmän tehokkuuden parantaminen, lasten ja nuorten tukeminen ja ohjaus sekä aikuisten koulutusmahdollisuuksien parantaminen Tutkintoja jo suorittaneille aikuisille tarjotaan nykyistä enemmän heidän elämäntilanteeseensa sopivia ja aikaisemmin opitun huomioon ottavia koulutusmahdollisuuksia Korkeakoulujen tutkimus- ja kehitystyötä vahvistetaan edelleen Tieteelliseen tutkimukseen perustuvan tiedon tuottamisen ja hyödyntämisen merkitys korostuu kaikilla aloilla kestävän taloudellisen kehityksen varmistamiseksi
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN JA ITSENÄISEN SELVIYTYMISEN EDISTÄMINEN Korkeakoulujen aluekehitysstrategia Koulutus ja tutkimus Toimintaympäristössämme tapahtuvat yhä nopeammat muutokset edellyttävät koulutuksen, tutkimuksen ja työelämän välisen vuorovaikutuksen edistämistä edelleen Tieteellisen tutkimuksen sekä tutkimus- ja kehitystyön asema palvelujen ja tavaroiden tuotannon perustana vahvistuu Korkeakoulujen ja elinkeinoelämän yhteistyön periaatteita selkeytetään ja korkeakoulujen edellytyksiä edistää tutkimustulosten hyödyntämistä parannetaan Työelämän ja tutkimuksen vuorovaikutus edistää korkealaatuisen tiedon ja osaamisen leviämistä ja edesauttaa uusien innovaatioiden syntymistä Teknologisten ja sosiaalisten innovaatioiden hyödyntäminen mahdollistaa myös perinteisten elinkeinoalojen uudistumista
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN JA ITSENÄISEN SELVIYTYMISEN EDISTÄMINEN Korkeakoulujen aluekehitysstrategia Koulutus ja tutkimus Työpaikoilla tapahtuva oppiminen ja innovaatiotoiminta ovat nousseet yhä tärkeämmäksi osaamisen kehittämisen muodoksi Tulevaisuuden uudet innovaatiot ovat usein poikkitieteellisiä ja perustuvat monialaiseen yhteistyöhön Oppilaitosten merkitys työelämän kehittäjänä samoin kuin työntekijöiden rooli oman työnsä kehittäjänä korostuvat Tarvitaan alueellisia, monialaisia koulutuksen, tutkimuksen ja työelämän yhteistyöverkostoja
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN JA ITSENÄISEN SELVIYTYMISEN EDISTÄMINEN Korkeakoulujen aluekehitysstrategia Koulutus ja tutkimus Korkeakoululaitoksen toimivuutta parannetaan selkeyttämällä ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen työnjakoa ja yhteistyön menetelmiä Tavoitteena on opiskelijoiden ja työelämän kannalta ymmärrettävä järjestelmä, jonka molempia osia kehitetään tasavertaisina niiden omien vahvuuksien pohjalta Yliopistot ja ammattikorkeakoulut pyrkivät aktiivisesti tutkimuksensa ja osaamisensa sosiaaliseen ja kulttuuriseen hyödyntämiseen Ammattikorkeakoulujen tehtävät liittyvät työelämäläheisen korkeakouluopetuksen järjestämiseen ja kehittämiseen sekä opetusta palvelevaan ja työelämää sekä aluekehitystä tukevaan soveltavaan tutkimus- ja kehitystyöhön
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN JA ITSENÄISEN SELVIYTYMISEN EDISTÄMINEN Korkeakoulujen aluekehitysstrategia Koulutus ja tutkimus Ammattikorkeakoulujen erityisenä vastuualueena alueellisessa kehittämistyössä on pienen ja keskisuuren yritystoiminnan tukeminen sekä yhteiskunnan hyvinvointipalvelujen kehittäminen Kansainvälistyminen ja innovaatiotoiminnan edellytysten kehittäminen ovat suunnitelmakauden keskeisiä tavoitteita Yhteiskunnalliset palvelutehtävät ja erityisesti alueelliseen kehitykseen vaikuttaminen on entistä tärkeämmällä sijalla yliopistojen tehtävissä Yliopistojen tutkimustoiminnan tulosten parempi hyödyntäminen on olennainen osa yliopistojen ja yhteiskunnan vuorovaikutuksen lisäämistä
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN JA ITSENÄISEN SELVIYTYMISEN EDISTÄMINEN Korkeakoulujen aluekehitysstrategia Koulutus ja tutkimus Yliopistojen tutkintorakenteen uudistamisen yhteydessä kaikkien yliopistollisten tutkintojen kytkentää tieteelliseen ja taidealojen tutkimukseen ja tieteellisen työn menetelmien omaksumiseen vahvistetaan