RAPORTOINNIN PERUSTEITA Tekniikan viestintä/Soili Fabritius 2006.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Selkeän kirjoittamisen huoneentaulu
Advertisements

Kaisa Koskinen Gradunteon eväät
Tehdään nettisivu  suunnittelu  rakentaminen  testaaminen  julkaiseminen.
ESITYKSEN RAKENTAMINEN JA HAVAINNOLLISTAMINEN
Web-Käyttöliittymä, käytettävyys Asiakas on kuningas, hiiri aseena Jos asiakas ei löydä tuotetta, hän ei osta sitä.
Tieteellinen kirjoittaminen Taulukot, kuviot, esimerkit
Valitse sanomapalkissa Ota muokkaus käyttöön,
Tieteellisen tekstin kirjoittamisvaiheet
Hyvän esityksen piirteitä – ja mitä kannattaa välttää
Työssä kirjoittaminen
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Miten kirjoitan verkkoon? Vammaispalvelujen käsikirja sosiaaliportti.fi Hanna Heikkonen.
JOHTAJIIN KOHDISTUVAT ODOTUKSET
Palautetaidot ja opponointi
Nuorten ja nuorten aikuisten viestintästrategia Miksi?Kenelle?Miten?Mitä?
TYÖN AIHE Oma nimi ja ryhmän tunnus
PowerPoint-esitys OHJE.
Tutkimussuunnitelman ja opinnäytetyön rakenne
Palautetaidot ja opponointi
Koulutuksen rakenteet ja mallit tekniikan amk-koulutuksessa Työpaja Lahti.
Runo tekstitaidon kokeessa
Koulunkäynti alkaa noin 7-8v Peruskoulu, ammattikoulu, Jns.
ESITYKSEN RAKENTAMINEN JA HAVAINNOLLISTAMINEN Rinna Toikka.
Tekstitaidon vastauksen eteneminen
PIIRILEVYN LUOTETTAVUUSTESTAUS
2. a. Pareittain esittele kirjoittamasi esittelyteksti ja valitsemasi lehtijutut. 2. b. Tarkastelkaa yhdessä valitsemianne lehtijuttuja ja merkitkää juttuihin.
Kandidaatinseminaari Rinna Toikka
Akateeminen kirjoittaminen Tiedotteet
Seminaarityön rakenteesta
ESITYKSEN RAKENTAMINEN JA HAVAINNOLLISTAMINEN
Officen hyötykäyttö yrittäjän näkökulmasta, Vapaan lähdekoodin ohjelmat / niiden tarjoamat mahdollisuudet yrittäjälle Kouluttaja: Timo Laapotti / F4U –
Laboratoriotyöselostus
Soili Fabritius  Tiivis, vain olennaiset asiat  Selkeästi jäsennelty, erilaiset oppijat huomioiva 1) Aiheen esittely yleisesti, lyhyesti 2) Tärkeimpien.
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
SF 2007 (T.Hopeavuoren materiaali & Tekniikan viestintä) TYÖELÄMÄN ARKIVIESTINTÄ Vastaanottaja- ja tilanneanalyysi.
RAPORTOINNIN PERUSTEITA Tekniikan viestintä/Soili Fabritius 2006.
RAPORTTIEN JA WWW-SIVUJEN OHJEET Projektityökurssi KLTITE05OH/SU.
RAPORTOINNIN PERUSTEITA Tekniikan viestintä/Soili Fabritius 2006.
TYÖELÄMÄN VIESTINTÄTAIDOT
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
TIEDOTE Kauppinen – Nummi – Savola. Tekniikan viestintä.
TYÖELÄMÄN VIESTINTÄTAIDOT. Millaisia taitoja tarvitsee 1)esimiestehtävissä, 2)suunnittelijana, 3)projektityöntekijänä tai 4)markkinoititehtävissä toimiva.
Työpaikalla oppiminen Mobiili käyttöön ! Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
Palautetaidot ja opponointi Rinna Toikka. Opponoinnin tarkoitus Oppia lukemaan kriittisesti Laajentaa näkökulmaa Synnyttää tieteellistä keskustelua Auttaa.
ESIINTYMISTAIDOT Kandidaatinseminaari Rinna Toikka.
Huomautus: Tämä esite on suunniteltu tulostettavaksi. Ennen kuin ryhdyt tulostamaan korttikartongille, tee koetulostus tavalliselle paperille ja varmista,
Tutkielman teko-ohjeet
Uutinen Äskettäin tapahtunutta asiaa koskeva tieto tai selostus.
Työelämän tekstejä sähköposti.
Opinnäytetyön otsikko
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Otsikon asettelu Alaotsikko.
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän.
Kypsäripohdintaa EXAM-kehityksessä
Kuvat ja teksti
Raportointiharjoitus
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Aineistosta kirjoittaminen
Alaotsikko Otsikon asettelu.
Selkokieli.
Raportointiharjoitus
Tuuli Rantala, TTY/Verne ja Sara Lukkarinen, Motiva Oy
Arvioitava tehtävä Työ tehdään 2-4 hengen ryhmissä
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Raportointiharjoitus
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Esityksen transkriptio:

RAPORTOINNIN PERUSTEITA Tekniikan viestintä/Soili Fabritius 2006

RAPORTOINNIN TAVOITE Mikä on raportti? Tarkoitus? –Dokumentointi –Tiedon välittäminen  tehostaa tiimityötä –Selonteko  On mietittävä, kuka raporttia tarvitsee ja mihin sitä käytetään. Lukijan näkökulma? Myös insinööriopinnoissa tärkeä työkalu!

RAPORTIN RAKENTAMINEN Sisältö –Järjestelmällinen selonteko –Tulokset, johtopäätökset ja arviot tärkeimpiä! Yleisrakenne 1.Johdanto; mitä oli tehtävä? Miksi? 2.Havainto-osio; mitä ja miten tehtiin? Tulokset? 3.Päätelmäosio; mitä tuloksista voidaan päätellä? 4.Ehdotusosio; mitä on tehtävä?

RAPORTIN YLEISASU Kieli; tarkka, täsmällinen yleispuhekieli Tyyli; asiatyyli Asetukset –Yrityksillä, jopa eri opettajilla omat käytänteensä –Yhteiset pohjat? Havainnollistaminen –Taulukot, kuvat, pylväiköt ja luettelot tehostavat ja tiivistävät –Käytettävä harkiten

TEHTÄVÄ Kirjoita lyhyt raportti opinnoistasi! 1)Ota pohjaksi Materiaalit-kansiosta ”raportti- ja työselostuspohja”. 2)Otsikoi uudelleen opintoraportin ohjeessa esitetyn rakenteen mukaisesti. 3)Täydennä tekstisi omakohtaisesti. Vastaile kysymyksiin. 4)Tulosta tekstisi ja palauta.