Traumaattisen menetyksen ja surun tuoma muutos lapsen elämässä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sijaisvanhemmuus ja henkinen hyvinvointi. 1.Palauta usein mieleesi, ettet ole syypää lapsen ongelmiin, et ole niistä vastuussa, mutta voit toimia ensisijaisena.
Advertisements

Käytännön menetelmiä surevan lapsen ja nuoren tukemiseen
Miten lapsen osallisuus toteutuu läheisneuvonpidossa? •Viranomaisten yhteenvedot: keskittyvätkö lapsen tilanteeseen, tulevatko niissä lapsen näkemykset,
Miten media näkyy lapsen arjessa?
LASTEN KOKEMUKSET JA OSALLISUUS SAIRAALASSA
DOKUMENTAATIO JA TIEDONMUODOSTUS
Lastensuojelun asiakkaat (kriteeri: lapsen kasvu/kehitys tai terveys vaarassa, välitön ls-tarve) vanhemman/huoltajan päihteiden käyttö (lapsen hoito vaarantuu,
Psykologi- ja perheneuvontapalvelut. Esityksen otsikko tähän Etunimi Sukunimi Terveyskeskus - johtava ylilääkäri Avohoidon ylilääkäri Keskitetyt.
Lupa tulla näkyväksi Kemissä
Hyvä lapsuus kaikille! Maria Kaisa Aula
Taide on terapiaa! Jorma Heikkinen Tsemppi talo,
Leikin merkitys lapsen kehitykselle
”Eli sillon lähtee uimahallille ja ui kilometrin”
”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?”
MITEN LAPSI SELVIÄÄ KRIISISTÄ
Elämänkulku- lapsi ja nuori keskiössä
Sureva lapsi - Kuinka kohdata lapsen suru?
Hakeminen Päivähoidon laatukriteerit
Sijaisperheiden ja sijoitettujen lasten kanssa tehtävä työ
YK:n lapsen oikeuksien sopimus (LOS)
Kaikille kaveri -vanhempainilta
Vuorovaikutus ja kohtaaminen
VARHAINEN PUUTTUMINEN
VOIKUKKIA-vertaistukiryhmän kalvosarja: Lapsen erokriisi
Tukiparitoiminta paikalliseksi työkaluksi (TUPA) Nuorisotyön neuvottelupäivät Nuorten omaehtoinen toiminta.
Nuorten ryhmätoiminta sosiaalityön työmuotona osana pajatyötä
VOIKUKKIA vertaistuki-
Vanhemman neuvo - ammatillisesti ohjattu vertaistukiryhmä
1 Lapset ja nuoret lastensuojelun laadun määrittäjinä Maria Kaisa Aula Helsingin yliopisto
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
MITEN KÄSITELLÄ LAPSEN KANSSA ISÄTTÖMYYTTÄ?
Mielenterveyden häiriöt
Kouluinfo Renkomäen koulu
Anja Saloheimo, sosiaalipsykologi, pari- ja seksuaaliterapeutti
Lasten väkivaltakokemukset perheessä Mikko Oranen XI Lähisuhde- ja perheväkivaltaa työssään kohtaavien valtakunnallinen verkostofoorumi Oranen.
Sosiaalinen syrjäytyminen
Temperamentti. Temperamentti Temperamentti = tunnereaktioiden tyyppi ja voimakkuus Temperamentti = tunnereaktioiden tyyppi ja voimakkuus Persoonallisuuden.
Moision päivähoitoyksikkö Kiusaamisen ehkäisy suunnitelma.
tarkastelee vauvan ja vanhemman välisen vuorovaikutuksen malleja ja niiden vaikutusta lapsen kehitykseen lapsen minäkuvan muodostuminen lapsella biologinen.
KUOLEMA. MOROO MORROO Kuolema on ratkaisematon arvoitus. Kukaan ei tiedä, mitä sen jälkeen tapahtuu. Eri uskoinnoissa on myös eri käsityksiä kuolemasta.
KASVA VOIMISTELIJAKSI Kokonaisliikuntamäärä. Pienet valinnat ratkaisevat Pariporina: -Mitä ajatuksia video synnytti? -Miten oma arkesi pyörii? Voiko pienillä,
 Tiilimäen päiväkodin toiminta-ajatuksena on luoda turvallinen, lämmin sekä kodinomainen ilmapiiri. Haluamme luoda lapsen itsetunnon myönteistä kehitystä.
Vaihtoehdot session 12 oph 1 Vauvan pitäminen Sijaisvanhemmuus Adoptio Abortti.
Ikäihmisten surutyön erikoispiirteet ja arjen keinoja eteenpäin : Tampere Surukonferenssi Liisa Salmenperä TtT, työnohjaaja,
4 Vaikeuksia ja selviytymisen taitoja Kriisit Masennus Selviytyminen.
"En olekaan ainoa, jolle on tapahtunut tämmöistä” Lapsiperheiden suruleiri kuoleman kohdanneiden perheiden tukena Tarja Huttunen ja Hanne Malkki Espoon.
8. MIELEN HYVINVOINTI TERVEYSTIETO 9. Mitä hyvää sinulle kuuluu tänään?
Lapsen ja nuoren tukeminen ja osallisuuden vahvistaminen kuntouttavilla elementeillä Petra Suonio 2012.
Mielenterveyden häiriöt
Psyykkisen kehityksen keskeiset tekijät ja uhkat eri ikäkausina
Erityisalueet.
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Itsetuhoisuus - usein oire MT häiriöstä
YhdistysviestinNÄN MUUTTUVAT KEINOT
Uskonto ja yksilö Uskonnon merkitys
KRIISIT ja niiden kohtaaminen
SEURAAVAT TAIDOT HYÖDYLLISIÄ OHJAAMISESSA JA KOHTAAMISESSA
Erilaiset kriisit s. 32 Äkillinen kriisi Elämän kriisi Kehityskriisi
Vauvan minäkäsityksen kehitys
Uskonto ja yksilö Uskonnon merkitys - uskonnollisuuteen vaikuttavat kasvatus, läheiset, elämänkokemus - tarjoaa ihmiselle elämän jatkuvuuden kokemuksen.
SADUTUS Ruut Ruokonen 2013.
Lapsi traumaattisen tapahtuman kokijana
Myyttejä itsemurhista ja mitkä ovat faktat
Maailmassa joka kuudes lapsi asuu keskellä sotaa tai konfliktia
Opintopsykologi Katja Hietanen
Tervetuloa rippikouluun!
Lapsi, nuori ja aikuinen sekä perheet muutoksessa Viides tapaaminen
VOIKUKKIA-vertaistukiryhmä:
RENTOUTUMINEN. RENTOUTUMINEN RENTOUTUMINEN Rentoutuminen hoitaa mieltä. Hiljentyminen ja rauhoittuminen auttavat kuulemaan ​omia ajatuksia ja tunteita.
Esityksen transkriptio:

Suru lapsen elämässä ”Tie ei kerro kulkijalle, mikä odottaa matkan päässä” Traumaattisen menetyksen ja surun tuoma muutos lapsen elämässä 14.4.2015 Sisko Kuumola-Liimatta

Lapsen suru Erityisen tuskallinen ja käsittämätön Saa herkästi aikuisen hätääntymään Vanhemman kuolema raskain Erityisen tuen tarve, kun lapsi/nuori ollut läsnä kuoleman hetkellä Lapset/nuoret valmistautumattomia omien reaktioitten voimakkuuteen tai reaktioitten puutteeseen tai kestoon sekä ystävien/aikuisten kysymysten kohtaamiseen

Lapsen suru…. Kuolleen henkilön läsnäolon tunteminen voi olla erityisen pelottavaa Muutokset perheessä/arjessa/arvoissa vaatii aikaa sopeutumiseen Lapsi palaa surunsa äärelle uusissa kehitysvaiheissa uudenlaisin kysymyksin Lapsen reaktiot viiveellä? Pieni lapsi työstää suruaan lyhyen hetken kerrallaan Sureva lapsi hyötyy vertaistuesta

Suru ja trauma, kokemuksen erilaisuus ”odotettu” menetys: lapsi valmistautunut ”odotettu” menetys: lapsi valmistautumaton, lapsi ei läsnä ”odottamaton” menetys: äkillinen kuolema, sairaus, lapsi ei läsnä ”odottamaton” menetys: onnettomuudet, katastrofit, lapsi ei läsnä ”odottamaton” menetys: itsemurha, murha, lapsi ei läsnä ”odottamaton” menetys: äkillinen kuolema, sairaus, lapsi todistajana ”odottamaton” menetys: itsemurha, murha, lapsi todistajana ”odottamaton” kuolema: onnettomuudet, katastrofit, sota, lapsi todistajana paikalla ja pelastuu Trauma

Traumatyö ja surutyö Mieleen tunkeutuvat muistikuvat Vältetään traumasta muistuttavia asioita Vaikea puhua tapahtumasta Ahdistus, pelko ja masennus Painajaiset, kauhun hetket koetaan uudelleen Muistikuvat Etsitään lohduttavia muistoja Halutaan puhua menetetystä henkilöstä Suru, kaipaus, masennus Lohduttavia unia menetetystä henkilöstä

Lapsen suru ilmenee Käyttäytymisessä, kehossa, tunteissa, ajatuksissa Välittömiä reaktioita sokki, epäusko, kauhistus ja vastustus Välinpitämättömyys ja lamaantuneisuus Tavallisten tekemisten jatkaminen, mikä auttaa suojautumaan ja saamaan tilaa tajuta vähitellen, mitä on tapahtunut. Osa lapsista reagoi heti rajusti, osa lamaantuu ja muuttuu apaattiseksi

Ajan kuluessa reaktiot voimistuvat Pelko, viha, kaipaus, ahdistus, syyllisyys, häpeä Voimakkaat muistikuvat, univaikeudet, traumaattiset leikit, kuvitelmat, regressio Välttäminen, kouluvaikeudet Fyysiset vaivat, keskittymisvaikeudet, hermostuneisuus, tunne vainajan läsnäolosta Muutokset persoonallisuudessa, kypsyminen Vainajan etsiminen pienillä lapsilla

Suru muuttaa perheen vuorovaikutusta Lapset usein aktiivisesti tukevat ja lohduttavat vanhempia Liian nopea varttuminen/vanhemman rooli? Pakko arvailla, mitä tapahtui Vanhemmat saattavat aliarvioida lasten ymmärrystä, reaktioita… Aikuiset laiminlyövät tosiasioiden kertomisen Herkkyys lasten tarpeille heikentynyt?

Edellinen jatkuu… Vanhemmat tulevat ylisuojeleviksi tai laiminlyövät lapsiaan? Vaikeuksia sääntöjen ja kurin ylläpitämisessä Vanhemmat osoittavat lisääntyvää ärtyvyyttä ja jännittyneisyyttä

Tyttöjen ja poikien erilaisia sururektioita Eroja tunnistettu tutkimuksissa n 8-vuotiaasta alkaen Pojat ilmaisevat suoraviivaisemmin toiminnan kautta, tytöt kuvailevat enemmän tunteita Tytöt puhuvat enemmän kotona ja ystävien kanssa. EI HAVAITTAVISSA KAIKILLA POJILLA/KAIKILLA TYTÖILLÄ Tärkeää toiminnalliset menetelmät, vertaistuki, turvallinen ja avoin ilmapiiri

Mitä kuolema on? Kuolema ei valikoi, kaikki elämä päättyy aikanaan, myös hyvät ihmiset kuolevat Kuolema on pysyvä, ei ole mitään keinoa saada kuollutta ihmistä takaisin Kuolleet eivät tunne mitään On monia syitä kuolemaan, erilaisia kuoleman tapahtumia Toisen elämä jatkuu läheisen kuolemasta huolimatta

Iän mukana lapsen kuoleman käsitys muuttuu Pieni vauva reagoi eroon ja menetyksiin Alle 2v: kuolleet hyönteiset, kukat, linnut Alle 5v: kuolema peruuttamaton, ei lopullinen 5 – 9v: kuolema personifioitu, siihen liittyy rangaistus N 7v käsittää, että kuolema kaikkia kohtaava, väistämätön, peruuttamaton N 10v pystyy ajatuksen tasolla käsittämään kuoleman monimutkaisuutta, luonnollisuutta, sen tapahtumista kehossa

Leikki, parantava mahdollisuus Traumatisoituneen lapsen leikki pakonomaista, ilotonta, samana toistuvaa Turvallisuuden tunne eheytyy, leikki monipuolistuu, tunteita mukaan, kokemuksia Surevan lapsen leikki aktiivista, tunteikasta? Leikissä lapsi voi kohdata vaikeita kokemuksia omilla ehdoillaan, aikuisen tärkeä tehtävä sallia leikki, tukea sitä

Surevaa lasta auttaa Avoin ja rehellinen kommunikaatio Lapsi saa aikaa ymmärtää Aikuinen auttaa tekemään menetyksestä lapselle todellisen Aikuinen auttaa löytämään tunteitten hallintaa Lapsi saa osallistua rituaaleihin, hän on saanut valmistautua, hänestä huolehditaan, kokemuksesta puhutaan jälkeenpäin

Nuoren surun piirteitä Suru luonnollinen reaktio läheisen kuolemaan, tunne hallitsemattomuudesta osa surua, tärkeä auttaa hyväksymään, että on aihetta suruun Jokaisen nuoren suru ainutlaatuinen, usein yksinäinen, aikuiset mukana kuuntelijana, oppijana Ei ole olemassa oikeaa tai väärää tapaa surra, on olemassa haitallisia ja hyödyllisiä valintoja ja käyttäytymistä

Edellinen jatkuu Jokainen kuolema on ainutlaatuinen ja se koetaan eri tavalla Suru ei pääty johonkin, se muuttaa muotoaan Nuoren oikeus olla vihainen kuolemalle, ihmiselle, joka kuoli, Jumalalle, itselle ja muille Nuoren oikeus omaan elämänkatsomukseen, josta seuraa hänen käsityksensä elämästä ja kuolemasta