6. Luento kieli ja postmoderni filosofia

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PALAPELIN PALAT PAIKOILLEEN
Advertisements

Ympäristön vaikutus persoonallisuuteen
Kulttuuri, mieli ja kasvatus
 kieli on paitsi suussa oleva lihas myös ihmisten puhuma, kirjoittama tai viittoma merkkijärjestelmä ◦ luonnolliset kielet ◦ keinotekoiset kielet (ohjelmointikielet,
Asiakkuuden muuttunut rooli, Case Hämeenlinnan terveyspalvelut
MARK TENNANT LIFELONG LEARNING AS A TECHNOLOGY OF THE SELF HANNA PORRASSALMI Postmoderni kritiikki aikuiskasvatuksessa vallitsevia minuuden teorioita kohtaan.
VOICE THREAD Kieltenopetuksen apuvälineenä. K IELITAITO Kieltä käytetään ajatusten välittämiseen, sosiaalisten suhteiden ylläpitämiseen ja diskurssin.
 anakronismi: jonkin asian sijoittamista sille sopimattomaan aikakauteen  kollaasi: katkelmia yhdistelemällä luotu (taiteellinen) kokonaisuus, kooste,
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
AD 1/Luento/USKONTO Aineenopettajat
T YTÖT, POJAT JA VÄKIVALTA – KULTTUURINEN KÄYTÄNTÖ, SOSIAALINEN ONGELMA VAI KASVATUKSEN KYSYMYS ? Päivi Honkatukia, VTT, nuorisotutkimuksen professori,
Laadullisen tutkimuksen tutkimussuunnitelma
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
Diskurssianalyysi mediatutkimuksessa
Mitä kieli on?.
Itämainen filosofia Informaatioverkostojen koulutusohjelman neljäs luento.
Itämainen filosofia Informaatioverkostojen koulutusohjelman viides luento.
Teoria ja metodi 2. luento epistemilogia ja analogia.
Myöhäis- ja postmodernin teoriat
Kunniaan liittyvät konfliktit – uhat ja mahdollisuudet asiakastyössä
Mitä on kognitiotiede?.
KULTTURIENVÄLINEN VIESTINTÄ
UE © Anne Rongas 2006 UE1: Uskonnon luonne ja merkitys Kotkan aikuislukio © Anne Rongas 2008.
Kulttuurisemiotiikkaa Harri Veivo Oulun yliopisto Lokakuu
Teoria ja metodi 3. luento tapahtumahistoriasta annalismiin.
LASTENKULTTUURI -luento
Unified middle-range theory perustuu L. Binfordin ajatuksiin lähtökohtana prosessualismi; tulkintaa on oleellisesti laajennettu (mukaan on otettu mm.
USKONTO JA KULTTUURI.
Biopolitiikan ulottuvuudet; terminologinen jaottelu
Oikeus ja kamppailut 4. luento. Kamppailu Regiimien Juristien Moraalikieli Grogan, Open Door, X Dodge v. Ford Lüth Yksilöiden Regiimien kamppailu.
Teoria ja metodi 5. Luento fenomenologiasta kieleen.
Systeemiajattelun yhteenvetoa General System Theory (Bertalanffy) General System Theory (Bertalanffy) Tavoite: yleiset systeemilait Tavoite: yleiset systeemilait.
J. Derrida postrukturalismin radikalisoituminen kielen rakenteet epästabiileja –kieli metamorfista ja monimerkityksellistä –muuttuvat rakenteet –”suurten.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Mitä on kulttuuri?.
Anthony Giddensin rakenteistumisteoria JA OIKEUS
VALTAKUNNALLINEN LUKION TUNTIJAKO
Oikeus ja kamppailut 4. luento. Kamppailu Regiimien Juristien Analytiikka Grogan, Open Door, X Dodge v. Ford Lüth Yksilöiden Regiimien kamppailu.
Teoria ja metodi luennot ryhmätyöt. käytännön tiedot luennoista ja ryhmätöistä ti Unioninkatu 40 sali 4 pe Unioninkatu 40 sali
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
Kulttuurisemiotiikkaa Oulun yliopisto Lokakuu 2007 Harri Veivo.
AJATTELU JA OPPIMAAN OPPIMINEN OneNote-kuvakkeita Voit käyttää valmiita painikkeita tai käyttää niiden osia uusien rakentamiseen – kaikki painikkeet koostuvat.
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 9. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
Kaija Ray: Siirtymät sujuviksi Antti Maunu: Yhteisöjen aika Kommenttipuheenvuoro Petteri Ora Petteri Ora1.
Mitä yksilö / yhteisöt / yhteiskunta voi tehdä ehkäistääkseen mielenterveyden häiriöitä? vastaa vain siihen, mitä kysytään (keskity tähän koko vastauksen.
MISTÄ SANOJA SAADAAN? Sanasto. Kieli elää Kieli muuttuu koko ajan. Kun maailma ja ympäristö muuttuu, vanhat sanat jäävät pois tai saavat uusia merkityksiä.
© Finnish Institute of Occupational Health – Hyvinvointia työstä.
Esseekokeen aihepiirit ja tekstilajit TÄRPPEJÄ ÄIKÄN ESSEEKOKEESEEN?
PSYKOLOGIAN TEORIASUUNTAUKSET….. BEHAVIORISMI Ärsyke-reaktio Klassinen ehdollistuminen Välineellinen ehdollistuminen Mallioppiminen Ulkoisesti havaittava.
Kuva-analyysi / Taneli Tuovinen. Mitä kuvassa analysoidaan?
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
johdantoa teorian ja metodin kytkentään
Pekka Lund Usko ja riippuvuudet.
MEDIAPSYKOLOGIA MEDIAPS TUTKII MIHIN IHMISET KÄYTTÄVÄT MEDIAA JA MITÄ VAIKUTUKSIA MEDIALLA ON KESKEISET KYSYMYKSET: MILLÄ TAVOIN MEDIA VAIKUTTAA IHMISEN.
Lukion tuntijakotaulukko 2016
Yksilön lyhyt historia
ÄI 2 KIELI, KULTTUURI JA IDENTITEETTI
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
AJATTELUN KEHITYS kaksi suurta teoreetikkoa A Lev Vygotsky
Yksilö vai yhteisö Kirjan sivut
Luku 13 – Raamatun tutkimus
lähtökohta: varhaisvaiheista vanhuuteen asti
Sosiaalisuus ja sosiaalisen tarkastelu
Ihmiskielellä on monta käyttötarkoitusta
Kirjoittajaprofiilit
Sosiaalisten verkostojen analyysi (ja Web2.0)
YDINSISÄLTÖ Luku 2 – Myytit Luku 2 – Myytit.
AFRIKKALAINEN FILOSOFIA
Käsitemäärittely Osallisuus / Osallistuminen / osallistaminen
Miten puhua kulttuureista koulussa?
Esityksen transkriptio:

6. Luento kieli ja postmoderni filosofia Teoria ja metodi 6. Luento kieli ja postmoderni filosofia

kieli ja antropologia B. Malinowski E. Durkheim C. Levi-Strauss korosti yksilöä yhteisön jäsenenä ei individuaalina yksilönä sukulaisuus E. Durkheim sosiaalisten rakenteiden ensisijaisuus ja muuttuvuus sosiaalisten tekijät keskeisiä – ei ympäristö tai biolologia C. Levi-Strauss strukturalismin keskeinen luoja Tristes tropiques 1955 Anthropologie structural 1958 viestinnän tasot taloudellinen struktuuri sukulaisuusjärjestelmät verbaali kommunikaatio suora kontakti arkeologien tutkimiin kulttuureihin

Levi-Strauss: kulttuuri ja sen rakenteet kielen ensisijaisuus tiedostamattomat, piilotetut rakenteet omaksutaan yhtä luonnollisesi kuin kieli myytit universaalit, stabiilit rakenteet perusrakenteet oppositiot: esim. luonto – kulttuuri: ei-luonto – ei kulttuuri villi (konkreettinen) ajattelu kesy (kulttuurinen) ajattelu

Levi-Strauss: kulttuuri ja sen rakenteet kulttuuri merkitysten järjestelmänä rakenteet heijastavat kulttuurin sisäistä logiikkaa ja mielen rakennetta rakenteet toimivat ennen kaikkea yhteisöjen sisällä kollektiivinen tietoisuus universaali analogia käyttökelpoinen universaalit ilmiöt (esim. tabut) ajan kuluessa ja kulttuurin muuttuessa määrittyy uusia rakenteita ”myytit ajatteluttavat meissä”

M. Foucault: tiedon arkeologia semioottinen analyysi prosessina ”L’Archéologie du savoir” ”geologinen arkeologia” inhimillisen toiminnan fossiloituminen kontekstit ja kulttuurit arkeologisen ajan peräkkäisyys ”harrisilainen arkeologia” ei-luonnollinen stratigrafia kerrosten muoto ja vaihtelevuus itsenäiset leikkauspinnat

M. Foucault: tiedon arkeologia Foucaultin analyysi arkeologinen isomorfia (analogiset säännöt) arkeologinen malli (samankaltaiset muutosrytmit) arkeologinen isotopia (vastineet) jatkuvuus (positivistis-empiristinen malli) epäjatkuvuus (antipositivistinen malli) antipositivistinen revolutionismi (erilaiset traditiot) Foucault: monella tasolla toimivat tieteen diskurssit (”harrisilainen malli”)

J. Derrida postrukturalismin radikalisoituminen kielen rakenteet epästabiileja kieli metamorfista ja monimerkityksellistä muuttuvat rakenteet ”suurten kertomusten” aikakausi vieras postmodernille différance lyhyt tapahtuma ja muuttuva tilanne kirjoitettu vs. puhuttu rupture murtuma kieleen

marxismi talouden ensisijaisuus historiallinen materialismi alarakenne (infrastruktuururi) ylärakenne (perhe, uskonto, politiikka jne.) arkeologia ja marxismi Childe (1930-50 l.) vallankumous Rowlands, Bender (1970 l.) talouden rooli orgaanis-funktionaalinen yhteisö maanviljelyn synty sosiaalisena prosessina kilpailu

strukturaalinen marxismi kieltää talouden determinismin painopiste ylärakenteen merkityksissä M. Godelier ja L. Althusser struktuurit muokkaavat ideologian ja yhteiskunnan asymmetriat (mies-nainen, nuori-vanha jne.) sosiaaliset ryhmät ja niiden väliset suhteet arkeologiassa mm. C. Christiansen ja T. Larsson intressiryhmät > tuotantovoimat > symbolit legitimoivat sosiaalisen asymmetrian ja kontrolloivat työvoimaa > sukulaisuussuhteet