teksti merkitysrakenteet kielikuvat retoriikka

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Asiakkaan ja potilaan kohtaaminen
Advertisements

Kaisa Koskinen Gradunteon eväät
Tekstilajeja Pääkirjoitus, kolumni, kommentti, pakina, yleisönosastokirjoitus, vastine, arvostelu, haastattelu.
Prosessiosaaminen - prosessiosaajaksi
Samran Khezri Turun Normaalikoulu 2008
Käytettävyystestaus GenMetrics projektissa Jonas Alam
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Heidi Hildèn & Vesa Ylisaari P709SNA.  UFC  Vapaapaini  YMS…
HYVÄ MONIKULTTUURINEN KOHTAAMINEN Juha Parkkinen
Mikkeliläinen – sähköisen asioinnin tulevaisuus Mikkelissä Kalle Launiala, ProtonIT Oy
Ajatuksia oppimisesta
Työyhteisökoulutus kulttuurien välisestä kohtaamisesta - millaisiin tarpeisiin vastataan? Aurora Vasama
A4. Argumentointi ja retoriikka
MORAALIFILOSOFIA Hyvä elämä Oikeat / väärät teot Hyvä / paha
Kielen tehtäviä Informatiivinen tehtävä Vaikuttava tehtävä
Etnografinen aineisto maahanmuuttotutkimuksessa
Ihminen ääriolosuhteissa -kurssi
Tutkimussuunnitelman ja opinnäytetyön rakenne
Filosofian opetuksen piirteitä. Mikä on olennaista filosofiassa? Miksi kaikkien Suomen lukiolaisten pitäisi oppia filosofiaa? Mitä kaikkien Suomen lukiolaisten.
Opinnäytetyö (Yamk) Varustamon päätösseminaari Eija Nyrhilä.
 Miksi näitä kirjoitetaan?  Status  Juhla(vuosi)  Pelko tiedon menettämisesta  Markkinointi, matkailu  Kuka kirjoittaa? - tarvitaanko kaupallista.
Esityksen havainnollistaminen Eeva-Leena Aittoniemi
Kysymys hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä
Miten vaikuttavuudesta puhutaan? Pirjo Hiidenmaa Suomen Akatemia.
NEUVOTTELUUN VALMISTAUTUMINEN
AMK:iden suomen kielen ja viestinnän opettajien työseminaari Oulussa Insinööriopiskelijoiden asiantuntijaesitysten palautteet lukuvuosina 2009–2011.
Journalistisia tekstilajeja
Asiatekstejä moniin tarkoituksiin
ELEKTRA - kotimaisia tieteellisiä artikkeleita sähköisessä muodossa Alustus Vapaa pääsy tieteelliseen tietoon -seminaarissa Jyrki Ilva
Moraalinen relativismi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ennakkotietämys esiin! Fysiikan ja kemian pedagogiikan perusteeet (mat/fys/kem suunt.) Syksy 2014 Kari Sormunen.
Jari Rantamäki MIKÄ TEKEE työnäytteiden kokoelmasta suoritettujen työtehtävien luettelosta opintojen dokumentaatiosta opetuksen dokumentaatiostaPORTFOLION?
KORKEATASOISTA OPPIMISTA JA OPINTOJEN ETENEMISTÄ TUKEVA AKATEEMINEN OPETUSSUUNNITELMA -PERUSTEHTÄVÄ JA TAVOITTEISTO MIETITTY SELKEÄSTI RAKENTUVA KUMULOITUVAN.
LISÄÄ POTKUA TEKSTIVIESTEIHIN Näkökulmina käytettävyys ja toiminnallisuuden aukot Tekijät: Pekka Ala-Honkola, Mika Immonen Viitteet [1]Nielsen, 1997 [2]Norman,
Peircen semiotiikka Ahti-Veikko Pietarinen Helsingin yliopisto
Didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
MAHDOLLISUUKSIEN MARKKINAT IHMISARVOFOORUMI 2010 KANAVATYÖSKENTELY klo Ihan sama ihmisarvo?
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
Tekstien moniäänisyys
AINEISTOPOHJAINEN KIRJOITELMA
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen: oma tekstilajinsa.
KYSELYT SOVELTUVUUSKOKEESSA Kuullun ymmärtäminen, kuinka hyvin hakija kykenee pitämään kuulemaansa tietoa mielessä, keskittymiskyky, ohjeiden ymmärtäminen.
Otsikkoesseen kirjoitusprosessi. Prosessin työvaiheet 1. Aineistoon ja tehtävänantoihin tutustuminen 2. Valitun tehtävän avaaminen 3. IDEOINTI 4. Näkökulmien.
Normatiivinen etiikka Normatiivinen etiikka antaa ohjeita siitä miten meidän tulisi elää. 1)Hyve-etiikka. Erityisesti antiikin filosofien (Sokrates, Platon.
Tiedonhaku ”Tiedon käsitteen kannalta ongelmallista on se, että verkkoihin syötetään ”tietona” mielipiteitä, joiden esittäjistä ja heidän luotettavuudestaan.
Tekstin moniäänisyys tutkittavana
Haastattelu aineistonkeruumenetelmänä
TEKSTITAIDON VASTAUS Miten vastauksen ainekset kerätään, kuinka sen rakenne suunnitellaan, kuinka se kirjoitetaan ja miten se arvioidaan?
JÄRJESTÖN JA JULKISEN YHTEISTYÖN PULMAT
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
Essee – tekstien jalokivi
LUKU 3. Suomen kieli – oma kieli
Ylioppilastutkintolautakunnan kriteereitä
OHJEITA HISTORIAN KOKEESEEN
Hallinnointi ja teknologiat mielenterveystyössä
Yksilön lyhyt historia
KERTOJA Kirjailijan tekstiä varten luoma puhuva tai kirjoittava ääni, joka vastaa tekstin kerronnasta.
Suomen historian käännekohtia
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
Artikkelin rakenne Miettikää ryhmissä:
Aineistosta kirjoittaminen
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen: oma tekstilajinsa
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op)
Tekstin moniäänisyys tutkittavana
10. Ajattelu.
w w w . v i r t u a a l i a m k . f i Yhteisötaide, 1 ov
Google Docs Teppo Räisänen,
Indikaattorit – mitä ne kertovat vaikuttavuudesta?
Käytännön harjoitus 3.1 Käyrien hahmotus
Esityksen transkriptio:

aineistoa: opaskirjanen, lääketieteellinen artikkeli, otteita haastatteluista tms…. teksti merkitysrakenteet kielikuvat retoriikka kulttuurin ilmentäjä (”kulttuurituote”) dokumentti todiste ja jälki erityisestä käytännöstä mahdollistaa historiallisen tai etnografisen ”jäljityksen” vaikuttavuus, vaikutusyhteys * yksikään dokumentti ei ole yhtenäinen vaan jännitteinen, monikerroksinen ja moniääninen * ei ole yhtä järkeilijää eikä puhujaa

1. askel: mikä on ongelma? minkä asian tai asiantilan esittää pulmalliseksi, vaaralliseksi, epäkohdaksi, ratkaisua tai koennusta vaativaksi? ongelman yhteydet eli ketä ja mitä koskettaa? ongelman syyt puuttumattomuuden seuraukset (mahdolliset) ratkaisut

kontekstointi eli asiayhteyteen asettaminen historiallis-etnografinen tilanne järkeily moraalinen muoto episteeminen luonne idiomaattisuus (oma kieli tai järkeilytyyli) käännettävyys käytäntö näkyvyyden muodot ajattelun ja kysymisen tavat ohjaamisen, interventioiden ja toiminnan tavat persoonan ja minuuden muovaamistavat päämäärät käsitteellinen analyyttinen jäsennys näkökulman ja painotuksen valinta adekvaattisuus N. Rose: hallinnan järki * ”spiraalimainen” eteneminen aineiston, kontekstien ja käsitteiden välillä * säätämistä ja tarkentamista M. Dean: käytännön regiimi välittömästä yleiseen !