Didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMA KOULUKOHTAINEN
Advertisements

Arvioinnin käsitteitä Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Käsitteen didaktiikkaa
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Filosofian opetuksen piirteitä. Mikä on olennaista filosofiassa? Miksi kaikkien Suomen lukiolaisten pitäisi oppia filosofiaa? Mitä kaikkien Suomen lukiolaisten.
ET ja filosofia – ainedidaktiikan perusteet: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa. 2 Nykyiset linjaukset…  Oppilaan oikeusturvan kannalta on tärkeää, että päättöarvosanat on annettu samoin.
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Filosofiaa lapsille Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
OPS-ajatuksia.
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
Opetuksen arviointi ja kehittäminen, ET ja filosofia: Oppilaitosten arviointi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Pedagogiikan ja tilan välinen suhde. Formaalin ja informaalin oppimisen rajapinnat.
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Kurssin suoritus
Filosofian opetuksen piirteitä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
OPETUS- SUUNNITELMA Käsitteen kehityksestä. CURRICULUM Kasvatusta tarkastellaan kokonaisuutena Dewey: lapsen oppimiskokemusten suunnittelua tarkoittaa.
Luku- ja tenttivihjeet 5 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Palautteen antaminen ja saaminen
Taksonomiat ja oppilas- arviointi lukion ET:n ja filosofian opetuksessa Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Ops 2016 ja arviointi.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
ET:n tuntijako 2001 ja 2012 ja palkkiongelman poistuminen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Oppiaine-kokonaisuus
Ops seminaari Askola.
USKONTO/aineenopettajat Reflektointityöskentely Ryhmäkokoontuminen 3 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Teema tarkoittaa:  Elämässä ja arjessa selviytymistä  Hyvinvointia ja terveyttä  Omasta ja muiden turvallisuudesta huolehtimista eri tilanteissa, myös.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 7 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Elämänkatsomustiedon valinnaiskurssi, OPS:n peruskäsitteistöä Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos, käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Opettaja oppilaan oppimisen tukena Opi ja onnistu esteettä Eija Häyrynen erityisopettaja, KT.
Palaute Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos. Palaute oppimisessa Palaute on välttämätön osa opetustapahtumaa (opetus–opiskelu–oppimis –prosessia).
Sivistys, kasvatus, opetus ja oppiminen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Perustettu
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
OPS Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa
Katsomusaineiden didaktiikka, yhteiset ryhmät Ryhmätehtävä 1
© Petteri Elo OPS-koulutus 2016
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
HS HS Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää? Vai riittääkö yksi.
Nopolan koulu Opettajien veso
KTKP010 Oppiminen ja ohjaus (5 op)
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Opettajaopinnot kahdessa aineessa
Aloitteleva opettaja – suhde opittavaan sisältöön
Luku- ja tenttivihjeet 7
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, ET pähkinänkuoressä [Johdatus EToon (2015 ja aiemmin LO-perus-) kurssin kertausta] Eero Salmenkivi.
Mikä on elämänkatsomus?
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista
Laaja-alainen arviointi
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

Didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos

Didaktiikasta Didaktiikka on opetustapahtumaa laajasti tutkiva tieteenala (kreikk. didaskein = opettaa; nykyiseen käyttöön ilmeisesti 1. kertaa Comeniuksen Didacta Magnassa (1633–1638).) Perinteisesti (saks. traditiossa) didaktiikan ajatellaan jakautuvan 1) opetusmenetelmäoppiin ja 2) opetussuunnitelmaoppiin. Engl. kielialueella 1) korostuu → didaktiikalla usein halventava merkitys Amer. perinteessä korvaava käsite curriculum (lst. elämänjuoksu) → oppilaan kehityksestä lähtevä (nykyään psykologia-vetoinen) opetuksen suunnittelu Viimeaikaisia muotisuuntauksia ovat konstruktivismi ja (muu) oppilaslähtöisyys.

OPS-ajattelu Suomen virallinen ratkaisu tällä hetkellä on opetussuunnitelma-ajattelu, joka pyrkii yhdistämään kaikki näkökannat (oppilaan elämäjuoksu, oppiaineksen jäsennys, oppimisympäristöt ja opettaminen) Kattokäsite on opetussuunnitelma (OPS), joka sisältää tavoitteet, menetelmät, sisällön ja arvioinnin. Kasv. tiet. tutkimuksessa kattokäsitteenä vaihtelevasti didaktiikka (esim. Hki) tai pedagogiikka (Jkl), yleensä ilman eroa sisältöpainotuksessa (kasvatuksellinen painotus)

Tavoitelähtöisyyden edut Muistitiedon merkitys vähenee, kun yhteiskunta digitalisoituu Ei toki kokonaan katoa Mikä rooli sille jää? Missä mielessä taitoihin kuuluu aina tietoja? Jos korostetaan tavoitteita, oppilas voi oppia myös eri asioita kuin mitä opettaja osaa (vrt. urheiluvalmennus) Kun oppilasta arvioidaan, voi sisältöopetuksen jälkeen usein lähinnä selvittää, mitä oppilas muistaa → EI: ”Kävimme läpi I maailmansodan syttymisen syyt tms. ja kokeessa oppilas pystyi palauttamaan mieleen n. 60 %:” VAAN: opiskelimme tavoitteena osaaminen X ja oppilas on osoittanut tätä X:n osaamista tavalla Y.