RAPORTOINNIN PERUSTEITA Tekniikan viestintä/Soili Fabritius 2006.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Minäkö ulkomaille?  Miksi lähden ulkomaille ja mitä sieltä haen?  Lähdenkö pois jostain, pakenenko jotain tilannetta, ihmissuhdetta, ristiriitaa?  Onko.
Advertisements

Selkeän kirjoittamisen huoneentaulu
Syksy 2011/Pirjo Kinnunen. Miten hanke etenee? IdeointiSuunnittelu KäynnistysToteutus TUOTOS PäättäminenArviointi Käyttöön otto ja seuranta.
Arvioinnin käsitteitä Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
eSavonia ”Verkko-opetuksen hyvät käytänteet
Valitse sanomapalkissa Ota muokkaus käyttöön,
Opinnäytetyöprosessi
Työssä kirjoittaminen
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
TYÖHAKEMUS.
Opiskelijakunta Pekka Halosen akatemiassa Päivitetty
Suomen kieltä ja viestintää yhteisnäyttelyn myötä Ilona Tanskanen
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
TOIMINNALLISEN OPINNÄYTETYÖN RAPORTOINTI
Tutkimussuunnitelman ja opinnäytetyön rakenne
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
HOPS - Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma ammattiin kasvamisen tukena TL/
Koulunkäynti alkaa noin 7-8v Peruskoulu, ammattikoulu, Jns.
Opintojen mitoitus korkeakouluissa Marianne Isola / Suvi Jutila W5W.
Yritysyhteistyömalli TopLaaja- TOP-Patteri: HYVÄT KÄYTÄNTEET-SEMINAARI Helsinki Congress Paasitorni Koulutusjohtaja Maarit Kuosa.
NEUVOTTELUUN VALMISTAUTUMINEN
PIIRILEVYN LUOTETTAVUUSTESTAUS
HARJOITTELUPAIKKA HAKUSESSA
AMK:iden suomen kielen ja viestinnän opettajien työseminaari Oulussa Insinööriopiskelijoiden asiantuntijaesitysten palautteet lukuvuosina 2009–2011.
Raportin käsittelyosa T Puhe- ja kirjoitusviestintä Soili Fabritius 2013.
Yritysviestintä, hankeviestintä, projektiviestintä
2. a. Pareittain esittele kirjoittamasi esittelyteksti ja valitsemasi lehtijutut. 2. b. Tarkastelkaa yhdessä valitsemianne lehtijuttuja ja merkitkää juttuihin.
Opinnäytetyöprosessi
Opinnäytetyöraportin rakenne
Akateeminen kirjoittaminen Tiedotteet
Seminaarityön rakenteesta
KOIVUN KEHITTÄMISSUUNNITELMA 1) Mitä arvioidaan? 2) Miten arvioidaan? 3) Tiimityön kehittäminen 4) Yhteistyön tiivistäminen sosiaalityöntekijöiden kanssa.
Toimitilapalvelujen tuottaminen, 2 ov
Laboratoriotyöselostus
Robottiprojektin kirjalliset työt Projektisuunnitelma Projektiraportti (väli-, loppu-) Esitysmateriaalit Muistiot palavereista Tekniset selvitykset ja.
Soili Fabritius  Tiivis, vain olennaiset asiat  Selkeästi jäsennelty, erilaiset oppijat huomioiva 1) Aiheen esittely yleisesti, lyhyesti 2) Tärkeimpien.
Tehtäväpohja Soili Fabritius Tavoitteena havainnollinen, värikäs, ytimekäs opetushetki tai tietoisku - Etsikää perustiedot lähteistä. Rajatkaa.
Päivittäisraportit Opiskelijarekisteri.
Opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden ja hallinnon viitearkkitehtuuri Pekka Linna, CSC.
V IESTINTÄTAITOJEN KEHITTÄMINEN ROBOTTI - PROJEKTISSA OAMK Tekniikan yksikkö Kevät 2009 Tuula Hopeavuori.
Valtakunnallinen seminaari , Helsinki Insinöörikoulutuksen kehittäminen - Haasteet ja yrityselämä - Insinöörikoulutus ja opettajuus.
Koe ja kansainvälisty Katja Kurasto 2011.
HARJOITTELUPAIKKA HAKUSESSA
RAPORTTIEN JA WWW-SIVUJEN OHJEET Projektityökurssi KLTITE05OH/SU.
Tuutoropettajan info TTE1SN0-luokalle Kari Jyrkkä.
RAPORTOINNIN PERUSTEITA Tekniikan viestintä/Soili Fabritius 2006.
RAPORTOINNIN PERUSTEITA Tekniikan viestintä/Soili Fabritius 2006.
TYÖPAIKKA HAKUSESSA Veijo Korhosen luennosta koonnut Soili Fabritius 2007, muokannut Tuija Juntunen 2010.
TYÖHAASTATTELUUN!. Haastattelustrategiat Vrt. vapaat -- muodolliset Vrt. vapaat -- muodolliset 15 min. -- useita tunteja 15 min. -- useita tunteja Yksi.
TIEDOTE Kauppinen – Nummi – Savola. Tekniikan viestintä.
TYÖELÄMÄN VIESTINTÄTAIDOT. Millaisia taitoja tarvitsee 1)esimiestehtävissä, 2)suunnittelijana, 3)projektityöntekijänä tai 4)markkinoititehtävissä toimiva.
Työpaikalla oppiminen Mobiili käyttöön ! Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
Kainuun ammattiopisto. Opetussuunnitelmien laatiminen.
PowerPoint Esitysgrafiikkaohjelma. Esitysgrafiikka ohjelmaa voi käyttää moniin eri tarkoituksiin  Tärkein on ehkä suullisen esityksen täydentäminen.
ESIINTYMISTAIDOT Kandidaatinseminaari Rinna Toikka.
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
mielipidekirjoitelma
KRIISI- JA ARVIOINTIYKSIKKÖ KOIVU
Tutkielman teko-ohjeet
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
Artikkelin rakenne Miettikää ryhmissä:
liikkeenluovutukseen liittyvistä asioista
Oikea palvelut oikeaan aikaan
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op)
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Näkökulmia opintohallinnon prosessiin, opintohallintojärjestelmiin, TUTKE 2 toimeenpanoon ja Oppijan palveluihin– Case Koulutuskeskus Salpaus SePPO-hankkeen.
Esityksen transkriptio:

RAPORTOINNIN PERUSTEITA Tekniikan viestintä/Soili Fabritius 2006

RAPORTOINNIN TAVOITE Raportoinnin tarkoituksena voi olla –Dokumentointi –Tiedon välittäminen  tehostaa tiimityötä –Selonteko.  On mietittävä, kuka raporttia tarvitsee ja mihin sitä käytetään. Lukijan näkökulma? Myös insinööri- ja laboratorioalan opinnoissa sekä myöhemmissä työtehtävissä tärkeä työkalu!

ERILAISIA RAPORTTEJA Kausiraportti; esimiehelle tai tiimille selostus tiettynä aikana tehdystä tuotekehitystyöstä Seurantaraportti; yrityksissä toteutettavien hankkeiden väli- ja loppuraportit Soveltuvuusraportti; jonkin hankkeen tai teknisen raportin tarkoituksenmukaisuuden arviointi Matkaraportti; kuvaus tehdystä opinto- tai tutustumiskäynnistä Kuntoarvioraportti; selvitys rakennuksen kunnosta

RAPORTIN RAKENTAMINEN Sisältö –Järjestelmällinen selonteko –Tulokset, johtopäätökset ja arviot tärkeimpiä! Yleisrakenne 1.Johdanto; mitä oli tehtävä? Miksi? 2.Taustatieto; tarvittava teoria lyhyesti? 3.Havainto-osio; mitä ja miten tehtiin? Tulokset? 4.Päätelmäosio; mitä tuloksista voidaan päätellä? 5.Ehdotusosio; mitä on tehtävä?

RAPORTIN YLEISASU Kieli; tarkka, täsmällinen yleispuhekieli Tyyli; asiatyyli (slangi- ja murresanat karsittava, ammattitermit ”avattava”) Asetukset –Yrityksillä, jopa eri opettajilla omat käytänteensä –Yhteiset pohjat? OAMK:n tekniikan yksikön ont- pohja… Havainnollistaminen –Taulukot, kuvat, pylväiköt ja luettelot tehostavat ja tiivistävät –Käytettävä harkiten

OPINTORAPORTIN RAKENNE (esimerkki) 1 JOHDANTO; johdattelu aiheeseen & raportin tavoitteet (esim. esitellä opintoja ja pohtia omaa etenemistä) 2 OPINNOT OAMK:N TEKNIIKAN YKSIKÖSSÄ; yleiskuva insinööriopintojen rakenteesta objektiivisesti, voit painottaa valitsemaasi suuntautumisvaihtoehtoa 3 OMA TILANNE; mitä opintoja takana, mitä opintojaksoja menossa & mitä ne sisältävät, objektiivinen kuvaus tilanteestasi (4 OPPILAITOKSEN VIESTINTÄ; kuvaus ja arviointi) 5 POHDINTA; vasta nyt arviointia, henkilökohtaisia kommentteja opinnoista, opetuksesta ja opiskelusta! Päätelmät ja ehdotukset. LÄHTEET; opetussuunnitelma tms.