Aikuissosiaalityön kehittämishanke – SOS - hanke Etelä-Pohjanmaan osahanke Tiina Kallionalusta Merja Paulasaari Projektikoordinaattori Projektityöntekijä Puh. 044 4181 916 Puh. 044 4181 692 tiina.kallionalusta@seinajoki.fi merja.paulasaari@seinajoki.fi Seinäjoen Kaupunki Puskantie 38 T 21, 60100 SEINÄJOKI http://www.sos-hanke.fi/
Asiakkaiden osallisuus aikuissosiaalityössä ”Ihmisten osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksilla on vahva yhteys heidän hyvinvointiinsa.” (oSallisuushanke Salli)
Asiakkaat mukana kehittämistyössä Asiakkaat toimivat kokemusasiantuntijoina ja ammattilaiset puolestaan eräänlaisina tulkkeina järjestelmän ja asiakkaan välillä Tavoitteena kokemustiedon ja ammatillisen tiedon välinen vuorovaikutus Asiakkaat/palveluiden käyttäjät nähdään asiantuntijoina, jotka tuottavat tietoa ja osallistuvat palveluiden suunnitteluun, toteutukseen, kehittämiseen ja arviointiin
Osallisuus Osallisuuteen ja ulkopuolisuuteen liittyvissä keskusteluissa osallisuudella tarkoitetaan yleensä kuulumisen, mukanaolon tunnetta Ihmisten ulkopuolisuutta suhteessa yhteiskuntaan määritellään yleensä; sosiaalisena, taloudellisena, koulutuksellisena, terveydellisenä, oikeudellisena ja poliittisena ulkopuolisuutena
Vertaistoiminta yksittäisen asiakkaan kokemukset saavat vahvistuksen kollektiivisen toiminnan myötä Vertaistoiminnan avulla palvelun käyttäjät voivat jäsentää omia näkemyksiään Yksilöllinen tieto muuttuu sosiaaliseksi tiedoksi
SOS-hanke ja asiakkaan osallisuus Seinäjoella: Toimeentulotukiyksikössä meneillään asiakaskysely Vammaispalveluyksikössä valmistellaan asiakaskyselyä Toimeentulotukiyksikön asiakkaista koottu kehittäjäasiakasryhmä kokoontunut ensimmäisen kerran 26.9.2012 Suunnitteilla kehittäjäasiakasryhmä myös maahanmuuttajille 11/2012 Typissä suunnitteilla asiakashaastattelu keväälle 2013
Kehittäjäasiakasryhmän tavoitteena Asiakkaiden osallisuuden ja vuorovaikutuksen lisääminen Asiakastiedon käytön lisääminen toiminnan kehittämisessä Asiakaslähtöisyyden lisääminen palveluissa
Keinot: Kootaan kokemustietoa asiakkailta kehittäjäasiakasryhmässä Viedään esille nousseet asiat tiedoksi ja työstettäväksi työntekijöille sekä päättäville tahoille Valitaan asiakkaiden kanssa kehitettävistä asioista heidän mielestään tärkeimmät ja miettiä keinoja asioiden parantamiseksi ja eteenpäin viemiseksi Toteuttaa yhdessä sovitut jatkotoimenpiteet käytännössä
Haasteita: Asiakkaiden motivointi ryhmään lähtemiseen - Tavoitteen kiinnostavuus - Onnistumisen todennäköisyys Ryhmän hallinta: Turvallisuuden tunne ryhmässä Kaikilla tilaa puhua