Matematiikka-ahdistus ja opettajan merkitys

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Asenne kohilleen- ja tuas jaksaa!
Advertisements

Suvi Laine, 2005 Tietoa keskeytyksen taustalla olevista tekijöistä (lainattu OPH:n julkaisusta ”Keskeyttääkö vai ei?)
Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja Anne Laajaniemi Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta.
Filosofian praktikum 2008 Mikä on elämän merkitys? Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin kolmas praktikum-kokoontuminen.
Yksilö ostajana.
Eija Kauppinen HAASTATTELUTUTKIMUS.
TUNTEET s. 8-.
Ninja Keränen, muko-08. • Aiemmin tehty tutkimusta keskittyen musiikin vaikutukseen lapsen kehityksessä. • Oma kiinnostus psykologiaan musiikin lisäksi:
Tutkimussuunnitelma Teränkäyttöharjoitusten vaikutus luistelumotoriikan kehittymiseen kielihäiriöisillä lapsilla Mika Hakasaari.
Psykologian kertauskurssi Olli-Jukka Jokisaari 2010
”Eli sillon lähtee uimahallille ja ui kilometrin”
Norssi ja Varis juttusilla
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
PISA 2012 ENSITULOKSIA Pekka Kupari Jouni Välijärvi Koulutuksen tutkimuslaitos Jyväskylän yliopisto.
TEKSTIN YMMÄRTÄMINEN.
Oppimisvaikeudet kehityksen riskitekijöinä
LAADULLISEN TUTKIMUKSEN TUTKIMUSSUUNNITELMA
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Markku S. Hannula Dosenttiluento
Hyvän kirjoittamisen opetuksen ohjelman piirteitä.
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
 Tutkimuksemme kantavana ajatuksena on uskomus siitä, että yhdistämällä matematiikan opetus johonkin konkreettiseen asiaan saavutetaan syvällisempää.
Tiedonkäsittelyn biologinen perusta
Suomi-koulujen opettajat suomenopettajina
AIKUISPOTILAIDEN LÄHEISTEN KOKEMUKSIA HOITOTYÖNTEKIJÖILTÄ SAADUSTA TUESTA TtM Minna Aura Pro gradu -tutkielma
Psychosocial work environment and mental health – a meta-analytic review Stephen Stansfeld & Bridget Candy.
Tutkimussuunnitelma Leikin mahdollisuudet äidinkielen opetuksessa 1. ja 6. luokalla Tanja Kaspala.
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Kulttuurisemiotiikkaa Harri Veivo Oulun yliopisto Lokakuu
Tytöt teknologian taitajiksi
Amiram D. Vinokur & Michelle van Ryn Social Support and Undermining in Close Relationships: Their Independent Effects on the Mental Health of Unemployed.
Eveliina Okkonen & Johanna Hägg, LO-07
Asenteet.
Satu Lehto Vähän liikkuville koululaisille suunnattujen liikuntakerhojen toiminta koululaisten ja opettajien kokemana Turun Koulut.
TUNTEET -spontaani fysiologinen reaktio -yhteys aikaisempiin kokemuksiin -usein myös tiedostamattomaan Tunneälytaitoja voi oppia prosessiin osallistumalla.
OPPIMISVAIKEUDET Ylivoimaisesti yleisin oppimisen vaikeus on luki-vaikeus. Sen vaikea muoto on dysleksia. Noin 10 % koulutulokkaista tarvitsee yksilöllistä.
GISEL 1 Sukupuoli ja luonnontieteiden opiskelu Kalle Juuti.
Välkkäkoulutuksen opiskelijapalaute Opiskelijoiden mietteet saadusta alkuinfosta. Yhteistyö kenttäkoulujen kanssa. Oppilaiden asenteet koulutusta kohtaan.
The Balance of Give and Take: Toward a Social Exchange Model of Burnout Wilmar B. Schaufeli Tiina Markkanen & Petra Tiihonen
Ennakkotietämys esiin! Fysiikan ja kemian pedagogiikan perusteeet (mat/fys/kem suunt.) Syksy 2014 Kari Sormunen.
Opettajan arviointi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Tyttöjen ja poikien väliset erot TIMSS 1999 ja PISA 2003 tutkimuksissa
Testi matematiikkakuvan tunnistamiseen ja oppimateriaali muutoksen tueksi Matti Lattu & Anu Pietilä: OKL Jaakko Kurhila: TKTL.
Ops 2016 ja arviointi.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Kysymyksenasettelun avulla luovaan ongelmanratkaisuun matematiikassa
Maailmankaikkeuden rakenne
Matematiikkakuvan ja matematiikka-ahdistuksen suhde
Ira Ekholm 4A. 1. uutinen Ongelma: Ilmastonmuutos vaikuttaa ihmisiin negatiivisesti * pohditaan ratkaisuja ongelmaan.
Kulttuurisemiotiikkaa Oulun yliopisto Lokakuu 2007 Harri Veivo.
Kasvattajan etiikka ja kasvatusfilosofia
ARKIELÄMÄN KEMIAA KOTKAN KESKUSKOULUSSA
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
Mieli voi sairastua, niin kuin kehokin Erilaisia mielenterveysongelmia voi esiintyä kaiken ikäisillä Tilapäinen oire saattaa olla terveen mielen reaktio.
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
OPS Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Psykologian perustiedot 1
Kokeellinen tutkimus OPERATIONALISOINTI: tutkittava ilmiö saatetaan mitattavaan muotoon esim. Kuinka väsyneisyys vaikuttaa motorisissa tehtävissä suoriutumiseen?
SOSIOKOGNITIIVINEN TEORIA
3 Minuudessa on kaksi puolta
1.1 Motivaatio, tunteet ja tiedonkäsittely vaikuttavat toimintaan
Riippuvuudet ja niiden syntyyn vaikuttavia tekijöitä
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
PSYYKKINEN HYVINVOINTI
10. Ajattelu.
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Anssi Aunola Lääkintämestari Keski-Uudenmaan pelastuslaitos
Esityksen transkriptio:

Matematiikka-ahdistus ja opettajan merkitys Nina Lindvall & Ellimaija Veteläinen

Yleistä Tavoitteet: Tutkimusnäkökulman muutos: laaja käsitys matematiikka-ahdistuksesta miten opettaja vaikuttaa? Tutkimusnäkökulman muutos: merkitys oman työn kannalta

Matematiikka-ahdistus Matematiikka-ahdistus voidaan määritellä negatiivisena affektiivisena reaktiona matematiikkaa kohtaan (Ashcraft & Moore, 2009) Richardson & Suinn (1972) määrittelevät matematiikka-ahdistuksen jännityksen ja ahdistuneisuuden tunteeksi, joka häiritsee numeroiden ja matemaattisten ongelmien käsittelyä sekä arkipäiväisissä että opiskeluun liittyvissä tilanteissa Performance based anxiety (Ashcraft et al., 2007) fysiologiset ja kognitiiviset vaikutukset, välttämiskäyttäytyminen Ilmenee itse tilanteessa tai sitä odotettaessa Yleisen älykkyyden ja matematiikka-ahdistuksen välinen suhde hyvin heikko (-0.17, -0.06, Hembree, 1990) Erilaiset asenteelliset tekijät voimakkaammin yhteydessä matematiikka-ahdistukseen (Hembree, 1990)

Matematiikka-ahdistus Nykytiedon valossa ajatellaan, että ahdistusta aiheuttavat ensisijaisesti koulussa syntyvät matematiikkaan liittyvät negatiiviset kokemukset (Harari et al., 2013; Newstead, 1998; Vukovic et al., 2013) Matematiikka-ahdistus alkaa ilmentyä noin 10-11 vuotiailla lapsilla (Hembree, 1990) Toisaalta uusimman tutkimuksen valossa ajatellaan, että jo tätä nuoremmat lapset saattavat kärsiä matematiikka-ahdistuksesta (Harari et al.2013; Vukovic et al., 2013; Ramirez et al., 2013.) Keskeistä on erityisesti negatiivisten kokemusten/palautteen sisäistyminen (internalisoituminen) tässä vaiheessa koulunkäyntiä negatiivisia kokemuksia on ehtinyt kertyä merkittävässä määrin matematiikan sisällöt yleensä vaikeutuvat lapset alkavat olla kykeneviä raportoimaan ahdistuksestaan (Ashcraft et al, 2007; Harari et al., 2013; Hembree, 1990.)  tutkimus nuorilla lapsilla tuottaisi olennaista tietoa matematiikka-ahdistuksen etiologiasta

Matematiikka-ahdistus Matematiikka-ahdistuksen ja matematiikassa suoriutumisen välillä on meta-analyysien perusteella merkittävä negatiivinen korrelaatio (-0.31, -0.34, Hembree, 1990; -0.27, Ma, 1999) aiheuttaako matematiikka-ahdistus huonoa suoriutumista vai huono taitotaso ja sen aiheuttama huono suoriutuminen matematiikka-ahdistusta? affective drop (Ashcraft & Moore, 2009) on luultavaa, ettei yhteys ole yksisuuntainen: välttämiskäyttäytymisen (avoidance behavior) välittämä noidankehämäinen suhde (Krinzinger et al., 2007)

Opettajan käsitys matematiikan luonteesta Opettajan käsitys matematiikan luonteesta voidaan nähdä opettajan tietoisena ja tiedostamattomina uskomuksina, käsitteinä, merkityksinä, sääntöinä ja ajatusmalleina koskien  matematiikkaa oppiaineena. (Thompson, 1992) Ernest (1989) erotti kolme käsitystä matematiikan luonteesta Instrumentaalinen käsitys Platonistinen käsitys Ongelmanratkaisua painottava käsitys Nämä kolme käsitystä muodostavat opettajan “matematiikan filosofian” perusteet, vaikka joillekin opettajille ne eivät aina kehitykkään yhtenäiseksi kokonaisuudeksi. (Ernest, 1989; Thompson, 1992)

Opettajan omat matematiikkakokemukset Opettajalla, ja samalla negatiivisilla luokkakokemuksilla on merkittävä vaikutus oppilaiden matematiikka-ahdistuksen syntyyn. (Ashcraft & Krause, 2007; Miller & Mitchell, 1994; Newstead, 1998.) Geistin (2010) mukaan asenteet matematiikkaa kohtaan ovat värittyneitä aiempien kokemustemme perusteella: Opettajat, jotka ovat itse kärsineet matematiikka-ahdistuksesta on huomattu siirtävän usein matematiikka-ahdistuksen myös oppilailleen Tobiaksen (1993) mukaan huonojen matematiikkakokemusten voidaan nähdä vaikuttavan esimerkiksi päätöksiin, joita teemme tulevaisuudessa, myös toimiessamme opettajana 

Opettajan toiminta Perinteiset opetustavat kynä-paperilaskuja, opettajajohtoinen aloitus ja yksilötyöskentely ulkoa opettelu, mekaaninen toisto oppikirjat konkreettisten esimerkkien puute testaustilanteet nöyryyttäminen (Geist, 2010; Newstead, 1998; Miller & Mitchell, 1994; Tobias, 1994)

Jatkotutkimus Tarkoituksena jatkaa opettajan merkityksen tutkimista Pro gradu- tutkielmassa: haastattelu? opettajaopiskelijat, aineenopettajaopiskelijat ja luokanopettajat matematiikka-ahdistus ja matematiikkakuva? miten opettaja omalla toiminnallaan vaikuttaa?