1. Helmikuu – 15. Maaliskuu/ kunnan oma työskentely Kunnan/ Kaupungin aineryhmävetäjät kokoavat aineryhmittäin ainekohtaiset minimitavoitteet ja sisällöt.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Uusyrityskeskus • Vastuu perustamisneuvonnasta Lahden alueen kilpailukyky- ja elinkeinostrategian mukaisesti • Vuodessa asiakaskäyntejä yli.
Advertisements

Asiakkaana sosiaalipalveluissa
Lahden kaupunki Tekninen ja ympäristötoimiala Yhdyskuntasuunnittelun teemaryhmä MAL:n yhteensovitus (7 §) Kaavoitus ja maapolitiikka Kiinteistönmuodostus,
Perusopetus- ja lukiokoulutus Paras-uudistuksessa
PÄIJÄT-HÄMEEN PALVELURAKENNEUUDISTUSPROJEKTI Kuntatalous Mika Mäkinen.
JATKAISINKO LUKIOSSA?.
Turun esi- ja perusopetuksessa
Joensuun normaalikoulun opetussuunnitelmatyö
OPS MH/IK
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
VISTAN KOULU Paimion kaupunki 7 luokan valinnaisaineinfo
Kohti Uutta Kuntaa? Jyrki Myllyvirta Päätöstilanne selvitykseen osallistumisesta 6 myönteistä päätöstä valtuustoista (Artjärvi, Hämeenkoski,
Kurssivalinnat Ykköset, syksy Kurssit valitaan O Pääsääntöisesti numerojärjestyksessä O (opinto-opas s , 77) O etenkin VIERAAT KIELET, ÄI,
Perusopetuksen opetussuunnitelma 2016
Koulutuksen rakenteet ja mallit tekniikan amk-koulutuksessa Työpaja Lahti.
TERVETULOA!.
KURSSIVALINNAT VUOSIKURSSI.
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
PBL –case III Työskentelyn eteneminen (Pedagogisia näkökulmia tvt:n soveltamiseen)
Lahden seudun kuntajakoselvitys
ITKY104 IT kaikkialla, 2 op Alku- ja perusinfo
ROT Lukkareiden teko alkaa 7.4. oman koulun tarjottimelle. Muille kouluille ilmoittaudutaan opon kautta wilma-viestillä tai varaamalla.
OPPILASHUOLLON ja OPPIMISEN KOULUNKÄYNNIN TUEN MUKAISET MUKAISET RYHMÄT PIHKAINMÄEN KOULUSSA LV Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä Yksilökohtainen.
Orimattilan ja Myrskylän paikallinen OPS2016-työ
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Tavoiteena purkaa hyvää oppimisprosessia… oli aika laajoja pyramideja
Uskonnon materiaalit ja uusi OPS
Nova Schola Vantaa.
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Ohjeita ykkösille yo suunnitelmia varten Hanna Närhi 2013.
Kieliä opettavien OPS- tapaaminen Ryhmätyön ohjeistus.
PAJATYÖSKENTELY. Pajatyöskentely I Valinnaisuus klo Keskustelut n hengen ryhmissä. Ei kirjaamista. 1.Kerro esimerkki kokemuksestasi,
Erikoisluokkatoiminta. Yleistä erikoisluokkatoiminnasta erikoisluokkatoiminta on tavoitteellista, erikoisluokan opetussuunnitelman mukaista opetusta oppilas.
Mankalan koulun vanhempainilta ti Opetussuunnitelmauudistus valinnaiset Sari Juuti.
Kaakkois-Suomen järjestöjen aluetapaaminen , Erica Mäkipää.
Toimi koulullasi vaikka näin Kerro muille hallituksen/valtuuston jäsenille kaupunkikokouksen valmisteluista eli käy saamasi materiaali läpi Yhteistyössä.
OPS 2016 Pedagoginen kahvila Porin kaupungin perusopetuksen tuntijako Sivistyslautakunta
RO-tuokio YKKÖSTEN KURSSIVALINNAT: YO-SUUNNITELMA JA KOLMEN VUODEN OPINTOSUUNNITELMA WILMAAN.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Olympiakomitea - liikunnan aluejärjestöt - varsinaista toimintaa toteuttavat tahot
Taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit sekä valinnaiset aineet 8
Lukion opetussuunnitelma 2016
4. MONO-päivä Klo
Ainetyöryhmien työn aloitus
YLIOPPILASTUTKINTO Kokelas on itse vastuussa siitä, että on selvillä yo-tutkintoon liittyvistä määräyksistä ja yo-kokeiden suoritusohjeista ja noudattaa.
Oulunkylän ala-asteen koulu
YLIOPPILASTUTKINTO Kokelas on itse vastuussa siitä, että on selvillä yo-tutkintoon liittyvistä määräyksistä ja yo-kokeiden suoritusohjeista ja noudattaa.
Lukujärjestys 2A Muuta... klo MA TI KE TO PE x x1 x2
Ohjeistus OVTES-työpäivään
TULEVIEN 7LK HUOLTAJATILAISUUS
AINETYÖRYHMÄT syys 2016 ORIMATTILA.
Oppiainekohtaisten tavoitteiden pilkkominen vuosiluokittain.
7lk:n arviointi.
Kurssimäärien laskeminen
Yhteistoiminnallinen kokous
vesi ILMIÖITÄ TUTKIMAAN draama ai sadutus bi, ge julisteet ge, ks ku
9. luokan oppilaanohjaus
Pornaisten OPS-KIKY klo
5. luokkalaisten huoltajille
5. luokkalaisten huoltajille
Turun perusopetuksen opetussuunnitelmatyö 2016 kuntatasolla
Laaja-alainen arviointi
Turun perusopetuksen opetussuunnitelmatyö 2016 kuntatasolla
Ikääntyneiden sovitetut palvelukokonaisuudet ja vanhusneuvostot - Päijät-Häme Riihimäki Anu Olkkonen-Nikula.
OPS 2016 X OPETUSSUUNNITELMAPROSESSI 2015 KUNTARYHMÄT OPS tiimi;
Ohjaus ja valvonta (Ohjava) - teemaryhmä
5. luokkalaisten huoltajille
Marttayhdistyksen vuosikello
Päijät-Hämeen Luustoterveys ry
Esityksen transkriptio:

1. Helmikuu – 15. Maaliskuu/ kunnan oma työskentely Kunnan/ Kaupungin aineryhmävetäjät kokoavat aineryhmittäin ainekohtaiset minimitavoitteet ja sisällöt. Käytännössä aineryhmä käy perusteellisesti läpi ainekohtaisen osion uuden OPS: n perusteista seudullisen tuntijakolinjauksen valossa, ja kirjaa minimit ainekohtaisesti vuosiluokittain. Tämän työn tavoitteena on virittää pedagogista OPS- prosessia ja tukea seudullista sisällöllistä yhtenäisyyttä. Sisällöt eivät ole OPS: n päätavoite, vaan laaja- alainen osaaminen. Siksi on tärkeää pitää mielessä myös tämän vaiheen aikana laaja-alainen osaaminen ja monialaisten oppimiskokonaisuuksien rakentaminen paikallisella tasolla. (Liite: pajatyöohje Nastolasta kunnille aineryhmittäin). 16. Seudulliset tapaamiset/ Maaliskuu – 7. Huhtikuu AI, S2/ Nastola, RU 6-9/ Padasjoki, 25.3.EN 3-9/ Sysmä, MA 1-9/ Hartola, YPI,BI-GE 1-9/ Heinola, FY-KE 7-9/ Nastola, HI-YO 4-9/ Asikkala, 1.4. UE-ET/ Orimattila, 8.4. LI/ Hämeenkoski, 9.4. Kotitalous/ Kärkölä, KS,TS,TN 1-9/ Asikkala, MU1-9/ Orimattila, KU/ Heinola, OPO/ Hollola, 17.4.TT, Padasjoki Nastolan ½ Veso Nastola työstää luvuista seudullisen osuuden yhteenvedon Nastola on koonnut seudulliset vähimmäistavoitteet ja sisällöt seudullisen tuntijaon kehysten mukaan, joka toimitetaan seudulliselle OPS- työryhmälle mennessä. Tarpeen tullen prosessia voidaan jatkaa laadun parantamiseksi. Päijät- Hämeen Seudullisen OPS- työn prosessikaavioehdotus luvuille

Ohje seudullisiin aineryhmätapaamisiin Tervetulokahvit + RUOKAILU, aikataulu 8.30 kahvit, 9-14 (lounas n. 30 min. ryhmän sopimuksen mukaan). Luokaa synteesi OPS- pajan aineen keskeisistä tavoitteista/ sisällöistä vuosiluokittain. Työrkentelypohjat löytyvät liitteenä ainekohtaisina Word- tiedostoina. Tuntijaoet vaihtelevat hieman kunnittain, eli tehkää kompromisseja. Mikäli joillain paikkakunnilla ei olla päästy tähän työvaiheeseen, ko. osallistujat työstävät toisten kuntien tuotoksia. Sovimme näin seudullisessa tapaamisessa. VOITTE JAKAA RYHMÄSSÄ VASTUUN ESIM. TYÖRYHMITTÄIN LUOKKAJAKO PERIAATTEELLA 1-2, 3-6, 7-9 Puheenjohtaja varmistaa, että muistiinpanot tallentuvat sähköisesti jollekin ryhmän jäsenelle. Seudullisten aineryhmien tuotokset liitetään kunnan/ kaupungin OPS: n pohjaksi, ja niihin voidaan tehdä tarpeen tullen opetuksen järjestäjän omia lisäyksiä. Lopulta jokainen opetuksen järjestäjä vastaa oman OPS: n hyväksymisestä. Tavoitteena on yhtenäisyys oppiaineiden keskeisimmistä tavoitteista ja sisällöistä seudullisen tuntijaon puitteissa.

Ohjeita ilmoittautumiseen Jokainen kunta välittää tiedon OPS- vastuuhenkilöille seutupajojen ajankohdasta ja pajojen vastuuhenkilöistä. Pajaan osallistuvat ilmoittautuvat pajan vastuuhenkilölle viim. 5 pv. Ennen tapaamista Pajan vastuuhenkilö: - Ilmoittaa paikan osallistujille viim. 5. pv ennen tapaamista, ja välittää tämän diasarjan ja oman oppiaineen työpohjan (litteenä s.postissa) työryhmänsä jäsenille. -vastaa tilan varaamisesta, tulokahvien ja ruoan järjestelyistä esimiehensä avulla. -Pajan yhteenveto välitetään aineryhmän Nastolan edustajalle viim

Oikea kirjaamistapa KIRJATKAA VUOSILUOKKASARAKKEISIIN VUOSILUOKTTAISET SEUDULLISET KESKEISIMMÄT TAVOITTEET JA SISÄLLÖT, (NS. SEUDULLISET MINIMIT), OTTAEN HUOMIOON SEUDULLISEN TUNTIJAON. (Perusteiden vaatimus) ÄLKÄÄ TEHKÖ LIIAN TARKKOJA YKSITYISKOHTAISIA SISÄLTÖKUVAUKSIA! TÄMÄKIN PROSESSI VOI ELÄÄ JATKOSSA OPS- prosessin aikana.