Siis mitä olemmekaan tekemässä? Taustaksi Siis mitä olemmekaan tekemässä? Versio 1: Versio 2: Tänään meillä tulee syntyä tarkempi käsitys siitä, miten tämä tehdään; riippuvuudet, vastuut, toteutusjärjestys, menetelmät Ryhmätöiden tulosten perusteella projektin johto ja projektiryhmä tarkentavat toteutussuunnitelman, jossa tarkennetaan etenemistä ja keskinäisiä riippuvuuuksia
Tietojoukot yleisimmällä tasolla Taustaksi Tietojoukot yleisimmällä tasolla
TIPTOP-projektin kohteena … Taustaksi TIPTOP-projektin kohteena … Koulutuksen suunnittelu Koulutustarjonnan esittäminen Opetustarjonnan esittäminen HOPS Haku- ja valintapalvelu Arviointipalvelut Ilmoittautumis-palvelu Opetuksen toteuttamisen palvelut Opintojen etenemisen seuranta
Hakeutujan verkkopalveluiden kohteena (Oppija, RAKETTI) Taustaksi Hakeutujan verkkopalveluiden kohteena (Oppija, RAKETTI) KOTVE; Tarjonta tietovaranto Koulutuksen suunnittelu Koulutustarjon-nan esittäminen Opetustarjonnan esittäminen HOPS Haku- ja valintapalvelu Arviointipalvelut KSHJ Ilmoittautumis-palvelu Opetuksen toteuttamisen palvelut Opintojen etenemisen seuranta KSHJ; OPI-LVI ja -MAKSU TOR; KSHJ
TIPTOP-sanastoryhmä 8.3.2012 Ryhmätyön tavoitteet: Sijoitetaan toiminta osaksi projektia Sijoitetaan toiminta osaksi korkeakoulujen kansallisen tietomallityön prosessia Sovitaan toimijat ja toiminnan tavoitteet Keskustellaan työkäsitteistä
TIPTOP-projektiorganisaatio
Koulutus-tarjonnan verkkopalvelu Sähköinen asiontipalvelu OPH 9 KK:a + CSC (ESR) Koulutus-tarjonnan verkkopalvelu Sähköinen asiontipalvelu TIPTOP-palvelu-kokonaisuus Koulutus-tarjonnan tietovaranto Ilmoittautuminen opiskelijaksi (LVI) Opetustarjonnan esittäminen Haku- ja valintapalvelu Yleinen maksupalvelu (MAKSU) Ilmoittautuminen opetukseen Todennetun osaamisen rekisteri Korkeakoulujen valtakunnallinen tietovaranto Arviointipalvelu RAKETTI
Kaikki opetustoimen tasot kattava SADe Oppijan verkkopalvelukokonaisuus ja korkeakoulujen toimintaan yleisesti kohdistuva RAKETTI-hanke tuottavat toisiaan täydentäviä ja tukevia tuloksia samalla kun hankkeiden lähtökohdat ja kokonaistavoitteet poikkeavat toisistaan. Esiopetus Peruskoulut Oppijan verkkopalvelukokonaisuus 2. Asteen oppilaitokset Aikuiskoulutuksen järjestäjät RAKETTI Korkeakoulut Opetus Tutkimus Tiedolla johtaminen
I TIPTOP-tietomallityötä sijoittavia kysymyksiä: 1. Korkeakoulujen tietomalli vs. Oppijan tietomalli (vrt. ed. dia) Sisäkkäisyys ja rajautuminen Miten yhteistä osaa koskeva kokonaisuus ylläpidetään, kuka sen omistaa, miten KK-OHA-osuus ylläpidetään? 2. Mikä toimija TIPTOP-sanastoryhmä on? Suhde Raketti-OPI-Synergia-tietomallitiimiin Suhde Raketti-OPI-Synergiaryhmään Suhde XDW:n ylläpitoryhmään Suhde VIRTA-tietoryhmään Suhde OKM:n OKSA-ryhmään Suhde OPH:n Oppijan tietomalliryhmään Vetovastuu Tukivastuu (sanatovastaava?) Valmisteluvastuu 3. Mitä resursseja tuovat seuraavat hanketason liittymät: VIRTA KSHJ KOTVE TUTKI PEPPI OKSA
I TIPTOP-tietomallityötä sijoittavia kysymyksiä: Korkeakoulujen tietomalli vs. Oppijan tietomalli (vrt. ed. dia) Sisäkkäisyys ja rajautuminen Miten yhteistä osaa koskeva kokonaisuus ylläpidetään, kuka sen omistaa, miten KK-OHA-osuus ylläpidetään?
I TIPTOP-tietomallityötä sijoittavia kysymyksiä: 2. Mikä toimija TIPTOP-sanastoryhmä on? Suhde Raketti-OPI-Synergia-tietomallitiimiin Suhde Raketti-OPI-Synergiaryhmään Suhde XDW:n ylläpitoryhmään Suhde VIRTA-tietoryhmään Suhde OKM:n OKSA-ryhmään Suhde OPH:n Oppijan tietomalliryhmään Vetovastuu Tukivastuu Valmisteluvastuu 3. Mitä resursseja tuovat seuraavat hanketason liittymät: VIRTA KSHJ KOTVE TUTKI PEPPI OKSA
II Sanastoryhmässä käsiteltäviä sisältöjä - Koulutustarjonnan esittäminen: - Opetustarjonnan esittäminen: - Opetussuunnitelmatieto? - Ilmoittautumistieto - Arviointitieto (en yhtään tiedä, onko tämä oikea TIPTOP-lista) III Miten määritystieto jalostetaan – keitä prosessiin liittyy? - Vastuualuekohtainen valmistelutiimi? - TIPTOP-sanastoryhmä? - Synergiaryhmä/tietomallijaos? - OPI-OR? - XDW-ylläpitotiimi (+ konsultti)? - XDW-oha-ryhmä? - KOKOA-OR? - OKSA - OPPIJA --> JHS-prosessi? - ...?
IV Missä kuvausympäristössä toimitaan? Mikä kuvailutasotavoite? (VIRTA: Tavoite kuvata attribuuttitasolla mitä siirretään.) Miten kuvailumentelemään valmentaudutaan/kuka fasilitoi työprosessia /prosesseja? Valmistellaanko suoraan suhteessa XDW:n UML-näkymiin vai jäsennetäänkö tietoa OPPIJAN menetelmän mukaan ylemmän tason kuvauksena. Onko XDW-käytännölle realistista vaihtoehtoa - miten/kuka voidaan motivoida kehittämään käsite/tietomallin presentaatiotapoja? Hyödyt, kulut? Vastaako OPPIJAN verkkopalvelukokonaisuuden osana valmisteltava koodipalvelu https://confluence.csc.fi/display/oppija/Koodistopalvelu TIPTOPin toteutuksessa tarvittavista koodistoharmonisoinneista? - Miten tilaaja-tuottaja-ekosysteemi tässä toimii, ja mistä alkaen? (Ei ristiriidatonta käsitystä siitä, mitä tehdään VIRTA-kehyksessä (intressinä pitää skooppi suppeana raportointitiedon hallintana ilman monimutkaisia, tiheitä tietopäivityksiä edellyttäviä suoritustietoja?)