Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Korkeakoulujen ja opetusministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto OPI-kehityshanke:

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Korkeakoulujen ja opetusministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto OPI-kehityshanke:"— Esityksen transkriptio:

1 Korkeakoulujen ja opetusministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto OPI-kehityshanke: ”maksu” Yleinen maksupalvelu Antti Mäki antti.maki@csc.fi

2 Yleinen maksupalvelu Opin kehityshankkeena • RAKETTI-OPI • Kirjoittautuminen ja lukuvuosi- ilmoittautuminen eli ”LVI-kehityshanke” • Kaavailuja yleisestä maksupalvelusta • Maksu-kehityshankkeen etenemisestä

3 OPI:lla on uusi paradigma • Kokonaisarkkitehtuuriajattelu • Alkuperäinen lähti käsitemallista ja uuden järjestelmäkartan rakentamisesta sekä olemassa olevien järjestelmien hyödyntämisestä • Kokonaisarkkitehtuurimenetelmän ohjaamana lähtökohdaksi toiminnan tarpeet ja niiden kautta tarkentuvat vaatimukset käsitemallille sekä tämän edistäminen tuottamalla palveluita kehittämishankkeiden kautta

4 TutkimusOpetus Korkeakoulun toiminta-arkkitehtuuri OPI:n kohdealue

5 Tuotetaan palvelu kerrallaan ”tulevaisuutta” • Uuden ratkaisun (esim. joku palvelu) on tuotettava suoraa hyötyä toiminnalle • Ratkaisut tehdään niin, että niitä voi hyödyntää nykyisten opintohallinnon palveluiden osana • Ratkaisut niitä tarvitsevien toteuttamina projekteina: yhteinen toiminta varmistaa yhteensopivuuden – ”TIPTOP” opintopolun tukipalvelut (7 korkeakoulua) – ”LVI” ja ”Maksu” (tilaajana OKM) – Perusrekisteri (JY) …

6

7 ”Haku ja valinta opetuksen tukena” • RAKETTI-OPI:ssa opintohallinnon kehityshankkeena [LVI] korkeakoulujen lukuvuosi-ilmoittautuminen ja kirjoittautuminen korkeakouluihin (uudet opiskelijat) • Valtakunnalliset, molempia sektoreita koskevat haku ja valinta -palvelut uudistetaan ”KSHJ” (korkeakoulujen sähköinen hakujär.)

8 Opetus ja opiskelu (tutkintoja) Haku ja valinta

9 Uudet opiskelijat Opintohallinto Koulutus- tarjonta Opiskelijat, opinto-oikeudetKoulutuksen suunnittelu Koulutuksen sisältö, opinto-oikeuden kohde Hakukohde Uusi oikeus tiettyyn oikeuden kohteeseen Valinnassa hyväksytty Valintatavat: kiintiöt, ryhmät, jonot Hakijat ja hakukohteet KSHJ:n osa ”pyörässä” OPI-LVI osa ”pyörässä” ”xdw/opi” -kannan osa ”pyörässä”

10 Toiminta- ja tietoarkkitehtuurit synkroonissa • Sama tieto sitoo ”haku ja valinta -apuprosessin” ”opetus ja opiskelu -pääprosessiin” • KSHJ saisi korkeakoululta tarvitsemansa tiedon kansallisen xdw-tietovaraston kautta; tietojen manuaalista tallentamista varten myös käyttöliittymä (koulutustarjontatiedot) • Koulutuksen suunnittelussa todettu täsmällinen opinto-oikeus kulkee prosessin läpi ja luodaan lopputuloksena uudelle opiskelijalle

11 LVI-kehityshanke • Tavoitteena opiskelijavalinnassa hyväksytyn saumaton siirtyminen opiskelijaksi • Osapuolet – Opetushallitus (KSHJ) – RAKETTI-OPI (ilmoittautumispalvelu- ja maksupalvelu-kehityshankkeet) – Korkeakoulun opintohallinto (perusjärjestelmä) – Korkeakoulun käyttäjähallinto (käyttäjätunnukset)

12 •Valittu ”ottaa opiskelupaikan vastaan” vahvasti tunnistautuneena •Päivittää henkilötiedot väestörekisteristä OPH:n ”hakijapalvelu” •Korkeakoulukohtaisesti lukee tunnistetun henkilön opinto-oikeuksia ja käsittelee ilmoittautumisen (ml. maksut) OPI:n ”LVI- palvelu” •Ottaa vastaan uuden opiskelijan ja/tai uuden opinto- oikeuden, perustiedot, tiedon luovutustiedot ja läsnäolotiedon (netto) KK:n perusjärjestelmä •Käsittelee ja luo uuden henkilön käyttöoikeudet (henkilö on tunnistettu sessiossa tms., opinto-oikeus- ja läsnäolotieto perusjärjestelmästä) KK:n IdM •Opiskelija aloittaa esim. hopsin laatimisen ja ilmoittautumiset kursseille… KK:n opiskelijan palvelut S a m a s s a i s t u n n o s s a...

13 Miksi näin? • Uusia opiskelijoita ei nyt saada automaagisesti opintohallinnon järjestelmiin, tällä saadaan • Uuden opiskelijan kirjoittautumisen kohdalla joudutaan huomioimaan olemassa olevat opinto-oikeudet (sisältää normaalin lukuvuosi-ilmoittautumisen tapaukset) • Maksupalvelun yhteinen järjestäminen alentaisi kustannuksia ja laajentaisi sekä parantaisi palvelua • RAKETTI-OPI:n puitteissa halutaan käsitellä opiskelijan perustietoja, opinto-oikeuksia, läsnäoloa…

14 Prosessiluonnos: LVI-palvelun osuus Maksu- palvelu

15 Yleinen maksupalvelu • Palvelee kutsuvaa sovellusta, ilmoittaa maksun onnistumisesta • Korkeakoulukohtainen palvelu • Voi olla useita maksun saajia (kk, yo-kunta…) • Välittää maksun tiedot eteenpäin • Voidaan pitää yllä erilaisia hinnasto—maksun saaja - yhdistelmiä

16 Palveluiden näkökulmasta raja maksupalveluun on yksinkertainen Prosessi, jonka lopputuloksena syntyy tieto; etenemisehtona on mm. maksu Yleinen maksupalvelu Lähettää yksilöidyn maksutapahtuman Ilmoittaa maksun onnistumisesta Uusi tieto syntyy Prosessia palveleva järjestelmä tarvitsee ainoastaan vastauksen ”prosessi voi jatkua”. Maksupalvelu tarvitsee vain tiedon summasta sekä saajasta ja sen vastaukseksi riittää ”prosessi voi jatkua”. Lopullisen tiedon vastaanottavaa järjestelmää maksu ei kiinnosta.

17 Maksupalvelun rakenteesta Yleinen maksupalvelu Maksun summa ja maksun saaja ym. tiedot ja maksun tunniste - yhdistelmiä voitaisiin ylläpitää myös maksupalvelussa, jolloin käskevä sovellus lähettäisi vain maksun tunnisteen Maksun tunnisteMaksun summaMaksun saaja Maksut toteuttava järjestelmä tai järjestelmiä: Maksujen ulkoistuspalvelut (Suomen Verkkomaksut Oy, Check out Finland Oy) tai maksun saajan ja tämän pankki -kohtaiseen maksusopimukseen perustuva ratkaisu Asiakasta palveleva sovellus ylläpitää hinnastoja mahdollisista maksuista ja maksujen saajista. (Sovellus voi toimia kuin ”verkkokauppa”.) SOVELLUS KÄSKEE YLEISTÄ MAKSUPALVELUA SUORITTAMAAN YKSILÖIDYT MAKSUT.

18 Vaihtoehtoinen rakenne • Maksupalvelu itsessään on ”verkkokauppasovellus” • Kaikenlaiset maksut ja maksujen saajat pidetään yllä maksupalvelussa • Perusprosessissa asiakasta palvelevat sovellukset ohjaavat asiakkaan verkkokauppaan – Ennalta laadittuun ”kauppaan”, jossa on myynnissä tiettyjä maksuja – Perusprosessi välittää mahdollisesti pakolliset maksut – Asiakas voi valita myös muita maksuja • Onnistuneen maksun jälkeen asiakas ohjataan Verkkokaupan ”kaupasta” takaisin perussovellukseen

19 Maksu-kehityshankkeen eteneminen (1/2) • Hankkeen toteutuksella mahdollistetaan Kirjoittautuminen ja lukuvuosi- ilmoittautuminen -palvelu (LVI) • LVI-palvelu toteutetaan siten, että KSHJ- hanke voi hyödyntää sitä • Palvelun on oltava tuotantokelpoinen 2012

20 Maksu-kehityshankkeen eteneminen (2/2) • Hanke projektoidaan omaksi kokonaisuudekseen, joka kustannettaneen KSHJ:n puitteissa • Valmistelun aloituskokous 10.12. kello 9-11, kokous on avoin ( https://connectpro.helsinki.fi/tietos_raketti/ ) https://connectpro.helsinki.fi/tietos_raketti/ • 10.12. sovitun pohjalta hanke valmistellaan vuoden 2011 alussa niin, että maksupalveluprojekti käynnistyy viimeistään huhtikuussa • Projektin tulokset ovat valmiina vuoden 2011 loppuun mennessä (LVI-hankkeen aikataulujen vuoksi)

21 Lisätietoja • https://rakettiwiki.csc.fi/wiki/OPI/ Maksupalvelu • Antti Mäki, antti.maki@csc.fi, 050 430 9119


Lataa ppt "Korkeakoulujen ja opetusministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto OPI-kehityshanke:"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google