Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Opi,

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Opi,"— Esityksen transkriptio:

1 Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Opi, Arkki, Tiptop AAPA-seminaari 9.6.2011

2 Kohti Opin tavoitteita –Kansallisesti: SADe, KSHJ –RAKETTI, Opi-osahanke –Korkeakoulujen opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden kokonaisarkkitehtuuri (”Arkki”) –Luonnoksen jatkokehitys –Arkkitehtuurin toteuttaminen eri kehitysprojekteissa –Tietoon perustuvaa tukea opiskelijan opintopolulle –Mitä tämä tarkoittaa?

3 SÄHKÖISEN ASIOINNIN JA DEMOKRATIAN EDISTMISEN OHJELMA (SADE) Opi, Arkki, Tiptop

4

5 SADE/oppijan keskitetyt palvelut Organisaatio

6 KSHJ hankeorganisaatio ja rinnakkaishankkeet Haku- ja valintapalvelut - asiantuntijaryhmä Ohjausryhmä RAKETTI-OPI - arkkitehtuurityö Arkkitehtuurityö Linjaukset Pj. Ilmari Hyvönen, OKM Pj. Hannu Siren, OKM RAKETTI-XDW/OPI projektit (viranomaistietovarasto, lukukausi-ilmoittautuminen, maksut) YO opintoasiainpäälliköt AMK opintoasiainpäälliköt SADe Oppijan palvelukokonaisuus - osahankkeet OKM,OPH: Koordinaatio (SADe, RAKETTI, KSHJ) (Ainakin esiselvityksen ajan) JOHTORYHMÄ Korkeakoulujen opiskelijavalintojen kehittämisryhmä RAKETTI pelisääntöryhmä KSHJ

7 RAKETTI, OPI-OSAHANKE Opi, Arkki, Tiptop

8 OPI-osahanke: www.csc.fi/opi ohjausryhmä synergiaryhmä LVI – ilmoittautuminenHV – haku ja valintaMAKSU – maksupalveluOPINTO-OIKEUDETTARJONTA – tiedonvälitysTIPTOP – tukea opintopolulleLADOK3 – ruotsissa tapahtuuKOTVE – koulutustarjontaKSHJ – hakujärjestelmäTOR – osaamisrekisteri seurannassa ARKKI – arkkitehtuurityö SADe-Tarjonta -tietovarantoRS3G – Student MobilityNORD – NordforumINTEGRAATIO – järj.palvelutVIRTA – viranomaistietovarant.

9 RAKETTI-OPI-osahanke Lähtökohta 2008 –tuottaa opintohallinnon perustietojärjestelmän tukemaan korkeakoulujen koulutustehtävän hoitamista –taustalla voi toimia uusi tai jo käytössä oleva tietojärjestelmä (”HIS”…)

10 Otteita tavoitemuistiosta: –Valtaosa uudistamistarpeista kohdistuu virkailijakäytössä olevaan perusjärjestelmäksi (tai perusrekistereiksi) kutsuttuun kokonaisuuteen, joka sisältää tiedot –opiskelijoista, –opinto-oikeuksista, –opinto-suorituksista ja –tutkinnoista.

11 Otteita tavoitemuistiosta: Yhtenäiset sähköiset palvelut –korkeakoulujen opetustarjonnan selailu, –lukukausi-ilmoittautuminen, –opetukseen ilmoittautuminen, –opintosuunnitelman tekeminen, –korkeakoulusta toiseen korkeakouluun hakeutuminen, –yhteystietojen muutokset, –opintojen hyväksilukuhakemukset, –todistuspyynnöt ja –ei-tutkinto-opiskelijoiden osalta myös opiskelemaan hakeutuminen.

12 Opin tavoitteet Oppijan yhtenäiset sähköiset palvelut Virkailijan perusjärjestelmä

13 Opin asiantuntijaryhmät 2010 –Tavoitemuistion pohjalta –Asiantuntijatyö käyntiin 2010 keväällä –Opi-ohjausryhmän johdolla OPI-TIETO OPI-TEKNOLOGIA OPI-LIIKKUVUUSOPI-PELISÄÄNTÖ Opin tavoitteet

14 Asiantuntijaryhmien tehtävät –tuotetaan kuvaus opintohallinnon alueen kokonaisarkkitehtuurista (palvelut ja prosessit, keskeiset tiedot ja tietovarannot sekä järjestelmäarkkitehtuuri) –tunnistetaan nykyisistä järjestelmämoduuleista käyttökelpoiset ja organisoidaan niiden sovittaminen uuteen kansalliseen järjestelmäarkkitehtuuriin ja sen rajapintavaatimuksiin –tunnistetaan keskeiset kehittämiskohteet yhdessä korkeakoulujen edustajien kanssa –määritellään tarvittavat uudet järjestelmämoduulit –hankitaan tai kehitetään tarvittavat uudet järjestelmämoduulit

15 2010 Opin asiantuntijaryhmien havainnot nykytilasta lähtökohtana –Korkeakoulujen opintohallinnon perusjärjestelmään liittyvät palveluarkkitehtuurit eroavat toisistaan –Yhdistävä tekijä on laaja ja monipuolinen palveluvolyymi –Keskeinen eroavaisuus on palveluiden taustalla perusjärjestelmän asemassa…

16 Perustuu keskitettyyn ratkaisuun PERUS Perusjärjestelmäydin Palvelu-UI - kerros

17 Useita tietokantoja integroitu perusjärjestelmään Perusjärjestelmän ydinjoukko Palvelu-UI - kerros PERUS opisk. ja opet. - palvelut Suun- nittelu X…

18 Erillinen perusrekisteri Perusjärjestelmän ydinjoukko ja perusrekisteri Palvelu-UI - kerros KESKEISIN TIETO- KANTA Y Suun- nittelu X… PERUS- REKISTERI

19 Erilaiset lähtökohdat järjestelmäarkkitehtuurin näkökulmasta Järjestelmänäkökulmasta ei yhteistä lähtökohtaa, ”perusjärjestelmää”. => Perustelut yhteistyölle paremmissa palveluista

20 Opin tarkennetut tavoitteet (1.1) –Tavoite 1: Määritellään ja toteutetaan kaikille korkeakouluille palveluna tarjottavia opintohallinnon järjestelmäpalveluja sekä viitearkkitehtuuri tukemaan korkeakoulujen koulutustehtävän hoitamista.Tavoite 1 –Tavoite 2: Perustavoitteen tukemiseksi opintohallinnon tietojärjestelmäkehityksessä otetaan käyttöön RAKETTI-XDW- osahankkeessa syntyvä, operatiivisen toiminnan tarpeiden mukaan laajennettava kansallinen käsite- ja tietomalli tietojen yhteismitallisuuden varmistamiseksi.Tavoite 2 –Tavoite 3: Samanaikaisesti korkeakoulujen opintohallinnon tietojärjestelmien kehittämishankkeiden kansallista koordinointia tehostetaan; jaTavoite 3 –Tavoite 4: Keskitetty palveluntuottaja tarjoaa kehittämishankkeissa syntyvät osajärjestelmät korkeakouluille palveluna perustettavan kansallisen opintohallinnon ohjelmistopoolin kautta.Tavoite 4

21 Arkkiteh- tuurileiri Synergia- ryhmä

22 Synergiaryhmä OPI-TIETO OPI-TEKNOLOGIA OPI-LIIKKUVUUS SYNERGIA 20102011- (toistaiseksi)

23 Opin vaiheet –Uusi opintohallinnon järjestelmä (”HIS”) –Perusjärjestelmä (”ydinrekisteri”) –Uusi paradigma: järjestelmäpalveluja, kehitysprojektit –Arkki…

24 Opi 2011 –Tuottaa korkeakouluille yhteisen opiskelun ja opetuksen tukitoimintojen tavoitetilan kokonaisarkkitehtuurin kuvauksen –Suunnittelee, miten opiskelijan ja opetuksen tuen tietojärjestelmäpalvelut toteutettaisiin yhteistyössä siten, että syntyy hyvin yhteentoimiva palvelukokonaisuus

25 KORKEAKOULUJEN OPISKELUN JA OPETUKSEN TUKIPALVELUIDEN KOKONAISARKKITEHTUURI Opi, Arkki, Tiptop

26 Korkeakoulujen opiskelun ja opetuksen kokonaisarkkitehtuurityö Sisällön kehittäminen Sitoutuminen, päätöksenteko Teknologia- alusta –OHA, Opi-osahanke –Valmiin luonnoksen esittely ja jatkokehitys syksyllä 2011 –Arkkitehtuuria toteuttavia kehitysprojekteja jo 2011 alkaen (TIPTOP, LVI, TARJONTA) –KOKOA, OKM, SADe (VM), OPH, Opi, kk:t –Vuoden 2012 alusta alkaen korkeakoulujen osalta; RAKETTI-Opi 24.5.2011 –Pelisäännöt (RAKETTI-pelisääntöryhmä) –Opi-INTEGRAATIO, SADe, FUCIO, AAPA, kk:t –Viestiväylä, yleis- ja järjstelmäpalvelut –Päätöspisteet akuutteja

27 Prosessit-palvelut XDW Opin arkkitehtuuri

28 Julkinen hallinto Opetustoimi ja tutkimus Kk-laitoksen velvoitteet Korkeakoulujen yhteistyö Korkeakoulut Oppijan viite-arkkitehtuuri – Korkeakoulujen opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden kokonais- arkkiteh- tuuri KA-työn tasot ja siiloja IAM Yleis - ja järjestelmäpalvelut

29 Toimintaympäristön muutos: Opiskelu ja tutkinnot –Opiskelijat hakeutuvat nykyistä laaja-alaisempiin koulutuskokonaisuuksiin. –Tutkinnon tavoitteet yleismaailmallisempia; erityisosaaminen syntyy aktiivisen työelämäosallistumisen avulla. –Yhteistyö koulutuksen järjestämisessä on lisääntynyt kansallisesti ja kansainvälisesti. Opetustarjonta on pirstaloitunut eli yhteen tutkintoon opetusta tuottavien toimijoiden määrä on kasvanut. –Liikkuvuus on muuttunut vallitsevaksi toimintamalliksi. Opiskelijat suorittavat opintoja useammassa korkeakoulussa.

30 Toimintaympäristön muutos: Tietoon perustuvien palveluiden merkitys –Seurannan merkitys on kasvanut suunnittelun lähtökohtana. –Opiskelijoiden tuen tarve kasvanut "itseohjautuvuuden" vuoksi.

31 Toimintaympäristön muutos: Tietovarannot ja tietojärjestelmät –Kansalliset ja kansainväliset tietovarannot ovat korvanneet nykyisiä organisaatiokohtaisia tietovarantoja. –Tietojärjestelmät ovat palvelupohjaisia ja niiden moduulit joustavasti vaihdettavissa tarvittaessa. –Korkeakoulut kehittävät aktiivisesti palveluja. Ratkaisut noudattavat standardeja.

32 Tähän on sitouduttu –RAKETIN Opi-osahankkeen ohjausryhmä on 24.5.2011 sitoutunut kehittyvään arkkitehtuuriluonnokseen ja –Esittää RAKETTI-hankkeen ohjausryhmälle luonnokseen sitoutumista 13.6.2011 –Korkeakoulut ja sidosryhmät voivat sitoutua myöhemmin (2012 alkaen; pelisäännöt)

33 Keskeiset lähtökohdat 1.Palveltava toiminta on jatkuvasti uudistuvaa 2.Käytettävät palvelut ja palveluita käyttävät prosessit poikkeavat eri asiakkailla 3.Siirtymä kohti tavoitetilaa on asteittainen, ”modulaarinen” 4.Tietovarannot muodostavat yhteisen ytimen 5.Arkkitehtuuri- ja integraatiotason kontrolli halutaan säilyttää ”in house” 6.Kokonaisarkkitehtuurinäkemys on palvelukeskeinen (SOA) tässä ja sidosarkkitehtuureissa

34 Approach chosen in services for studying and teaching –Based on interoperatibility of data –Centralized data storages –Mobility of data –Common it-services for handling basic data (e.g. students, credits, learning opportunities) –Specialiced it-services for special functions (e.g. some service for student exhance)

35 Specialized it-services for special functions –Mobility Online, MoveOn, SoleMove (FIN) etc. –Key functions covered –Partners and contracts –Administration of mobility programs –Administration tools (e.g. for handling applications and grants for mobility) –Reporting tools

36 Common it-services for handling basic data –Data about learning opportunities, students and credits earned = Key data in student information systems and a perfomance indicator for HEI’s –Mobility of this data is not covered by specialized solutions

37 Opin arkkitehtuurin luonnos

38 Valittu ratkaisutapa ”Assemble” AcquireBuildSubscribeAssemble Components Integrated solutions Internal activities External suppliers Peoplesoft HiSinOne Mobility Online etc. Syllabus etc. Etc. Platform LADOK3 (SWE) RAKETTI (FIN) RS3G (EU) Kuali (USA) … Admissions Contact information LADOK3, Reijo Soréus, Arkkitehtuurileirillä 29.3.2011 (Ruusuke lainattu Gartnerilta; muokattu sovelluksien ja alustojen listaa)

39 Korkeakoulujen opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden KA: jatkokehitys ja implementointi TIPTOP SADe+KSHJ KK:iden muita OPI -LVI/Maksu

40 Tieto- varantoja Sisältö- palvelu Tieto- palvelu Käsitemalli Yhteiset arkkiteh- tuuri- perusteet Yhteinen tapa toimia Korkea- koulujen yhteiset toiminta- tavat (kk-rajat ylittävät palvelut) (KSHJ) OPI-TARJONTA; OPI-LVI; OPI-MAKSU OPI-TIPTOP Toimintatapojen ja käsitteiden syventäminen todellisiksi palveluiksi RAKETTI-Opin näkökulmasta

41 Arkki sanastoa –Oppija: henkilö, josta voi tulla hakija, hakija, opiskelija, entinen opiskelija –Tietovaranto: palveluiden ja prosessien tarvitsemat ja muokkaamat tiedot –Prosessi: toiminnassa tuloksia tuottava ketju –Palvelu: tuottaa prosessien tarvitseman tietojen käsittelyn (ei tarvitse olla atk:ta), sama palvelu voi esiintyä useassa prosessissa –Järjestelmäpalvelu: yleinen toiminnallinen tai tekninen palvelu, jota prosesseita palvelevat sovellukset voivat käyttää

42 Toimintaa tukevat palvelut: yleisin taso Koulutuksen suunnittelu HOPS Ilmoittautumis- palvelu Koulutustarjon- nan esittäminen Haku- ja valintapalvelu Opetuksen toteuttamisen palvelut Opetustarjonnan esittäminen Arviointipalvelut Opintojen etenemisen seuranta

43 TIPTOP-kohteena Koulutuksen suunnittelu HOPS Ilmoittautumis- palvelu Koulutustarjon- nan esittäminen Haku- ja valintapalvelu Opetuksen toteuttamisen palvelut Opetustarjonnan esittäminen Arviointipalvelut Opintojen etenemisen seuranta

44 Hakeutujan verkkopalveluiden - kohteena Koulutuksen suunnittelu HOPS Ilmoittautumis- palvelu Koulutustarjon- nan esittäminen Haku- ja valintapalvelu Opetuksen toteuttamisen palvelut Opetustarjonnan esittäminen Arviointipalvelut Opintojen etenemisen seuranta KOTVE; Tarjonta tietovaranto K S H J TOR; KSHJKSHJ; OPI-LVI ja -MAKSU

45 Tietovarannot

46 TIPTOP-kohteena

47 Arkki-jatkotyöstö ja esittely 2011 –https://confluence.csc.fi/pages/viewpage.action?page Id=5800932https://confluence.csc.fi/pages/viewpage.action?page Id=5800932 –Tilaisuuksia ja tapaamisia voi ehdottaa opi (ät) csc.fi -osoitteeseen tai suoraan Opin koordinaattoreille

48 TIETOON PERUSTUVAA TUKEA OPISKELIJAN OPINTOPOLULLE – TIPTOP Opi, Arkki, Tiptop

49 TIPTOP = ”Tietoon perustuvaa tukea opiskelijan opintopolulle” –RAKETTI-Opissa valmisteltu kehitysprojekti –Perustuu Opissa laadittuun Korkeakoulujen opiskelun ja opetuksen kokonaisarkki-tehtuuriin (Arkki) ja toteuttaa sitä –Tukeutuu ESR-rahoitukseen

50 Osallistujat –Päätoteuttaja ja projektin johto: CSC – Tieteen tietotekniikan keskus Oy –Osatoteuttajat: Metropolia, TAMK, TaY, TY, OAMK, JY, LAMK, HAMK, Laurea, (HY käsitetyön osalta) –Edustettuina seuraavat opintohallinnon järjestelmät, joiden piirissä 91% kaikista korkeakouluopiskelijoista –Winha (ammattikorkeakoulut) –Oodi (yliopistot; käsitetyön osalta) –Opsu (yliopistot) –Asio (ammattikorkeakoulut) –Korppi (yliopistot)

51 Tavoite –TIPTOP-projektin tavoitteena on tukea korkeakouluopiskelijaa opintojen ja opiskelun suunnittelussa, niin että tämä ei ajaudu tilanteeseen, jossa opintojen eteneminen hidastuu ja opiskelija syrjäytyy opinnoista. Tähän tavotteeseen pyritään tuottamalla opetustarjonnasta ja siihen liittyvistä vaatimuksista, opiskelijan henkilökohtaisista opintosuunnitelmista sekä opintoihin osallistumisesta ja opintosuorituksista korkeakoulurajat ylittävä, kattava tietopohja. –Tätä aikaisempaa kattavampaa tietopohjaa hyödyntäisivät sekä opiskelija itse että opiskelijalle tukipalveluita tarjoavat tahot. Kattava palvelu mahdollistaa paremman syrjäytymisvaarassa olevien ja tehostettuja tukitoimia tarvitsevien opiskelijoiden tunnistamisen. Kehitystyössä keskitytään erityisesti opintopolun nivelkohtien tukipalveluiden tietotarpeisiin.

52 Päätehtävät 1.Modulaarinen järjestelmäkokonaisuus 2.Kansallinen korkeakoulujen opintohallinnon käsitemalli

53 Lopputuotteet AHOT = aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen

54

55 Projektin resurssit ja aikataulu –Projekti käynnissä 3Q 2011 - 4Q 2013 (2,5 vuotta) –Resurssit henkilötyönä noin 30+ htv –Osaprojektit (noin osuus kokonaisuudesta) –Tietoon perustuvaa tukea opiskelijan opintopolulle eli TIPTOP-projekti (20 %) –Tietoon perustuvat palvelut -osaprojekti (25 %) –Ratkaisut-osaprojekti (50 %) –Tuotteistaminen ja hankinnat -osaprojekti (5 %)

56 Ratkaisut-osaprojekti –Tuotantopäällikkö (CSC) –Ratkaisutuotanto, yhteensopivuus ja laadunvarmistus (DoD = toimii yhteisessä testiympäristössä) –Toteutustiimit toteuttavat kaikkia Ratkaisut- osaprojektin tehtäviä selvityksistä ja määrittelyistä, pilotti-, prototyyppi- ja referenssitoteutuksiin –Toteutustiimit ovat korkeakouluissa tai virtuaalisia (yhteisiä) sekä resurssivuokrausta (toimittajat)

57 Yleinen aikataulu

58 Menetelmistä –Scrum (ketterä kehitysmenetelmä) –Yleinen product owner (toteutuspäällikkö) –Scrum of Scrums toteutustiimien välillä päivittäin –Definition of Done, yhteinen testausympäristö (myös kehityskäytössä) –Change Management Board (SADe, KSHJ; käsitemalli) –Jira (Backlog ja sprinttien hallinta), wiki

59 Projektin valmistelu (1/2) –Korkeakoulut (rehtorit) ovat sitoutuneet hankkeeseen, sen kustannuksiin ja toteutustapaan kirjallisesti syksyllä 2010 –Projektia valmistelee korkeakoulujen edustajien muodostama ryhmä, jota CSC:n Opi-koordinaattori vetää –ESR-viranomaisen sisällöllisesti hyväksymä projektisuunnitelma muodostaa vastuiden ja resurssien jakamisen määrittävän sopimuksen –Korkeakoulut allekirjoittavat tarkennetun projektisuunnitelman (kesäkuun puoliväli)

60 Projektin valmistelu (2/2) –Projektin hyväksyminen ESR-rahoitukseen on periaatteessa taattu 12/2010 –Tarkennettu projektisuunnitelma perustuu alkukeväästä luonnoksena valmistuneeseen Korkeakoulujen opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden kokonaisarkkitehtuuriluonnokseen –Projektisuunnitelma on sisällöllisesti valmis ja 06/2011 tarkennetaan budjetointia ja henkilöresurssien yksityiskohtaista jakoa –”Midleware-alustaratkaisun” valintaan tähtäävä työ on jo käynnistetty

61 SWOT Keskeisimmät korkeakoulujen opiskelun ja opetuksen kehittäjät ovat mukana (91% kattavuus), molemmilta kk-sektoreilta. Yhteistyö OPH:n toteuttamien SADe- ja KSHJ-hankkeiden kanssa. Palvelukeskeiseen, organisaatio ja sektorirajat (opetustoimi – korkeakoulusektori) ylittävään kerrosarkkitehtuuriin perustuvien ratkaisujen rakentamisesta ei ole kunnollista kokemusta. Projektissa toteutetaan keskeisimmät osat Korkeakoulujen opiskelun ja opetuksen kokonaisarkkitehtuurista, jonka jälkeen Suomessa on web3.0- polven ”opintohallinnon perusjärjestelmä” ja CSC:llä keskeinen osaaminen yleisellä ”midleware-palvelualustalla” ja monitahoisena yhteistyönä tehtävästä kehityksestä. ESR-rahoitusmekanismi voi muodostua ongelmaksi; RAKETTI- käsitemallin muutoksen hallintaan perustuva sisällöllinen koordinaatio ei pysy mukana OPH:n hankkeiden aikataulussa ja yhteentoimivuus särkyy.

62 TIPTOP tarkemmin –Ratkaisut-osaprojektin moduulien toteutus https://docs.google.com/drawings/d/1jmarCp3JDH28 5T6QcQG3H8SJlwHpbsXwApKu- huTpho/edit?hl=en_US https://docs.google.com/drawings/d/1jmarCp3JDH28 5T6QcQG3H8SJlwHpbsXwApKu- huTpho/edit?hl=en_US

63 MITÄ TÄMÄ TARKOITTAA? Opi, Arkki, Tiptop

64 Johtopäätökset –Meillä on asiantuntijajoukko, joka on sitoutunut ja kyvykäs kehittämään yhteisiä palveluita (Opi) –Meillä on näkemys siitä, mitä seuraavan sukupolven opiskeluiden ja opetuksen tukipalvelut ovat (Arkki) –Meillä on projekti, jossa yhteinen ydin rakennetaan 2013 loppuun mennessä (TIPTOP)

65 Opi-osahanke –Korkeakoulujen opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden kokonaisarkkitehtuuriluonnoksen jatkokehitys ja ylläpito –Kuinka korkeakoulujen osallistumisessa taataan riittävän laaja näkemys ja toisaalta työn elinvoimaisuus? –Miten toiminta vakiinnutetaan ja resursoidaan? –Miten ohjataan, miten korkeakoulu voi hallita Opin toimintaa ja toisaalta sitoutua siihen?

66 Korkeakoulujen opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden kokonaisarkkitehtuuri –Yleiset linjaukset tietojärjestelmien kehittämiselle, tiukasti ohjaavat määreet yhteisen tietosisällön kautta sekä palveluiden jakaminen –Miten seurannassa olevat kehitysprojektit (mm. SADe) sadaan sovitettua yhteen? –Kuinka voidaan esittää ”korkeakoulujen” mielipide tai vaatimus? (Esim. KSHJ:n ja KOTVE:n asioissa) –Kuka omistaa arkkitehtuurin?

67 TIPTOP-projekti –Tietoon perustuvia palveluita, joiden toteutus määrittelee yhteisen ytimen muodostavat tietovarannot –Kuinka ylläpito ja muutostenhallinta järjestetään? –Kuka omistaa, ylläpitää ja päättää tarvittavista yhteisistä tietojärjestelmäpalveluista? (Esim. ilmoittautumispalvelut) –AHOT: miten toteutetaan laadunvarmistus todennettaessa osaamista? (Esim. todistuksen tarkastajan sertifiointi, palvelukeskusratkaisut)

68 Johtopäätökset –Asiantuntijajoukko, joka on sitoutunut ja kyvykäs kehittämään yhteisiä palveluita –Näkemys siitä, mitä seuraavan sukupolven opiskeluiden ja opetuksen tukipalvelut ovat –Yhteinen ydin rakennetaan 2013 loppuun mennessä

69 Lisätietoja –RAKETTI-Opi-wiki: www.csc.fi/opiwww.csc.fi/opi –Opi-koordinaattori Lauri Stigell (050 381 9512) –Pelisäännöt –TIPTOP-projekti –Opi-koordinaattori Pekka Linna (050 381 9532) –Opin ohjausryhmä –Arkki-työ –Opi (ät) csc.fi


Lataa ppt "Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Opi,"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google