Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Tämän session aiheet RAKETTI-OPI-osahankkeen esittely

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Tämän session aiheet RAKETTI-OPI-osahankkeen esittely"— Esityksen transkriptio:

1 Tämän session aiheet RAKETTI-OPI-osahankkeen esittely
Opiskelun ja opetuksen ict-tuen kehitysprojektit Kv-liikkuvuuden kokonaisuuden ja yksityiskohtien hallinta tänään ja huomenna Mitä eurooppalainen ja kansallinen ict-yhteistyö voisi tarjota kv-liikkuvuudelle? Mahdollisuuksien analysointia

2 Opetuksen ja opiskelun tukena

3 Antti Mäki, Opi-koordinaattori CSC – Tieteen tietotekniikan keskus
Opintohallinnonpalvelut Valtiotieteiden maisteri (2007) Oodi Kehitys (2009-) University Admissions Finland ( ) Helsingin yliopisto ( ): haku- ja valintapalveluiden tietojärjestelmäkehitys Valtiotieteellinen tiedekunta, HY ( ) CSC – Tieteen tietotekniikan keskus Oy, Opi-osahanke, Kansainvälisten asiain hallinnon Kevätpäivät

4 Opi-osahankkeen esittely
Opi ja kv-kevätpäivät RAKETTI-OPI Missä Opissa mennään Opi-liikkuvuus-asiantuntijaryhmän tulokset Kehitysprojektit: Opi, KSHJ, SADe… Arkki CSC – Tieteen tietotekniikan keskus Oy, Opi-osahanke, Antti Mäki, Kansainvälisten asiain hallinnon Kevätpäivät

5 Opi ja kv-kevätpäivät

6 RAKETTI-Opi-osahanke
Tukee korkeakoulujen koulutustehtävän hoitamista tukemalla korkeakoulujen ict-palveluja tuottavia kehitysprojekteja sekä hallinnoimalla kehitysprojektisalkkua.

7 Visio: Opiskelu ja tutkinnot
Opiskelijat hakeutuvat nykyistä laaja-alaisempiin koulutuskokonaisuuksiin. Tutkinnon tavoitteet yleismaailmallisempia; erityisosaaminen syntyy aktiivisen työelämäosallistumisen avulla. Yhteistyö koulutuksen järjestämisessä on lisääntynyt kansallisesti ja kansainvälisesti. Opetustarjonta on pirstaloitunut eli yhteen tutkintoon opetusta tuottavien toimijoiden määrä on kasvanut. Liikkuvuus on muuttunut vallitsevaksi toimintamalliksi. Opiskelijat suorittavat opintoja useammassa korkeakoulussa.

8 Visio: Seurantatiedon merkitys
Seurannan merkitys on kasvanut suunnittelun lähtökohtana. Opiskelijoiden tuen tarve kasvanut "itseohjautuvuuden" vuoksi.

9 Visio: Tietovarannot ja tietojärjestelmät
Kansalliset ja kansainväliset tietovarannot ovat korvanneet nykyisiä organisaatiokohtaisia tietovarantoja. Tietojärjestelmät ovat palvelupohjaisia ja niiden moduulit joustavasti vaihdettavissa tarvittaessa. Korkeakoulut kehittävät aktiivisesti palveluja. Ratkaisut noudattavat standardeja.

10 Opi ja kansainväliset asiat
OPI-LIIKKUVUUS-asiantuntijaryhmän työ ja loppuraportti (2010) Yleiset palvelut ja tietovarannot korkeakoulussa Arkki-työ uusien palveluiden määrittelemiseksi RS3G Student Mobility -pilotti Pohjoismainen yhteistyö (Nordforum)

11 OPI-LIIKKUVUUS-loppuraportti
”-- liikkuvuuden muodoissa on kyse siitä, että opiskelija-, suoritus- ja opintotarjontatietoja liikkuu [eri korkeakoulujen] tietojärjestelmien välillä.”

12

13 Opiskelun ja opetuksen tukipalveluissa
On ratkaistavana tiedon jakaminen opiskelija-, suoritus- ja opintotarjontatiedoista. Tietojärjestelmillä tuettujen palveluiden välillä sekä korkeakoulujen sisällä että korkeakoulujen kesken, kansallisesti ja kansainvälisesti.

14 RAKETTI-OPI 2008–2010

15 Ajatus työn taustalla Alun perin internet yhdisti tietokoneet ja sen toisessa sukupolvessa yhdistyivät ihmiset sosiaaliseksi verkostoksi. Internetin kolmas sukupolvi tuo keskiöön tiedon eli tiedon jakamisen ja esittämisen siten, että tietoa voidaan helposti yhdistellä ja ymmärtää automaattisesti. Vapaasti lainaten haettu

16 RAKETTI-OPI-osahanke
Lähtökohta 2008 tuottaa opintohallinnon perustietojärjestelmän tukemaan korkeakoulujen koulutustehtävän hoitamista taustalla voi toimia uusi tai jo käytössä oleva tietojärjestelmä

17 Otteita tavoitemuistiosta:
Valtaosa uudistamistarpeista kohdistuu virkailijakäytössä olevaan perusjärjestelmäksi (tai perusrekistereiksi) kutsuttuun kokonaisuuteen, joka sisältää tiedot opiskelijoista, opinto-oikeuksista, opinto-suorituksista ja tutkinnoista.

18 Otteita tavoitemuistiosta:
Yhtenäiset sähköiset palvelut korkeakoulujen opetustarjonnan selailu, lukukausi-ilmoittautuminen, opetukseen ilmoittautuminen, opintosuunnitelman tekeminen, korkeakoulusta toiseen korkeakouluun hakeutuminen, yhteystietojen muutokset, opintojen hyväksilukuhakemukset, todistuspyynnöt ja ei-tutkinto-opiskelijoiden osalta myös opiskelemaan hakeutuminen.

19 Oppijan yhtenäiset sähköiset palvelut Virkailijan perusjärjestelmä
Opin tavoitteet Oppijan yhtenäiset sähköiset palvelut Virkailijan perusjärjestelmä

20 Opin asiantuntijaryhmät 2010
OPI-TIETO Opin tavoitteet OPI-TEKNOLOGIA OPI-LIIKKUVUUS OPI-PELISÄÄNTÖ Tavoitemuistion pohjalta Asiantuntijatyö käyntiin 2010 keväällä Opi-ohjausryhmän johdolla

21 Asiantuntijaryhmien tehtävät
tuotetaan kuvaus opintohallinnon alueen kokonaisarkkitehtuurista (palvelut ja prosessit, keskeiset tiedot ja tietovarannot sekä järjestelmäarkkitehtuuri) tunnistetaan nykyisistä järjestelmämoduuleista käyttökelpoiset ja organisoidaan niiden sovittaminen uuteen kansalliseen järjestelmäarkkitehtuuriin ja sen rajapintavaatimuksiin tunnistetaan keskeiset kehittämiskohteet yhdessä korkeakoulujen edustajien kanssa määritellään tarvittavat uudet järjestelmämoduulit hankitaan tai kehitetään tarvittavat uudet järjestelmämoduulit

22 Nykytilanne lähtökohtana
Korkeakoulujen opintohallinnon perusjärjestelmään liittyvät palveluarkkitehtuurit eroavat toisistaan Yhdistävä tekijä on laaja ja monipuolinen palveluvolyymi Keskeinen eroavaisuus on palveluiden taustalla perusjärjestelmän asemassa…

23 Perustuu keskitettyyn ratkaisuun
Perusjärjestelmäydin PERUS Palvelu-UI - kerros

24 Useita tietokantoja integroitu perusjärjestelmään
Perusjärjestelmän ydinjoukko PERUS opisk. ja opet. -palvelut Suun-nittelu X… Palvelu-UI - kerros

25 Erillinen perusrekisteri
Perusjärjestelmän ydinjoukko ja perusrekisteri KESKEISIN TIETO-KANTA Y Suun-nittelu X… PERUS-REKISTERI Palvelu-UI - kerros

26 Erilaiset lähtökohdat järjestelmäarkkitehtuurin näkökulmasta
Järjestelmänäkökulmasta ei yhteistä lähtökohtaa, ”perusjärjestelmää”. => Perustelut yhteistyölle ensivaiheessa palveluista

27 Opin tarkennetut tavoitteet (1.1)
Tavoite 1: Määritellään ja toteutetaan kaikille korkeakouluille palveluna tarjottavia opintohallinnon järjestelmäpalveluja sekä viitearkkitehtuuri tukemaan korkeakoulujen koulutustehtävän hoitamista. Tavoite 2: Perustavoitteen tukemiseksi opintohallinnon tietojärjestelmäkehityksessä otetaan käyttöön RAKETTI-XDW-osahankkeessa syntyvä, operatiivisen toiminnan tarpeiden mukaan laajennettava kansallinen käsite- ja tietomalli tietojen yhteismitallisuuden varmistamiseksi. Tavoite 3: Samanaikaisesti korkeakoulujen opintohallinnon tietojärjestelmien kehittämishankkeiden kansallista koordinointia tehostetaan; ja Tavoite 4: Keskitetty palveluntuottaja tarjoaa kehittämishankkeissa syntyvät osajärjestelmät korkeakouluille palveluna perustettavan kansallisen opintohallinnon ohjelmistopoolin kautta.

28 Arkkiteh-tuurileiri Synergia-ryhmä

29 SYNERGIA Synergiaryhmä OPI-TIETO OPI-TEKNOLOGIA OPI-LIIKKUVUUS 2010
2011- (toistaiseksi) OPI-TIETO SYNERGIA OPI-TEKNOLOGIA OPI-LIIKKUVUUS

30 Missä Opissa mennään 2011?

31 Opin kokonaiskuva 2011- seurannassa Arkkitehtuurileiri
ohjausryhmä synergiaryhmä LVI – ilmoittautuminen HV – haku ja valinta MAKSU – maksupalvelu OPINTO-OIKEUDET TARJONTA – tiedonvälitys TIPTOP – tukea opintopolulle LADOK3 – ruotsissa tapahtuu KOTVE – koulutustarjonta KSHJ – hakujärjestelmä TOR – osaamisrekisteri seurannassa Arkkitehtuurityö Arkkitehtuurileiri SADe-Tarjonta -tietovaranto RS3G – Student Mobility NORD – Nordforum

32 Arkkitehtuurileiri 28-31.3.2011 Tvärminnessä
Tavoite Tilanne Palvelut ja prosessit Tunnistettu ja analysoitu Keskeiset tiedot ja tietovarannot Järjestelmäarkkitehtuuri Ratkaisumalliehdotus, järjestelmäpalvelut Rajapintavaatimukset Integraatioarkkitehtuuriperiaatteet (VM/PERA?) Toiminnan tarpeista syventyvä XDW-malli Tietovarannot määritetty ja analysoitu (TYM-kuvaukset) Opintohallinnon moduulijako Toimintaa tukevat palvelut määritetty ja analysoitu Päätöksentekopisteiden määrittäminen Arkki-työn roadmap ja 1. vaiheen päätöksentekopisteet Kustannus-hyöty -analyysi Vaihtoehdot tunnistettu, hyödynnetty LADOK3-analyysiä

33 KSHJ:n osa ”pyörässä” (+ SADe)
Hakijat ja hakukohteet Valintatavat: kiintiöt, ryhmät, jonot Haku ja valinta Uudet opiskelijat Opinto-hallinto Koulutus-tarjonta Hakukohde Valinnassa hyväksytty TAR-JONTA OPI-LVI Koulutuksen sisältö, opinto-oikeuden kohde Uusi oikeus tiettyyn oikeuden kohteeseen Koulutuksen suunnittelu Opiskelijat, opinto-oikeudet

34 LVI – Ilmoittautuminen korkeakouluun
Tavoitteena opiskelijavalinnassa hyväksytyn saumaton siirtyminen opiskelijaksi Osapuolet Opetushallitus (KSHJ) RAKETTI-OPI (ilmoittautumispalvelu- ja maksupalvelu-kehityshankkeet) Korkeakoulun opintohallinto (perusjärjestelmä) Korkeakoulun käyttäjähallinto (käyttäjätunnukset)

35 OPH:n ”hakijapalvelu” KK:n perusjärjestelmä KK:n opiskelijan palvelut
Valittu ”ottaa opiskelupaikan vastaan” vahvasti tunnistautuneena Päivittää henkilötiedot väestörekisteristä OPI:n ”LVI-palvelu” Korkeakoulukohtaisesti lukee tunnistetun henkilön opinto-oikeuksia ja käsittelee ilmoittautumisen (ml. maksut) KK:n perusjärjestelmä Ottaa vastaan uuden opiskelijan ja/tai uuden opinto-oikeuden, perustiedot, tiedon luovutustiedot ja läsnäolotiedon (netto) KK:n IdM Käsittelee ja luo uuden henkilön käyttöoikeudet (henkilö on tunnistettu sessiossa tms., opinto-oikeus- ja läsnäolotieto perusjärjestelmästä) KK:n opiskelijan palvelut Opiskelija aloittaa esim. hopsin laatimisen ja ilmoittautumiset kursseille… S a m a s s a i s t u n n o s s a . . .

36 Yleinen maksupalvelu Palvelee kutsuvaa sovellusta, ilmoittaa maksun onnistumisesta Korkeakoulukohtainen palvelu Voi olla useita maksun saajia (kk, yo-kunta…) Välittää maksun tiedot eteenpäin Voidaan pitää yllä erilaisia hinnasto—maksun saaja -yhdistelmiä

37 Palveluiden näkökulmasta raja maksupalveluun on yksinkertainen
Prosessi, jonka lopputuloksena syntyy tieto; etenemisehtona on mm. maksu Uusi tieto syntyy Prosessia palveleva järjestelmä tarvitsee ainoastaan vastauksen ”prosessi voi jatkua”. Maksupalvelu tarvitsee vain tiedon summasta sekä saajasta ja sen vastaukseksi riittää ”prosessi voi jatkua”. Lopullisen tiedon vastaanottavaa järjestelmää maksu ei kiinnosta. Lähettää yksilöidyn maksutapahtuman Ilmoittaa maksun onnistumisesta Yleinen maksupalvelu

38 Maksupalvelun rakenteesta
Asiakasta palveleva sovellus ylläpitää hinnastoja mahdollisista maksuista ja maksujen saajista. (Sovellus voi toimia kuin ”verkkokauppa”.) SOVELLUS KÄSKEE YLEISTÄ MAKSUPALVELUA SUORITTAMAAN YKSILÖIDYT MAKSUT. Maksun tunniste Maksun summa Maksun saaja Yleinen maksupalvelu Maksun summa ja maksun saaja ym. tiedot ja maksun tunniste -yhdistelmiä voitaisiin ylläpitää myös maksupalvelussa, jolloin käskevä sovellus lähettäisi vain maksun tunnisteen Maksut toteuttava järjestelmä tai järjestelmiä: Maksujen ulkoistuspalvelut (Suomen Verkkomaksut Oy, Check out Finland Oy) tai maksun saajan ja tämän pankki -kohtaiseen maksusopimukseen perustuva ratkaisu

39 TIPTOP ”Tietoon perustuvaa tukea opiskelijan opintopolulle”
Opintojen suunnittelujen ja opintojen hallinta tutkintojen ja korkeakoulujen rajojen yli Osatoteuttajat: Jyväskylän yliopisto, Metropolia Ammattikorkeakoulu, Oulun seudun ammattikorkeakoulu, Tampereen ammattikorkeakoulu, Tampereen yliopisto, Turun yliopisto, (Helsingin yliopisto)

40 TIPTOP Projektin perustavoitteena on tukea opiskelijaa henkilökohtaisella opintopolullaan sen kaikissa vaiheissa. Tavoite saavutetaan luomalla määritykset ja toteutukset käsitemallin mukaisten palvelumoduulien mahdollistamista opiskelijan ja ohjaajan toiminnallisuuksista. Laajennettu käsitemalli ja sen mahdollistama toimintaprosessi sekä tietojen siirron tekninen toteutus otetaan käyttöön projektissa toteutettavien moduulien kautta.

41 Opin vaiheet Uusi opintohallinnon järjestelmä (”HIS”)
Perusjärjestelmä (”ydinrekisteri”) Uusi paradigma: järjestelmäpalveluja, kehitysprojektit Arkki…

42 OPI-liikkuvuus (2010)

43 OPI-LIIKKUVUUS-asiantuntijaryhmä
Tehtävä ehdotus opiskelijaliikkuvuuden tuen järjestelmäpalveluiden hoitamisesta osana kehitteillä olevaa opintohallinnon järjestelmäarkkitehtuuria. Ryhmä on kokoontui seitsemän kertaa ja esitteli työn tulokset OPI-ohjausryhmälle (LIIKKUVUUS_loppuraportti_final.pdf)

44 OPI-LIIKKUVUUS-asiantuntijaryhmä
Pekka Korhonen, Metropolia amk (pj.) Noora Jaakkola, Aalto-yliopisto Jorma Korkiakoski, CSC, Oodi Kehitys Julian Lindberg, Turun yliopisto, Suomen virtuaaliyliopiston palveluyksikkö Miska Möttönen, Jyväskylän amk Marja Rautajoki, Suomen Virtuaaliammattikorkeakoulun kehittämisyksikkö Tina Rissanen, Helsingin yliopisto (tilalle Niina Jokela, Helsingin yliopisto) Jussi Auvinen, CSC (siht.) (tilalle Lauri Stigell, CSC)

45 Opiskelijaliikkuvuuden kolme perustapausta
Kotimainen liikkuvuus Kansainvälinen liikkuvuus Siirto-opiskelu Fyysinen ja virtuaalinen liikkuvuus Ei koske korkeakoulun sisäistä eikä tutkintoasteiden välistä liikkuvuutta eikä myöskään tutkija-, opettaja- ja muuta henkilökunnan liikkuvuutta

46 Keskeiset tulokset ”-- liikkuvuuden muodoissa on kyse siitä, että
opiskelija-, suoritus- ja opintotarjontatietoja liikkuu [eri korkeakoulujen] tietojärjestelmien välillä.” Nykytilanne järjestelmätuen osalta hyvin heterogeeninen, perusteita yhteistyölle tulevaisuudessa on.

47 Kokonaiskuva: Kehitysprojekteja Suomessa

48 Opin kokonaiskuva 2011- seurannassa Arkkitehtuurileiri
ohjausryhmä synergiaryhmä LVI – ilmoittautuminen HV – haku ja valinta MAKSU – maksupalvelu OPINTO-OIKEUDET TARJONTA – tiedonvälitys TIPTOP – tukea opintopolulle LADOK3 – ruotsissa tapahtuu KOTVE – koulutustarjonta KSHJ – hakujärjestelmä TOR – osaamisrekisteri seurannassa Arkkitehtuurityö Arkkitehtuurileiri SADe-Tarjonta -tietovaranto RS3G – Student Mobility NORD – Nordforum

49 KSHJ = ”korkeakoulujen sähköinen haku- ja valintajärjestelmä”
OKM, opetushallitus Esiselvitys kommentoitavana, tuotannossa 2013- Yhdistää yliopistoihin ja ammattikorkeakouluihin hakeutumisen (ml. nykyiset yhteishakujärjestelmät) Ratkaistavana kansalliset asiakaspalveluratkaisut ja tietovarannot (suoritukset, kelpoisuudet, kielitaito…) Tukeutuu ilmoittautumispalveluun (Opin LVI)

50 KOTVE = Koulutustiedon verkkopalvelu
SADe, oppijan verkkopalvelut; opetushallitus Käynnistysvaiheessa, tuloksia tuotannossa 2013- Koulutustarjontatieto mm. KSHJ:n käyttöön Tutkintoon johtava koulutus ja muu koulutustarjonta aina yksittäisiin kursseihin saakka (ml. esim. avoin korkeakoulutus, opiskelijaliikkuvuus) Tulee ulottumaan myös muiden koulutusasteiden tarjontaan

51 TARJONTA tietovaranto
SADe, opetushallitus Valmisteluvaiheessa, tuotannossa 2013- Koulutustarjonnan ja siihen liittyvien tietojen keskitetty tallennuspaikka (tiedonsiirrot lähdejärjestelmistä tai manuaalisesti) Toimii lähteenä muille tietojärjestelmille ja korkeakoulujen omiin tarpeisiin Tietomallin palveltava eri tarpeita, mm. markkinointia

52 TOR = Todennetun osaamisen rekisteri
SADe, oppijan verkkopalvelut; opetushallitus Käynnistysvaiheessa, aluksi esiselvitys korkeakoulujen kanssa, tuotannossa 2013 ja 2014 – Tutkinnot ja suoritukset, opiskeluoikeudet Koulutuksen järjestäjien rekistereistä (korkeakoulut, muut oppilaitokset, kielikokeiden järjestäjät…) Todennetut tutkinnot ja muut osaamiset (esim. ulkomailla suoritetut)

53 Kansallisia kehitysprojekteja
KSHJ Hakulomakepalvelu Ilmoittautumispalvelu KOTVE Opintotarjonta (ml. TARJONTA-proj.) TOR Tutkinnot ja suoritukset Tunnistaminen ja tunnustaminen

54 Seuraavan polven arkkitehtuuri

55 Arkki-sanastoa Oppija: henkilö, josta voi tulla hakija, hakija, opiskelija, entinen opiskelija Tietovaranto: palveluiden ja prosessien tarvitsemat ja muokkaamat tiedot Prosessi: toiminnassa tuloksia tuottava ketju Palvelu: tuottaa prosessien tarvitseman tietojen käsittelyn (ei tarvitse olla atk:ta), sama palvelu voi esiintyä useassa prosessissa Järjestelmäpalvelu: yleinen toiminnallinen tai tekninen palvelu, jota prosesseita palvelevat sovellukset voivat käyttää

56 Keskeiset lähtökohdat
Palveltava toiminta on jatkuvasti uudistuvaa Käytettävät palvelut ja palveluita käyttävät prosessit poikkeavat eri asiakkailla Siirtymä kohti tavoitetilaa on asteittainen, ”modulaarinen” Tietovarannot muodostavat yhteisen ytimen Arkkitehtuuri- ja integraatiotason kontrolli halutaan säilyttää ”in house” Kokonaisarkkitehtuurinäkemys on palvelukeskeinen (SOA) tässä ja sidosarkkitehtuureissa

57 Arkkitehtuurileirin visio oppijan viitearkkitehtuurista
Tieto on yhdessä paikassa ja sitä käytetään eri palveluista käsin Yhdellä palvelukokonaisuudella hoidetaan kyseinen toiminto riippumatta kohderyhmästä Loppukäyttäjän palveluihin sisältyvät työnkulut ja käyttöliittymät ovat konfiguroitavissa ilman järjestelmähankintoja Pystytään panostamaan varsinaisiin opetuksen ja oppimisen välineisiin peruspalveluiden muuttuessa rutiiniksi

58 Iso kuva: ”Ladok3 Solutions”
Integrated solutions Acquire Build Subscribe Assemble Peoplesoft HiSinOne Mobility Online etc. Syllabus etc. Etc. External suppliers Internal activities Platform LADOK3 (SWE) RAKETTI (FIN) RS3G (EU) Kuali (USA) Admissions Contact information Components LADOK3, Reijo Soréus, Arkkitehtuurileirillä (Ruusuke lainattu Gartnerilta; muokattu sovelluksien ja alustojen listaa)

59 KA-työn tasot ja siiloja
Julkinen hallinto Opetustoimi ja tutkimus Kk-laitoksen velvoitteet Korkeakoulujen yhteistyö Korkeakoulut Oppijan viite-arkkitehtuuri IAM Yleis- ja järjestelmäpalvelut

60 Palvelevia sovelluksia, tieto-järjestelmiä Korkeakoulun perustehtävät
Arkki-konsepti Yleis- ja järjestelmäpalvelut Palvelu Prosessi Palvelevia sovelluksia, tieto-järjestelmiä Korkeakoulun perustehtävät Tietovarannot

61 Lähtökohtana tietovarannot

62 Tietovarannot

63 Tietovarannot huomion kohteena
Tietovarannot = opintoihin liittyvät tietojoukot Tietovarannot ovat yhteisen ydin Kaikkien tietovarantojen osalta siirrytään yhteiseen käsite- ja tietomalliin Tietojoukkojen avulla analysoidaan ja muodostetaan kuvaa kokonaisarkkitehtuurin muista osista Tietojen yhtenäisyys pääsääntöisesti erityisesti toiminnan näkökulmasta huono

64 Toimenpiteet: tietovarannot
Tietovarantojen yhtenäisyyttä tehdään KSHJ, KOTVE ja Tarjonta tietovaranto -hankkeissa TIPTOP-kehitysprojektissa LVI- kehitysprojektissa Henkilö, Rooli (sis. opinto-oikeudet) ja Ryhmä tietovarannot ensimmäisessä vaiheessa Oppijan tulokset tietovaranto mm. TOR-hankkeeseen liittyen (tutkinnot, suoritukset jne.) Lopputulokset XDW-tietomalliin

65 Henkilö, rooli ja ryhmä -tietovarannot
KSHJ = hakeutujan yksilöinti Ilmoittautumispalvelu (LVI) = opinto-oikeus on yksi rooli IAM-ryhmän työ

66 Oppijan tulokset -tietovaranto
TOR: todennetun osaamisen rekisteri (tutkinnot, suoritukset, opinto-oikeudet tästä roolit- tietovarantoon) KSHJ TIPTOP = suoritusten reaaliaikainen seuraaminen, AHOT

67 Koulutustarjonnassa oleva koulutus -tietovaranto
KOTVE (KSHJ) Tarjonta tietovaranto -hanke (SADe) TIPTOP = hakeutuminen muihin opintoihin, tutkinnon täydentäminen (liikkuvuus)

68 Opintosuunnitelmat -tietovaranto
TIPTOP KOTVE (opetustarjonnan ja suunnitelmien yhdistäminen)

69 Koulutus -tietovaranto
TIPTOP = tutkintorakenteiden, vaatimuksien ja mahdollisuuksien tarjoaminen HOPSn pohjaksi KOTVE = porautuminen koulutustarjonnasta koulutuksen sisältöihin

70 Ilmoittautumistiedot -tietovarannot
Ilmoittautuminen on sama kuin hakemus (ilmoittautuminen opiskelijaksi, ilmoittautuminen hakijaksi, ilmoittautuminen valmistumisprosessiin, ilmoitus opintorekisteriotteen tilaamisesta…) Ilmoittautumispalvelu (KSHJ – LVI) TIPTOP = suunnitellut ilmoittautumiset (kytkeytyy opintosuunnitelmat-tietovarannoista)

71 Tietovarannot

72 Prosessit

73 Prosessi on toiminnan tuloksia tuottava ketju
Prosessi kuvaa, mitä toiminnassa tapahtuu, jotta voidaan tunnistaa toiminnan tarvitsemia palveluita Sisältävät perinteiset erilliset näkökulmat, kuten avoimen opetuksen ja täydennyskoulutuksen Ei huomioi nykyisiä organisaatio- tai hallinnontasorajoja

74 ARKKI-työn prosessijoukot
ARKKI-työssä tunnistettiin joukko oppijaan liittyviä prosesseja, jotka voidaan ryhmitellä prosessijoukoiksi: Koulutuksen suunnittelu Hakeutuminen ja valinta Opintojen aloittaminen Opiskelu Opintojen päättäminen Opintojen jälkeinen toiminta

75 Koulutuksen suunnittelu
Opetuksen ja oppimisen kehittäminen Koulutustarjonnan ja valintaperusteiden suunnittelu Opetussuunnitelman laatiminen Opetusohjelman laatiminen

76 Hakeutuminen ja valinta sekä opintojen aloittaminen
Opiskelijarekrytointi ja markkinointi Hakeminen koulutukseen Opiskelijoiden valinta Ilmoittautuminen koulutukseen

77 Opiskelu Lukuvuosi-ilmoittautuminen Opintojen rahoittaminen
Opintojen suunnittelu Osallistuminen opintojen ohjaukseen ja neuvontaan Ilmoittautuminen opetukseen (sis. tentit) Opintojen suorittaminen (sis. arviointi) ja AHOT- menettelyt) Opiskelijapalaute

78 Opintojen päättäminen ja opintojen jälkeinen toiminta
Tutkintotodistuksen hakeminen Valmistuminen Alumnitoiminta Työelämään sijoittuminen

79 Prosessit - tietovarannot
Mitä tietovarantoja (sarakkeet) eri pääprosessit (rivit) käyttävät: mitkä prosessit kytkeytyvät tietojen kautta toisiinsa? Prosessit - tietovarannot Prosessi Henkilö Rooli Ryhmä Oppijan tulokset Koulutus Opetustarjonta Koulutustarjonnassa oleva koulutus Opintosuunnitelma Ilmoittautumistiedot Aineistot Opetuksen ja oppimisen kehittäminen K S Koulutustarjonnan ja valintaperusteiden suunnittelu Opetussuunnitelman laatiminen P Opetusohjelman laatiminen Opiskelijarekrytointi ja markkinointi Hakeminen koulutukseen Opiskelijoiden valinta Ilmoittautuminen koulutukseen Lukuvuosi-ilmoittautuminen Opintojen rahoittaminen Opintojen suunnittelu Osallistuminen opintojen ohjaukseen ja neuvontaan Ilmoittautuminen opetukseen Opintojen suorittaminen Opiskelijapalaute Tutkintotodistuksen hakeminen Valmistuminen SK Alumnitoiminta Työelämään sijoittuminen S = syntyy K = käyttää P = päivittää

80 Toimintaa tukevat palvelut

81 Toimintaa tukevat palvelut: yleisin taso
Koulutuksen suunnittelupalvelu HOPS Arviointipalvelut Haku- ja valintapalvelu Koulutustarjonnan esittäminen Opetustarjonnan esittäminen Ilmoittautumispalvelut Opetuksen toteuttamisen palvelut Opintojen etenemisen seuranta

82 Järjestelmäpalvelut: Yleiset toiminnalliset palvelut
Yleinen viestintäpalvelu Tilanvarauspalvelut Arkistopalvelut Kalenteripalvelut   Hakupalvelut Raportointipalvelu Aineistonhallintapalvelut

83 Järjestelmäpalvelut: Viitepalvelut
Henkilöstönhallintapalvelut(järjestelmät) Taloushallinnan palvelut sisältävät mm. yleisen maksupalvelukomponentin. Asiakashallinnan palvelut (CRM) Toiminnanohjauspalvelut(järjestelmät) Projektihallintapalvelut Tutkimuspalvelut Kirjastopalvelut

84 Mille prosesseille (sarakkeet) pääpalvelut (rivit) tuottavat tietojenkäsittelyä: mitä prosesseja palvelulla voidaan hoitaa? Palvelut - prosessit Toimintaa tukeva palvelu Palvelun kuvaus Prosessit, joihin palvelu kytkeytyy Koulutuksen suunnittelupalvelu Koulutuksien sisällön, rakenteen, hakukohteet, opetusohjelman sekä resurssit Opetuksen ja oppimisen kehittäminen Koulutustarjonnan ja valintaperusteiden suunnittelu Opetussuunnitelman laatiminen Opetusohjelman laatiminen Opintojen suunnittelu Hakeminen koulutukseen Työelämään sijoittuminen Alumnitoiminta HOPS Opiskelijan henkilökohtaisen opintosuunnitelman Osallistuminen opintojen ohjaukseen ja neuvontaan Opiskelijarekrytointi ja markkinointi Tutkintotodistuksen hakeminen Opintojen suorittaminen (sis. arviointi) ja AHOT-menettelyt) Opiskelijapalaute Ilmoittautuminen opetukseen (sis. tentit) Lukuvuosi-ilmoittautuminen Valmistuminen Arviointipalvelut Arvolauseen tai sanallisen palautteen Opiskelijoiden valinta Haku- ja valintapalvelu Henkilön ja opinto-oikeuksien mappauksia Ilmoittautuminen koulutukseen Koulutustarjonnan esittäminen Näkymän koulutustarjontaan Opetustarjonnan esittäminen Näkymän opetustarjontaan Ilmoittautumispalvelut Osallistumis- tai poissaolotiedon, tiedon kirjoillaolosta sekä henkilön sähköisen identiteetin korkeakoulun järjestelmissä. Opetuksen toteuttamisen palvelut Oppimista. Ne tiedot ja näytöt opiskelijan toiminnasta, joiden perusteella opintosuoritukset arvioidaan. Aineistot, joita käytetään opiskeltaessa. Opintojen etenemisen seuranta Koosteita opintosuorituksista suhteessa koulutuksen sisältöön ja henkilökohtaiseen opintosuunnitelmaan. Opintojen rahoittaminen

85 Palvelut - prosessit Toimintaa tukeva palvelu Palvelun kuvaus
Mille prosesseille (sarakkeet) pääpalvelut (rivit) tuottavat tietojenkäsittelyä: mitä prosesseja palvelulla voidaan hoitaa? Palvelut - prosessit Toimintaa tukeva palvelu Palvelun kuvaus Prosessit, joihin palvelu kytkeytyy Koulutuksen suunnittelupalvelu Koulutuksien sisällön, rakenteen, hakukohteet, opetusohjelman sekä resurssit Opetuksen ja oppimisen kehittäminen Koulutustarjonnan ja valintaperusteiden suunnittelu HOPS Opiskelijan henkilökohtaisen opintosuunnitelman Opintojen suunnittelu Osallistuminen opintojen ohjaukseen ja neuvontaan Arviointipalvelut Arvolauseen tai sanallisen palautteen Opiskelijoiden valinta Haku- ja valintapalvelu Henkilön ja opinto-oikeuksien mappauksia Ilmoittautuminen koulutukseen

86 Jatkuvasti uudistuvaan toiminnan todellisuuteen vastaaminen
Palveluiden nopea sopeutuminen uusiin tarpeisiin Tietovarannot ja niiden yhteydet mahdollistavat uusien tietoyhdistelmien ottamisen prosesseihin Muokattavat työnkulun määritykset ja käyttöliittymät Pääkäyttäjätason toimenpide (eikä ”koodausta”)

87 Olemassa olevan tiedon hyödyntäminen eri palveluihin, prosesseihin ja muihin tietoihin kytkien
Tallennetun tiedon tarjoaminen kaikkiin käyttötarkoituksiin luotettavasti Erilaisten tietojen yhdistäminen mahdollistaa kehittyneen toiminnan analysoinnin Oppijatasolla eriytyvien opintopolkujen tarpeiden ennakointi esim. opetuksen järjestämisessä

88 Yleisten työkalujen käyttö eri toiminnoissa
Tuttu väline joka kerta, kun sitä käytetään Eri työnkulkuja tuetaan samalla kehyksellä Ei hyppimistä järjestelmästä toiseen ja melkein saman asian tekemistä eri yhteydessä eri järjestelmillä Esim. täykkäri tai kv-liikkuvuus tai avoimien palvelut

89 Yleistä työkalua voidaan käyttää harvinaisempiinkin erillisiin prosesseihin
Ilmoittautuminen = hakemus: hakijaksi, opiskeluun, erillisiin opintoihin, valmistumiseen, todistuspyyntö… Yleinen ilmoittautumispalvelu korvaa eri lomakkeet Hakulomake Paperilomake / -pyyntö eLomakkeita / Webropoleja

90 Lupaavia tuloksia Voidaan tunnistaa ja rajata yhteinen ydin tietovarantojen käytön perusteella Samoilla palveluilla voidaan hoitaa jopa kymmenen yleisen tason prosessin tarpeita (kertaa ”avoimen” tai täydennyskoulutuksen nimissä aiemmin tuplatut prosessit) Arkistointi pysyvän sähköisen säilyttämisen palveluun Raportointi suoraan toiminnan tiedoista

91 Palveluita toteuttamaan…
KSHJ, SADe Opin kehitysprojektit LVI MAKSU TIPTOP Tarjonta

92 ARKKI-työn eteneminen
Luonnoksen jatkokehitys OHA, Opi-osahanke Opin luonnos laajaan kommentointiin 5-6/2011 Valmiin luonnoksen esittely ja jatkokehitys syksyllä 2011; päätöksiä vuoden lopusta alkaen Neuvottelua KOKOA, OKM, SADe (VM), OPH, Opi, kk:t Opin ka-tavoitetilan kuvaus kattava ja valmistuu ensimmäisenä Pelisäännöt (RAKETTI-pelisääntöryhmä) Alustaratkaisut FUCIO, AAPA Teknologia-alustaratkaisuja koskevat päätöspisteet akuutteja Ratkaisuja tehdään mahdollisimman pian

93 Mistä tietoa? raketti.csc.fi www.csc.fi/opi www.oph.fi/kshj
CSC – Tieteen tietotekniikan keskus Oy, Opi-osahanke, Antti Mäki, Kansainvälisten asiain hallinnon Kevätpäivät


Lataa ppt "Tämän session aiheet RAKETTI-OPI-osahankkeen esittely"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google