Uskonto, uskonnottomuus ja katsomuksellinen kyvykkyys – yhteisöllinen ja yksilöllinen taso Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Uskontodialogia monikulttuurisen päiväkodin arjessa
Advertisements

Osaamisen ja sivistyksen asialla USKONTOJEN VÄLISESTÄ DIALOGISTA Pekka Iivonen.
Miten uskonnollinen monimuotoisuus vaikuttaa uskonnonopetukseen?
AD 1/Luento/USKONTO Aineenopettajat
Kirkon ja koulun uskontokasvatus
Mitä on fundamentalismi? Fundamentalismin ja uskonnollisen suvaitsevaisuuden rajankäyntiä Kimmo Ketola Kirkon tutkimuskeskus.
Luku- ja tenttivihjeet 4A Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Pyhä pienen koululaisen arjessa - Learning by smiling 
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Filosofian ja elämänkatsomustiedon opettajat ry:n lausunto perusopetuksen tuntijaon ja tavoitteiden uudistamisesta.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
DIAKONIATYÖNTEKIJÖIDEN PÄIVÄT DIPOLI NYT TIENI KULKEE KOULUHUN
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, LO-peruskurssin kertausta.
UE1 syksy 2007© Anne Rongas1 Uskonto ja kulttuuri  Millä eri tavoin aihetta voisi hahmottaa?  Kulttuuri vaikuttaa uskontoon ja uskonto kulttuuriin 
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
UE © Anne Rongas 2006 UE1: Uskonnon luonne ja merkitys Kotkan aikuislukio © Anne Rongas 2008.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Uskonto, uskonnottomuus ja katsomuksellinen kyvykkyys – yhteisöllinen ja yksilöllinen taso Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
UE © Anne Rongas Lähde: Uskonnon Arkki, Edita 2004, s. 43, © Jämsä & Ketola & Laturi & Nissinen & Vappula.
Opetuksen arviointi ja kehittäminen, ET ja filosofia: Oppilaitosten arviointi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Mitä uskonnolla tarkoitetaan? Uskonnollisia ajatuksia ja kokemuksia muokkaa Uskonto vaikuttaa yhteisö Homo religiosus 1.Ihmisellä lajiominainen kyky uskonnolliseen.
Deskriptiivinen ja normatiivinen monikulttuurisuus Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
Luku- ja tenttivihjeet 5 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Aihekokonaisuudet lukiossa Eero Salmenkivi Soveltavan kasvatustieteen laitos.
Taksonomiat ja oppilas- arviointi lukion ET:n ja filosofian opetuksessa Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Näkökulmia Eurooppalaiseen uskonnonopetukseen Arto Kallioniemi Helsingin yliopisto, SOKLA.
Uskonnonopetus perusasteella ja lukiossa Arto Kallioniemi.
Luku- ja tenttivihjeet 9 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 8 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Uskonnot ilmiöinä.
Elämänkatsomustiedon valinnaiskurssi, OPS:n peruskäsitteistöä Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos, käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
ET LOPS 2015 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia
13. Modernisaatio haastaa perinteen
Luku 11 – Nykyajan uskonnollisuuden kirjo
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa
Katsomusaineiden didaktiikka, yhteiset ryhmät Ryhmätehtävä 1
Uskonnonvapaus - Suomessa perustuslaissa säädetty uskonnon ja omantunnon vapaus - positiivinen uskonnonvapaus: oikeus harjoittaa uskontoa ja kuulua uskonnolliseen.
KAKSI IKKUNAA - USKONTO VARHAISKASVATUKSESSA
Johdatus elämänkatsomustietoon kurssin koontia
Uskonto ilmiönä - uskonnollisuus ihmiselle tyypillistä (lat. homo religiosus = uskonnollinen ihminen)   yliluonnollinen ulottuvuus (transsendenssi) keskeinen.
Uskontojen tieteellinen tutkimus
Tutustumista elämänkatsomustiedon didaktiikkaan
USKONNOLLINEN KOKEMUS
SUOMALAISTEN USKONNOLLISUUS NYKYÄÄN
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia
Luku- ja tenttivihjeet 2015_3
USKONTOTIETEEN PERUSTEET
Mikä on elämänkatsomus?
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, ET pähkinänkuoressä [Johdatus EToon (2015 ja aiemmin LO-perus-) kurssin kertausta] Eero Salmenkivi.
Mikä on elämänkatsomus?
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, LO-peruskurssin kertausta
1 Uskomukset On vaikea tietää varmasti
Kirjoittajaprofiilit
2.2 Kulttuuriperintö.
Esityksen transkriptio:

Uskonto, uskonnottomuus ja katsomuksellinen kyvykkyys – yhteisöllinen ja yksilöllinen taso Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos

Uskonnollisen ja uskonnottoman kysymyksenasettelun tasoja Epistemologinen eli tieto-opillinen Ontologinen: kysymys siitä, mitä on olemassa Yhteisöllinen taso (ydinkäsite pyhyys) Yksilöllinen taso (ydinkäsite spiritualiteetti) Kaksi ensimmäistä käsitelty ppt:llä Eurooppalainen uskonnoton aateperintö

Uskonto ja yhteisö Pyhyys ja yhteisölliskulttuurinen taso  E. Durkheim: Uskontoelämän alkeismuodot (1912): Pyhä = yhteisöä itseään edustava perustava symboli ja kaiken symbolismin ja yhteisöllisyyden perusta → uskonto on yhteisöllistä  Pyhän ja profaanin ero, pyhä rajakäsitteenä V. Anttonen: Ihmisen ja maan rajat. Pyhä kulttuurisena kulttuurisena kategoriana. (1996)  Pyhän ja saastaisen suhde: Smith, Robertson W. (Lectures on the Religion of the Semites, 1889), tabun käsitteen laajeneminen Arppe, T. Pyhäin jäännökset (1992), Pyhä ja kirottu (2000); Agamben, G. Homo Sacer (1995)

Pyhyyden käsitteen monimielisyys Ongelman muodostaa pyhyyden käsitteen venyminen:  toisaalta uskonnollisesti ajattelevat esittävät, että kaikille jokin on pyhää  toisaalta pyhyys on selvästi uskonnollinen käsite  Esitetään (piilevästi), että joko  kaikki oikeasti (tietämättäänkin) ovat uskonnollisia (homo religiosus -teesi)  kaikkien pitäisi olla uskonnollisia Tämä on perustuslain ja kansainvälisten uskonnonvapaus asiakirjojen vastainen kanta.

Uskonto ja yhteisö 2: Lukion OPS-perusteet 2003, Ev.-lut. uskonto 1. Uskonnon luonne ja merkitys (UE1) Tavoitteet Kurssin tavoitteena on, että opiskelija tietää, millainen ilmiö uskonto on, ja tuntee Raamatun ominaislaadun pyhän kirjallisuuden edustajana ymmärtää uskonnon yleismaailmallisen luonteen, uskonnoissa ilmenevät kysymyksenasettelut ja uskonnon nivoutumisen kulttuuriin ja yhteiskuntaan saa aineksia ja käsitteellisiä välineitä oman maailmankatsomuksensa jäsentämiseen tuntee Raamatun vaikutuksen länsimaisessa kulttuurissa ja Raamatun tutkimuksen osana uskonnon tutkimusta oppii pyhyyden ymmärtämisen avulla kunnioittamaan ihmisiä, joilla on erilainen vakaumus.

Uskonto ja yksilö Lähtökohta lähinnä protestanttiselle kristinuskolle ominainen Spiritualiteetti  Yksilöllinen lähestymistapa, jolla yritetään välttää edellisten ongelmat  Englannin opetussuunnitelmien yksi ulottuvuus  uskonnolliset kokemukset, herkkyys ym. Opetuksen tavoitteeksi uskonnollinen kompetenssi (kyvykkyys)  monipuolinen tieto uskonnoista  uskontojen lukutaito  uskonnollinen herkkyys

Uskonnottomuus ja yksilö Voi olla rekisterin tila (väestörekisteri), vakaumus, uskonnollisen kokemuksen (hallusinaatioiden?) puutetta tai jopa välinpitämättömyyttä Agnostismi, ateismi ja toivo Knuuttila: ateismi ja usko epäsymmetrisiä suhteessa agnostismiin, koska uskonnollinen usko voi perustua agnostismiin + toivoon, mutta ateismi ei ainakaan käytännössä näytä niin tekevän Uskonnottomuus puutteena on hyväksyttävä ja sivistynyt vaihtoehto! Entä välinpitämättömyytenä? Ongelma: spiritualiteetti liudentaa ontologisen ja kulttuuris- yhteisöllisen tason, mutta sisältää helposti tietyn uskonto- myönteisen piilonäkemyksen siitä.

Uskonnollisuus, Suomi ja koulu Uskonnonvapaus  juridinen ja moraalinen → uskonnottomuus on hyväksyttävä suhtautumistapa  kouluopetus ei voi tähdätä uskonnollisuuden lisäämiseen Muita ulottuvuuksia, joita koulun ei tule lisätä:  sukupuolisuus  kilpailullisuus →Eri ulottuvuuksien kyvykkyyden lisääntyminen ei voi olla oman suuntautumisen muuttamista vaan sen syvempää ymmärtämistä ja hyväksymistä Katsomuksellisessa kehityksessä 1. persoonan näkökulma  ET:ssä tarkasteltava kehityspohja on uskonnoton  mikä se on uskontotiedossa?

Katsomuksellinen kyvykkyys Ymmärtää oman katsomuksensa sitoumuksineen ja jännitteineen  identiteetin rakentaminen  pohdinnan herättäminen  itsekritiikki Tuntee muita ajattelutapoja  katsomuksellinen yleissivistys  moninaisuuden hyväksyminen → Suvaitsevaisuus  Ei uskonnolle (lähtökohtaisesti) ominainen asenne  Suvaitsevaisuuden 2-jakoisuus: oma kanta + muiden kantojen hyväksyttävyys (vrt. demokratia: oma mielipide oikea, mutta myös enemmistön (omasta poikkeavakin) mielipide oikea).

Uskonnoton kyvykkyys (laaja yleissivistys, herkkyys uskonnollisten kokemusten kritiikille) Uskonnollinen kyvykkyys (laaja yleissivistys, herkkyys uskonnollisille kokemuksille) Oppimaton oppilas Oppimístavoitteet saavuttanut oppilas Ulottuvuus, jossa uskonnollisuus ja uskonnottomuus kohtaavat