1 3D –grafiikka ja animaatio Lehtiä, videoita ja tenttikysymys alueita Harri Airaksinen;
2 Screenplay esimerkki Esimerkki Screenplay:stä
3 3D alueen lehtiä Computer Graphics World – ehkä paras Computer Arts - sekä 2D (flash jne.) ja 3D Animation World Network Visual Magic Magazine 3D World
4 3D Studio Max VTC: Online Michael HurwiczMichael Hurwicz Opetusmateriaalia videomuodossa; kuinka 3D Studio Max:illa tehdään eri asioita – Huom! Max versio 7 (Evtekissä 9) Max-7-tutorials.htm Max-7-tutorials.htm User name: espoovantaa passwd: evtek3223
5 3D Studio Max VTC: Online Michael HurwiczMichael Hurwicz Esitysjärjestys: Aihealueiden sisällä ylhäältä alaspäin Valinta on teidän: mitä haluatte katsoa? Katsotuista videoista ei tule mitään tenttiin
6 Tenttikysymysalueet The Big picture – miten teen animaatiota…? (History) Mallinnus /Modeling – mitä ja miten teen mallinnusta Koordinaatiosta järjestelmät Objekti – pinta – polygoni – vertexi Kameran liikesuunnat (Sketching) Viivatyypit Pursotus (Extrusion or sweeping or lofting) Pyöräytyspinnat (Lathe) Objektien käsittely 2D kuvien käyttö 3D mallinnuksessa
7 Tenttikysymysalueet Loogiset operaatiot Pinnan editointi; trim, Beveling, Rounding, and Fillets, Fitting ja Blending Renderöinti prosessi The pyramid of vision Säteenseuranta (Ray Tracing) – radiositeetti (Radiosity) Ongelmia renderöinnissä Kameratyypit – kameran animaatiot Polttoväli (Focal length), Polttotaso (Focal plane) Syvyystarkkuus (The depth of field) Polttovälin ja tähtäyskulman yhteys; linssiä muutetaan, kameran paikkaa muutetaan, molempia muutetaan Valotyypit Valon määrän heikkeneminen (Decay), valaistuksen reuna (Fall-Off)
8 Tenttikysymysalueet Värivarjostustyypit (Shading types) Kuvakartat (Image mapping) Kuvan projisointi tavat (Image Projection Methods) Kuvan käyttö maskina Ympäristöpinnoitteet (Environment Maps) Pinnan teksturointi - Bump Maps, Displacement Maps Animaatiotyypit Frame, keyframe, interpolation (FK – IK) Animaation periaatteet Animaation tuotantoputki - Animaatio projektin tuotantotiimi