Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Sceneg raph / 1 Tietokonegrafiikan jatkokurssi T-111.5300 4 op Lauri Savioja 02/06 Scenegraph.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Sceneg raph / 1 Tietokonegrafiikan jatkokurssi T-111.5300 4 op Lauri Savioja 02/06 Scenegraph."— Esityksen transkriptio:

1 Sceneg raph / 1 Tietokonegrafiikan jatkokurssi T-111.5300 4 op Lauri Savioja 02/06 Scenegraph

2 Sceneg raph / 2 Sisältö Mitä? Tarve Käyttö

3 Sceneg raph / 3 Historiaa Sovellus- ja rautakohtaiset formaatit, ei yleiskäyttöisyyttä tai siirrettävyyttä Silicon Graphics GL -> OpenGL –Proseduraalinen –Ei mahdollisuuksia itseoptimointiin Renderöinti pitäisi pystyä rajoittamaan vain niihin elementteihin jotka vaikuttavat lopulliseen kuvaan Scenegraph –Hierarkinen rakenne, datalähtöinen –Nostaa abstraktiotasoa ohjelmoijalle

4 Sceneg raph / 4 Hierarkisoinnin etuja Rakenteellinen objektipohjainen kuvaus maailmasta Ryhmittelee toisiinsa liittyvät objektit Objekteille voidaan laskea ’bounding volume’ –helpottaa törmäystarkastelujen tekemistä –nopeuttaa valaistuksen laskentaa ominaisuuksia voidaan periä –värit –tekstuurit –valaistus –paikka –orientaatio

5 Sceneg raph / 5 Optimoitavia asioita Culling –Leikkaus katselupyramidiin –Occlusion culling, piiloon jäävien elementtien poisto, PVS

6 Sceneg raph / 6 Optimoitavia asioita State sorting OpenGL:n tilakoneen tilamuutokset ovat kalliita –Tekstuurien vaihtaminen –Valojen muuttaminen –Läpinäkyvyys. HUOM. etäisyyslajittelu on käyttäjän vastuulla!! –Kustannusfunktio on rautakohtainen Kannattaa piirtää samantyyppiset asiat yhteen putkeen SIMD pipeline

7 Sceneg raph / 7 Scenegraph Esimerkkejä scenegraphin solmuista –ryhmäsolmut ryhmittelevät useampia solmuja loogisiksi kokonaisuuksiksi –transformaatiosolmut paikka, rotaatio, skaalaus –valaistussolmut Pointilight, Spotlight, Directional, jne. –geometriasolmut polygonit, viivat, pisteet,... –valintasolmut switchit sekvenssit level-of-detail –Event ja action

8 Sceneg raph / 8 Scenegraphin esimerkkirakenne

9 Sceneg raph / 9 Toteutuksia OpenGL (EI scenegraph) Performer OpenSceneGraph Java3D Inventor VRML VTK

10 Sceneg raph / 10 Tulevaisuus Nykyiset scenegraphit eivät kunnolla sovellu massively- multiplayer-on-line-games käyttöön Keskenään kilpailevia lajittelukriteereitä Tarvitaan tietokanta jossa voi olla useita lajitteluavaimia (avaruudellinen, tila, jne.)


Lataa ppt "Sceneg raph / 1 Tietokonegrafiikan jatkokurssi T-111.5300 4 op Lauri Savioja 02/06 Scenegraph."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google