Liikeidean esittelyohje Ohjeistusta liikeidean yleiseen esittämiseen Tässä ei mukana talouslaskelmia
Yrityshanke / Yritys Oy Päiväys Yhteyshenkilö Puhelin Sähköposti
Ongelma, tarve, haaste Kuvaa asiakkaalla oleva ongelma, jota ollaan ratkaisemassa tai asiakkaalla oleva tarve, jota ollaan tyydyttämässä Ongelman ratkaisun merkitys asiakkaalle (asiakasnäkökulma). Onko arvioitavissa rahassa? Ajankäytön säästönä? Miten muuten? Asiakkaat, joilla on sama ongelma tai tarve Jos ongelmaa ei ole aikaisemmin ratkaistu, niin miksi näin on? Tai jos on, niin mihin liiketoimintamahdollisuus sitten perustuu?
Ratkaisu Kuvataan yrityksen ratkaisu (teknologia, tuote, palvelu) ongelmaan tai tarpeeseen lyhyesti. Mihin ratkaisu perustuu: keksintöön, uuteen teknologiaan, uusiin ominaisuuksiin, uuteen liiketoimintamalliin jne.? Mikä on ratkaisun tuottama avainhyöty asiakkaalle? Mikä on ratkaisun kilpailuetu suhteessa kilpaileviin ratkaisuihin? Miten se on parempi kuin kilpaileva ratkaisu?
Kohdemarkkina ja asiakkaat Kohdemarkkina / asiakassegmentit: Kapea markkinarako (niche-markkina) eli ratkaisu kapealle asiakassegmentille tietyllä toimialalla vai pyritäänkö tarjoamaan ratkaisusta sovelluksia/versioita useille asiakassegmenteille useilla toimialoilla? Arvio kohdemarkkinan koosta Suomessa (asiakkaita kpl/v, liikevaihtoa EUR/v) ja kehityssuunnasta? Arvio kohdemarkkinan koosta muilla markkina-alueilla (Keski-Eurooppa, USA, Aasia) ja kehityssuunnasta? Luetellaan referenssiasiakkaat, jos niitä on. Luetellaan ensimmäiset potentiaaliset asiakkaat nimeltä (on jo oltu yhteydessä tai tullaan ottamaan yhteyttä).
Kilpailu ja markkinoille pääsy Suora ja välillinen kilpailu. Pääkilpailijat. Pääkilpailijoiden vahvuudet ja heikkoudet. Yrityksen omat vahvuudet ja heikkoudet. Miten erottaudutaan kilpailijoista asiakkaan näkökulmasta (tuote, palvelu, liiketoimintamalli, jakelukanava jne.)? Miksi asiakas ostaa yritykseltä eikä kilpailijalta? Mitä asiakas ostaa? Markkinoille pääsyn esteet? Onko niitä? Miten asiakkaat tavoitetaan alussa (suorat kontaktit, Internet, sähköposti, mainostaminen, media, myynninedistäminen jne.)? Entä myöhemmin?
Liiketoimintamalli Missä arvoketjussa yritys toimii? Paikka arvoketjussa? Ansaintalogiikka (miten liikevaihtoa saadaan aikaan). Verrokkihinnat ja oma hinnoittelumalli. Ratkaisun (ydintuote, lisätuotteet, oheispalvelut) tuottaminen asiakkaalle (mitä tehdään itse ja mihin tarvitaan alihankinta-, kumppanuus- ja partneriverkostoa) Myynti- ja toimituskanavat (internet, vähittäiskauppa, jälleenmyyjät, oma myynti, systeemitoimittajat) Suomessa? Entä muilla potentiaalisilla markkina-alueilla (maahantuojat, jälleenmyyjät, systeemitoimittajat)?
Muuta tärkeää Avainhenkilöiden taustat ja aikaisemmat näytöt sekä tiimi Jos avainhenkilöiden taustat ja näytöt ovat keskeinen vahvuus, kannattaa avainhenkilöt esitellä (myydä) heti esityksen alussa ennen Ongelma tai tarve –kalvoa. Löytyykö tiimistä monipuolista osaamista? Vahvistettavat osaamisalueet/uusien avainhenkilöiden rekrytointi IPR-katsaus Onko yrityksellä patentteja? Voidaanko yritysideaa muuten suojata?
Liiketoiminnan käynnistyssuunnitelma (harkinnanvarainen) Aloitus (esim. tammikuussa 2014). Henkilöresurssit (esim. alussa 2 henkilöä, 4 henkilöä kahden vuoden päästä). Liikevaihtotavoitteet: ensimmäinen vuosi (esim. 30.000 EUR) toinen vuosi (esim. 250.000 EUR) kolmas vuosi (esim. 370.000 EUR). Käynnistysvaiheen (1-2 ensimmäistä vuotta) kehityspanostukset: tuotekehitys (esim. 1 htv + kulut / 70.000 EUR) markkinointi ja myynti (esim. 0,5 htv + kulut / 40.000 EUR). Käynnistysvaiheen kokonaiskustannukset (esim. 200.000 EUR). Käynnistysvaiheen rahoitustarve (esim. 150.000 EUR).