Liikeidean esittelyohje

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lillbacka – alustava tarjous Arjen Sankareita Finlandiatalolla.
Advertisements

Innovatiivista tekniikkaa Dimplex - esittely. Glen Dimplex Group Irlantilainen omistaja Tehtaita 17:ssa maassa Myynti yli 80:ssa maassa Omia myyntikonttoreita.
Menestykseen Turku Science Parkin hautomopalvelut – ideasta yritystoiminnaksi Olli Mankonen
HARRASTUSTOIMINNASTA ELINKEINOTOIMINTAAN
JKL Protomo Pilot Yrittäjyydestä tai ideoiden, ongelmien tarpeiden uudenlaisesta ratkaisusta kiinnostunut!   Pyöritteletkö päässäsi mainiota tuote, palvelu.
Innostavan esityksen muistavat kaikki. Ideasta käytäntöön NY 12h –leirin esitys2008.
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
Miksi yksi yritys menestyy**, toinen ei?
”Yrityskauppa myyjän ja ostajan näkökulmasta!”
Kaikki liiketoiminnallinen toiminta saa alkunsa omasta osaamisesta.
Sovellettu: Damelio, R The Basics of Process Mapping 1 Liite Harjoitustyöhön.
Turvallinen ja tehokas kertakirjautuminen webbipalveluihin Pekka Lindqvist
Alustava liiketoimintasuunnitelma
… löytyykö markkinoita?
Asiakkuudet luovalla alalla
Kainuun digitaalinen tulevaisuus Mikko Setälä
Sami Savolainen & Juho-Matti Rautiainen
Toimintasuunnitelma.
Web-Käyttöliittymä, käytettävyys Asiakas on kuningas, hiiri aseena Jos asiakas ei löydä tuotetta, hän ei osta sitä.
Hanke-ehdotuksesi nimi ja lyhenne Hanke-esityksen esittäjät + laitos/yksikkö.
Copyright © 2005 iprbox Oy Petri Rahja Iprbox Oy Omistatko sen mitä myyt?
Saatavuus kilpailukeinona
NY Pitch camp Paikka: Turun kauppakorkeakoulu, Rehtorinpellonkatu 3, LS01 korkeakoulu, Pohjakerros PARKKIPAIKKA Rehtorinpellonkatu Tukkk:n pääovi (1 krs)
Stratox Oy / HN / Oct 01 / for SiX1 määr arvi tavo kilp toim resu toim Strategia on yhteinen näkemys yrityksen suunnasta ja toimien yhteensovittaminen.
Luottamuksellinen – Informaatio on tarkoitettu ainoastaan Venture Expressin arviointipaneelin käyttöön Tämä template on Trailmaker Oy:n omaisuutta ja sen.
Mitä Mistä Miten Paljonko? Suomen Puheentunnistus Oy Esa Rimpiläinen.
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Tiimit Tiimit Liikeidea LiikeideaIdeariihi.
Mitoitus yhteistyönä OPS-työ ja mitoitus Oulu Katariina Alha/W5W.
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Toimintasuunnitelma.
Kuvaa mahdollisimman selkeästi yrityksenne käyttämä mobiiliratkaisukokonaisuus, jolla osallistutte Most Mobile Enterprise - kilpailuun. Kilpailun esiraati.
Aineettomat oikeudet ja niiden käyttö yritystoiminnassa
OURIS/ pr Kenen puoleen kääntyä ensimmäiseksi yliopistoyhteistyössä? -tutkimusyhteistyö Pekka Räsänen Tutkimus- ja innovaatiopalvelut Oulun yliopisto.
Innovatiivista tekniikkaa Dimplex - esittely 2009.
Sosiaalinen media matkailumarkkinoinnissa Teemu Hakolahti.
#CMAX.gg Messuprojekti. Strategia #CMAX.gg ja strategia: toimii internet pelipalvelinten kauppapaikkana johtava pelipalvelinpörssi, josta asiakkaat haluavat.
Asiakkaan päätösprosessi
Maija Pirvola Yrityssalo Oy alk. Salon kaupungin omistama elinkeinoyhtiö.
Asiakkaan päätösprosessi
SOSIAALINEN MEDIA MYYNTITYÖSSÄ 1. SOMEN JAOTTELU Sosiaalinen media voidaan määritellä ei alueisiin, sen mukaan, millainen rooli käyttäjällä on sovelluksessa.
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Kotitehtävä – Jouni Pousi Optimointiopin seminaari - Syksy 2008 Kotitehtävän ratkaisu Jouni Pousi.
Asiakkuusmallit liikunta-alalla murroksessa
Kuinka esittää ratkaisu menestyksekkäästi B2B –myyntineuvottelussa Based on Thesis (2013) Mari Klemola.
Asiakasvalinta Asiakaskriteerit Asiakaspriorisointi Asiakashyödyt Asiakkaan päätösprosessi.
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Tiimit Tiimit Liikeidea LiikeideaIdeariihi.
Tekn.lis. Kari Lautso/WSP Finland Oy: Liikenteen virtuaalinen tutkimuskeskus ja konsultit LVM
Liikeidea Yrityksen toiminnan pohjana on yritysidea. Se kuvaa niitä asioita, joihin yrityksen synty ja olemassaolo perustuu. Liikeidea on jalostettu yritysideasta.
©Tarja Jokinen & Tarja Heikkilä, HAAGA-HELIA ARVOKETJU JA –VERKOSTO SIDOSRYHMÄT Lähteet: Diat 14,16 ja 19 TarjaHeikkilä, diat” 6,7,9 ja 11 kuvaruutukaappauksella”
MYYNTIRESKONTRA. RESKONTRA Yritys kirjaa myyntilaskunsa myyntireskontraan ja ostolaskunsa ostoreskontraan Mikä on reskontra? Miten reskontra.
BUSINESS MODEL CANVAS KUMPPANIT YDINTOIMINNOT ARVOLUPAUS ASIAKASSUHDE
Luento Panu Kuosmanen Aalto-yliopisto
19 Yritys tavoittelee voittoa s
Start-up tai pienyritys patentoi
NY Vuosi yrittäjänä Yrittäjyyttä ja työelämäoppeja käytännössä
YRITTÄMINEN s
”Hissipuhe” Esitysmateriaalin runko ja sallittu sivumäärä.
7 MIN PITCH HARJOITTELE, TIIVISTÄ, HARJOITTELE, TIIVISTÄ JA HARJOITTELE KÄYTÄ KUVIOITA JA KUVIA – VÄLTÄ PITKIÄ LAUSEITA ESITÄ KALVOILLA VAIN TÄRKEIMMÄT,
LIIKEKILPAILUN SÄÄNTELY KILPAILU- MENETTELY KILPAILUN- RAJOITUKSET
Luento Panu Kuosmanen Aalto-yliopisto
Lapin Digistep, ryhmätyö
Miten yrityksemme… …tuotekehitys toimii?
Luento Panu Kuosmanen Aalto-yliopisto
Mistä löydämme tietoja…
Projektin yleiskuvaus
Start-up tai pienyritys patentoi
”Kuuleha sie, minnuu nii kovast kiinnostaa..
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.
YHTEENVET-OESITYKSEN OTSIKKO
…edellytykset yrityksen syntymiseen?
Markkinointi - tuote/tuotevalikoima
YHTEENVETOESITYKSEN OTSIKKO
Esityksen transkriptio:

Liikeidean esittelyohje Ohjeistusta liikeidean yleiseen esittämiseen Tässä ei mukana talouslaskelmia

Yrityshanke / Yritys Oy Päiväys Yhteyshenkilö Puhelin Sähköposti

Ongelma, tarve, haaste Kuvaa asiakkaalla oleva ongelma, jota ollaan ratkaisemassa tai asiakkaalla oleva tarve, jota ollaan tyydyttämässä Ongelman ratkaisun merkitys asiakkaalle (asiakasnäkökulma). Onko arvioitavissa rahassa? Ajankäytön säästönä? Miten muuten? Asiakkaat, joilla on sama ongelma tai tarve Jos ongelmaa ei ole aikaisemmin ratkaistu, niin miksi näin on? Tai jos on, niin mihin liiketoimintamahdollisuus sitten perustuu?

Ratkaisu Kuvataan yrityksen ratkaisu (teknologia, tuote, palvelu) ongelmaan tai tarpeeseen lyhyesti. Mihin ratkaisu perustuu: keksintöön, uuteen teknologiaan, uusiin ominaisuuksiin, uuteen liiketoimintamalliin jne.? Mikä on ratkaisun tuottama avainhyöty asiakkaalle? Mikä on ratkaisun kilpailuetu suhteessa kilpaileviin ratkaisuihin? Miten se on parempi kuin kilpaileva ratkaisu?

Kohdemarkkina ja asiakkaat Kohdemarkkina / asiakassegmentit: Kapea markkinarako (niche-markkina) eli ratkaisu kapealle asiakassegmentille tietyllä toimialalla vai pyritäänkö tarjoamaan ratkaisusta sovelluksia/versioita useille asiakassegmenteille useilla toimialoilla? Arvio kohdemarkkinan koosta Suomessa (asiakkaita kpl/v, liikevaihtoa EUR/v) ja kehityssuunnasta? Arvio kohdemarkkinan koosta muilla markkina-alueilla (Keski-Eurooppa, USA, Aasia) ja kehityssuunnasta? Luetellaan referenssiasiakkaat, jos niitä on. Luetellaan ensimmäiset potentiaaliset asiakkaat nimeltä (on jo oltu yhteydessä tai tullaan ottamaan yhteyttä).

Kilpailu ja markkinoille pääsy Suora ja välillinen kilpailu. Pääkilpailijat. Pääkilpailijoiden vahvuudet ja heikkoudet. Yrityksen omat vahvuudet ja heikkoudet. Miten erottaudutaan kilpailijoista asiakkaan näkökulmasta (tuote, palvelu, liiketoimintamalli, jakelukanava jne.)? Miksi asiakas ostaa yritykseltä eikä kilpailijalta? Mitä asiakas ostaa? Markkinoille pääsyn esteet? Onko niitä? Miten asiakkaat tavoitetaan alussa (suorat kontaktit, Internet, sähköposti, mainostaminen, media, myynninedistäminen jne.)? Entä myöhemmin?

Liiketoimintamalli Missä arvoketjussa yritys toimii? Paikka arvoketjussa? Ansaintalogiikka (miten liikevaihtoa saadaan aikaan). Verrokkihinnat ja oma hinnoittelumalli. Ratkaisun (ydintuote, lisätuotteet, oheispalvelut) tuottaminen asiakkaalle (mitä tehdään itse ja mihin tarvitaan alihankinta-, kumppanuus- ja partneriverkostoa) Myynti- ja toimituskanavat (internet, vähittäiskauppa, jälleenmyyjät, oma myynti, systeemitoimittajat) Suomessa? Entä muilla potentiaalisilla markkina-alueilla (maahantuojat, jälleenmyyjät, systeemitoimittajat)?

Muuta tärkeää Avainhenkilöiden taustat ja aikaisemmat näytöt sekä tiimi Jos avainhenkilöiden taustat ja näytöt ovat keskeinen vahvuus, kannattaa avainhenkilöt esitellä (myydä) heti esityksen alussa ennen Ongelma tai tarve –kalvoa. Löytyykö tiimistä monipuolista osaamista? Vahvistettavat osaamisalueet/uusien avainhenkilöiden rekrytointi IPR-katsaus Onko yrityksellä patentteja? Voidaanko yritysideaa muuten suojata?

Liiketoiminnan käynnistyssuunnitelma (harkinnanvarainen) Aloitus (esim. tammikuussa 2014). Henkilöresurssit (esim. alussa 2 henkilöä, 4 henkilöä kahden vuoden päästä). Liikevaihtotavoitteet: ensimmäinen vuosi (esim. 30.000 EUR) toinen vuosi (esim. 250.000 EUR) kolmas vuosi (esim. 370.000 EUR). Käynnistysvaiheen (1-2 ensimmäistä vuotta) kehityspanostukset: tuotekehitys (esim. 1 htv + kulut / 70.000 EUR) markkinointi ja myynti (esim. 0,5 htv + kulut / 40.000 EUR). Käynnistysvaiheen kokonaiskustannukset (esim. 200.000 EUR). Käynnistysvaiheen rahoitustarve (esim. 150.000 EUR).