Hahmopsykologia Wertheimer, Koffka, Köhler

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Heidi Layne VALOA-hanke Helsingin yliopisto/Urapalvelut
Advertisements

Nykytaide -Mitä se on?.
Oppimisnäkemyksiä Behaviorismi Sosiaalisen oppimisen teoria
Kulttuuri, mieli ja kasvatus
Osakekurssien tekninen analyysi
Muutamia käsitteitätMyn1 Muutamia käsitteitä •Perintä (inheritance) on luokkien välinen suhde, jossa johdettu luokka (subclass, derived class) perii kantaluokan,
Work/Non-Work Interface: A Review of Theories and Findings
Aivovamman jälkeen kiinni opiskeluun – miten tehdä yhteistyötä
ComPa- projektin aloitusseminaari Muurmansk TOIMINTATUTKIMUS KEHITTÄMISEN VÄLINEENÄ KYÖSTI KURTAKKO PROFESSORI LAPIN YLIOPISTO.
Psykologian kertauskurssi Olli-Jukka Jokisaari 2010
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Palautetaidot ja opponointi
Vaillinaiset apuverbit: must
Kasvatus- ja opetuskäsitysten muotoutuminen
Psykologian koulukuntien ihmiskuvat
2 TIETEELLINEN LÄHESTYMISTAPA
Tutkimusotteista Innovaatioluennot
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Esitelmä 3 - Outi Somervuori Optimointiopin seminaari - Kevät 2010 The trouble with choice: Studing.
Tiede & tieteellinen menetelmä
Palautetaidot ja opponointi
Teoria ja metodi 2. luento epistemilogia ja analogia.
Anne Rongas1 Tiedon etsintä  Platon: Varma ja erehtymätön tieto >> sen perusteella löytyisi hyvä elämä ja hyvä valtio.  Todellista tietoa vain pysyvä.
Mitä on kognitiotiede?.
Teoria ja metodi 3. luento tapahtumahistoriasta annalismiin.
Johdanto Teppo Räisänen, Principal Lecturer Oulu University of Applied Sciences, School of Business and Information Management
Empiirinen psykologia
Psykologian peruskurssi
Kognitiivinen psykologia tutkii
Oppimisorientaatioita
Vaillinaiset apuverbit: may
Geenit.
Logiikan ja komputaation historiaa
Silmän käyttäytymisen tutkimus ja sovellukset Veikko Surakka Tampere University Computer Human Interaction Group.
Ennakkotietämys esiin! Fysiikan ja kemian pedagogiikan perusteeet (mat/fys/kem suunt.) Syksy 2014 Kari Sormunen.
Yleinen systeemiteoria General Systems Theory Johdatus tietojärjestelmätieteeseen KL2001 Teema numero 1.
Mallit ja teoriat Idealisaatiot, abstraktiot, isolaatiot, konstruktiot.
Käsitteen- ja teorianmuodostus fysiikassa opetuksen näkökulmasta What, precisely, is “thinking”? When, at the reception of sense-impression, memory-pictures.
Mallit ja teoriat Idealisaatiot, abstraktiot, isolaatiot, konstruktiot.
Teoria ja metodi luennot ryhmätyöt. käytännön tiedot luennoista ja ryhmätöistä ti Unioninkatu 40 sali 4 pe Unioninkatu 40 sali
Kognitiotiede Helsingin yliopistossa ABI-info ma klo Porthania I Yliopistonkatu 3.
Kognitiotiede Helsingin yliopistossa ABI-info ke klo 17 Porthania I,Yliopistokatu 3.
Mitä tarkoittaa skeema oppimisessa? Anna-Helena Lipponen 2012.
Oivallus 1 Luku 05 Kognitiivinen toiminta on tiedonkäsittelyä.
Piaget ja ajattelun kehitys Kehityspsykologia Ruut Ruokonen 2012.
MAAILMANKUVA, MAAILMANKATSOMUS, ELÄMÄNKATSOMUS. MITÄ TARKOITTAVAT KÄSITTEET: Maailmankuva Maailmankatsomus Elämänkatsomus.
1. Tietoinen tiedonkäsittely
Hypoteesi Oman hypoteesini mukaan analysoimalla mediaa, vertaamalla sen julkaisemaa sisältöä valtion virallisiin linjauksiin ja tarkastelemalla tuloksia.
Metatietopalvelut Elementit Mikael Vakkari, neuvotteleva virkamies. VM.
The extreme male brain theory of autism
Tieteenfilosofia Tieteenfilosofia tutkii tieteen tavoitteita, menetelmiä ja tieteellisen tiedon tutkimista filosofiasta käsin.
2. Tiedonkäsittelyn tutkimus
Fyysis-psyykkis-sosiaalinen kokonaisuus
1 TIETOINEN JA TIEDOSTAMATON
1. Mitä tiedonkäsittely on?
Psykologia tutkii.
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op)
9. Oppimisen psykologinen perusta
- TIETEELLISESTI!! Psyykkinen Biologinen Sosiaalinen ja
Oppiminen.
2. tieto osana maailmankuvaa
10. Ajattelu.
Behaviorismi tavoitteena PSYKOLOGIAN TIETEELLISTÄMINEN kaikenkarvaisen ihmismieltä koskevan spekulaation (vrt. psykoanalyysi) sijaan ratkaisuna keskittyminen.
Menestyvä työyhteisö Yksilö – Ryhmä – Organisaatio OPPIMINEN JA HAVAINNOINTI LEA1LH002 Riitta Rautava Henkilön käsitys todellisuudesta – ei välttämättä.
12/27/2018 Raino Vastamäki.
Persoonallisuus-teoriat
Sosiokognitiivisen suuntauksen taustaa
Skeema Psykologia tutkii ihmisen toimintaa Opetusvinkki 2: Tutustuminen psykologian eri suuntauksiin.
TJTA104 Ihmisen ja teknologian välinen vuorovaikutus
TJTA104 Ihmisen ja teknologian välinen vuorovaikutus
Esityksen transkriptio:

Hahmopsykologia Wertheimer, Koffka, Köhler Holismi, kokonaisuus, hahmo (gestalt) ei ole alkeisosista koottu (vs. strukturalismi & behaviorismi) Havaintojen organisaatio (hahmolait), ongelmanratkaisu (oivallus)

Hahmopsykologia 1920-luvulla syntynyt, erityisesti havaintopsykologiaan (mutta myös ongelmanratkaisun psykologiaan) keskittynyt psykologian koulukunta. Havaintopsykologiset hahmolait kuvaavat sitä, millaiset rakenteet ärsykkeissä hahmotetaan kuviona (loput ärsykekentästä muodosta taustan). Hahmopsykologia painotta holismia – kokonaisuuden huomioonottamista. Kun analysoimme ärsykettä, ei jostain yksityiskohdasta voi sanoa, että kuuluuko se kuvioon vai taustaan, ennen kuin on selvitetty sen konteksti, eli ärsykekentän kokonaisrakenne yksittäisen ärsyke-elementin ympärillä. Havaintopsykologia ja hahmolait kuittenkin vain pieni osa kokonaisnäkemystä!

Hahmopsykologia Hahmolait Hyvän jatkon laki, samanlaisuuden laki, lähekkäisyyden laki, yhteisen liikkeen laki…

Hahmopsykologia Mitä hahmolait kuvaavat? Ärsykkeen rakenne: mitkä ärsykkeen elementit ”kootaan yhteen”. HUOM. Tavoite ei ollut kuvata (vain) fysikaalista ärsykettä, vaan mieltä (sitä miten tai millaisena ärsyke havaitaan, mentalismi)! Havaintojen organisaation lainalaisuudet. Ongelma: ei käsitteellisiä/teoreettisia valmiuksia; yrittivät käyttää fysiikan terminologiaa (dynaamiset syteemit, kenttäteoria; ei komputationaalista). HUOM. eivät ajatelleet havainnon muodostuvan osista koostamalla!

Kognitiivinen psykologia Mieli/aivot informaatiota prosessoivana systeeminä Turing Chomsky Newell&Simon Miller Neisser Piaget

Kognitiivinen psykologia Havaintojen, tarkkaavaisuuden, muistin, ongelmanratkaisun, päättelyn, päätöksenteon ja kielen tutkimus Perustuu psykkisten toimintojen tarkastelemiseen tietorakenteina (representaatiot, skeemat) ja tiedonkäsittelynä. Keskittyy perinteisesti ns. kognitiivisten toimintojen, eli tieto- ja taitotoimintojen kuvailemiseen ja selittämiseen.

Kognitiivinen psykologia Kokeellisen psykologian koulukunta, kehittyi 1950/60 luvulla. Kehittyi behaviorististen kokeellisten menetelmien pohjalle. Taustalla Piaget’n ajattelun kehitystä kuvaavat teoriat (tieto, operaatiot) ja Chomskyn lingvistinen teoria kielioppitiedosta (mentalismi vs. strukturalismi), Turingin ym. analyysi matemaattisesta päättelystä (symbolisysteemi, algoritminen laskenta).

Kognitiivinen psykologia Tutkimusotteen motivaatio Behavioristiset ulkoisen käyttäytymisen lainalaisuudet eivät ole riittävä teoreettinen perusta psykologialle mielen tieteenä. Kaikkea (ihmisten tai eläinten) toimintaa ei voi kuvailla ja selittää behavioristisesti. Behavioristinen introspektiivisen psykologian kritiikki on silti pätevää: tieteellisiä teorioita ei voi loogisesti perustaa introspektiivisen todistusaineiston varaan. Mielen sisältöjä koskevia teorioita voidaan kuitenkin koetella objektiivisen (ärsykkeitä ja käyttäytymistä) kuvailevan todistusaineiston varassa. Sisällöistä ei ehkä voida tehdä suoria (tieteellisesti päteviä) havaintoja, mutta jotakin sisällöistä voidaan kuitenkin päätellä objektiivisen todistusaineiston perusteella. [Mikäli "sisältö" ymmärretään tietosisällöksi, ei yksityiseksi "kokemus"sisällöksi].

Kontrolloitu tietoisuus Ärsyke (stimulus) Aistimus (sensation) Intro- spektio Raportti ”Stimulus error” ”Face values…”

Ärsyke (stimulus) Reaktio Refleksirata Ärsyke (stimulus) Reaktio

Matemaattiset mallit ärsykkeen ja reaktion ”välissä” olevasta tietojärjestelmästä (komputationaalinen systeemi) Ärsyke (stimulus) Organismi Reaktio

Matemaattiset mallit ärsykkeen ja reaktion ”välissä” olevista tekijöistä (intervening variables) Ärsyke (stimulus) Kogni- tiivinen systeemi Reaktio

E.B.Titchener Stimulus error: ”The observer of a psychological experiment falls into this error, as we all know, when he exchanges the attitude of descriptive psychology to that of common sense or of natural science; in the typical case, when he attends not to ’sensation’ but to ’stimulus’”

Kognitiivinen psykologia Komputationaalinen kuvaus Universaali komputationaalinen järjestelmä Kognitiivinen kapasiteetti vs. prosessi Ihmisen mieli symbolisysteeminä Fysikaalisen symbolisysteemin hypoteesi

Neurofysiologia Anatomisen rakenteen psykol. tulkinnat, lokalisaatio Kokeelliset menetelmät Psykometria Psykofysiikka Fysiol. psykologia Psykol. kokeet Hahmopsykologia Behaviorismi Neuropsykologia Kognitiivinen psykologia