Tiedottajan ABC-4 *Mitä kannattaa, mistä pitää tiedottaa? * Tapahtumatiedottaminen ja lehdistötoimisto * Kriisitiedottaminen * Verkkoviestintä Antti Kauranne /Laajasalon opisto 2012 9.4.2017
Mitä pitää, mitä kannattaa tiedottaa? Ketä nämä asiat oikeasti kiinnostavat? Onko tällä kuriositeetin arvoa? MTV3 Määrittele kohderyhmät, ÄLÄ UNOHDA SIDOSRYHMIÄ Tee tiedottamisesta mahdollisimman helppoa vastaanottajalle Älä vie aikaa, älä vaadi tilaa Yhteenveto + tulokset valmiina perille sovittuna aikana = DEADLINE! Antti Kauranne / Laajasalon opisto 2012 9.4.2017
Iso happening -> Infopiste tai Lehdistötoimisto Käytä roolituksessa ihmisten vahvuuksia Kaikki tehtävät ovat yhtä tärkeitä Mittakaava vaihtelee, vaatimukset eivät Varaa löysää aikatauluihin ja backuppeja Varaa puuhastelua ja sijaistoimintoja Jotkut ihmiset käyttäytyvät joskus, toiset aina kummallisesti Mitä pressibyroo/ infopiste ei ole? Antti Kauranne / Laajasalon opisto 2012 9.4.2017
Kriisitiedottaminen Delegointi ja vastuualueet jo aiemmin selville -> tulipalossa on huono säveltää Ylempien toimijoiden luottamus ja tuki Mitä haittaa on totuuden kertomisesta? Mitä haittaa on siitä, jos ja kun jää kiinni valehtelemisesta? Ajoitus ja aikataulutus tärkeitä -> Ole eka! Suomessa arvostetaan rehellisyyttä Joskus rehellisyys on hölmöyttä Antti Kauranne / Laajasalon opisto 2012 9.4.2017
Verkkoviestintä Perustietokaavake oltava kunnossa ( print) Suunnittelu, suunnittelu ja suunnittelu Kerätään kaikki tavarat valmiiksi Oleellinen siirretään nettiin www-viestinnän perusvaatimukset Update-ergonomia Kuka rakentaa, kuka päivittää? Tietoturvasuoja ja palomuurit Some; Facebook, Instagram, Youtube etc Antti Kauranne Laajasalon opisto 2012 9.4.2017
SoMe-kampanja Laadi Facebookiin joko oikea tai kuviteltu tapahtumasivu, joka sijoittuu ensi toukokuun loppuun Mieti, koska alat päivittää tapahtumasivua Mikä on päivitystiheys? Millaisia erilaisia päivityksen aiheita? Kuinka markkinoit / tiedotat tapahtumaa sosiaalisessa mediassa? Mitä muuta somea käytät, miksi ja miten? Antti Kauranne / HEO Mediapaja 2008 9.4.2017
Blogiharjoitus Suunnittele yhteisösi kotisivu ( Wordpress) Piirrä sivuston rakenne paperille -> Mitä sivuilla kerrotaan? Mitä osioita sivulla on? -> Mitä pysyviä elementtejä sivulla on? -> Millaisia vaihtuvia elementtejä sivulla on? -> Kuinka usein ja kuka päivittää? Antti Kauranne / Laajasalon opisto 2012 9.4.2017
Blogin rakenne eli struktuuri * Rakenne on aina hierarkinen * Sivut ovat samanlaisia rakenteeltaan * Linkitykset ovat samassa paikassa * Navigointi on loogista * Aina tulee päästä etusivulle takaisin * Perussäännöt suunniteltava paperilla Antti Kauranne / Laajasalon opisto 2012 9.4.2017
Jutut-kansio Perustietokaavakkeen jalostettu materiaali Juttujen ÄLYKÄS nimeäminen Luettelonomaisuus, informatiivisuus Kaikki tavara editoidaan ennen updatea Minne vanhat jutut varastoidaan? Antti Kauranne / Laajasalon opisto 2012 9.4.2017
Kuvat-kansio Kuvat käsitellään valmiiksi 72 dpi Pysytään yleisissä formaattistandardeissa Pikkukuvat/Isot kuvat –linkitys Kuvat nimetään loogisesti -> Poika01.jpg/Poikaiso01.jpg Kuvien koko ei yli 100 K Kuvien tekninen laatu ja substanssi Antti Kauranne / Laajasalon opisto 2012 9.4.2017
Muut-kansio Äänet, tehosteet, elementit, kaaviot Nimeä aina loogisesti Jos kansio kasvaa liikaa, jaa se – loogisesti Mieluummin paljon pieniä kuin muutama liian iso kansio Ajan kanssa arkistot kasvavat… Mieti jakoa jatkuvasti Antti Kauranne / Laajasalon opisto 2012 9.4.2017