Kehittävän asiantuntija-verkostotyön malli TATU – tartu tutkintoon! 9.4.2017 Kehittävän asiantuntija-verkostotyön malli TATU – tartu tutkintoon! Läpäisyseminaari 20. – 21.10.2014 Helsinki, Paasitorni
Kehittävä asiantuntijaverkostotyöskentely Nuorten palveluiden asiantuntijaverkostot Kehitetty yhteistyössä Kunnolla ammattiin! (ESR) –hankkeen kanssa (Sakky) Kahdenväliset toimintamallit Alueellinen, tavoitteellinen hankeyhteistyö
Asiantuntijaverkosto Keskiössä kehittää työote Kaikki osallistuvat osana omaa perustyötään Kokoontuu tarpeeksi tiiviisti, esim. 2 kk välein Aktiivinen toiminta- ja toteuttamissuunnitelma Välineenä sovellettu Sinisen meren strategia Työskentelee tapaamisten välissä aihekohtaisissa työryhmissä Säännöllinen itsearviointi verkoston toimintaan ja saatuihin tuloksiin, esim. kerran vuodessa Sopii itse jatkotyöskentelystä tai sen lopettamisesta
Sovellettu Sinisen meren malli Tahtotilan määrittäminen ja tavoitteen asettaminen Tietoiset valinnat Hyödyntämättömien mahdollisuuksien tunnistaminen Vahvuuksien vahvistaminen ja uuden luominen Epäolennaisuuksien vähentäminen tai poistaminen Blue Ocean Strategy (BOS) Kim & Mauborgne (2007), Talentum, Helsinki ”soveltaminen” = valitaan yhteiset painopistealueet, sovitaan vastuuhenkilöt ja aikataulut niiden toteuttamiseen
Sinisen meren strategia
Sinisen meren soveltaminen Jokainen (ryhmä) tekee vastauksensa ruuduittain erilliselle paperille (poistaa, vähentää, lisätä, luoda –paperit) Paperit kiinnitetään seinälle, puheenjohtaja lukee ne ääneen ja tekee tarvittaessa tarkentavat kysymykset; tämä on hyvin nopea vaihe Jokaisella osallistujalla on esim. kolme ääntä, jotka hän antaa mielestään tärkeimmille kehittämiskohteille, 1 ääni/kohde Puheenjohtaja laskee äänet, todetaan asiat, jotka otetaan yhteisen työn kohteiksi Sovitaan toimijat (perustehtävän ja kiinnostuksen mukaan), ryhmien vetäjät ja aikataulut Asiantuntijaverkosto arvioi ja ohjaa ryhmien työtä
Kahdenväliset toimintamallit Kaksi toimijaa, esim. oppilaitos ja yksi palveluorganisaatio Keskustellen määritetään yhteinen rajapinta: toisen opiskelija on toisen asiakas/potilas tms. Sovitaan tarvittavasta toimintamallien kehittämistyöstä ja tekijöistä Sovitaan aikataulu ja jatkotapaaminen
Alueellinen hankeyhteistyö Oppilaitosten sisällä, välillä ja ulkopuolella Rahoittaja- ja byrokratiarajojen ylittäminen Yhteinen nimittäjä: tarve tai kohde Kartoitetaan jokaisen tavoitteet, resurssit, aikataulut Sovitaan yhteinen tavoite, aikataulu ja tehdään tiivis työsuunnitelma Raportoidaan hankeyhteistyössä tehdyksi!