Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Suomalainen tietoyhteiskunta ja opetusteknologia • Tämän päivän suomalainen koulu  Innovatiivinen  Antaa mahdollisuuksia sekä opettajalle että oppilaalle.
Advertisements

USKONTO/aineenopettajat PORTFOLIOTYÖSKENTELY Ryhmäkokoontuminen 2 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Katsomusopetuksen säädösten kehitys ja vuoden 2003 uskonnonvapauslaki Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ainedidaktiikan perusteet
Luku- ja tenttivihjeet 4A Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Filosofian ja elämänkatsomustiedon opettajat ry:n lausunto perusopetuksen tuntijaon ja tavoitteiden uudistamisesta.
Käsitteen didaktiikkaa
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
ET ja filosofia – ainedidaktiikan perusteet: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, LO-peruskurssin kertausta.
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Sankarit ja sankaruus Venäjällä Makula, kevät 2015 Tavoitteet, suorittaminen ja aikataulu.
Opetuksen arviointi ja kehittäminen, ET ja filosofia: Oppilaitosten arviointi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Kurssin suoritus
Mitä uskonnolla tarkoitetaan? Uskonnollisia ajatuksia ja kokemuksia muokkaa Uskonto vaikuttaa yhteisö Homo religiosus 1.Ihmisellä lajiominainen kyky uskonnolliseen.
Koe ja kansainvälisty Bastian Fähnrich & Katja Kurasto Intensiiviviikko 2009.
Deskriptiivinen ja normatiivinen monikulttuurisuus Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
Luku- ja tenttivihjeet 5 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
ET ja hyvän osaamisen kriteerit vuosiluokka 5:n jälkeen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Aihekokonaisuudet lukiossa Eero Salmenkivi Soveltavan kasvatustieteen laitos.
Taksonomiat ja oppilas- arviointi lukion ET:n ja filosofian opetuksessa Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen.
ET:n tuntijako 2001 ja 2012 ja palkkiongelman poistuminen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 9 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 8 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 7 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon valinnaiskurssi, OPS:n peruskäsitteistöä Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos, käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
ET oppimateriaalit Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ainedidaktiikan perusteet Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 8 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssi, viimeinen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Johdatus elämänkatsomustietoon/ Katsomusaineiden didaktiikan kurssin elämänkatsomustiedon oma osa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Johdatus elämänkatsomustietoon/ Katsomusaineiden didaktiikan kurssin elämänkatsomustiedon oma osa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia
OPS Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa
Katsomusaineiden didaktiikka, yhteiset ryhmät Ryhmätehtävä 1
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Johdatus elämänkatsomustietoon kurssin koontia
Tutustumista elämänkatsomustiedon didaktiikkaan
Luku- ja tenttivihjeet 10
Opetusvinkki 1: Ryhmätyö – uskontotieteilijät
Elämänkatsomustiedon oppilasmäärien kehitys
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ohjelmarunko LUENTO 1/11.1. SILTAVUORENPENGER 3A, ATHENA, SALI 261, HISTORIATIETOISUUS JA HISTORIAKULTTUURI LUENTO 2/13.1. SILTAVUORENPENGER 3A,
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia
Mikä on elämänkatsomus?
Luku- ja tenttivihjeet 2015_3
Luku- ja tenttivihjeet 7
USKONTOTIETEEN PERUSTEET
Mikä on elämänkatsomus?
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, ET pähkinänkuoressä [Johdatus EToon (2015 ja aiemmin LO-perus-) kurssin kertausta] Eero Salmenkivi.
Mikä on elämänkatsomus?
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, LO-peruskurssin kertausta
Työtavoista elämänkatsomustiedossa
Esityksen transkriptio:

Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos

Luento 1, artikkelit Artikkeleista tämän luennon yhteydessä luettaviksi sopii: Tomperi, Tuukka: Elämänkatsomustiedon tiedetaustasta (katsomuksen käsite ET:tä määrittämässä) Sakaranaho, Tuula & Salmenkivi, Eero Tasavertaisen katsomusopetuksen haasteet: pienryhmäisten uskontojen ja elämänkatsomustiedon opetus Suomessa. Teologinen aikakauskirja 114 (5), 450–470. (Katsomusopetuksen mallin ongelmia) Salmenkivi, E Elämänkatsomustiedon rajoilla. Teoksessa Elo P., Heinlahti K. & Kabata, M. (toim.) Hyvän elämän katsomustieto: Feto ry:n vuosikirja 2003, Helsinki: Feto. (katomusopetuksen käsitteestä)Elämänkatsomustiedon rajoilla

Luento 1, tenttikysymyksiä Kysymyksiä tästä aihepiiristä, esim: 1. Katsomusopetuksella on elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssilla tarkoitettu opetusta, joka oppilaan omasta maailmasta lähtien antaa moraali- ja identiteettikasvatusta sekä opettaa erilaisia kulttuuriin, uskontoihin ja katsomuksiin liittyviä asioita. Millaisia erilaisia malleja katsomusopetuksessa on ja on ollut käytössä maailmalla ja miten niitä on perusteltu? Esitä oma perusteltu ratkaisuehdotuksesi, miten katsomusopetus pitäisi Suomessa järjestää tulevaisuudessa. 2. Kurssilla on esitelty erilaisia katsomusopetuksen malleja. Arvioi niitä ihmisoikeusnäkökulmasta. 3. Mitä maailmankatsomuksella elämänkatsomustiedon opetuksessa tarkoitetaan? Mitä pidät tärkeimpinä maailmankatsomusten luokittelun perusteina?

Luento 1, tenttikysymysten analyysia T3: Mitä maailmankatsomuksella elämänkatsomustiedon opetuksessa tarkoitetaan? Mitä pidät tärkeimpinä maailmankatsomusten luokittelun perusteina? Niiniluodon maailmankatsomuksen käsite (3 osaa kattavasti esitettynä ) (TÄRKEIN) maailmankatsomuksen & elämänkatsomuksen ero (vähän sivussa kysymyksestä → ei ehkä välttämätön 6 pisteeseen) Luokittelussa ymmärrettävä maailmankatsomuksen luonne muita selityksiä määrittävänä uomana (vrt. Wittgenstein lainaus). Mahdollisia pareja esim: luonnollinen – yliluonnollinen (OPS), uskonnollinen – sekulaari (OPS); tieteellinen – epä- /ei-tieteellinen (luento 1). Muita täysin hyväksyttäviä mahdollisuuksia luonnollisesti on (ks. Tomperin artikkeli).