Raija Erkkilä, 2006 Nuoruus ja tunteet Tunnekohteiden murros (12-15 v.)

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Mistä on tämän päivän nuoret tehty?
Advertisements

Olet todella väsynyt ja turhautunut……
Vamhempien ilta Paimion 6-luokkalaisten vanhemmille
Sijaisvanhemmuus ja henkinen hyvinvointi. 1.Palauta usein mieleesi, ettet ole syypää lapsen ongelmiin, et ole niistä vastuussa, mutta voit toimia ensisijaisena.
Totuus.
Minä. Ikuinen mysteeri? Psykologiassa keskeisin kiinnostuksen kohde
Porin kaupunki PERHENEUVOLA.
Turvallisuus, identiteetti ja hyvinvointi
Sini, Marika & Ville-Pekka
MARK TENNANT LIFELONG LEARNING AS A TECHNOLOGY OF THE SELF HANNA PORRASSALMI Postmoderni kritiikki aikuiskasvatuksessa vallitsevia minuuden teorioita kohtaan.
Kolmivaiheinen nuoruus: kehitystehtävät
1 Ihmissuhdetarpeiden täyttäminen lapsen elämässä Raamatullinen malli terveiden ihmissuhteiden saavuttamiseksi.
IHMISSUHTEET MOTIVOIVAT UUDEMPI S. 98- VANHEMPI S. 98-
Miten ihmisestä tulee yhteisön jäsen? S
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
5 Jotos, polku osallisuuteen Tampere Muutama ajatus osattomuudesta a la C. Wright Mills.
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Nuoruus kehitysvaiheena
Riippuvuus tupakoinnista
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
Aggressiontunne Luento nro 1..
Nuoruus Elämänkaarinäkökulma,
K OLME NÄKÖKULMAA IHMISEEN. Daniel Dennet 1997: Jos minun aivoni siirrettäisiin sinun päähäsi ja sinun aivot minun päähäni, niin missä minä olisin? Mitä.
SUOMALAISEN LAPSIPERHEEN ARKI
Rajaa terveyden ja sairauden välille on vaikea vetää
(c) Kari Salonen - Tampere VANHUSTYÖN SOSIAALISET - SOSIAALINEN GERONTOLOGISESSA SOSIAALITYÖSSÄ Kasvun ja vanhenemisen tutkijat ry – Tampere.
Esa Fabrin Ihmisen kasvu, muutos ja ahdistus 1/3 Ihmisen elämässä kasvu ja muutos liittyvät jatkuvasti toisiinsa Myös persoonallinen, perusteissaan.
Camera obscura- menetelmä
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
AUKTORITEETTISUHTEET JA MORAALI
Jouni Vironen Perheterapeutti
Ihmisen kolme olemusta
Mielenterveys s. 110 –
Mitä asenne tarkoittaa?
UE © Anne Rongas 2006 UE1: Uskonnon luonne ja merkitys Kotkan aikuislukio © Anne Rongas 2008.
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ Onnistuvat Opit –juurruttamishankkeen päätösseminaari Riitta Säntti Neuvotteleva virkamies.
Riippuvuus tupakoinnista
UE © Anne Rongas Lähde: Uskonnon Arkki, Edita 2004, s. 43, © Jämsä & Ketola & Laturi & Nissinen & Vappula.
Koulussa elämää opettelemassa
Teini-ikäisen mielialoista Teini-ikäisen ”tuulet” ovat osa aikuistumista.
1 Lapset ja nuoret lastensuojelun laadun määrittäjinä Maria Kaisa Aula Helsingin yliopisto
Riippuvuus tupakoinnista
Seikkailu- ja elämyspedagogiikka
Paniikkihäiriö.
Sosiaalinen kehitys lapsuudessa
Suuttumuksen hallinta
tarkastelee vauvan ja vanhemman välisen vuorovaikutuksen malleja ja niiden vaikutusta lapsen kehitykseen lapsen minäkuvan muodostuminen lapsella biologinen.
Persoonallisuuden kehitys Psyykkinen ja sosiaalinen kehitys.
Persoonallisuuden kehitys
KOULUIKÄ PS2 LAJM. TEHTÄVÄ Mitä muistat ensimmäisestä koulupäivästä? Jos et itse muista paljoa, niin kysy vanhemmiltasi asiaa.
3.3. Nuoruus ja aikuistuminen Hannu Soini Kasvatuspsykologian klinikka KASOPE, 2011.
Stressi ja sen hallinta. Mitkä asiat aiheuttavat stressiä? Voiko stressiä hallita? Miten?
Psyykkisten toimintojen kehittyminen: - tietoisuus itsestä; ihminen ohjaa itseään - tietoisuus itsestä alkaa muodostua melko varhain; n. 1,5-2v. syntyy.
Johdatus uuteen rippikoulusuunnitelmaan
Sosioemotionaalinen kehitys
Nuoret aikuiset.
Harjoituksia II.
Mielenterveys PS5 LAJM.
Työelämä ammatillisen identiteetin osat: KOMPETENSSI eli pätevyys
Fyysis-psyykkis-sosiaalinen kokonaisuus
3 Minuudessa on kaksi puolta
lähtökohta: varhaisvaiheista vanhuuteen asti
Muita persoonallisuusteorioita
Ihmisen psyykkinen kehitys ikäkausittain
Ihmisen psyykkinen kehitys ikäkausittain
Ryhmäyttäminen ryhmän rakentamisen työkaluna
11–17-vuotiaiden psyykkinen kehitys
Persoonallisuus-teoriat
Skeema Yksilö on osa monia ryhmiä Ydinsisältö
Esityksen transkriptio:

Raija Erkkilä, 2006 Nuoruus ja tunteet Tunnekohteiden murros (12-15 v.)

Raija Erkkilä, 2006 Outo tunteiden maa  Tunteiden voimakas esiinmarssi nuoruudessa  Siksi elämä muuttuu ”sisäisemmäksi”  Tunne-elämän hallinta vaikeaa  Hämmennys, ujous, arkuus  Ajattelu saa uusia aineksia  Ajattelun kehittyessä tunteiden hallinta helpottuu  ”Sosiaalinen syntymä”

Raija Erkkilä, 2006 Tunnekohteiden murros (12-15 v.)  Muutokset heijastuvat ensisijaisesti lähimpiin ihmissuhteisiin; vanhempiin Suhteet vanhempiin heilahtelevat äärirajoilla Ulkoistaminen Nuori syyttää ongelmista vanhempiaan  Aiemmat vuorovaikutusmielikuvat eivät vastaa minuutta

Raija Erkkilä, 2006 Tunnekohteiden murros (12-15 v.)  Uudet ihmissuhteet avartavat kokemusmaailman kodin ulkopuolelle Samaistuminen Epäsosiaalinen käyttäytyminen, mutta eri asia kuin antisosiaalinen Irtaantumisessa nuori käyttää kavereita hyväkseen

Raija Erkkilä, 2006 Identiteetin etsintä (15-18 v.)  Tunnekohteiden murros palvelee identiteetin etsintää  Kohteet ihastumisille ja vihastumisille  Fanaattiset joukkohurmiot  Minuus jatkuvan muokkauksen kohteena  Kaksi suojaavaa kokemistapaa Mustavalkoinen ajattelu (hyvä – paha) Ihanteellisuus (hyvä voittaa)

Raija Erkkilä, 2006 Kuka olen ja mitä minulta odotetaan?  Identiteetin muodostuminen  Jokin vastaus on löydyttävä  Nuorelta odotetaan osallistumista yhteisten asioiden hoitoon

Raija Erkkilä, 2006 Minuuden sosialisaatio (18-22/25 v.)  Riittävästi yhteisön normeja vakiintuu osaksi minuutta  Kulminoituu omakohtaisen elämänkatsomuksen saavuttamiseen  Tarjoaa pohjan eheälle identiteetille  Tunteiden hallinta  Sukupolvien välinen ero kääntyy kehitysvoimaksi