Mitä opetan peruskoulussa? (Tärkeimmät sisällöt) Kyösti Blinnikka

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
Advertisements

ENERGiA JA iLMASTONMUUTOS
 Omakielinen opetus Ideoita opettajien yhteistyöhön sekä materiaalia opetukseen ja itsenäiseen työskentelyyn Samran Khezri Turun Lyseon koulu
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
ATK- POHJAINEN ARVIOINTI PAKOLLINEN GE2 (YHTEINEN MAAILMA – kulttuurimaantieteen kurssi) KEVÄT 2012.
S2-tiimin muistiinpanot
Oppilasarvioinnin kehittäminen Kurssiin sisältyi neljä tapaamiskertaa sekä omatoimista työskentelyä. Tapaamisten sisällöt lyhyesti: 1.Ryhmiin.
TEKSTIILITYÖ sisällöt Raija Ojama
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
KUVATAIDEPAINOTTEINEN ERITYISKOULU
Soveltavan mikrobiologian erikoistyö KE (5op) Soveltavan mikrobiologian jatko- ja täydennyskoulutuskurssi KE (3 op) Kevät 2010 (periodi.
Oppikirja: Kokkonen ym. : Lukion biologia
8 -luokan biologian maasto-opiskelua
Käyttäytymisen arviointi
9.Lk Biologian laborointikurssi
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Mitä opetan peruskoulussa/ ammatillisessa
Mitä opetan peruskoulussa/ ammatillisessa
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
Mitä opetan peruskoulussa/ ammatillisessa? (tärkeimmät sisällöt) Marja Yli-Kerttula Äidinkielissä 4 opintoviikkoa, jotka sisältyvät ammattitaitoa täydentävään.
Kielten opiskelu multimediaohjelmiston avulla Kieli-pilotti Tutkija, KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus ETÄKAMUn loppuseminaari.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Suomi-koulujen opettajat suomenopettajina
Mitä opetan ammatillisessa oppilaitoksesta? Tuija Saarimaa
SLOP150 Tekstiseminaari 4 op KL, 28 t kontaktiopetusta + 20 tuntia itsenäistä työskentelyä.
Ympäristöverkko - ympäristökasvatusta avoimessa oppimisympäristössä Katja Piiksi TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio Multimedian monet.
Oppimistehtävä Oppimaan oppimisen koulutus
Biologian ja maantieteen pedagogiikka, 5 op
Projektisuunnitelma A12-08 Beckhoff-teollisuustietokoneen käyttöönotto Lauri Lötjönen Mikko Pulkki.
Peruskoululaisten mielenterveystaidot –hanke Osaan ja Kehityn –hanke
Omakielinen opetus Ideoita opettajien yhteistyöhön
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA. Mikä vaikuttaa oppimiseen? O Fyysinen oppimisympäristö ja opetusmateriaali O Motivaatio O Emootiot O Opettajan pedagogiset valinnat.
Etäopetuksen pedagogiikkaa Katrina Vartiainen. Käytänteitä  Opettajalla vain etäoppilaita yhdessä koulussa  Opettajalla etäoppilaita kahdessa tai useammassa.
Mitä opetan ammatillisessa?
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
Laadullisten tutkimusmenetelmien kurssi Liisa Ilomäki Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus Psykologian laitos, Helsingin yliopisto
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Fysiikan hahmottava kokeellisuus (LAB) 5–10 ov ohjaaja: Ari Hämäläinen puh , fax
 Jäälin koulu 5-6D VANHEMPAINILTA MAANTIEDON PROJEKTI  Syksyn maantiedon projektissa tutustumme Euroopan valtioihin ja niiden tärkeimpiin.
27. Yksinkertaiset koneet
Viinijärven koulun vanhempainilta 23.4.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Lukion KE1 kurssin toteutuminen opetussuunnitelman mukaan Ulla Vesterinen, FM Kemian laitos Jyväskylän yliopisto Kemian opetuksen.
Eläinten hoitaminen ja hyvinvoinnista huolehtiminen Johdatus eläintenhoitotöihin Annika Heimonen.
SanomaPron sähköiset sisällöt Lappeenranta Veso –koulutus Heikki Karjalainen.
 Energia, työ ja liike – Youtube tai osoite Energia, työ ja liike – Youtube Milloin tehdään fysikaalista työtä?
Yksilöllisten polkujen toteutuminen
RAUMAN KAUPUNGIN KOULUPSYKOLOGIEN TYÖNKUVA
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
OPS Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Tulevaisuuden koulu -kysely
Aikuissosiaalityön Praksis
Käytännön harjoitus 1.1. Kartalla kulkeminen
Ympäristö- ja laiteriippu-mattomuus
Kelpo-hanke Amisto
19. Liikettä vastustavat voimat
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Kouluttajan kokemus ja osaaminen
e-Norssi 5 v -juhlaseminaari
Kotitalouden kurssit lukiossa
Käytännön harjoitus 1.2. Suunnanotto ja kartan suuntaaminen
Patakasit keittiössä.
Liikesaksan perusteet II
Liikesaksan perusteet I
Millainen luonnontiede kemia on ?
Paikkatiedon jäljillä
Tervetuloa jatkamaan DIGITAALI- TEKNIIKAN opiskelua!
Laaja-alainen arviointi
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Esityksen transkriptio:

Mitä opetan peruskoulussa? (Tärkeimmät sisällöt) Kyösti Blinnikka 7. luokka (1 kurssi) perusmittauksia, suurejärjestelmä värähdys- ja aaltoliike, ääni, valo 8. luokka (1,5 kurssia) liike, voima, energia 9. luokka (1 kurssi) sähkö, ydinfysiikka, energiantuotanto

Miten opetan? (Käytännön opetusmenetelmäni, oppimisen tukimenetelmät, oppimateriaali) kokeellinen työskentely parityöskentely, työselostusten kirjaaminen vihkoon keskustelua pareittain ja ryhmissä, kyselyyn harjaannuttamista oppimisen tukimenetelmät  eriyttäminen oppimateriaali  oppikirja, vihko, oppilastyövälineet

Mitä haasteita? ryhmäkoko  kokeellinen työskentely, työturvallisuus heterogeeniset ryhmät  eriyttäminen opetustilat  kokeellinen työskentely vaatii omat tilat, ei onnistu hyvin ”perusluokkahuoneessa”

Miten arvioin? Arviointi perustuu tuntityöskentelyyn, vihkotyöskentelyyn ja summatiivisiin kokeisiin. Kursseilla tehtävät projektityöt, työselostukset, kotitehtävät ym. otetaan huomioon arvostelussa. Tuntityöskentelyssä huomioitavia seikkoja ovat mm. työohjeiden seuraaminen, työn rauhallinen suorittaminen, toisten oppilaiden ja oman työparin huomioiminen ja turvallisuusohjeiden noudattaminen.