Moodle, Connect Pro, wikit ja blogit oppimisen välineinä Kulttuuri ja luova ala 26.10.2009 Sulautuvan oppimisen seminaari Timo Raatikainen Lehtori, e-oppimisen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oikeaan aikaan, oikeassa paikassa, missä tahansa Omalta koneelta toimiva ja helposti toteutettava verkkokokous opetuksen, ohjauksen ja kokousten välineenä.
Advertisements

Sähköinen portfolio - kyvyt.fi
OPPIMINEN JA OPETUS / DIDAKTIIKAN KURSSIN WIKITENTTI
JAKSOSUUNNITELMA T IETO - JA VIESTINTÄTEKNIIKKA PEDAGOGISENA TYÖVÄLINEENÄ Sanna Kesti ( )
Tukea tarjolla verkkokurssien tuottamiseen ja toteuttamiseen KTOL:n Tammiseminaari Olli Ruohomäki Moodle-on-Demand -hanke Parkanon kansalaisopisto.
Kielitivoliristeily Iloa ja hyötyä verkosta Katrina Vartiainen.
Wikispace jatkokurssi Jarmo Heikkinen Karoliina Kemppainen Satu Kylmänen.
RSS-syötteet tiedonhallinnassa Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Sosiaalisen median käyttö kieltenopetuksessa Proflangin kevätpäivät Rovaniemellä (c) Outi Kähkönen1.
ColLab Essi Vuopala ja Paulina Melakari-Mustonen Koulutusteknologian tutkimusyksikkö ColLab – Uudet.
Sosiaalinen media, Web 2.0 ja oppiminen Teemu Leinonen Medialaboratorio, Taideteollinen korkeakoulu.
Blogit ja wikit oppimisen tukena Käytännön esimerkkejä Anne Rongas.
Sähköinen viestintä projektitoiminnassa Georges Segura / Hanna Toijala Sähköisen viestinnän muotoja ja web 2.0 työkaluja.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra RSS -syötteet.
RSS-syötteet tiedonhallinnassa Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Carpe Diem – suuntaa huomiseen Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Blogit ja RSS - verkko-oppimisen uusia mahdollisuuksiako? Juha Lång, Mindcom.
Wikitellen Edupoli-Factian somekoulutus Tuija Marstio.
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Johdannoksi sosiaaliseen mediaan Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
W w w. h a m k. f i Wiki koulutus Leenakaija Lehto
Oppimistehtävä 2. Venla Paunoen MERp07sBE. Aihealueet.
Wikispaces vieraan kielen opetuksessa Opetus goes POP mediaope Katrina Vartiainen.
Twitter reaaliajan seurannassa Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Verkkosivut opettajan apuna
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Miten sulautan opetustani Metropolian opettajan työvälineillä?
Hämeentie 161, Auditorio ja Connect Pro –lähetyksenä verkossa
| | Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Aija Hietanen.
Virtuaalimaailmojen haasteet ja mahdollisuudet kouluttajan näkökulmasta Otavan opisto Mervi Jansson.
Blogit, wikit ja LeMill oppimisen tukena -lisämateriaali Blogien ja Wikien käyttöönotosta Kun maailma ei riitä –seminaari, Huittinen Joanna Muukkonen.
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
Järjestelmät haltuun! Tietotekniset vempeleet hyötykäyttöön TiVi:ssä
Sulautuvan oppimisen tuen organisointi Kulttuuri ja luova-ala -klusterissa Kulttuuri ja luova ala Sulautuvan oppimisen seminaari Timo Raatikainen.
RSS-syötteet tiedonhallinnassa Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
RUSINOITA PULLASTA Some-suosikkejani Jari Sjölund Turun normaalikoulu
OPPIMINEN JA OPETUS / DIDAKTIIKAN KURSSIN WIKITENTTI.
Tietoverkot ja sosiaalinen media Nappulavallankumous Tampereen yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan täydennyskoulutusta opettajille , Päivi.
Mobiilit ohjaajat. Pedagogiset lähtökohdat Kokemuksellisen oppimisen kehässä korostuu oppimisen prosessi. Lähde: David Kolb, 1984.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Sosiaalinen media opetuksessa Pirita Nurmi Miksi? Yleensä lisämauste – etä- vai monimuoto? Ajasta ja paikasta riippumaton Antaa uusia välineitä.
Web 2.0 tiivistetysti 1. Ohjelmistoalusta on Web. Webtop korvaa Desktopin. Keskeistä yhteisöllisyys ja ”Software as a Service”. 2. Kollektiivisen älyn.
Maija Laatikainen Anni Lantto Jannika Sammalkangas
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
Muuttuva viestintä yhdistyskentän tukena
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
E-opetuksen ja –tuen osaamistiimi
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
Sosiaalinen media. Sisällysluettelo 3. Kuvat – Picasa 4. Sosiaaliset verkostot – Facebook 5. Videot –Youtube 6. Blogit ja wiki- Wikispaces 7. Oppimisympäristöt.
Sulautuva opetus ja vuorovaikutus Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
Yhteisöllisen tiedon rakentamisen- ja jakamisen työkalut – Wiki ja semanttinen Web Aija Hietanen, Tarja Vainionpää ja Seppo Räsänen Savonia-ammattikorkeakoulu.
Mikromoduuli Projekti. Mikromoduulit? Pieniä tietopaketteja Pieniä tietopaketteja Helposti omaksuttavia ja tiiviitä kokonaisuuksia Helposti omaksuttavia.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
1ePassi / wiki-työpaja Hanna Toijala 09. Wiki-ideologiaa yhteisöllisyys avoimuus vuorovaikutteisuus yhteiskäyttö 2ePassi / wiki-työpaja Hanna Toijala.
EDUCATIONAL TECHNOLOGY RESEARCH UNIT Tiina Hämäläinen Kokemuksia yhteisöllisyydestä.
Linkit SisällysRAOTROK RAOTROK- wiki RAO, Metallisosaston esittely Kartta, Googlemaps Linkki koulun sivulle, Wilmaan jne Ajankohtaista KalenteriSyötteenlukija.
Sosiaalinen media kevyesti sulautettuna Hy / Antero Aunesluoma
LCCE®-seminaari 6.4. Nina Hartikainen ja Suvi Kitunen Opiskelijat: Kirsi Mikkonen ja Sonja Niemi LCCE®-oppimisprosessi Alumnijulkaisu.
Wiki …ja muutamia huomioita sosiaalisesta mediasta [työyhteisöjen näkökulma] Kulttuurituotanto YAMK | | Milla Laasonen.
RSS-syötteet tiedonhallinnassa Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
Tuubi-portaalin koulutus
Optima-oppimisympäristö opetuksessa ja oppimisessa Jyväskylän yliopisto.
Äikkäprojekti Ira, Samuel, Jyri & Tuomo. Tehtävän kulku  Tutustutaan kirjallisuuden genreihin/tyylikausiin eläytyvän kirjoittamisen kautta  Oppilaat.
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Opetusteknologiasta ja verkko-opetuksen tukihenkilötoiminnasta Katja Kunttu Viikin tiedekirjasto.
OFFICE 365 PERUSTEET MATTI LÄHTEVÄNOJA, KUOPION KASVUN JA OPPIMISEN PALVELUALUE, KALLAVEDEN LUKIO.
465104A Metallien lämpökäsittely ja hitsaus 5op
KASVOKKAIN VERKOSSA: CONNECT PRO OPETUKSESSA
Ajankohtaista opetuksen näkökulmasta
Blogger Teppo Räisänen.
Esityksen transkriptio:

Moodle, Connect Pro, wikit ja blogit oppimisen välineinä Kulttuuri ja luova ala Sulautuvan oppimisen seminaari Timo Raatikainen Lehtori, e-oppimisen asiantuntija

Opettajan aatokset 1 Lähiopetukseni ei tunnu yksin riittävänpakko kai ryhtyä verkko-opettajaksi? Reaaliaikaiset verkkokohtaamiset Verkko-opetustallenteet Ryhmätyöskentely verkossa Keskustelut verkossa Tehtävien anto, seuranta ja kommentointi verkossa Millä välineillä, onko vaikeaa, mistä saan apua, EN OSAA! Timo Raatikainen

Timo Raatikainen Moodle Metropolian Moodle on virtuaalinen oppimisympäristö Metropolian Moodle Sopii lähi- ja etäopetuksen yhteyteen sekä täysin virtuaalisten toteutusten alustaksi. Työkaluja mm. vuorovaikutukseen, sisällöntuottamiseen, tehtävien antoon ja arviointiin sekä materiaalin jakamiseen. Työtilat saa oman klusterin e-oppimisen asiantuntijalta.

Timo Raatikainen Adobe Acrobat Connect Pro Connect Pro Metropolia on web-kokous - ja virtuaalinen luokkahuoneympäristö Connect Pro Metropolia Sopii reaaliaikaiseen etäopetukseen Opetussessiot voi itse tallentaa ja jakaa. Sopii video-opetustallenteiden luomiseen Työpöydän tapahtumat voi itse tallentaa ja jakaa esim. opetettaessa jotakin softaa. Huoneet saa oman klusterin e-oppimisen asiantuntijalta.

Timo Raatikainen Wikit Verkkosivustoja, joiden sisältöä muokkaavat useat käyttäjät yhteisöllisesti, prosessimuotoisesti Työ on työstettävissä ja kommentoitavissa samassa web-osoitteessa. Versiohistorian avulla voi tarvittaessa palata aiempaan versioon Opetuksessa esim. opinnäytteiden, projektien ja ryhmätyöskentelyn helpottaja

Timo Raatikainen Wikejä opetukseen Moodlessa on oma Wiki Wikispaces Wikidot PBworks PBworks Google dokumentit (kuin wiki!) Google dokumentit Metropolian Confluence Wiki ryhmätyötilat saa Helpdeskin kautta

Timo Raatikainen Blogit Päiväkirjamaisia, prosessinomaisia, aikajanalla eteneviä, keskustelumahdollisuuden antavia verkkosivustoja Blogit opetuksessa kts. Dia nro 20 Blogit opetuksessa

Timo Raatikainen Blogeja opetukseen Blogger (Google): Blogger (Google): Posterous: Posterous: Wordpress: Wordpress: Edublogs: Tumblr: Vuodatus.net: Livejournal: Metropolian Confluence Wikissä myös blogityökalut

Timo Raatikainen Moodle Opiskelijoiden Blogit syötteillä Opettajan Blogi syötteillä Wikit syötteillä Connect Pro- Tallenteet linkeillä Connect Pro- Opetushuone linkillä Moodle kokoavana ympäristönä

Timo Raatikainen Miten kehityn verkkotoimijana? Kulttuuri ja luova ala: E-opetuksen ja tuen osaamistiimi Säännöllinen työpajatoiminta alkamassa kaikissa neljässä toimipisteessä, tiedotamme Tuubin kautta E-oppimisen asiantuntijan ja tiimin yksikkökohtaisten tukihenkilöiden kautta opettajat saavat apua ja neuvontaa ottamalla yhteyttä E-oppimisen asiantuntija koordinoi ao. toimintaa ja suorat yhteydenotot ao. asioissa ovat tervetulleita! Kiitos mielenkiinnosta!

Timo Raatikainen Metropolian Moodle Back

Timo Raatikainen Connect Pro Metropolia Back

Timo Raatikainen Posterous-blogista Back

Timo Raatikainen Blogger-blogista Back

Timo Raatikainen Wordpress-blogista Back

Timo Raatikainen Google Dokumentit Back

Pbworks-wikistä Timo Raatikainen Back

Timo Raatikainen Metropolian Confluence Wiki Back

Connect Pro – linkitettynä ja wikit ja blogit syötteillä Moodlessa Timo Raatikainen Back

Timo Raatikainen Blogit opetuksessa: Stephen Downesin viisi mallia Yksinkertaisimmillaan blogia voidaan käyttää kurssin verkkosivujen päivittämiseen. Opiskelijan näkökulmasta ero perinteisin verkkosivuihin ei välttämättä ole suuri, mutta opettaja hyötyy julkaisujärjestelmän mahdollistamasta päivittämisen helppoudesta. Toinen tätä täydentävä tapa on käyttää blogia materiaalin keräämisessä linkittämällä ja kommentoimalla sivuilla kurssiin liittyviä verkosta löytyviä materiaaleja. Kurssin verkkosivujen julkaiseminen blogina tarjoaa myös mahdollisuuden käyttää sivujen kommentointitoimintoa. Kommentteja voidaan käyttää vapaamuotoisena keskustelu- ja palautekanavana, jolloin kommentointi täydentää luennoilla tapahtuvaa keskustelua. Blogi ja sen kommentointitoiminto tarjoavat siten ylimääräisen kanavan opiskelijoiden vuorovaikutukselle. Tämä on tärkeä lisäelementti erityisesti massakursseilla, joissa opiskelijoiden määrä asettaa rajoitteita itse opetustilanteessa käytävälle keskustelulle. Seuraava aste on antaa blogin päivitysoikeudet myös opiskelijoille, jolloin blogi toimii esim. seminaarin osallistujien julkisena yhteistyöalueena. Viidenneksi sovellukseksi Downes nimeää opiskelijoiden omien blogien kirjoittamisen osana kurssin suoritusta. Lähde: Back to ”Blogit”-slide