Moodle, Connect Pro, wikit ja blogit oppimisen välineinä Kulttuuri ja luova ala Sulautuvan oppimisen seminaari Timo Raatikainen Lehtori, e-oppimisen asiantuntija
Opettajan aatokset 1 Lähiopetukseni ei tunnu yksin riittävänpakko kai ryhtyä verkko-opettajaksi? Reaaliaikaiset verkkokohtaamiset Verkko-opetustallenteet Ryhmätyöskentely verkossa Keskustelut verkossa Tehtävien anto, seuranta ja kommentointi verkossa Millä välineillä, onko vaikeaa, mistä saan apua, EN OSAA! Timo Raatikainen
Timo Raatikainen Moodle Metropolian Moodle on virtuaalinen oppimisympäristö Metropolian Moodle Sopii lähi- ja etäopetuksen yhteyteen sekä täysin virtuaalisten toteutusten alustaksi. Työkaluja mm. vuorovaikutukseen, sisällöntuottamiseen, tehtävien antoon ja arviointiin sekä materiaalin jakamiseen. Työtilat saa oman klusterin e-oppimisen asiantuntijalta.
Timo Raatikainen Adobe Acrobat Connect Pro Connect Pro Metropolia on web-kokous - ja virtuaalinen luokkahuoneympäristö Connect Pro Metropolia Sopii reaaliaikaiseen etäopetukseen Opetussessiot voi itse tallentaa ja jakaa. Sopii video-opetustallenteiden luomiseen Työpöydän tapahtumat voi itse tallentaa ja jakaa esim. opetettaessa jotakin softaa. Huoneet saa oman klusterin e-oppimisen asiantuntijalta.
Timo Raatikainen Wikit Verkkosivustoja, joiden sisältöä muokkaavat useat käyttäjät yhteisöllisesti, prosessimuotoisesti Työ on työstettävissä ja kommentoitavissa samassa web-osoitteessa. Versiohistorian avulla voi tarvittaessa palata aiempaan versioon Opetuksessa esim. opinnäytteiden, projektien ja ryhmätyöskentelyn helpottaja
Timo Raatikainen Wikejä opetukseen Moodlessa on oma Wiki Wikispaces Wikidot PBworks PBworks Google dokumentit (kuin wiki!) Google dokumentit Metropolian Confluence Wiki ryhmätyötilat saa Helpdeskin kautta
Timo Raatikainen Blogit Päiväkirjamaisia, prosessinomaisia, aikajanalla eteneviä, keskustelumahdollisuuden antavia verkkosivustoja Blogit opetuksessa kts. Dia nro 20 Blogit opetuksessa
Timo Raatikainen Blogeja opetukseen Blogger (Google): Blogger (Google): Posterous: Posterous: Wordpress: Wordpress: Edublogs: Tumblr: Vuodatus.net: Livejournal: Metropolian Confluence Wikissä myös blogityökalut
Timo Raatikainen Moodle Opiskelijoiden Blogit syötteillä Opettajan Blogi syötteillä Wikit syötteillä Connect Pro- Tallenteet linkeillä Connect Pro- Opetushuone linkillä Moodle kokoavana ympäristönä
Timo Raatikainen Miten kehityn verkkotoimijana? Kulttuuri ja luova ala: E-opetuksen ja tuen osaamistiimi Säännöllinen työpajatoiminta alkamassa kaikissa neljässä toimipisteessä, tiedotamme Tuubin kautta E-oppimisen asiantuntijan ja tiimin yksikkökohtaisten tukihenkilöiden kautta opettajat saavat apua ja neuvontaa ottamalla yhteyttä E-oppimisen asiantuntija koordinoi ao. toimintaa ja suorat yhteydenotot ao. asioissa ovat tervetulleita! Kiitos mielenkiinnosta!
Timo Raatikainen Metropolian Moodle Back
Timo Raatikainen Connect Pro Metropolia Back
Timo Raatikainen Posterous-blogista Back
Timo Raatikainen Blogger-blogista Back
Timo Raatikainen Wordpress-blogista Back
Timo Raatikainen Google Dokumentit Back
Pbworks-wikistä Timo Raatikainen Back
Timo Raatikainen Metropolian Confluence Wiki Back
Connect Pro – linkitettynä ja wikit ja blogit syötteillä Moodlessa Timo Raatikainen Back
Timo Raatikainen Blogit opetuksessa: Stephen Downesin viisi mallia Yksinkertaisimmillaan blogia voidaan käyttää kurssin verkkosivujen päivittämiseen. Opiskelijan näkökulmasta ero perinteisin verkkosivuihin ei välttämättä ole suuri, mutta opettaja hyötyy julkaisujärjestelmän mahdollistamasta päivittämisen helppoudesta. Toinen tätä täydentävä tapa on käyttää blogia materiaalin keräämisessä linkittämällä ja kommentoimalla sivuilla kurssiin liittyviä verkosta löytyviä materiaaleja. Kurssin verkkosivujen julkaiseminen blogina tarjoaa myös mahdollisuuden käyttää sivujen kommentointitoimintoa. Kommentteja voidaan käyttää vapaamuotoisena keskustelu- ja palautekanavana, jolloin kommentointi täydentää luennoilla tapahtuvaa keskustelua. Blogi ja sen kommentointitoiminto tarjoavat siten ylimääräisen kanavan opiskelijoiden vuorovaikutukselle. Tämä on tärkeä lisäelementti erityisesti massakursseilla, joissa opiskelijoiden määrä asettaa rajoitteita itse opetustilanteessa käytävälle keskustelulle. Seuraava aste on antaa blogin päivitysoikeudet myös opiskelijoille, jolloin blogi toimii esim. seminaarin osallistujien julkisena yhteistyöalueena. Viidenneksi sovellukseksi Downes nimeää opiskelijoiden omien blogien kirjoittamisen osana kurssin suoritusta. Lähde: Back to ”Blogit”-slide