GISEL 1 Sukupuoli ja luonnontieteiden opiskelu Kalle Juuti.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Asenne kohilleen- ja tuas jaksaa!
Advertisements

© 1999 Stakes / Hannele Hyppönen TKK sivu 1 (9) Esteettömyys teknologian kehittämisessä ja hyödyntämisessä Hannele Hyppönen Stakes.
S2-tiimin muistiinpanot
Työ, teho ja yksinkertaiset koneet
Samran Khezri Turun yliopisto Kasvatustieteen aineopinnot
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Tietotekniikan käyttö opetuksessa alakoulussa Tuukka Kivioja.
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
PISA 2012 ENSITULOKSIA Pekka Kupari Jouni Välijärvi Koulutuksen tutkimuslaitos Jyväskylän yliopisto.
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
Pieni on parempi ! Koulujen koko ja laatu Peter Backa.
Oppimisvaikeudet kehityksen riskitekijöinä
LAADULLISEN TUTKIMUKSEN TUTKIMUSSUUNNITELMA
Small World - Big World Tavoitteena kouluhyvinvoinnin lisääminen – teoreettisena viitekehyksenä Päivi Hamaruksen Vaakamalli Vaihdetaan kiusaamiseen puuttumisen.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Nyt puhuvat tytöt Esitys oppituntikäyttöön
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Markku S. Hannula Dosenttiluento
Hyvän kirjoittamisen opetuksen ohjelman piirteitä.
PSYKOLOGIA 7 Koulukohtainen soveltava/ S
Visio tulevaisuuden koulusta Challenges in Schools Kansainvälisyys- ja osallisuushanke kouluille 2008/09.
KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE
Prosessikuvaus Joensuun normaalikoulun OPS –prosessista 2003
O PPILAITOKSEN ARVIOINTI 2014 Opiskelijakyselyn tulokset.
”Elämä oli sotkuista, meluista ja sekavaa.” Sosiaalinen media ja nuoret Tomi Kiilakoski Oulu
Täydellinen koulu.
Yhteisöllisen ohr:n huomioitava
Unicef-kävely Me muutamme maailmaa Kaikki eivät pääse kouluun.
Laps’ Suomen -pilotista Kaukoon Äidinkielen etäopetusta ulkosuomalaisille lapsille Pertti Siekkinen Tietotekniikan tutkimusinstituutti, koulutusteknologiayksikkö,
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
LASTENKULTTUURI -luento
Y LEISTÄ Vanhempien ja opettajan erilaisia näkemyksiä lapsen toiminnasta ryhmän jäsenenä Yleensä puhutaan kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä Vanhempien.
University of Helsinki3/29/2015 Erilaisuus kasvatuksessa Comenius-projektin tutkimuksien esittelyseminaari Professori Kirsi Tirri Käytännöllisen.
Markus Talvio Quest-kouluttaja, tutkija, luokanopettaja Lions Quest tunne- ja vuorovaikutustaitojen ohjelmien laatukriteerien valossa
Eveliina Okkonen & Johanna Hägg, LO-07
Oppimisorientaatioita
Kuvakäsikirjoitus Jonna ja Sara. Ensimmäinen kohtaus Kohtauksen sisältö: Luokassa keskustellaan yhteisistä käyttäytymissäännöistä.  yleiskuva luokkahuoneesta.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Tieto- ja viestintätekniikka eri oppiaineiden opetuksessa AO-koulutuksen perusharjoitteluinfo Olli Vesterinen, Sokla Mediakasvatuskeskus.
Connect Pro -verkkokokouksia käyttäviä etäopetusmalleja peruskoulussa VIRTA-hanke Turun opetuspalvelukeskus 2010.
– GISEL-hanke 1 Lomakekysely oppilaille fysiikan opiskelusta Kalle Juuti Jari Lavonen Opettajankoulutuslaitos.
4.3 Tutkiva oppiminen? a) Opetusmenetelmä, jonka aikana oppilaat opiskelevat opetuksen kohteena olevia asioita ja tiedon tuottamisen prosesseja tutkimuksia.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Välkkäkoulutuksen opiskelijapalaute Opiskelijoiden mietteet saadusta alkuinfosta. Yhteistyö kenttäkoulujen kanssa. Oppilaiden asenteet koulutusta kohtaan.
Uudistuuko kemian opetus? Marja Montonen MMO Kemian opiskelijat yleissivistävässä koulutuksessa Ympäristö ja luonnontieto (1- 4) opp.
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
Tyttöjen ja poikien väliset erot TIMSS 1999 ja PISA 2003 tutkimuksissa
Sukupuoli ja lastenkulttuuri Modernissa kulttuurissa sukupuoli on polaarinen järjestys, jossa feminiininen ja maskuliininen toisistaan riippuvainen vastakohtapari.
Toimintaohjeet opelle
Matematiikka-ahdistus ja opettajan merkitys
Kiusaamiskysely 2014 Syksy.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Ops seminaari Askola.
LUMA-viikko Kuitinmäen koulussa LUMA-viikon aiheita Lumaviikolla tehtiin demoja fysiikkaan ja kemiaan liittyen, toiminnallisia matematiikan.
MITÄ KUMMAA ON SUKUPUOLISENSITIIVISYYS?? SUKUPUOLISENSITIIVINEN NUORISOTYÖ Tampere Verkostotapaaminen nuorisotyön monikulttuurisuudesta Tyttöjen.
Vanhempainyhdistysten verkosto1 Info- ja keskustelutilaisuus NUORTEN PÄIHTEIDEN KÄYTÖSTÄ Järvenpään lukion Areena Illan alustuksena.
Kokemuksia yhteistoiminnallisesta kemian opetuksesta lukiossa.
Sukupuolten tasa-arvo – aktualisoitunut haaste koulutuksessa
Kokemuksia inkluusio- opetuksesta Laajasalon peruskoulussa
3 Minuudessa on kaksi puolta
Tasa-arvosuunnitelma
Yhdenvertaisuus koulussa
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Lukutaito ja syrjäytyminen
ICCS 2016: aihealue ICCS tutkimuksen aihealue: yhteiskunnan rakenteista ekologisuuteen ja moraaliin Opetussuunnitelman perusteiden mukaan tutkimuksen.
Persoonallisuus-teoriat
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Esityksen transkriptio:

GISEL 1 Sukupuoli ja luonnontieteiden opiskelu Kalle Juuti

GISEL 2 VIDEO c:\dokumentit\video\astel\kokeilu1_kokeellinen.rm kohta 13:30 – 16:30 Kirjatkaa luokan tapahtumia luetelmaviivoin

GISEL 3 SEX - GENDER Sisällöllinen erottelu: –ominaisuudet, jotka kuuluvat gender-luokkaan (mentaaliset piirteet, käyttäytymispiirteet –Ominaisuudet, jotka kuuluvat sex-luokkaan (geneettiset, hormonaaliset, elimelliset piirteet) Muodollinen erottelu: –Ainoastaan kriteerit luokkiin kuulumiselle –Gender: mikä tahansa sukupuolipiirre, joka määräytyy yhteiskunnasta tai kulttuurista käsin –Sex: viittaa sukupuoliominaisuuksiin, joiden määräytymistä kuvaavat yksilöbiologiset säännönmukaisuudet –Luokkien sisältö jää empiirisen tutkimuksen ratkaistavaksi

GISEL 4 SEX – GENDER 2 Biologinen determinismi Radikaali sosiaalinen konstruktivismi sex – gender erotteluun nojautuessa joudutaan ottamaan kantaa ongelmalliseen mieli – ruumis erotteluun Alunperin gender määriteltiin mentaaliseksi Osoittautui alkuperältään sosiaaliseksi Sosiaalinen alkuperä on vakiintunut määritelmä

GISEL 5 SEX – GENDER 3 Feministibiologit hylänneet kausaaliketjun geneettiset, hormonaaliset, elimelliset, käyttäytymistä koskevat erot Tutkimukset osoittavat vain korrelaation, ei syy – seuraussuhdetta Vaihtoehto: lapsen ympäristö määräytyy syntymästä alkaen, riippuen, kumpaan luokkaan lapsen ajatellaan kuuluvan. Kyse ei ole vanhempien tietoisista valinnoista vaan lähes huomaamattomista eroista tavoissa, joilla lapsia käsitellään, vuorovaikutuksessa

GISEL 6 Gender-sensitiivisyys, näkökulmia tasa-arvoon Sukupuolen kieltävä, yksilöllinen näkökulma, epätasa- arvon selittää raha, valta, yms. Stereotypinen näkökulma, erilaisuus hyväksytään liioiteltuna, naiset heikompi erityisryhmä Sukupuolineutraali näkemys, tasa-arvo ymmärretään samanlaisuutena (miehisyytenä) ei hyväksytä erilaisuutta “pohjoismainen malli” Sukupuoliherkkä näkemys, erilaisuus hyväksytään, tasa-arvoa edistetään aktiivisesti, erilaisesta kokemusmaailmasta kumpuavia ideoita arvostetaan yhtälailla

GISEL 7 Millaisia kokemuksia Kyselyssä kysytty oppilailta: Mitä olen tehnyt koulun ulkopuolella Usein, Harvoin, En koskaan Pojilla kokemuksia mekaanisista laitteista ja elektroniikasta (lamput, paristot), aseista Tytöillä kokemuksia kotitaloudesta, eläimistä Saman verran kokemuksia asteikkojen lukemisesta ja mittalaitteiden käytöstä (vaaka, lämpömittari, …), kodin elektroniikasta, retkeilystä

GISEL 8 Näkökulmia sukupuolen huomioonottamiseen Opettajan käyttäytyminen luokassa Oppilaan käyttäytyminen luokassa Oppilaiden tuotokset Oppilaan asenteet ja uskomukset Opettajan asenteet ja uskomukset (koulutustausta) Aikaisemmat kokemukset sosiokulttuurisessa kasvatuskontekstissa.

GISEL 9 Miksi oppilaat vastustavat sukupuolisensitiivistä opetusta Mitä enemmän kiinnitetään huomiota sukupuolikysymykseen, sitä vähemmän opiskellaan luonnontieteitä Sukupuolen huomioon ottaminen liian päälleliimattua  hienovaraisuus Käyttäytymismallit eivät tue oppilaan minäkuvaa (tytöt haluavat käyttäytyä naisellisesti, ja pojat miehisesti) Opettajan asennoitumisen vaikutus (esimerkki ruotsalaisesta tutkimuksesta)

GISEL 10 Videossa Pojat kiipeilevät pöydillä (mustat paidat) Tytöt askartelevat lattialla Pojat pitävät kovaa ääntä Tytöt ovat hiljaa MUTTA On myös lattialla olevia poikia (vaaleat paidat) On myös kovaääninen tyttö

GISEL 11 Onko koskaan näin

GISEL 12 Kiitos