O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / 9.12.2005/1 ELINIKÄINEN OPPIMINEN YLIOPISTOISSA -TYÖRYHMÄ.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijat työmarkkinoilla vuonna 2011 Ympäristöasiantuntijoiden Keskusliitto Lokakuu 2011 Real Stats Oy.
Advertisements

Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Korkeakoulutus 1.Vastuu ammattikorkeakoulujen perusrahoituksesta siirretään kokonaan valtiolle ja ammattikorkeakouluista tehdään itsenäisiä oikeushenkilöitä.
Opiskelijan arviointi työpaikalla
J Kangasniemi 2010 Valtion rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutus Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin.
@Virtuaaliammattikorkeakoulu VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Suomen Virtuaaliammattikorkeakoulu.
Hallitusohjelmatavoitteiden viestintä Taustatietoa Akavan koulutuspoliittisille tavoitteille Rahaa koulutukseen – Suomi kukoistukseen.
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Ajankohtaista avoimissa yliopistoissa AlueKAVERI-hankkeen seminaari Johtaja, professori Tapio Kosunen Helsingin yliopiston Avoin yliopisto.
AlueKAVERI-hankkeen aloitusseminaari , Helsingin avoin yliopisto 1 Avoin yliopisto alueellisena toimijana -selvitys Ari Koski AlueKAVERI-hankkeen.
Osaamisen ja sivistyksen asialla KANSAINVÄLISTYMINEN EUROOPPALAISEN KORKEAKOULUTUKSEN HAASTEENA JA TAVOITTEENA Kansainvälistyvä opetussuunnitelma Tampere.
Strategiakausi käynnistyi. Mitä uutta opintohallintoon? Päivi Pakkanen Rehtorin kanslia/ Tutkimus- ja opintoasiat / Opintoasioiden.
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
AVOIN AMMATTIKORKEAKOULU Ammattikorkeakoulun koulutusmuoto, joka n parantaa opiskeluun osallistumismahdollisuuksia n parantaa työelämässä mukana olevien.
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
MAAKUNTAKORKEAKOULU ALUEELLISEN OSAAMISEN KEHITTÄJÄNÄ
Sosiaalinen media opetuksen ja oppimisen tukena - projekti.
SYL:n tiede- ja yliopistopoliittiset kärkitavoitteet tulevalle hallituskaudelle.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
Osaamisen ja sivistyksen asialla Ohjaus koulutusta ja tutkimusta koskevassa kehittämissuunnitelmassa vuosina 2003 – 2008 Jyväskylä
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
Yliopistojen näkökulma avoimen yliopiston alueelliseen tehtävään. Erno Lehtinen Turun yliopisto.
Uudistunut aluehallinto ja TYKE-tehtävä
AJANKOHTAISTA LUKIOKOULUTUKSESTA Johtaja Jorma Kauppinen Vantaa
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Julkisten ja hyvinvointialojen tulevaisuus ja osaamistarpeet Skills-seminaari Tuire Santamäki-Vuori puheenjohtaja Julkisten ja hyvinvointialojen.
Lähde: Oppiminen ja ikääntyminen, Aikuiskasvatuksen 41.vuosikirja 1 Koulutuksesta seuraa.. Koulutuksesta on seurannutAlle 30 v n= v n=63 Yli 45.
Osaamisen ja sivistyksen asialla Kansainväliset yhteistohtoriohjelmat Opetusneuvos Carita Blomqvist.
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/Ammattikorkeakouluyksikkö/Maarit Palonen / /1. SUOMALAISTEN KORKEAKOULUJEN TULEVAISUUDEN.
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
Joustava opintoketju Pohjois- Savossa –hankkeen loppuseminaari Tuula Peura Ulla Kekäläinen Joustava opintoketju Pohjois-Savossa.
OPETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö/Ari Saarinen/pmm/ /1. YLIOPISTOKESKUSPÄIVÄT KAJAANI Yliopistokeskukset.
KTT Minna Söderqvist: Miten työnantajat näkevät ulkomaiset työnhakijat ja ulkomaisen henkilökunnan? 33 työnantajahaastattelua 2004 Kokemusta ulkomaisista.
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Hannu Sirén/ as / /1.
VÄLIVUOSI.  Välivuosi voi osua omalle kohdalle joko suunnitellusti tai vahingossa, jos ei saakaan ensimmäisellä hakukerralla opiskelupaikkaa.  Välivuosi.
VALTIOVARAINMINISTERIÖ Kansantalousosasto/HK1 Ohjauksen järjestämistä koskeva päätöksenteko työllistymisen ja talouskasvun näkökulmasta Neuvotteleva.
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Ammatillisen koulutuksen säädöksiin muutoksia – opetussuunnitelmat tarkasteluun Jyväskylä Opetusneuvos.
Aikuiskoulutuksen rooli yliopistossa Keijo Virtanen, Turun yliopisto
Aikuiskoulutuksen ajankohtaisia trendejä Eeva-Inkeri Sirelius Vapaan sivistystyön yhteisjärjestö Länsi-Suomen lääninhallitus.
O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / /1 YLIOPISTOT JA ELINIKÄISEN OPPIMISEN SUUNTAVIIVAT.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen ja ammatillisen aikuiskoulutuksen ajankohtaiset asiat Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
GOPP –hanketyöpaja Teemaryhmät Ohjausryhmän edustajat SAMOK ry. Projektipäällikkö.
Opetustoimen henkilöstön ammatillisen osaamisen varmistaminen (Osaava) Kimmo Hämäläinen, pääsihteeri Opetustoimen henkilöstökoulutuksen neuvottelukunta.
Lisää tähän otsikko Selvityshanke kansalaisten yksilöllisistä koulutustileistä Mirja Hannula.
Maahanmuuttajat, ulkomaiset tutkinto-opiskelijat ja rekrytointi: Case Helsingin kaupunki VTT Annika Forsander Maahanmuuttoasioiden johtaja Maahanmuutto-osasto.
Yhteistyöhön kanssamme -seminaariin
PEDA-FORUM -PÄIVÄT HELSINGISSÄ KOULUTUKSEN KEHITTÄMISEN HAASTEITA Opetusneuvos Päivi Aronen O PETUSMINISTERIÖ.
O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö / Markku Mattila/pm/ /1. BOLOGNAN PROSESSI Berliinin ministerikokous 1.Prosessin.
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN JA ITSENÄISEN SELVIYTYMISEN EDISTÄMINEN Korkeakoulujen aluekehitysstrategia Tasapainoisen kehityksen Suomi 2015 Valtioneuvoston.
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN JA ITSENÄISEN SELVIYTYMISEN EDISTÄMINEN Korkeakoulujen aluekehitysstrategia Koulutus ja tutkimus Opetusministeriön.
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius On yksi Suomen kuudesta yliopistokeskuksesta. Kokkolan yliopistokeskuksessa yhteistyötä tekevät Jyväskylän, Oulun ja.
AVOP-opiskelijapalautejärjestelmä OKM/KTPO Kaisu Piiroinen.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
SYKSY 2016 Päivi Pakkanen.
Yleiset valintaperusteet lv alkaviin opintoihin
Toimeenpano ja valvonta
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Maahanmuuttajien korkeakoulutus
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Muualla kuin Haaga-Helia:ssa hankittu osaaminen
Korkeakouluoppiminen vuonna 2030
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Ajankohtaista korkeakoulupolitiikassa opetusneuvos Sanna Hirsivaara
Esityksen transkriptio:

O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / /1 ELINIKÄINEN OPPIMINEN YLIOPISTOISSA -TYÖRYHMÄ Helsinki Johtaja Markku Mattila O PETUSMINISTERIÖ

O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / /2 TYÖRYHMÄN TOIMEKSIANTO Kartoittaa –yliopistojen elinikäisen oppimisen strategiat –avoimen yliopiston käyttöä tutkintoon johtavassa koulutuksessa –yliopistojen täydennyskoulutuksen tila, rakenteet ja rahoituspohja

O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / /3 Täydennyskoulutuksesta Euroopassa Opetushenkilöstön täydennyskoulutuksesta Maahanmuuttajien tutkintojen tunnustamisesta Täydennyskoulutuksen laatutekijöistä Akateemiset opinnot keskeyttäneiden työvoimapolittiisesta koulutuksesta ERILLISSELVITYKSET

O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / /4 ELINIKÄINEN OPPIMINEN kaikki elämän aikana aloitettu oppimistoiminta, jonka tavoitteena on parantaa ammattitaitoa, tietoja ja osaamista sekä edistää henkilökohtaisten toiveiden toteutumista, aktiivista kansalaisuutta, sosiaalisia taitoja ja/tai työllistettävyyttä

O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / /5 TYÖRYHMÄN SUOSITUKSET Elinikäisen oppimisen suositukset 1. Yliopistot uudistavat aikuiskoulutusstrategiansa elinikäisen oppimisen strategioiksi. 2. Menettelytapaohjeet muualla kuin muodollisessa koulutuksessa hankitun osaamisen tunnustamiselle.

O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / /6 Avoimeen yliopisto-opetukseen liittyvät suositukset 3. Avoimen yliopisto-opetuksen ja sen kehittämisen tulee olla kiinteä osa yliopiston toimintaa. 6. Yliopistot tekevät kokonaissuunnitelman avoimen yliopistokoulutuksen tarjonnasta ja sen käytöstä opiskelijavalinnassa. 8. Yliopistokeskuksissa avoimen yliopisto- opetuksen ja yhteistyöoppilaitosten yhteistyötä tulee kehittää. Opetustarjonnasta tulee rakentaa kokonaisuus, jota voivat joustavasti hyödyntää kaikki alueen opiskelijat.

O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / /7 Avoimeen yliopisto-opetukseen liittyvät suositukset Avoimessa yliopistossa kehitetään uusia etäopetuksen muotoja, jotka hyödyntävät tietoverkkoja. Tavoitteena on muodostaa koko Suomen kattava järjestelmä, jonka tarjonta on kaikkien opiskelijoiden käytettävissä. 11. Yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen yhteistyötä ja työnjakoa kehitetään siten, että korkeakoulujen tarjoama avoin opetus on toisiaan täydentävää.

O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / /8 Avoimeen yliopisto-opetukseen liittyvät suositukset Avoimen yliopiston väylää kehitetään valtioneuvoston periaatekannanoton mukaisesti. Tavoitteena on väylän kautta tapahtuvan opiskelijavalinnan laajentaminen. 18. Tutkinnon suorittaminen ns. avoimen väylän kautta Yliopisto voi oman harkintansa mukaan tarjota avoimen yliopistonsa kautta kandidaatin- tutkintoon johtavia opintoja niillä aloilla, jotka yliopisto itse määrittelee ja jotka sisältyvät sen koulutusvastuisiin.

O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / /9 Yliopistojen täydennyskoulutukseen liittyvät suositukset 19. Sekä yksityisten että julkisen sektorin työnantajien on kannettava nykyistä suurempi vastuu akateemisesti koulutetun väestön täydennyskoulutuksesta. Noste-ohjelmasta vapautuvia voimavaroja pitäisi kohdentaa akateemisen koulutuksen saaneiden koulutustason ja osaamisen nostamiseen. Pidemmällä aikavälillä tulee kehittää asiakaslähtöisiä kannustimia, kuten aikuiskoulutusrahaa, opintoseteliä, koulutus- rahastoa ja koulutuksen verotuskäytäntöjä.

O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / /10 Yliopistojen täydennyskoulutukseen liittyvät suositukset Akateemisesti koulutetuilla tulee olla tasavertaiset mahdollisuudet oman koulutustasonsa edellyttämään täydennys- koulutukseen muun koulutustason omaavien kanssa. Yliopistojen nykyisten toimintameno- määrärahojen puitteissa ei ole mahdollista osoittaa juurikaan hintatukea täydennys- koulutukseen. Joko lisärahoituksella tai valtion talousarvioon sisältyviä aikuiskoulutusmenoja uudelleen kohdentamalla on mahdollista tukea täydennyskoulutusta yhteiskunnallisesti merkittävillä aloilla.

O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / /11 Yliopistojen täydennyskoulutukseen liittyvät suositukset Henkilön itse maksaman täydennyskoulutuksen tulee olla verovähennyskelpoista. Samoin työnantajan työntekijälleen kustantaman koulutuksen verotuskäytäntöä tulee muuttaa niin, että koulutukseen hakeutumista rajoittavat esteet poistuvat. 23. Yliopistokoulutuksen tarpeet otetaan huomioon aikuisten opintosetelin käyttöönottoa ja muita opintojen aikaisen toimeentulon järjestelyjä koskevassa valmistelutyössä ja toimenpide-ehdotuksissa.

O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / /12 Yliopistojen täydennyskoulutukseen liittyvät suositukset Täydennyskoulutusta kehitetään kilpailukykyiseksi, jotta sitä voidaan hyödyntää kansainvälisillä koulutusmarkkinoilla. Osa yliopistollisesta täydennyskoulutuksesta voidaan yhtiöittää yliopiston harkinnan mukaan. 25. Yliopistokeskuspaikkakunnilla yliopistojen tulee koordinoida täydennyskoulutusta yhteistyössä ammattikorkeakoulujen kanssa ja kehittää siitä yksi aluetta palveleva kokonaisuus.

O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / /13 Yliopistojen täydennyskoulutukseen liittyvät suositukset Kelpoisuuden tuottavia täydentäviä opintoja (esim. opettajien pedagogiset opinnot, ulkomailla suoritetun tutkinnon täydentävät opinnot, ammatinharjoittamisoikeuden saamiseksi suoritettavat pätevöittävät opinnot) tulee olla riittävästi ja joustavasti saatavana. Opintoja tulee voida tarjota avoimen yliopiston ja täydennyskoulutuksen kautta.

O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / /14 Opetushenkilöstön täydennys- koulutukseen liittyvät suositukset 30. Ensisijainen vastuu opetushenkilöstön täydennyskoulutusmahdollisuuksista on valtio- ja kuntatyönantajilla. 36. Opetusministeriö selvittää erillisten opettajakelpoisuuden tuottavien opintojen maksullisuuteen ja hinnoitteluun liittyvät kysymykset. 38. Opetushallituksen rooli ja tehtävät opetustoimen henkilöstökoulutuksen tuottajana, tilaajana ja järjestäjänä selvitetään. Samassa yhteydessä selvitetään myös Opetusalan koulutuskeskuksen asema ja tehtävät.