Käsityön sisältöalueet

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
Advertisements

Ajatuksia työelämään tutustumistoiminnan TET kehittämisestä
Perinnekäsityötä joulun alla -projekti Nyplätty sydän
Harvialan koulu ja päiväkoti
Kaavan avulla huovutettu laukku
Tekstiilityö Tekstiilityö kehittää monipuolisesti oppilaan kädentaitoja, luovuutta,suunnittelu- ja ongelmanratkaisukykyä. Itsenäinen ajattelu työskentelyssä.
Mediapedagogi kouluissa (1) havaintoja kentältä ja kentän laidalta havaintoja kentältä ja kentän laidalta.
TEKSTIILITYÖ sisällöt Raija Ojama
OPETUSSUUNNITELMA KOULUKOHTAINEN
Suomalais-venäläinen koulu Финско-русская школа TEKSTIILITYÖ kevät 2009 весна РУКОДЕЛИЕ koonnut: tekstiilityön opettaja Auli Kesker.
VALINNAINEN TEKSTIILITYÖ 2 + 2
Ompelutyö vanhan mallin mukainen käsityö
Tekstiilityön opetussuunnitelma valinnainen TS Sompion koulu Kerava
Mosaiikkityö tilkkumaalaustekniikalla
Suomalais-venäläinen koulu TEKSTIILITYÖ kevät 2008 весна РУКОДЕЛИЕ koonnut: tekstiilityön opettaja Auli Kesker.
Suomalais-venäläinen koulu Финско-русская школа TEKSTIILITYÖ syksy 2008 осень РУКОДЕЛИЕ koonnut: tekstiilityön opettaja Auli Kesker.
Valinnainen käsityö vkt ( Kahden tunnin valinnainen )
Kivimäen koulu 1. luokkien vanhempainilta
Roukon koulun oppilaiden käsitöitä ( tekstiilityö )
Farkut kiertoon -projekti tekijä: Nina Kivimäki Munkkiniemen yhteiskoulu 2008.
Yhteistoiminnallinen oppiminen Tavoitteena saada yleiskuva menetelmästä oman opetuksen suunnitteluun.
Käsityön projektit Samansisältöinen käsityö Jyväskylän normaalikoulun opetussuunnitelmassa ©Riitta Huovila 2008 © Riitta Huovila 2008.
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
Käsityön oppimateriaali ©Riitta Huovila Oppimateriaali auttaa ymmärtämään  pelkät sanat eivät riitä – havaintomateriaali välittää tietoa usean.
Käsityön opetustuokio
Erilaiset käsityön tekijät Oppilaskohtaisen ohjauksen suunnittelu ©Riitta Huovila 2008.
OMPELUN TYÖVÄLINEET, TILAT JA TEKNIIKAT Päivi Aalto - TOKL syksy 2008 TAVOITTEET Perehdytään ompelun työvälineisiin, koneisiin ja työtiloihin sekä niiden.
Tytöt teknologian taitajiksi

OPPILAS LUOKKAHUONEESSA
KSP9 KIRJONTATEKNIIKAT
KSP8 Lankatekniikat TAVOITTEET:
4.3 Tutkiva oppiminen? a) Opetusmenetelmä, jonka aikana oppilaat opiskelevat opetuksen kohteena olevia asioita ja tiedon tuottamisen prosesseja tutkimuksia.
NAUTITAAN KÄSILLÄ TEKEMISESTÄ JA LUOVUUDESTA!. 8.LK 1. KURSSI KONEOMPELU -SYVENNETÄÄN AIEMMIN OPITTUA -OLLAAN MUOTISUUNNITTELIJOITA - KOKEILLAAN MATERIAALEJA.
Kulttuuri 6.lk Yhteisöllisyys.
Tekstiilityö ySV1-ySV4. ySV3 / ySV4 1. jaksossa ke ja to x 75 min. 4. jaksossa ti ja ke x 75 min.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
Ongelmaperustainen oppiminen peruskoulussa Kemian opetuksen päivät Jyväskylässä Helena Muilu FL Kemian ja fysiikan lehtori Yläkoulun rehtori,
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 7. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 6. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
OPS 2016 Pedagoginen kahvila Porin kaupungin perusopetuksen tuntijako Sivistyslautakunta
Tärkeää, säilytettävää, hyvää, uusia haasteita Mankolan koulu Tiia Hintsa, Tatu Pellinen, Ninna Salmenhaara.
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Ongelma: Miten saan näppärästi dödöt ja meikit mukaan matkalle?
MIKÄ ON OPETUSSUUNNITELMA?
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
”ompeluseurat” kouluissa 2017
HS HS Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää? Vai riittääkö yksi.
Opetussuunnitelmassa 2016
Näin ennen, mutta EI kai enää..
Mikä käsityön opetuksessa muuttuu?
Valinnainen 8 – 9 lk 2h/ viikko Lisäkurssi 8 – 9 lk 2h tai 1 h/ viikko
Lintulammen koulun valinnaiskurssit
Kritiikittömistä kopioijista uuden tekijöiksi
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
VALINNAINEN LIIKUNTA PUOLANKAJÄRVEN KOULU ALAKOULU
Kotitalouden kurssit lukiossa
4. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA
6. työelämässä tarvittava osaaminen ja yrittäjyys
Timo Rissanen Kouluprojekti POM2STN Kevät 2017 Timo Rissanen
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Valitse 2+1 TEKSTIILI TEKNINEN MENOSSA MUKANA LÄMPÖ MUOTO
Pulmapeli.
Syventävät valinnaisaineet 2h valinta (8.-9. lk)
VALINNAINEN LIIKUNTA PUOLANKAJÄRVEN KOULU ALAKOULU
Soveltavat valinnaisaineet 1h valinta (8.-9.lk)
7. luokat kevät 2019 Maikkulan koulu
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Esityksen transkriptio:

Käsityön sisältöalueet Käsityönopetuksen järjestäminen ja opetuksen (tekstiilityön) sisällöt Jyväskylän normaalikoulussa ©Riitta Huovila

Käsityönopetuksen tavoitteet Opettaa perustaitoja suunnitelmien toteuttamiseksi Kehittää oppilaan suunnittelutaitoja Opettaa turvallista ja myönteistä työntekoa. Saada oppilas ymmärtämään itsensä osaksi ympäröivää yhteiskuntaa, sen kulttuuria, historiaa ja tulevaisuutta. ©Riitta Huovila 2006

Opetuksen järjestäminen lukuvuosi 1. lk alkuopetuksen käsityö 2. lk 3. lk vaihtotyöskentelynä ts ja tn 4. lk 5. lk valinnan mukaan ts tai tn + projekti 6. lk 7. lk 8. - 9. lk valinnaiskurssit ©Riitta Huovila 2006

Sisältöalueet Ompelu Lankatyöt Painanta ja värjäys Kirjonta Huovutus Kudonta Erikoistekniikat Projektityöt Tekstiilitieto ©Riitta Huovila 2006

Ompelu 3.- 4. luokilla harjaannutaan ompelukoneen käytössä opetellaan oman työn suunnittelua opitaan kaavan käyttöä opitaan huolittelu, käänne ja sauma tutustutaan työvälineisiin ja materiaaleihin olennaista pitkäjänteinen työskentely ©Riitta Huovila 2006

Ompelu 5.- 6.luokilla vahvistetaan ompelukoneen käyttötaitoja ja opitaan käyttämään saumuria harjoitetaan suunnittelutaitoja, keskeistä ratkaisujen yksilöllisyys ja toimivuus valmistetaan vaate ja opitaan käyttämään kaava-arkkeja opitaan laatimaan leikkuusuunnitelma ja ymmärtämään vaatteen työjärjestys ©Riitta Huovila 2006

Lankatyöt 3.- 4. luokilla tutustutaan lankamateriaaleihin valmistamalla erilaisia nyörejä harjoitellaan neulonnan työotteita, opitaan oikea silmukka ja edestakaisneule motorisen taidon vakiinnuttua opetellaan silmukoiden luominen opitaan neuleen päättäminen ja lankojen päättely tutustutaan virkkaukseen ©Riitta Huovila 2006

Lankatyöt 5.- 6. luokilla suunnitellaan ja valmistetaan tasoneuletyö (5.lk) oikean silmukan lisäksi opetellaan nurja silmukka sekä neulemerkit suunnitellaan ja valmistetaan työ suljettuna neuleena (6.lk) opitaan oikeisiin ja nurjiin silmukoihin perustuvia neulepintoja sekä työn leventäminen ja kaventaminen opitaan käyttämään työohjeita lisäksi voidaan tutustua virkkaukseen ©Riitta Huovila 2006

Painanta ja värjäys 3.- 4. luokilla ompelutöiden yksilöllisyyttä korostetaan kuvioimalla kangasta leimasin- tai kaaviopainannalla tai erilaisin maalaus- ja rajaustekniikoin 5.- 6 luokilla suunnitellaan ja toteutetaan työ, jossa pinta kuvioidaan esimerkiksi esto- tai poistovärjäyksellä elävöitetään omia töitä opituilla tekniikoilla ©Riitta Huovila 2006

Kirjonta 5.-6. luokilla Käsinkirjonnassa opitaan erilaisia kirjontapistoja ja tutustutaan kansanomaiseen kirjontaan. Tekniikanhallinnan lisäksi korostetaan itsenäistä ja omaperäistä kuvasuunnittelua Konekirjonnassa opetellaan päällikeompelua sekä erilaisten koneompeleiden käyttöä, myös tilkkutyöt voidaan luontevasti yhdistää kirjonnan jaksoon ©Riitta Huovila 2006

Huovutus 3.- 4. luokilla Tasomaista tuotetta huovutettaessa tutustutaan villaan ja sen ominaisuuksiin. 5.- 6. luokilla Huovutettua työtä rikastetaan kirjomalla tai liitetään se osaksi muulla tekniikalla toteutettavaa työtä ©Riitta Huovila 2006

Kudonta 5.-6. luokilla Perehdytään kankaankudontaan valmistamalla palttinasidoksinen työ Kudontaan voidaan tutustua myös erilaisten kudottujen nauhojen tai helmikudonnan kautta ©Riitta Huovila 2006

Tekstiilitieto 3.-4. luokilla Tutustutaan kankaan rakenteeseen, opitaan erottamaan kankaan oikea ja nurja puoli Lanka- ja huovutustöiden yhteydessä tutustutaan villaan ja sen hoitoon 5.-6. luokilla Kuudennen luokan jälkeen oppilas tunnistaa luonnonkuidut ja tietää mikä on tekokuitu. Tutustutaan tarkemmin puuvillan, pellavan villan ominaisuuksiin ja hoitoon. ©Riitta Huovila 2006

Projektit Yhteisprojekteissa ylläpidetään ja harjoitetaan molempien käsityön alueiden tietoja ja taitoja. Vuosittain 5. ja 6. luokilla toteutettava työ voi olla esimerkiksi tuote, jonka valmistamiseen tarvitaan sekä tekstiilityön että teknisen työn materiaaleja ja tekotapoja, yhteisestä aihepiiristä lähtevä tuotesarja, erikoismateriaaleihin tai uusiin tekniikoihin perustuva työ, useiden oppiaineiden muodostama integroitu kokonaisuus. ©Riitta Huovila 2006