Laskennallisen tieteen pääaine Pääaineinfo 16.10.2008 Kai Puolamäki Pääainekahvit kello 15:10-16 huoneessa A328 (T-talo, 3 krs., T2:n puoleinen A-käytävä.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Suuri sosiaalinen innovaatio
Advertisements

Jyväskylän Yliopisto Psykologian Laitos
1 Selvitysmiehen raportti Panu Kalmi. 2 Taustaa Työ on jatkoa viime kerralle esitetylle selonteolle. Selvityksen osan 2 muodostaa viime kerralla esitetyt.
RAKENNETUN YMPÄRISTÖN DIPLOMI- INSINÖÖRIKSI? DIPLOMI-
• Teologia on tutkimusta kulttuurista, yhteiskun- nasta, ihmisestä ja us- konnosta eri ilmentymi- neen • Maailmanuskonnot, uusi.
Tietotekniikan laitoksen uusi linja. Yhteisen rungon ympärille liittyvät oksina Tietotekniikan laitoksen perinteiset ja uudet linjat.
Laura Hirsto, Asiantuntijaksi kasvun prosessit opetussuunnitelmassa ja arjessa Laura Hirsto KT, Pedagoginen yliopistonlehtori Helsingin yliopisto.
Vaasan yliopiston DI-koulutus Ilkka Virtanen Pohjanmaan Kauppakamari Teollisuuden Forum Vaasan yliopisto
Psykologinen tutkimus
Elsa Savolainen T Johdatus opiskeluun tietotekniikan tutkinto-ohjelmassa.
12/12/01USIX tapaaminen Kohti luonnollisempaa ihmisen ja koneen välistä vuorovaikutusta USIX kieliprojektien yhteistapaaminen 12/ Interact Project.
Avoimet oppimisympäristöt verkossa -työpaja Heli Ruokamo TTKK/DMI/HypLab MindTrek Tampere International Media Week 1999.
E-Commerce 2010: Business, Technology, Society 6e
Lääketieteellisen tekniikan ja laskennallisen tieteen laitos & Laskennallisen kompleksisten systeemien tutkimuksen huippuyksikkö Vastauksia pieniin ja.
Oulun aikuislukio 2014.
CSC / Tietohallinnon asiakkaat ja tuotteet / Teemu Kemppainen TKI-käsitemallinnustyöpaja klo Esittäytyminen 5 min Käsitemallin.
Tietojenkäsittelytieteen laitos Helsingin yliopisto
Opiskelija! Arjen mobiilipalvelut / Agora Game Lab.
1 Helsinki University of Technology Systems Analysis Laboratory Evoluutiopelit evakuointimalleissa - Pelastettavien kovan leikin peliteorettinen kuvaus.
Tutkintorakenneuudistus Automaatio- ja systeemitekniikan osasto.
PISA 2012 ENSITULOKSIA Pekka Kupari Jouni Välijärvi Koulutuksen tutkimuslaitos Jyväskylän yliopisto.
Alla olevissa kaavioissa havainnollistetaan, miten aineenopettajan opetettavat aineet muodostuvat diplomi- insinöörin tutkinnon opinnoista. Pedagogisten.
Infotilaisuus Sosiaalityön uudesta tutkinto-ohjelmasta
ZipIT Yleisesittely ZipIT-hankekokonaisuus Terveydenhuollon prosessien ja ohjelmistojen rinnakkainen kehittäminen.
LUOKATON LUKIO OPPIMISYMPÄRISTÖNÄ
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Esitelmöijän nimi Systeemitieteiden kandidaattiseminaari – Syksy/Kevät 200X Dynaamiset kausaaliset.
Lukiolaisen opintopolut
Teknodida 2008 Jyväskylän yliopisto, Musiikin laitos.
Opiskelijan ohjaus Prosessi- ja ympäristötekniikan osastolla Saara Luhtaanmäki Suunnittelija.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO RV/12/11/2004 Internet ohjausalan ammattilaisten, tutkijoiden ja päätöksentekijöiden yhteisenä työalustana Raimo Vuorinen Tutkija,
Professori Pekka Kauppi, Bio- ja ympäristötieteiden laitos, HY: Miksi yliopistotutkija tallentaa julkaisuarkistoon? JULKAISIJAN ILTAPÄIVÄ 2007 Julkaisuarkistojen.
Laskennallisen tieteen pääaine Pääaineinfo Kai Puolamäki Pääainekahvit kello 15:10-16 huoneessa A328 (T-talo, 3 krs., T2:n puoleinen A-käytävä.
Tuula Savikuja, Helsingin seudun erilaiset oppijat ry./HERO
TFM-tutkinto-ohjelma, tekniikan kandidaatin tutkinnon pääaineet lv Teknillinen fysiikka Matematiikka Mekaniikka Systeemitieteet akh.
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Miten laatutyö käynnistettiin? Helsingin yliopisto Sosiaalipsykologian laitos Jaana-Piia Mäkiniemi Mia Teräsaho Vopla-hankkeen työpaja
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Esitelmä 15 – Mikko Harju Optimointiopin seminaari - Kevät 2010 Korreloitu tasapaino ja sosiaaliset.
Tutkijoiden ORCIDisointi - uhka vai mahdollisuus?
Anne Rongas 2008 Sosiaalinen media oppimisen tukena?
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Esitelmä 19 - Heikki Henttu Optimointiopin seminaari - Syksy 2005 / 1 Ratkaisu kotitehtävään 19.
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Mallinnusmenetelmät 5 – Emilia Partanen Optimointiopin seminaari - Syksy 2005 Mallinnusmenetelmät.
Tiedotus- ja keskustelutilaisuus vanhoille opiskelijoille
Radioamatöörikerhojen toimintapäivä, Lahti RA- tutkinnot 11/2009 mennessä Heikki Lahtivirta OH2LH
Akateeminen terveyskeskus – kehittävien terveyskeskusten verkosto Verkostokehittämishanke Mats Brommels Professori, ohjausryhmän puheenjohtaja
Laskennallisen tieteen pääaine Pääaineinfo Kai Puolamäki Pääainekahvit kello 15:10-16 huoneessa A328 (T-talo, 3 krs., T2:n puoleinen A-käytävä.
ELEKTRONIIKAN OPINTOSUUNTA
AVARA-hanke valtiotieteellisen tiedekunnan näkökulmasta Leif Åberg
Algoritmit ja koneoppiminen (ALKO)
ISO GPS-toleranssit 6 Yleistoleranssit
Helsinki AKATEEMISTA VENÄJÄ-OSAAMISTA ON  Suomen osuus maailman tieteestä on yleensä 0,5 – 1,5 %; Venäjä-tutkimuksessa se on neljän-viiden.
Systeemianalyysin laboratorio Matematiikan ja systeemianalyysin laitos
Ympäristötieteiden laitos Helsingin yliopisto Roosa Vanhanen 2A.
Ops seminaari Askola.
1 Mitä käyttäjäryhmää tutkitaan? -Pyritään haastatella mahdollisimman erilaisia ihmisiä (nuoria, vanhempia, etninen tausta, uskonto tausta) 2 Millainen.
Tutkimussuunnitelma 1. Mitä käyttäjäryhmää tutkitaan?
Verkkopalvelun personointi verkon käytön louhinnan avulla Michael Holler Tieteellisen kirjoittamisen kurssi Tietojenkäsittelytieteen.
© Finnish Institute of Occupational Health – Hyvinvointia työstä.
Prosesseista palveluihin
Onko terveellinen syöminen oikeasti vaikeaa?
tapaustutkimus psykoterapian Psykoterapiatutkimuksen
TYÖNHAKU PROSESSINA Kimmo Salakka.
Suomen kirjoituskurssi edistyneille
2. Tiedonkäsittelyn tutkimus
Tutkintoasetusten edellyttämä tieteellisyyys yliopisto-opinnoissa
Fyysis-psyykkis-sosiaalinen kokonaisuus
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Opiskelu ammattikorkeakoulussa ja yliopistossa
Tulevaisuuden talot ja uusiutuva energia – Mittaukset, analyysi ja mallintaminen Pekka Seppälä, Lauri Mikkonen
1. Biologia On elämän tiede.
STA-koulutus Jyväskylän yliopisto, Fysiikan laitos J. Kumpulainen
Esityksen transkriptio:

Laskennallisen tieteen pääaine Pääaineinfo Kai Puolamäki Pääainekahvit kello 15:10-16 huoneessa A328 (T-talo, 3 krs., T2:n puoleinen A-käytävä “keskisillan” kohdalla - sama paikka kuin informaatiotekniikalla)

Laskennallise n tieteen pääaine Antaa laaja-alaiset valmiudet erilaisten kompleksisten fysikaalisten, biologisten, teknisten, taloudellisten ja kognitiivisten prosessien mallinnukseen ja analysointiin

Kenelle soveltuu Yleisyytensä vuoksi soveltuu laskennallisista menetelmistä kiinnostuneille, ja myös jatko-opintojen pohjaksi tai sivuaineeksi

Miksi isona Menetelmäalojen tutkija joko teollisuudessa tai akateemisessa maailmassa Asiantuntijatehtävät Johtaja/esimies (normaali DI:n urapolku) Oma yritys Jokin muu (ala muuttuu koko ajan!)

P & O & V & K & B1 (140 op) Tietojenkäsittelyteoria A2 (20 op) Informaatiotekniikka A2 (20 op) Informaatiotekniikka A1 (20 op) Tietotekniikka A1 (20 op) Tietojenkäsittelyteoria n pääaine Laskennallisen tieteen pääaine A3 & C (40 op) Informaatiotekniikanpääaine Ylempi korkeakoulututkinto Alempi korkeakoulututkinto

Laskennallisen tieteen pääaine A3 & C (40 op) Laskennallisen tieteen syventävä moduuli A3 - Laskennallinen biologia ja lääketiede - Kompleksiset systeemit ja verkostot - Mallit ja menetelmät Laskennallisen tieteen erikoismoduuli C Hyviä ja vaativia kursseja kiinnostuksen ja tulevaisuudensuunnitelmien mukaan

Professorit Kimmo Kaski (BECS) Samuel Kaski (ICS) Jouko Lampinen (BECS) Heikki Mannila (ICS) Erkki Oja (ICS) Jukka Tulkki (BECS)

Pääaineen tarjoavat laitokset Lääketieteellisen tekniikan ja laskennallisen tieteen laitos ( Tietojenkäsittelytieteen laitos (

Yhteisö Tietotekniikan tutkimuslaitos HIIT - TKK:n ja Helsingin yliopiston yhteinen tutkimuslaitos 3 Akatemian huippuyksikköä: - Adaptiivisen informatiikan tutkimuksen huippuyksikkö (ICS) - Algoritmisen data-analyysin huippuyksikkö (ICS) - Laskennallinen kompleksisten systeemien tutkimuksen huippuyksikkö (BECS)

Sovellusalue- esimerkkejä Datalähteiden yhdistäminen Biologiset verkot Sosiaaliset verkostot Aivotutkimus

Datalähteiden yhdistäminen Biologista dataa on paljon ja eri lähteistä Miten parhaiten hyödynnetään eri lähteistä saatu tieto, kun halutaan tehdä johtopäätöksiä uudesta datasta?

Syöpään liittyviä efektejä

Sovellusalue- esimerkkejä Datalähteiden yhdistäminen Biologiset verkot Sosiaaliset verkostot Aivotutkimus

Biologiset verkot Biologiset prosessit muodostavat monimutkaisia geenien ja proteiinien vuorovaikutusverkkoja Mitkä verkon osat muodostavat funktionaalisesti koherentteja yksikköjä? Missä tilanteissa kukin aliverkko aktivoituu?

Metaboliittien samankaltaisuus Miten veren koostumus muuttuu ajassa, kun verrataan esimerkiksi terveitä ja sairaita koehenkilöitä?

Sovellusalue- esimerkkejä Datalähteiden yhdistäminen Biologiset verkot Sosiaaliset verkostot Aivotutkimus

Suuret sosiaaliset verkostot Millainen systeemi muodostuu miljoonien ihmisten välisistä sosiaalisista vuorovaikutuksista? Elektroniset tietokannat, esimerkiksi matkapuhelinoperaattoreid en (anonymisoitu) laskutusdata

Suuret sosiaaliset verkostot Havaintoja: yhteisöt ja kaveripiirit muodostavat vahvojen siteiden “saarekkeita”, jotka kytkeytyvät löyhemmin toisiinsa “Heikot linkit” erittäin tärkeitä verkon informaationkululle Laajan verkoston omaavat yksilöt hyvin verkottuneita keskenään

Sovellusalue- esimerkkejä Datalähteiden yhdistäminen Biologiset verkot Sosiaaliset verkostot Aivotutkimus

Aivoalueet ovat erikoistuneet eri tehtäviin

Pääainekahvit kello 15:10-16 huoneessa A328 (T-talo, 3 krs., T2:n puoleinen A-käytävä “keskisillan” kohdalla - sama paikka kuin informaatiotekniikalla)