EVTEK–Institute of Technology ESPOO–VANTAA INSTITUTE OF TECHNOLOGY Opiskelijaprojekti: EVTEK-5103 Antti Piironen Yliopettaja
ESPOO–VANTAA INSTITUTE OF TECHNOLOGY Mitä EVTEK-5103 on ?EVTEK-5103 Opetuskäyttöön suunniteltu mikroprosessorikortti Suunniteltu, toteutettu ja testattu EVTEK:ssä Tietotekniikan ja Information Technologyn koulutusohjelmissa pääosin opiskelijavoimin Otettu opetuskäyttöön syksyllä 2003 Mikroprosessorit 2 ov Sulautettujen järjestelmien ohjelmointi 2 ov Elektroniikan piirit projekti 20 h Sarjaliikenne 2 ov Muut harjoitustyöt/projektit
ESPOO–VANTAA INSTITUTE OF TECHNOLOGY Miksi ? Tietotekniikassa mikrosuoritinten opetus on laboratorio- ja projektiopetuskeskeistä Tarve käyttää samaa alustaa useammalla kurssilla Vanha opetuslaitteisto vanhentunut
ESPOO–VANTAA INSTITUTE OF TECHNOLOGY Miten ? Ensimmäinen insinöörityö laitteiston suunnittelusta 199x Toinen insinöörityö laitteiston uudelleensuunnittelusta ja toteutuksesta 2002 Toinen insinöörityön tekijä palkattiin harjoittelusopimuksella kehittämään järjestelmä loppuun Projektin kokonaistyömäärä noin 4-5 insinöörityötä
ESPOO–VANTAA INSTITUTE OF TECHNOLOGY Nykyhetki Kokemukset ensimmäiseltä opetusvuodelta enimmäkseen positiivisia Mittaustekniikan sv:ssa suurin osa kurssien projekteista liittyvät EVTEK- 5103:een EVTEK-5103 on rohkaissut opiskelijoita rakentamaan omia järjestelmiä Talon sisäinen tuote
ESPOO–VANTAA INSTITUTE OF TECHNOLOGY Mitä tuli opittua ? --- Opettajan näkökulma --- Opiskelijoissa on arvaamaton voimavara tuotekehityksen kaltaiseen toimintaan oppilaitoksen sisälläkin Talon sisäisiä insinööritöitä ei tule väheksyä Jottei asia näyttäisi liian ruusuiselta niin: Noin puolet EVTEK-5103:n tiimoilta insinöörityönsä aloittaneet ovat vaihtaneet aihetta Järjestelmän hallinta vaatii tietoja ja taitoja laajalta alueelta Ohjausresurssi laajemmissa töissä riittämätön (4 h) Opetukseen liittyvien projektien ohjaamiseen tulisi olla enemmän resursseja käytettävissä: EVTEK-5103:n toisen insinöörityön ohjaamisessa oli mukana 5 henkilöä Insinöörityön valvontapalkkio on naurettavan pieni verrattuna talkootyön määrään
ESPOO–VANTAA INSTITUTE OF TECHNOLOGY Miksi EVTEK-5103:a ei ole kaupallistettu jos se kerran on niin hyvä ?
ESPOO–VANTAA INSTITUTE OF TECHNOLOGY Asiakkaat Tilauksen tekijä: Tietotekniikan ja Information Technologyn koulutusohjelmat Opetuskäyttöön soveltuva mikrosuoritinympäristö Jatkuvuus edellisen järjestelmän kanssa Uudet ominaisuudet Sisäinen asiakas: Elektroniikan koulutusohjelma Opetuskäyttöön soveltuva mikrosuoritinympäristö Yhdenmukainen Tietotekniikan opetuksen kanssa Ulkoinen asiakas?: Potentiaaliset asiakkaat määrittämättä Asiakastarve määrittelemättä Onko nykyiselle ”tuotteelle” kysyntää? Mitä lisäominaisuuksia asiakas vaatii?
ESPOO–VANTAA INSTITUTE OF TECHNOLOGY Mitä muuta puuttuu ? Tietoa markkinoista Lokaali/globaali ? Tietoa kilpailijoista Liiketoimintamalli Ansaintalogiikka Alihankkijat Partnerit Jakelukanavat Myynti ja markkinointi Rahoitus
ESPOO–VANTAA INSTITUTE OF TECHNOLOGY sitten tulee vielä nämä... Opiskelija: Teknologisesti orientoitunut!!! Puuttuu rohkeutta ja riskinottokykyä Puuttuu yrittäjyyden perusteet Tieto rahoitusmahdollisuuksista Tieto liiketoiminnan perusteista Miten ja millä tehdään rahaa? Milloin yritys alkaa tuottaa ja kuinka selvitään siihen saakka?
ESPOO–VANTAA INSTITUTE OF TECHNOLOGY kaiken kukkuraksi... Ohjaavat opettajat (ainakin allekirjoittanut) Teknologisesti orientoituneita Vähintäin 3 v teollisuuskokemusta Tausta tutkimuksen ja/tai tuotekehityksen alueelta Pedagogiset opinnot 35 ov Hyvin vähän kokemusta yrittäjyydestä Hyvin vähän tietoa yrittäjyydestä Ympäristö Opetusympäristö oma virtuaalimaailmansa: Aika ja ohjausresurssit eivät vaikuta kustannuksiin
ESPOO–VANTAA INSTITUTE OF TECHNOLOGY Ja tämä liittyy siis yrittäjyyteen ? Miten ”yrittäjyys” määritellään ? Entäs jos ammattiaineprojekteilla olisi Todellinen/Virtuaalinen asiakas ? Projektisuunnitelma ? Pitävä aikataulu tarkistuspisteineen ? Kustannusarvio ja rahoitussuunnitelma ? Kannattavuuslaskelma ? Tilinpäätös ja tilintarkastus ? Markkinatutkimus ? Kilpailija-analyysi ?...
ESPOO–VANTAA INSTITUTE OF TECHNOLOGY Mikä jäi kaivelemaan? Olisiko EVTEK-5103:sta ollut yrittäjyyden pohjaksi? Riittääkö tekniikan opettajien ammattitaito yrittäjyyteen opastamiseen? Onko meillä sisäistä yrittäjyyttä ja mitä se on? Onko ruoho vihreämpää yrittäjyyden puolella?
ESPOO–VANTAA INSTITUTE OF TECHNOLOGY Loppukevennys: Harjoitustyöt voivat olla Hauskoja Opettavia Mielenkiintoisia Yrittäjyyttä tukevia Mielikuvituksellisia Vaarallisia katso vaikka: