EVTEK–Institute of Technology ESPOO–VANTAA INSTITUTE OF TECHNOLOGY www.evtek.fi Opiskelijaprojekti: EVTEK-5103 Antti Piironen Yliopettaja.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vihreän liiton kesäpäivät 2006 Panu Laturi
Advertisements

Uusi osaaja - hanke Tapaaminen Omniassa
UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Eero Tourunen 2003 Projektin johtaminen -opintojakso Yliopiston ja yritysten projektiyhteistyö.
Useita vuosia sitten eräässä perheessä, aikana, jolloin rahaa oli vähän, isä rankaisi 5 vuotiasta tytyärtään, joka oli hävittänyt arvokkaan esineen.
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
EVTEK–Teknillinen ammattikorkeakoulu CeBIT-messuprojekti Kati Liikanen.
Alustava liiketoimintasuunnitelma
Metropolia ammattikorkeakoulu BIM opetuksessa
Talotekniikan työelämäprojekteista
Toimintasuunnitelma.
Copyright © 2005 iprbox Oy Petri Rahja Iprbox Oy Omistatko sen mitä myyt?
Virtuaaliammattikorkeakoulu Liiketoiminnan kehittäminen tuotantorengas
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
KALAJOKILAAKSON KOULUTUSKUNTAYHTYMÄ Educational Municipal Federation
Projekti ja siinä työskentely
Teknologia nyky-yhteiskunnassa Eveliina ja Ellimaija.
E-Commerce 2010: Business, Technology, Society 6e
Stratox Oy / HN / Oct 01 / for SiX1 määr arvi tavo kilp toim resu toim Strategia on yhteinen näkemys yrityksen suunnasta ja toimien yhteensovittaminen.
LVI: vaihtoehtoiset etenemistavat Tavoitteisiin liittyvät kysymykset Opiskelijalle saumaton palvelu paikan vastaanotosta ilmoittautumiseen.
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Toimintasuunnitelma.
Peppi-koulutus, syksy 2014 Jukka Jonninen / Strategiayksikkö.
Kauneuden käytänteet HL-N. n Sama ryhmänohjaaja ensimmäisestä vuodesta kolmanteen vuoteen n Moduloitu opetus, jolloin yksi opettaja opettaa.
Pedagogiset haasteet tutkimuksessa: kirjapakettikurssi Kevät – syksy 2014.
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
 Tutkimuksemme kantavana ajatuksena on uskomus siitä, että yhdistämällä matematiikan opetus johonkin konkreettiseen asiaan saavutetaan syvällisempää.
ASIAKAS KILPAILIJA YRITYS. Nykyinen toimintatapa: Ongelmat ja niiden arviointi Toiminnan kehityshistorian ja nykyisten ristiriitojen analysointi Uuden.
Opossum-projektin Ohjausryhmä Ari Markkula Projektitutkija.
Täydennyskoulutuksen verkostomalli – Vaihe I - II OSAAVA - ohjelma
Onnistunut IT-projekti - Haaveesta totta? Tiken näkemys
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
OSAAMISINTENSIIVISEN YRITTÄJYYDEN EDISTÄMINEN JA UUDEN LIIKETOIMINNAN KEHITTÄMINEN = OiLi
Yrittäjyys- opetus-menetelmä!
Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus
EVTEK–Institute of Technology Liikkuvuuden lisääminen ongelma-aloilla: case tekniikka Liisa Vehkaoja.
Case TOPPIS Ammattiopisto Lappian kokemuksia työpajojen kanssa tehdystä yhteistyöstä Sanna Laihinen.
Kokemuksia sometyökaluista verkkopalvelun kehittämisessä – Case toimeksi.fi Saara Pajunpää, VVV-projekti, Pohjois-Pohjanmaan sosiaali- ja terveysturvayhdistys.
HOPS-projekti Koulutusteknologian perusopinnot Henna Mikkola Merja-Maaria Oinas Tiina Torvinen.
Uusi kirjastojärjestelmä Tuula Haavisto puheenjohtaja Yleisten kirjastojen neuvosto.
SEKOPUSSI. SEKOITETAAN: Kaikki TAVI-talon 2 vsk:n opiskelijat Kaikki kynnelle kykenevät opettajat MILLOIN - Syksyn ensimmäisellä opetusviikolla.
Yritysviestintä 5 ov Käsikirjoittaminen –Muutos 1 ov  2 ov –verkkokurssi Yritysviestinnän rakentaminen –2 ov –Verkkokurssi Multimaker –Muutos 2 ov  1.
Case Hanke2007DW | Topi Laamanen | Case Hanke2007DW (Maaseudun hanke- ja yritystukien raportointiratkaisu ohjelmakaudella ) Topi Laamanen.
EVTEK T&K -seminaari EVTEK Mobiilisovellusten laboratorio Auditorio, Big Dry (B 327) Jörgen Eriksson Kehityspäällikkö.
Opintojen mitoittaminen ja kuormitus Laura Hirsto KT, Pedagoginen yliopistonlehtori
Juhani Kettunen Yrityksen kilpailukykytekijät Yrityssuunnittelu ja johtaminen  yrityskulttuuri Asiakaslähtöinen toiminta – sisältää mm. tuotekehityksen,
Tampere Virtuaali AMK-seminaari Elsa Kallio1 Kokemuksia ja realismia tietoverkko-opetuksesta Elsa Kallio Oulun seudun ammattikorkeakoulu Tekniikan.
Raila Pirinen Helsingin normaalilyseo. Kankaanranta, M & Puhakka, E (2008): Kohti innovatiivista tietotekniikan opetuskäyttöä
T Ryhmä ”Tete” Henkilökohtainen SE-harjoitus Marko Nikula (Assesment of Architecture) Arkkitehtuurin arviointi.
Liikeidean esittelyohje
T /5115 Software Development Project I/II Experience Exchange Session: architects Jari Vanhanen Ohjelmistoliiketoiminnan ja –tuotannon laboratorio.
Miten tuotetaan digikansalaisia? Näkökulmia ja keskustelua
Moodlen opetus, projekti- ja intrakäyttö samassa organisaatiossa Pauliina Veräväinen, TaY.
Projektityökurssi KLTITE06SU/OH Projektitöiden seminaariohjeet.
Projektityökurssi KLTITE05SU/OH Projektitöiden seminaariohjeet.
Projektityö Lähe: Projektityömateriaali BB:n sivulla.
Työpaikkaopinnot on jaksotettu:
Avoimen tuotteen hallintamalli Tuotteenhallinnan työpaja
Luento Panu Kuosmanen Aalto-yliopisto
Toimintasuunnitelma.
Englanninkielisen opetuksen kehittäminen
Joustavat oppimispolut
NY Vuosi yrittäjänä Yrittäjyyttä ja työelämäoppeja käytännössä
Avoimen ja yhteisen rajapinnan hallintasuunnitelma v.1.4
Projektitoiminta TUOL0006 Harjoitustyö Projektisuunnitelma
Liiketoimintasuunnitelma: Kold Reso Kult Oy
University of Oulu Kerttu Saalasti Institute Yrittäjyysopetuksen tuloksellisuus - case Kymenlaakso Tutkijatohtori Kyllikki Taipale-Erävala Projektitutkija.
Luento Panu Kuosmanen Aalto-yliopisto
Oppia ikä kaikki, myöskö 50 + yrittäjyyden opiskelussa?
Miten yrityksemme… …tuotekehitys toimii?
Luento Panu Kuosmanen Aalto-yliopisto
Esityksen transkriptio:

EVTEK–Institute of Technology ESPOO–VANTAA INSTITUTE OF TECHNOLOGY Opiskelijaprojekti: EVTEK-5103 Antti Piironen Yliopettaja

ESPOO–VANTAA INSTITUTE OF TECHNOLOGY Mitä EVTEK-5103 on ?EVTEK-5103 Opetuskäyttöön suunniteltu mikroprosessorikortti Suunniteltu, toteutettu ja testattu EVTEK:ssä Tietotekniikan ja Information Technologyn koulutusohjelmissa pääosin opiskelijavoimin Otettu opetuskäyttöön syksyllä 2003 Mikroprosessorit 2 ov Sulautettujen järjestelmien ohjelmointi 2 ov Elektroniikan piirit projekti 20 h Sarjaliikenne 2 ov Muut harjoitustyöt/projektit

ESPOO–VANTAA INSTITUTE OF TECHNOLOGY Miksi ? Tietotekniikassa mikrosuoritinten opetus on laboratorio- ja projektiopetuskeskeistä Tarve käyttää samaa alustaa useammalla kurssilla Vanha opetuslaitteisto vanhentunut

ESPOO–VANTAA INSTITUTE OF TECHNOLOGY Miten ? Ensimmäinen insinöörityö laitteiston suunnittelusta 199x Toinen insinöörityö laitteiston uudelleensuunnittelusta ja toteutuksesta 2002 Toinen insinöörityön tekijä palkattiin harjoittelusopimuksella kehittämään järjestelmä loppuun Projektin kokonaistyömäärä noin 4-5 insinöörityötä

ESPOO–VANTAA INSTITUTE OF TECHNOLOGY Nykyhetki Kokemukset ensimmäiseltä opetusvuodelta enimmäkseen positiivisia Mittaustekniikan sv:ssa suurin osa kurssien projekteista liittyvät EVTEK- 5103:een EVTEK-5103 on rohkaissut opiskelijoita rakentamaan omia järjestelmiä Talon sisäinen tuote

ESPOO–VANTAA INSTITUTE OF TECHNOLOGY Mitä tuli opittua ? --- Opettajan näkökulma --- Opiskelijoissa on arvaamaton voimavara tuotekehityksen kaltaiseen toimintaan oppilaitoksen sisälläkin Talon sisäisiä insinööritöitä ei tule väheksyä Jottei asia näyttäisi liian ruusuiselta niin: Noin puolet EVTEK-5103:n tiimoilta insinöörityönsä aloittaneet ovat vaihtaneet aihetta Järjestelmän hallinta vaatii tietoja ja taitoja laajalta alueelta Ohjausresurssi laajemmissa töissä riittämätön (4 h) Opetukseen liittyvien projektien ohjaamiseen tulisi olla enemmän resursseja käytettävissä: EVTEK-5103:n toisen insinöörityön ohjaamisessa oli mukana 5 henkilöä Insinöörityön valvontapalkkio on naurettavan pieni verrattuna talkootyön määrään

ESPOO–VANTAA INSTITUTE OF TECHNOLOGY Miksi EVTEK-5103:a ei ole kaupallistettu jos se kerran on niin hyvä ?

ESPOO–VANTAA INSTITUTE OF TECHNOLOGY Asiakkaat Tilauksen tekijä: Tietotekniikan ja Information Technologyn koulutusohjelmat Opetuskäyttöön soveltuva mikrosuoritinympäristö Jatkuvuus edellisen järjestelmän kanssa Uudet ominaisuudet Sisäinen asiakas: Elektroniikan koulutusohjelma Opetuskäyttöön soveltuva mikrosuoritinympäristö Yhdenmukainen Tietotekniikan opetuksen kanssa Ulkoinen asiakas?: Potentiaaliset asiakkaat määrittämättä Asiakastarve määrittelemättä Onko nykyiselle ”tuotteelle” kysyntää? Mitä lisäominaisuuksia asiakas vaatii?

ESPOO–VANTAA INSTITUTE OF TECHNOLOGY Mitä muuta puuttuu ? Tietoa markkinoista Lokaali/globaali ? Tietoa kilpailijoista Liiketoimintamalli Ansaintalogiikka Alihankkijat Partnerit Jakelukanavat Myynti ja markkinointi Rahoitus

ESPOO–VANTAA INSTITUTE OF TECHNOLOGY sitten tulee vielä nämä... Opiskelija: Teknologisesti orientoitunut!!! Puuttuu rohkeutta ja riskinottokykyä Puuttuu yrittäjyyden perusteet Tieto rahoitusmahdollisuuksista Tieto liiketoiminnan perusteista Miten ja millä tehdään rahaa? Milloin yritys alkaa tuottaa ja kuinka selvitään siihen saakka?

ESPOO–VANTAA INSTITUTE OF TECHNOLOGY kaiken kukkuraksi... Ohjaavat opettajat (ainakin allekirjoittanut) Teknologisesti orientoituneita Vähintäin 3 v teollisuuskokemusta Tausta tutkimuksen ja/tai tuotekehityksen alueelta Pedagogiset opinnot 35 ov Hyvin vähän kokemusta yrittäjyydestä Hyvin vähän tietoa yrittäjyydestä Ympäristö Opetusympäristö oma virtuaalimaailmansa: Aika ja ohjausresurssit eivät vaikuta kustannuksiin

ESPOO–VANTAA INSTITUTE OF TECHNOLOGY Ja tämä liittyy siis yrittäjyyteen ? Miten ”yrittäjyys” määritellään ? Entäs jos ammattiaineprojekteilla olisi Todellinen/Virtuaalinen asiakas ? Projektisuunnitelma ? Pitävä aikataulu tarkistuspisteineen ? Kustannusarvio ja rahoitussuunnitelma ? Kannattavuuslaskelma ? Tilinpäätös ja tilintarkastus ? Markkinatutkimus ? Kilpailija-analyysi ?...

ESPOO–VANTAA INSTITUTE OF TECHNOLOGY Mikä jäi kaivelemaan? Olisiko EVTEK-5103:sta ollut yrittäjyyden pohjaksi? Riittääkö tekniikan opettajien ammattitaito yrittäjyyteen opastamiseen? Onko meillä sisäistä yrittäjyyttä ja mitä se on? Onko ruoho vihreämpää yrittäjyyden puolella?

ESPOO–VANTAA INSTITUTE OF TECHNOLOGY Loppukevennys: Harjoitustyöt voivat olla Hauskoja Opettavia Mielenkiintoisia Yrittäjyyttä tukevia Mielikuvituksellisia Vaarallisia katso vaikka: