Porin kaupunki, kirjasto / PK KOULUTUS JA REKRYTOINTI KIRJASTOALAN KORKEAKOULUTUTKINNOT YLEISISSÄ KIRJASTOISSA Paula Kauppila
Porin kaupunki, kirjasto / PK SISÄLTÖ Kirjastoalan amk- ja yliopistotutkintojen tarkastelua Käsitellään vain koulutusten eroavuuksia sen suhteen, miten ne tällä hetkellä yleistäen näyttäytyvät yleisen kirjaston näkökulmasta Ei huomioida yksilön henkilökohtaisia kykyjä soveltaa käytäntöön koulutuksella hankittuja taitoja tai muita henkilökohtaisia ominaisuuksia Henkilökohtaisilla ominaisuuksilla suuri merkitys rekrytoinnissa
Porin kaupunki, kirjasto / PK AMMATTIKORKEAKOULU- TUTKINTO +Kirjastoalan ajantasainen ammatillinen osaaminen +Käytäntöpainotteinen koulutus / käytännönläheinen osaaminen + Tiedonhaku- ja tietotekniset taidot + Esiintymistaidot +Motivaatio kirjastoalalle -Yleissivistys -Kirjallisuusopinnot -Kirjalliset ilmaisutaidot Asetusmuutoksen mukanaan tuoma koulutustason noston tavoite havaittavissa siten, että kirjastovirkailijan työsuhteisiin halutaan palkata tradenomeja Ongelmallista, jos työtehtävien vaativuustaso ei samalla nouse -> kirjastoalan kiinnostavuus, houkuttelevuus vähenee Rutiinitehtävien hoito tulevaisuudessa uusilla tavoilla
Porin kaupunki, kirjasto / PK YLIOPISTOTUTKINNOT +Laaja yleissivistys +Monialainen osaaminen, ainesisältöjen tuntemus (aineyhdistelmät) +Kokonaisvaltainen tarkastelunäkökulma +Kirjalliset ja suulliset ilmaisutaidot +Kielitaito -Teoriapainotteinen koulutus / teoriaosaaminen -Kirjastoammatillinen osaaminen - Yksi harjoittelujakso Tuoko kirjastolle lisäarvoa palkata ylemmän kk-tutkinnon suorittanut työntekijä työtehtävään, jossa kelpoisuudeksi riittää alempi kk-tutkinto (amk tai yo) Tämä ns. ylikoulutettujen rekrytointi on vähäistä, mutta mahdollisina lisäarvoina voidaan nähdä laaja asiantuntemus eril. aineyhdistelmien myötä ja yleissivistys Monipuoliset aineyhdistelmät ja erilaiset pääaineopinnot toivottavia kirjastoissa, tärkeitä aineopintoja ovat kasvatustiede, tietojenkäsittely, tiedotusoppi, markkinointi ja kirjallisuus Huom. kirjastoalan kelpoisuusvaatimukset, laajat aineyhdistelmät luovat yleisille kirjastoille mahdollisuuden palkata muiden alojen asiantuntijoita
Porin kaupunki, kirjasto / PK TOIVEITA KIRJASTOALAN KOULUTUKSELLE Lisähuomiota koulutuksessa Johtaminen, strateginen suunnittelu ja kehittäminen, esimiestyö Hallinto, lainsäädäntö ja talous Viestintä-, markkinointi- ja imagon rakentaminen, tapahtumatuotanto Verkostojen luominen ja verkostoissa työskentely Projektisuunnittelu ja -hallinta Pedagogiset, esiintymis- ja ohjaustaidot Tietotekniset ja verkkotaidot Kokoelmaosaaminen Tutkinnon täydentäminen -> jatkuvasti muuttuvat asiantuntijatehtävät
Porin kaupunki, kirjasto / PK HYVÄ TYÖNTEKIJÄ Aktiivinen työote Kehittymis- ja kehittämiskykyinen Hyvät työyhteisötaidot ja työkulttuurinäkemys -> Miten koulutuksessa tuotetaan näitä ”hyviä tyyppejä”, vai ovatko yllämainitut ominaisuudet vain henkilökohtaisia kykyjä? Hakeutuvatko samat persoonatyypit samoihin oppilaitoksiin / tutkintoihin? Osaamiskartoitus!