Porin kaupunki, kirjasto / PK 30.3.2015 KOULUTUS JA REKRYTOINTI KIRJASTOALAN KORKEAKOULUTUTKINNOT YLEISISSÄ KIRJASTOISSA 4.11.2010 Paula Kauppila.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Yleistietoa koulutuksesta suhteessa kirjastoalaan
Advertisements

”Suomalaisen valmennusosaamisen kehittäminen” Valmentaja + Urheilija
Ennakointikamari II Työelämän ja oppilaitosten yhteistyö
Liikunnan perus- ja täydennyskoulutus oppilaitoksissa
Maailmanluokan osaamista nyt ja tulevaisuudessa Metsäteollisuuden koulutuslinjaukset Kesäkuu 2010.
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
Asiantuntijuus ja työelämäorientaatio
Työhyvinvointi PK-yrityksessä Leena Niemistö toimitusjohtaja LT, fysiatri Munkkivuori Kamppi Lassila.
VAPAAEHTOISTYÖSSÄ JAKSAMINEN OSAAMINEN Yhteiskunta Perhe Lähiyhteisö
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIELTEN JA VIESTINNÄN VASTUUOPETTAJIEN TAPAAMINEN ANNELI AIROLA ESR AHOT-KATSAUS.
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN TYÖNHAUN POHJANA
Lukiokoulutuksen kehittäminen
W w w. a m k. f i Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen verkko-opinnot, 15 op Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen opinnoissa hankitaan tietoperustaa.
Tutkintojen perusteet I II III I-tason tutkinto väh 50 h opintokokonaisuus Korkeakoulututkinnot Ammatilliset tutkinnot Laji- /toimialatutkinto suoritettu.
2005/2007 Kuntoutuksen ylempi ammattikorkeakoulututkinto yhteistyössä: Arcada, Nylands svenska yrkeshögskola Helsingin ammattikorkeakoulu Stadia Laurea.
Työnohjauksen mahdollisuudet johtamisen ja esimiestyön täydennyskoulutuksessa Seija Ollila
Suomalainen koulutusjärjestelmä
| | Osaamisen kehittäminen vanhuspalveluissa Tahkovuori Aija Hietanen ahietanen.vuodatus.net © Savonia-ammattikorkeakoulu.
TAMPEREEN AMMATTIKORKEAKOULU TAMK TAMKIN RESURSSIT opiskelijaa 187,29 milj. mk 31,5 milj. euro 18 koulutus- ohjelmaa henkilöstö opetushenkilöstö.
“Maistereita vai tradenomeja – kirjastoalan ylempi ammattikorkeakoulu-tutkinto” Yliopettaja Olli Mäkinen tel:
Yrityskehittäjävalmennus (KEKO)
Tulevaisuuden koulutus ja osaamistarpeet IOY:n koulutuspäivä , Turku Hamburger Börs.
Keski-Suomen järjestökentän koulutuksista, kouluttajista ja koulutusten kehittämisestä Keski-Suomi talolla Jyväskylässä Keski-Suomen Järjestöareena.
Ryhmä 4 Työ muuttuu, miten oppisopimustoimijat siinä mukana.
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
Projektin alustavat tulokset ja tulevaisuuden kehittämisnäkymät Veikko Torvinen Pietari
AMMATILLISEN OPETTAJANKOULUTUKSEN LÄHTÖKOHTIA
Ylermi Perusteluja Uusien toimintatapojen ja uusien tuotteiden luomiseen.
Erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden opinpolkujen tukeminen muuttuvissa oppimisympäristöissä – peruskoulusta jatko-opintoihin Pirjo Räsänen
Osaajaksi Kareliassa o Monialaista oppimista ja kehittämistä o Laadukas opetus o Hyvät valmiudet työelämään  Sitä kautta pystyt kehittymään alasi asiantuntijaksi.
Itseohjautuvuus ja yhteistoiminnallisuus
HENKILÖSTÖSTRATEGIA Yhteistyötoimikunta
Yritysyhteistyömalli TopLaaja- TOP-Patteri: HYVÄT KÄYTÄNTEET-SEMINAARI Helsinki Congress Paasitorni Koulutusjohtaja Maarit Kuosa.
Jouni Lehto 1 Tietopuolinen koulutus ja näyttötutkinto oppisopimuskoulutuksen laadun tukena.
Työyhteisöhaastattelujen yhteenveto. Työyhteisöt: -haastateltu huhti-kesäkuussa työyhteisöjen esimiehiä, henkilöstöpäälliköitä, työnantajia, yrittäjiä.
Esittelyvideo. Esittelyvideo Lapin AMK Opiskelijoita Henkilökuntaa 500.
OPETTAJUUS MUUTOKSESSA Ympäristö muuttuu, muuttuuko opetus? ”Luokan tulisi olla kuin urheilujoukkue: Opettaja on valmentaja ja oppilaat pelaajia” (Amissäätöö-hanke.
Sunnuntai, 29. maaliskuuta 2015 KORKEAKOULUJEN RAKENNEMUUTOKSEN VAIKUTUKSET AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIRJASTOIHIN FinELib-päivä Timo Luopajärvi.
W w w. h a m k. f i Ylermi ohjausryhmä Helena Turunen mi.
Ammatillinen koulutus/ kaksoistutkinto vaihtoehtona:  Selvitä: mitkä ammatit voi opiskella toisella asteella? ◦ mitä työtehtäviä kuhunkin ammattiin kuuluu?
Yritysten tulevat aikuiskoulutustarpeet Ennakointikamari Liikenne- ja kuljetuspalveluala Timo Karkola johtaja, rehtori Ami-säätiö, Amiedu.
Virtuaali-informaatikkojen tapaaminen Tampere,
Maahanmuuttajat, ulkomaiset tutkinto-opiskelijat ja rekrytointi: Case Helsingin kaupunki VTT Annika Forsander Maahanmuuttoasioiden johtaja Maahanmuutto-osasto.
OPPIMISEN, OPETUKSEN JA OHJAUKSEN PROSESSIT Yhteiskunnallista kontekstia - Työelämän nopea muutos - Globalisaatio ja kansainvälistyminen - Monikulttuurisuus.
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
Aikuiskoulutus ammattikorkeakoulussa Opetusministeriön Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma 2003 – 2008: Yhtenä painoalueena aikuisten koulutusmahdollisuuksien.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Oulun ammattikorkeakoulu. Suomalainen koulutusjärjestelmä.
Oulun ammattikorkeakoulu. Sosiaali- ja terveysalan yksikkö Oulu ja Oulainen.
Ammattikorkeakoulujen talous- ja hallintopäivät Rehtori Arto Karjalainen.
Mihin koulutussopimusta ja nuorten oppisopimuskoulutusta tarvitaan?
Yrittäjien näkökulma Yrittäjien ja elinkeinoelämän verkoston yhteisessä fokuksessa: NUORET TYÖN ja TYÖNANTAJUUDEN muutos ”PAREMPI JOHTAA HYVIN”  DIGITALISAATIO.
Viestintä ja tiedottaminen Kuinka viestinnästä saadaan vaikuttavaa? Kuinka muut nuoret tavoitetaan tehokkaasti? Miten tiedotteemme lyö läpi mediassa?
W w w. h a m k. f i / a o k k Opettajan pätevyydestä Eveliina Grönberg, opintojen ohjaaja HAMK Ammatillinen opettajakorkeakoulu.
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
Ari Maunuksela Toimitusjohtaja/Rehtori
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Humakin yhteistyöverkoston kartoitus
Tradenomi, ylempi AMK Liiketoiminnan kehittäminen, 90 op
Agrologi (ylempi AMK) Maaseudun kehittämisen tutkinto-ohjelma, 60 op
ORNAMO 2020 UUSI ORNAMO Muotoilijan tehtävät muutoksessa
Ammatinkuvaus Etunimi Sukunimi.
Kulttuurienvälinen viestintä
Tiedot, taidot ja osaaminen – osaamisesta kertominen
Tuotekehitystyön erikoisammattitutkinto 2017
Hanke
Opettajan pedagogiset opinnot Humanistinen koulutusala
Lukiolaisen jatko-opinnot
Esityksen transkriptio:

Porin kaupunki, kirjasto / PK KOULUTUS JA REKRYTOINTI KIRJASTOALAN KORKEAKOULUTUTKINNOT YLEISISSÄ KIRJASTOISSA Paula Kauppila

Porin kaupunki, kirjasto / PK SISÄLTÖ Kirjastoalan amk- ja yliopistotutkintojen tarkastelua Käsitellään vain koulutusten eroavuuksia sen suhteen, miten ne tällä hetkellä yleistäen näyttäytyvät yleisen kirjaston näkökulmasta Ei huomioida yksilön henkilökohtaisia kykyjä soveltaa käytäntöön koulutuksella hankittuja taitoja tai muita henkilökohtaisia ominaisuuksia Henkilökohtaisilla ominaisuuksilla suuri merkitys rekrytoinnissa

Porin kaupunki, kirjasto / PK AMMATTIKORKEAKOULU- TUTKINTO +Kirjastoalan ajantasainen ammatillinen osaaminen +Käytäntöpainotteinen koulutus / käytännönläheinen osaaminen + Tiedonhaku- ja tietotekniset taidot + Esiintymistaidot +Motivaatio kirjastoalalle -Yleissivistys -Kirjallisuusopinnot -Kirjalliset ilmaisutaidot  Asetusmuutoksen mukanaan tuoma koulutustason noston tavoite havaittavissa siten, että kirjastovirkailijan työsuhteisiin halutaan palkata tradenomeja  Ongelmallista, jos työtehtävien vaativuustaso ei samalla nouse -> kirjastoalan kiinnostavuus, houkuttelevuus vähenee  Rutiinitehtävien hoito tulevaisuudessa uusilla tavoilla

Porin kaupunki, kirjasto / PK YLIOPISTOTUTKINNOT +Laaja yleissivistys +Monialainen osaaminen, ainesisältöjen tuntemus (aineyhdistelmät) +Kokonaisvaltainen tarkastelunäkökulma +Kirjalliset ja suulliset ilmaisutaidot +Kielitaito -Teoriapainotteinen koulutus / teoriaosaaminen -Kirjastoammatillinen osaaminen - Yksi harjoittelujakso  Tuoko kirjastolle lisäarvoa palkata ylemmän kk-tutkinnon suorittanut työntekijä työtehtävään, jossa kelpoisuudeksi riittää alempi kk-tutkinto (amk tai yo)  Tämä ns. ylikoulutettujen rekrytointi on vähäistä, mutta mahdollisina lisäarvoina voidaan nähdä laaja asiantuntemus eril. aineyhdistelmien myötä ja yleissivistys  Monipuoliset aineyhdistelmät ja erilaiset pääaineopinnot toivottavia kirjastoissa, tärkeitä aineopintoja ovat kasvatustiede, tietojenkäsittely, tiedotusoppi, markkinointi ja kirjallisuus  Huom. kirjastoalan kelpoisuusvaatimukset, laajat aineyhdistelmät luovat yleisille kirjastoille mahdollisuuden palkata muiden alojen asiantuntijoita

Porin kaupunki, kirjasto / PK TOIVEITA KIRJASTOALAN KOULUTUKSELLE Lisähuomiota koulutuksessa Johtaminen, strateginen suunnittelu ja kehittäminen, esimiestyö Hallinto, lainsäädäntö ja talous Viestintä-, markkinointi- ja imagon rakentaminen, tapahtumatuotanto Verkostojen luominen ja verkostoissa työskentely Projektisuunnittelu ja -hallinta Pedagogiset, esiintymis- ja ohjaustaidot Tietotekniset ja verkkotaidot Kokoelmaosaaminen Tutkinnon täydentäminen -> jatkuvasti muuttuvat asiantuntijatehtävät

Porin kaupunki, kirjasto / PK HYVÄ TYÖNTEKIJÄ Aktiivinen työote Kehittymis- ja kehittämiskykyinen Hyvät työyhteisötaidot ja työkulttuurinäkemys -> Miten koulutuksessa tuotetaan näitä ”hyviä tyyppejä”, vai ovatko yllämainitut ominaisuudet vain henkilökohtaisia kykyjä? Hakeutuvatko samat persoonatyypit samoihin oppilaitoksiin / tutkintoihin? Osaamiskartoitus!