Aine ei noudata riittävästi tehtävänantoa.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
 Valitse otsikko, jonka varmasti ymmärrät  Kopioi otsikko oikein  Kirjoitusvirhe, esim. ”? ” puuttuu = -2p  Otsikko muutettu tai se puuttuu = -5p.
Advertisements

Argumentaatioanalyysi tekstitaidon tehtävänä
Lukemaan ja kirjoittamaan opettaminen 1.luokalla
Selkeän kirjoittamisen huoneentaulu
Mitä on kirjoittaminen? (s. 55)
ÄIDINKIELEN YLIOPPILASKOE
Mä mistä löytäisin sen aiheen?
Preppaus ENA 4.
ELÄMÄN VARRELLE On hyvä säilyttää luottamus siihen,
YO-ILMOITTAUTUMISOHJE 2014 SYKSY. Täytä kuulakärkikynällä Huom! Jos erityisjärjestelyitä, lukitodistuksia, lääkärinlausuntoja on käytössä, nämä asiat.
Novellin analyysin käsitteitä
Kommentti ÄI1.
Referointi ja referaatti
Englannin YO-koe Tehtävätyypit.
 Valitse otsikko, jonka varmasti ymmärrät  Kopioi otsikko oikein  Otsikko muutettu tai se puuttuu = -5p.
Näyttely ja Kansio Pirjo Moilanen.
ABIEN VANHEMMAT Lyseonpuiston lukio. Miten valmistautua kokeisiin ? paras tapa tehdä säännöllisesti koulutyöt elää tasaisen terveellistä elämää.
Nauru kritiikin keinona
Nauru kritiikin keinona.  Naurun avulla voi vahvistaa vallitsevia käsityksiä.  Toisaalta nauru on keino purkaa valtarakenteita.  Nauru etäännyttää.
KIELENTUNTEMUS Kielioppi Metakieli Kielitietoisuus Kielioppi Metakieli Kielitietoisuus.
Tekstitaidon vastauksen eteneminen
2. a. Pareittain esittele kirjoittamasi esittelyteksti ja valitsemasi lehtijutut. 2. b. Tarkastelkaa yhdessä valitsemianne lehtijuttuja ja merkitkää juttuihin.
Yhdyssanat, jotka kirjoitetaan erikseen
Kurssityön laatiminen Puolalanmäen lukio VA4 syksy 2006 Anne Lindholm.
FINSKÝ PRAKTIKUM Titta Hänninen. Sanakoe kappaleista 27 ja 28! Sarjakuva ”Kramppeja ja nyrjähdyksiä” – mikä on sarjakuvan vitsi? Tehtäviä,
Kielen- ja tekstinhuoltoa
LUOKAN PELISÄÄNNÖT Millainen on luokka, jossa on hyvä opiskella ja missä on hyvä luokkahenki ? Jokainen kirjoittaa paperille aiheesta 4-6 asiaa. Jaetaan.
Tehtävänanto, otsikko, aloitus ja lopetus esseekokeessa
Today’s Special eli Päivän Pannu. otsikon numero oltava älä tavuta sanoja kappalejako: väh. kolme kappaletta, sisennys (ei tyhjää riviä väliin) muista.
Essee on kirjoitelma, jossa on paljon kirjoittajan omia ajatuksia.
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Etsi ensin predikaatti.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Esseen kirjoittaminen
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
Tekstien moniäänisyys
AINEISTOPOHJAINEN KIRJOITELMA
Aineistoessee Aineiston käyttöä oman tekstin kudelmana Sari Toivakka, Kauhavan lukio 1.
Äidinkielen esseekoe: kokeen raamit Lukemisen, kirjoittamisen ja kypsyyden koe Uudistunut 2007.
Vanhoja tekstitaidon yo-kokeita
Otsikkoesseen kirjoitusprosessi. Prosessin työvaiheet 1. Aineistoon ja tehtävänantoihin tutustuminen 2. Valitun tehtävän avaaminen 3. IDEOINTI 4. Näkökulmien.
Aineistoon viittaaminen Intertekstuaalisen kirjoittajan tärkeä taito!
Mitä et ole itse tehnyt, voi olla suojattua
Ohjeet Kandidaattiseminaariin integroitu kypsyysnäytesuorittaminen
Essee – tekstien jalokivi
Aineistoaine Särmä s. 359 Vastaa Särmä-kysymyksiin TK:sta s. 96
Suomen kirjoituskurssi edistyneille
Työelämän tekstejä sähköposti.
TEKSTITAIDON VASTAUS Ks. Särmä s. 392.
Sadusta uutiseksi Kirsi Hautamäki.
Mitä tehtävänanto voi määrätä?
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
Ylioppilastutkintolautakunnan kriteereitä
Ilmoittautuminen kevään 2017 kirjoituksiin, info
Tee aiheesta muistiinpanot blogiisi
Sidosteisuus Tekstin koossa pitävää liimaa!.
Äidinkielen esseekoe Lukemisen, kirjoittamisen ja kypsyyden koe
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
Asiatekstien tyylilaji: asiatyyli
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Aineiston käyttö oman tekstin pohjana
ÄI1 Tekstit ja vuorovaikutus
Kirje, sähköposti, blogi
Aineistosta kirjoittaminen
Kielen- ja tekstinhuoltoa
Tekstitaitovastauksen kertausta
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen
Tehtävänantojen sudenkuoppia
Lukemisen, kirjoittamisen ja kypsyyden koetyyppi
Ylioppilastutkinnosta
Esityksen transkriptio:

Aine ei noudata riittävästi tehtävänantoa. Missä abi mokaa? Neljä yleisintä syytä alhaiseen pistemäärään esseekokeessa Aine ei noudata riittävästi tehtävänantoa. YTL:n ohjeissa korostetaan tehtävänannon noudattamista. Ei riitä, että kirjoittaa tehtävän aiheesta – myös tehtävänannon ilmoittama näkökulma on otettava huomioon.

Missä abi mokaa? Neljä yleisintä syytä alhaiseen pistemäärään esseekokeessa Aineessa on liikaa kirjoitusvirheitä. YTL:n ohjeet asettavat aineen kielelle varsin ankarat vaatimukset. Mitä enemmän aineessa on virheitä, sitä heikompi pistemäärä siitä tulee. Eniten vaikeuksia tuottavat yleensä välimerkit, yhdyssanat, subjektin ja predikaatin kongruenssi, pronominien viittaussuhteet sekä murteen ja puhekielisyyksien livahtaminen tekstiin. Viime vuosina on näkynyt myös sanojen merkityksen hämärtymistä ja virheitä sanojen taivutuksessa.

Missä abi mokaa? Neljä yleisintä syytä alhaiseen pistemäärään esseekokeessa Aineen kirjoittaja ei osaa riittävästi ottaa lukijaa huomioon. Kokelaan on ainetta kirjoittaessaan annettava lukijalle tarpeeksi tietoa. Pohjatekstiä on selostettava niin, että lukija tietää, mistä on kyse. Aineesta pitää käydä ilmi, mikä on lainattua tai aineiston epäsuoraa selostamista, mikä taas omaa päättelyä. Kokelas lukee epätarkasti tai suorastaan väärin pohjatekstiä.