Hannele Niemi 24.09.03 Liikkuvuuden toteuttaminen Kuopion ja Oulun yliopistoilla on integroidun opetusyhteistyön perinteitä ympäristönsuojelutekniikan.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
LUK-TUTKINTO Pääaine Maantiede tai aluetiede. Vuosi •
Advertisements

| Maailma haltuun Tutkinto-opiskelijaksi ulkomaille © Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskus CIMO, 2013.
Asiantuntijuus ja työelämäorientaatio
Kansainvälinen toiminta OAMK:ssa
| Maailma haltuun Tutkinto-opiskelijaksi ulkomaille.
Tervetuloa opiskelemaan sosiaalityötä Tampereen yliopistossa
Ajatuksia Lapin yliopistosta – Helka Urponen Tutkintotavoitteista koulutusta neljässä tiedekunnassa Lisäksi Arktisessa keskuksessa, kv- maisteriohjelmia.
Osaamisen ja sivistyksen asialla KANSAINVÄLISTYMINEN EUROOPPALAISEN KORKEAKOULUTUKSEN HAASTEENA JA TAVOITTEENA Kansainvälistyvä opetussuunnitelma Tampere.
Tutkinnonuudistus voimaan tänä syksynä – Mikä muuttuu?
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO / Kv. palvelut Joint programme - koulutusyhteistyö JY:ssa Joint programme = kansainvälinen yhteisohjelma Taustaa:  Kv. kampustyöryhmän.
Oulun aikuislukio 2014.
KORKEAKOULUJEN KIELTEN OSAAMISKUVAUSHANKE
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
KV- JA URAPALVELUT Anu Honkanen Kansainvälinen harjoittelu osana opintoja Työrymä 2 Bolognan vanavedessä –seminaari: Kansainvälisyys korkeakoulujen.
Alla olevissa kaavioissa havainnollistetaan, miten aineenopettajan opetettavat aineet muodostuvat diplomi- insinöörin tutkinnon opinnoista. Pedagogisten.
Tänään - Vaihto-info, Jani Haapakoski - Sivuaineista * Sivuaineet tutkintorakenteessa * Mitä vaihtoehtoja sivuaineissa on * Miten sivuaineiden opinto-oikeutta.
Opetussuunnitelmatyö
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/Ammattikorkeakouluyksikkö/Maarit Palonen / /1. SUOMALAISTEN KORKEAKOULUJEN TULEVAISUUDEN.
YLIOPISTO- KESKUKSET Esittely KUUSI YLIOPISTOKESKUSTA Yliopistokeskukset ovat osa suomalaista korkeakoulujärjestelmää. Ne toimivat kuudella.
Sijoittumisseuranta 2013 Vuonna 2012 maisteriksi valmistuneiden tilanne ja mielipiteet vuoden 2013 lopulla Jyväskylän yliopisto - koko aineisto Jari Penttilä.
VOKKE1 Kysymyksiä tiedekunnille tutkintorakenteeseen liittyen: 1.Hyväksytäänkö lähtökohdaksi ajatus tutkinnon rakentumisesta pääainetta painottavaksi?
KTT Minna Söderqvist: Miten työnantajat näkevät ulkomaiset työnhakijat ja ulkomaisen henkilökunnan? 33 työnantajahaastattelua 2004 Kokemusta ulkomaisista.
RS2014 SyyslukukausiKevätlukukausi HISTORIAN PERUSOPINNOT (14 op) VALTIO-OPIN PERUSOPINNOT (10 op) ENGLANTI (5 op) HISTORIAN PERUSOPINNOT (11 op) HISTORIAN.
Katariina Alha 2003 Opetussuunnitelmatyö Siirtyminen kaksiportaiseen tutkintorakenteeseen.
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
HOPS - Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma ammattiin kasvamisen tukena TL/
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
Ulkomaalainen opiskelija Tutkinto-opiskelija (perustutkinto/ maisteriohjelma) Vaihto-opiskelija (ensisijaisesti opiskelemassa) Harjoitteluvaihto-opiskelija.
Vieraskielisen koulutuksen haasteet Kansainvälisten asioiden kevätpäivät Tarja Hyppönen Turun yliopisto, BSRS.
Ura- ja rekrytointipalvelut OPINTOJEN TYÖELÄMÄORIENTAATION järjästämisen ja kehittämisen tukena Esittely- ja keskustelutilaisuus Kati Kettunen.
| Maailma haltuun Tutkinto-opiskelijaksi ulkomaille © Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskus CIMO, 2012.
Tutorkoulutukset Mikä Aaltonaut? Aalto-yliopiston upouusi kanditason sivuaineohjelma, joka opettaa poikkitieteellistä tuotekehitystä. Poikkitieteellinen.
Uusi tutkintorakenne - Bolognasta eteenpäin Yliopiston ja ammattikorkeakoulujen neuvottelukunta
Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmät ja viestinnän kohdistaminen (ryhmätehtävä)
KANDIRYHMÄ KEMIAN LAITOKSELLA Johanna Kärkkäinen Mentori: Leena Kaila Opintori
Vanhempainilta Sari Vahtera ja Anne Mattsson
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
KORKEATASOISTA OPPIMISTA JA OPINTOJEN ETENEMISTÄ TUKEVA AKATEEMINEN OPETUSSUUNNITELMA -PERUSTEHTÄVÄ JA TAVOITTEISTO MIETITTY SELKEÄSTI RAKENTUVA KUMULOITUVAN.
Opettajatutoreiden info Opiskelijoiden kansainvälistymistä tukevat mahdollisuudet tekniikan yksikössä Tekijä, pvm.
Ammattikorkeakoulusta yliopistoon Siltaopinnot maisteriopintoihin ja erillisiin maisteriohjelmiin kasvatusalalla Tapio Varmola
Ajankohtaista yliopistosektorilla MYR Koulutusjaosto Riitta Pyykkö.
Oodin rajauslaki-toiminnallisuus HY:n Oodi-päivä Tuomas Naakka Kehittämisosasto/opiskelijarekisteri.
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius On yksi Suomen kuudesta yliopistokeskuksesta. Kokkolan yliopistokeskuksessa yhteistyötä tekevät Jyväskylän, Oulun ja.
Töissä.fi – sivusto Korkeakoulusta valmistuneet työelämässä Harjoituksia ja tehtäviä valintojen tueksi Leena Penttinen, Jyväskylän yliopisto Kaisa Karhu,
Minä oppijana yliopistossa - opintopsykologisia näkökulmia ESOK-seminaari Tampereella Satu Eerola Opintopsykologi.
Syyskuun HOPS-tapaaminen Kauppatieteiden tutkinto-ohjelma orientoivat opinnot.
KIELTEN LAITOS Kielten laitos PÄÄAINEET … joita kaikkia voi opiskella myös sivuaineena: englannin kieli latinan kieli romaaninen filologia (ranska) ruotsin.
ONKO SUKUPUOLELLA MERKITYSTÄ TYÖELÄMÄSSÄ? Korkeakoulututkinnon suorittaneiden naisten ja miesten työelämään sijoittuminen Päivi Vuorinen AMK-tutkimuspäivät.
| Maailma haltuun Tutkinto-opiskelijaksi ulkomaille © Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskus CIMO, 2015.
Tuuleta Osaamistasi Euroopassa  Työ- tai opiskelupaikan hakeminen ja osaamisen osoittaminen ulkomailla  Näin kokoat Europassin: mistä.
Tuuleta Osaamistasi Euroopassa  Työ- tai opiskelupaikan hakeminen ja osaamisen osoittaminen ulkomailla  Näin kokoat Europassin: mistä.
OTK infotilaisuus opinnoista lukuvuonna Dekaani Juha Karhu klo ls 10.
Opettajan pedagogiset opinnot Kielten opettajien koulutukseen valitut 2016.
SYKSY 2016 Päivi Pakkanen.
Tutkinto-opiskelu ulkomailla
Koulun kandiopiskelijoiden opintojen jatkaminen maisteriohjelmissa: siirtymävaiheen ohjeet, prosessi ja aikataulu vuoden opiskelijainfotilaisuus.
liikkeenluovutukseen liittyvistä asioista
Yleisopinnot, miten saada kokoon?
liikkeenluovutukseen liittyvistä asioista
Kauhavan lukion vanhempainilta Opinto-ohjaaja Henna Teikari
liikkeenluovutukseen liittyvistä asioista
Tutkintorakenteen tekninen malli
liikkeenluovutukseen liittyvistä asioista
Opettajaopinnot kahdessa aineessa
TTS Työtehoseura kouluttaa – tutkii – kehittää
Uusien opiskelijoiden info Liikkuvuuspalvelut Juhani Moisio
Liikkuvuuspäivät Erasmus+ -kehittämisryhmä
Liikkuvuuspäivät OPH + Erasmus+ -kehittämisryhmä
Väyläopinnot Yhteistyössä Karelia ja Riveria
Ope osaa -hanke opettajan pedagogisten opintojen kehittäjänä Kasvatustieteellinen tiedekunta Helsingin yliopisto Inkeri Ruokonen.
Esityksen transkriptio:

Hannele Niemi Liikkuvuuden toteuttaminen Kuopion ja Oulun yliopistoilla on integroidun opetusyhteistyön perinteitä ympäristönsuojelutekniikan diplomi-insinöörikoulutuksesta; kokemukset hyviä jo entuudestaan Tieteenalakohtaisuus ja kumuloituvuus; pohdittava valtakunnallisissa Bologna-ryhmissä (työ jo alkanut useilla aloilla) Esim. aineenopettajankoulutuksen pedagogiset opinnot ja niiden sijoittuminen S1- ja S2 –vaiheisiin Matkailualan verkostoyliopiston monitieteinen ohjelma; vaikeutuuko hyvin alkanut toiminta kaksiportaisuuden vuoksi?

Hannele Niemi Liikkuvuus vs. integraatio Jatkokoulutus (S3) integraatioprosessiin mukaan Mitä maisteriohjelmille oikein tapahtuu? Kansainvälinen liikkuvuus ja harjoittelu; miten reagoidaan, miten integroidaan saumattomaksi osaksi tutkintoa? Porkkanoita ja kriteereitä eri korkeakoulujen välillä tapahtuvaan liikkuvuuteen; näyttökoe? Täydennys? Työkokemus yliopistosta siirtyville? S1-tutkinnon laatu; pääainekeskeisyys vs. monitieteisyys sekä sivuaineiden laajuus ja alat

Hannele Niemi Valtakunnalliset liikkuvuuden koordinaatiovälineet Rekisteröinnit? Lähdöt ja paluut? Kuinka innokkaasti opiskelijat siirtyvät paikkakunnalta toiselle? Olisiko tuettava jotenkin erityisesti? Vertailtavuus ja riittävä yhdenmukaisuus järjestäjien vastuulle ?

Hannele Niemi Kandin (S1) tutkinnon laatu Riittävästi tietoa omasta tieteenalasta (luonnontieteet) Kauppatieteissä S1-vaiheesta suoraan mahdollista siirtyä eri S2-ohjelmiin Tieteellisen ajattelun ydin, ks. Valmiiksi Viidessä Vuodessa –hanke:

Hannele Niemi Kandin (S1) tutkinnon laatu Eteneminen tieteenalaryhmän suunnassa; aineryhmäajattelu esim. Soveltava kielitiede S1 voi tulla myös työhön siirtymis- ja jäämistutkinto Olisiko opinnäytetyön laajuuden alarajaa nostettava, koska monelle ehkä lopputyö? Opiskelijoilla motivaatiota jatkaa maisteriksi, jossa oma osaamisalue vasta alkaa hahmottua. Paluu työstä takaisin S2- ja S3-tasolle vaativaa. Pääaine – vai sivuainekeskeinen? Spesialisti vai generalisti? Viestintä ja kieliopinnot sekä harjoittelu antavat hyviä valmiuksia.

Hannele Niemi Spesialisti vai generalisti? Putkitutkinto Valinnaisuus, akateeminen vapaus Vaarantaako tutkinnonuudistus vapaan akateemisuuden? Muistumia 1970-luvulta. Mitä ja millaisia työelämävalmiudet oikeastaan ovat? TVT-taidot, vuorovaikutustaidot, tieteellinen viestintä?

Hannele Niemi Pääaineen ja sivuaineen suhde Miten opiskelijan henkilökohtainen opintopolku rakentuu valintojen viidakossa? Kansainvälinen opiskelijavaihto integroitava selkeämmin tutkintoihin. Ehkä jopa sivuainetasolle asti? Yhteistyö ainelaitosten opettajien ja opiskelijoiden vaihdon yhteydessä tiettyihin ulkomaisiin yliopistoihin.

Hannele Niemi Harjoittelujaksot S1- ja S2-vaiheessa Pakollista (teknillisillä aloilla ja opettajankoulutuksessa) tai vapaaehtoista Mahtuvatko uusiin tutkintoihin nykylaajuudessaan? Toisaalta viimeaikoina valinnainen harjoittelu lisääntynyt ja monipuolistunut uusilla aloilla, sisällytetty esim. kieliopintoihin ja kauppatieteisiin Laadunvarmistuksesta pyrittävä huolehtimaan entistä paremmin, myös hyväksi lukeminen erit. ulkomaan opiskelijavaihdossa.

Hannele Niemi S2-vaihe Maisteriohjelmat ja integroitu malli; millainen on näiden välinen suhde ja erot? Maisteriohjelmissa on aina erillinen valita, muuten käsitteissä on vielä hämäryyttä. Voiko S2:n tehdä useampaan kertaan?