TKK:n auditointi kirjaston näkökulmasta Ari Muhonen Tampere
TKK:n auditointi, taustaa laatutyö aloitettiin talvella 2006 työtä johti laatupäällikkö menetelmä PDCA varsinainen laatutyö tehtiin yksiköittäin varsin itsenäisesti varsinainen auditointi
Kirjaston laatutyö oma laaturyhmä –vetäjä Sirkku Känsälä –jäsenet joka toimistosta –ylikirjastonhoitaja oma aikataulu –nykytilanteen kartoitus –prosessikuvaukset –laatukäsikirja
Auditointi Vierailukohteet –5 osastoa (kahdestatoista) –Koulutuskeskus Dipoli –Opintotoimisto –Kansainväliset opiskelijapalvelut –jokerikäynti Yhdyskuntasuunnittelun tutkimus- ja koulutuskeskus (YTK) Kirjaston osuus: Tuki ja palvelutoimintojen edustajien haastattelu, kesto 1 tunti
Lopputulos: TKK ei läpäissyt kokonaisrakenteen epäyhtenäisyys LVJ:n vaikuttavuuden seuranta yhteiskunnallisen vaikuttavuuden mukaanotto kirjasto –kirjastolaitos toimii hajanaisesti –kirjastolaitoksella ei ole yhtenäistä laatujärjestelmää
/ KEK & AO VAIHEAikataulu I Ydinprosessien päivitysTouko – marraskuu 2008 II Ydinprosessien implementointi Tukiprosessien päivitys Marraskuu tammikuu 2009 III Sisäinen auditointiKevät 2009 IV Korjaavat toimenpiteet Huhti – kesäkuu 2009 V LVJ:n trimmaus Elo - joulukuu 2009 VI KKA:n auditointi Alkuvuosi 2010 LVJ:n jatkokehitysvaiheet
Omia kokemuksia TKK lähti soitellen sotaan Laatutyö on aikaavievää Laatutyö on hyödyllistä –toiminnan systematisoiminen ja järkeistäminen –vastuiden selkiyttäminen (johtamisjärjestelmä) –henkilökunnan tietoisuuden kasvattaminen