Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmät ja viestinnän kohdistaminen (ryhmätehtävä)
Akateemisen opetussuunnitelman ulottuvuudet Julkilausuttu opetussuunnitelma Toteutunut opetussuunnitelma Opittu opetussuunnitelma R.M. Harden 2001
Ryhmätehtävä Listatkaa opetussuunnitelma- viestinnän kohderyhmät. Minkälaista tietoa eri kohde- ryhmät tarvitsevat? Mikä on viestinnän fokus?
Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmä Minkälaista tietoa eri kohde- ryhmä tarvitsee? Mikä on viestinnän fokus? Esimerkkejä
Uudet opiskelijat
Vanhat opiskelijat Opetuksen sisältö (kurssit, materiaalit, opettajat, lukujärjestykset, opintojen laajuus, suoritusjärjestys, tutkinnon rakenne, vaikutus työllistymiseen, ”mitä minä täällä teen viisi vuotta?”, suoritustapa, tenttikäytännöt, Kuka ohjaa (opintoneuvonta) Selkeys/logiikka/käsitteet Hops Arvostelun perusteet Opinto-oikeus –kysymykset Miten opinto-opasta luetaan opiskelu olosuhteet (asuminen, kaikki kurssit samalla paikka kunnalla?, etäopiskelu, suoritusten vanheneminen)
Opiskelemaan hakevat (”raaka-aine”)
Sivuaineopiskelijat
Kansainväliset opiskelijat
Ylioppilaskunta
Opiskelijoiden vanhemmat
Opettajat Oman kurssin paikka opintokokonaisuudessa mitä kurssista on luvattu mitä muualla on luvattu ohjauksen väline opiskelijoille päällekkäisyyksien kartoittaminen muiden opettajien kurssit tarjonta vs. toteutus (käytäntö) opiskelijan tiedon taso
Henkilökunta (muut kuin opettajat) Samat asiat kuin opiskelijoille opintojen kirjaaminen tilojen varaus/laitteistot/materiaalit vastuuhenkilöt
Opintoneuvojat Kaikki kaikesta! toisten tiedekuntien tarjonta opintoneuvojan tulee osata lukea opinto- opasta/-oppaita tietolähteet Hops
Tutorit
Pienryhmäohjaajat
Opintohallinto tutkintovaatimukset todistukset lait ja asetukset muut ohjeet ja säädökset (OPM) opinto-oikeudet rahoitus/resurssit
Tukipalvelut (esim. atk-tuki)
Harjoittelun ohjaajat vaatimukset harjoittelulle (opintosuoritukseksi hyväksyminen) yliopiston sisällä ja työelämässä mitä vaaditaan harjoittelupaikalta (tehtävät) palkkaus
Oman laitoksen johto
Muiden laitosten henkilökunta
Tiedekunnan johto
Yliopiston johto
Yliopiston hallinto
Muut Suomen yliopistot
Muut maailman yliopistot
Työnantajat (julkinen sektori) mitä opiskelija valmistuttuaan osaa miten poikkeaa aiemmasta OPS:sta opinnäytetyöt harjoittelu opiskelijan ammatillisuus ja kyky soveltaa uutta kielitaito vuorovaikutustaidot työnantajien liian epärealistiset toiveet lisä- ja täydennyskoulutus tutkintojen erot
Työnantajat (yritykset) mitä opiskelija valmistuttuaan osaa miten poikkeaa aiemmasta OPS:sta opinnäytetyöt harjoittelu opiskelijan ammatillisuus ja kyky soveltaa uutta kielitaito vuorovaikutustaidot työnantajien liian epärealistiset toiveet lisä- ja täydennyskoulutus tutkintojen erot
Kela koulutusjärjestelmät sisällöt (opintotuet) opetuksen ja opintojen aikataulut laajuudet toimintatavat
Viranomaiset minkälaisia osaajia korkeakouluista tulee lukuohjeet tutkintotodistuksille vaihto-opiskelijat
Ammattijärjestöt Mitä valmistunut osaa miten koulutus vastaa pätevyysvaatimuksia Miten OPS poikkeaa aiemmasta
Alumnit
Kaupunki / kunta
EU
Opetusministeriö
Akkreditoijat laatu Itsearviointiraportit ulkopuolinen arviointi lupaukset vs. vastaavuus OPM
Arviointineuvosto
”Suuri yleisö”
Opetussuunnitelmaviestinnän peruslaki: Kaikki kohderyhmät vaativat ja tarvitsevat erilaisen lähestymistavan.