Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmät ja viestinnän kohdistaminen (ryhmätehtävä)

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OP1 –kurssi ykkösille •I koulupäivä  lukio-opiskeluun orientoituminen (osa I) 2h ryhmänohjaaja  kurssivalinnat ja kurssivalintaohjelma 1h opinto-ohjaaja.
Advertisements

Nuorten yhteiskuntatakuu –ryhmän kokous Janne Koskenniemi & Suvi Eriksson SYL Valmistumassa olevien ja vastavalmistuneiden palvelut ja työllistyminen.
Kielitaidon kartuttaminen kuuluu kaikkeen opiskeluun
HTK-opiskelijoiden opintojen käynnistystapaaminen
VETURI II Vertaistuutoritapaaminen Kuopio
11/20061 Erasmus Uusi Erasmus-ohjelma – osa Elinikäisen oppimisen ohjelmaa (LLP)
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Hops Sibelius-Akatemiassa Hannele Ketomäki.
Tervetuloa opiskelemaan sosiaalityötä Tampereen yliopistossa
LVI-kehitysprojekti RAKETTI OPI Synergia Työpaja Janne Santala.
Osaamisen ja sivistyksen asialla KANSAINVÄLISTYMINEN EUROOPPALAISEN KORKEAKOULUTUKSEN HAASTEENA JA TAVOITTEENA Kansainvälistyvä opetussuunnitelma Tampere.
Elsa Savolainen T Johdatus opiskeluun tietotekniikan tutkinto-ohjelmassa.
Strategiakausi käynnistyi. Mitä uutta opintohallintoon? Päivi Pakkanen Rehtorin kanslia/ Tutkimus- ja opintoasiat / Opintoasioiden.
KORKEAKOULUJEN KIELTEN OSAAMISKUVAUSHANKE
SYL:n tiede- ja yliopistopoliittiset kärkitavoitteet tulevalle hallituskaudelle.
KANSAINVÄLINEN HARJOITTELU OSANA OPINTOJA Bolognan vanavedessä – seminaari, Turku Helli Kitinoja Kansainvälisten asiain päällikkö Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
Joensuun yliopisto PL Joensuu puh. (013) fax (013) Erilaiset konstit kansainvälistyä kotona Mari Ikonen Joensuun.
KV- JA URAPALVELUT Anu Honkanen Kansainvälinen harjoittelu osana opintoja Työrymä 2 Bolognan vanavedessä –seminaari: Kansainvälisyys korkeakoulujen.
Mikä on olennaista opetuksen laadussa ja sen arvioinnissa Kauko Hämäläinen professori Koulutus- ja kehittämiskeskus.
Opiskelijavaihto ja työharjoittelu ulkomailla Tutorkoulutus Kansainväliset palvelut
KAARINAN LUKION HARPPAUS Turun seudun lukiorehtoreiden syyspäivä
Hops osana opiskelu- ja asiantuntijuusprosessia Terhi Skaniakos.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Osaamisen ja sivistyksen asialla Kansainväliset yhteistohtoriohjelmat Opetusneuvos Carita Blomqvist.
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
Katariina Alha 2003 Opetussuunnitelmatyö Siirtyminen kaksiportaiseen tutkintorakenteeseen.
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Opiskelijatutorointi: toimivuus ja hyvät käytännöt -kuinka hiotaan kultahiput timanteiksi? Korkeakouluopiskelija yhteiskunnallisena toimijana, tilannekatsaus.
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
OPPI-kysely Opiskelijoiden lähestymistavat ja kokemukset oppimisympäristöistään Helsingin yliopistossa Sari Lindblom-Ylänne & Anna Parpala Yliopistopedagogiikan.
Kansainvälisen harjoittelun laadunvarmistus Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Erkki Härkönen Rekrytointipalvelut Turun.
VALOA Valmennuksella kansainvälisiä osaajia työmarkkinoille
Tutkinto- ja oikeusturva- johtosääntö - poimintoja Oodi-työn näkökulmasta Oodi-päivä
Näkemyksiä, kokemuksia ja ajatuksia opettajatuutoroinnista Minna Nieminen SAMOK ry. Sisältö: 1) Opettajatuutoroinnin hyödyt opiskelijalle 2) Opettajatuutoroinnin.
Tiedotus- ja keskustelutilaisuus vanhoille opiskelijoille
Oodi-päivät Oodin käyttöönotto tiedekunnan näkökulmasta Tuija Komssi Eläinlääketieteellinen tiedekunta.
OPETUS 2500 h TENTIT (300 h) TUTKINTO (O 2 ) (8000 h) OPPIMISTEOT (O 0 ) ( X h) OPPIMINEN (O 1 ) NÄKÖKULMIA OPINTOJEN SEURANTAAN OPPIMISTULOS LAADUNARVIOINNIN.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
OpetusSuunnitelmaViestintä W5W-suunnittelijat KTM Marianne Isola, FM Suvi Jutila, FM Aimo Rahkonen, TaM Jukka Savilampi.
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
Luonnonvara-alan yksikkö 270 opiskelijaa 21 opettajaa yksikkö toimii Vallinkorvassa, Oulussa.
OPKE/JNA OPSista HOPSiin ja takaisin Opetuksen ja opiskelun suunnittelun ja seurannan välineitä Tampereen teknillisessä yliopistossa Johanna Naukkarinen.
Koe ja kansainvälisty Katja Kurasto 2011.
Kansainväliset tutkinto-opiskelijat Suomen yliopistoissa Tuure Pitkänen SYL:n hallituksen jäsen.
Luonnonvara-alan yksikkö 270 opiskelijaa 21 opettajaa yksikkö toimii Vallinkorvassa, Oulussa.
Informaatioteknologian tiedekunta Jyväskylän yliopiston laadunvarmistus IT-tiedekunnan.
Kanit-ja jyrsijät opintojakso Sonja Kärkkäinen
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Oppisopimus nuorille, onnistuuko? Nuorten kokemuksia ja näkemyksiä Susanna Miettunen
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
AVOP-opiskelijapalautejärjestelmä OKM/KTPO Kaisu Piiroinen.
Opiskelijavaihto ja työharjoittelu ulkomailla Tutoreiden koulutuspäivä Kansainväliset palvelut
| Maailma haltuun Tutkinto-opiskelijaksi ulkomaille © Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskus CIMO, 2015.
VALIDOINTI JA RINNASTAMINEN ELI TUTKINTOJEN TUNNUSTAMINEN
SOSIAALITYÖN OPISKELIJOIDEN INFOPÄIVÄ
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Tutkinto-opiskelu ulkomailla
Koulutusyhteistyön sopimusasiat –seminaari Kari Pitkänen
Ilmoittautuminen korkeakouluihin ja opetushallitus
Löytyykö yhteinen linja? Tarvitaanko?
RAKENNUSMESTARI AMK, 210 OP, Infra-ala
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Ammattikorkeakoulujen yhteiset verkostohankkeet
Uusien opiskelijoiden info Liikkuvuuspalvelut Juhani Moisio
Jari Kähkönen, koulutuspäällikkö
Muualla kuin Haaga-Helia:ssa hankittu osaaminen
Osaajia työelämään -verkko-oppimisympäristö
Omaopettajatoiminta Oulun yliopiston kauppakorkeakoulussa
Ope osaa -hanke opettajan pedagogisten opintojen kehittäjänä Kasvatustieteellinen tiedekunta Helsingin yliopisto Inkeri Ruokonen.
Esityksen transkriptio:

Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmät ja viestinnän kohdistaminen (ryhmätehtävä)

Akateemisen opetussuunnitelman ulottuvuudet Julkilausuttu opetussuunnitelma Toteutunut opetussuunnitelma Opittu opetussuunnitelma R.M. Harden 2001

Ryhmätehtävä Listatkaa opetussuunnitelma- viestinnän kohderyhmät. Minkälaista tietoa eri kohde- ryhmät tarvitsevat? Mikä on viestinnän fokus?

Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmä Minkälaista tietoa eri kohde- ryhmä tarvitsee? Mikä on viestinnän fokus? Esimerkkejä

Uudet opiskelijat

Vanhat opiskelijat Opetuksen sisältö (kurssit, materiaalit, opettajat, lukujärjestykset, opintojen laajuus, suoritusjärjestys, tutkinnon rakenne, vaikutus työllistymiseen, ”mitä minä täällä teen viisi vuotta?”, suoritustapa, tenttikäytännöt, Kuka ohjaa (opintoneuvonta) Selkeys/logiikka/käsitteet Hops Arvostelun perusteet Opinto-oikeus –kysymykset Miten opinto-opasta luetaan opiskelu olosuhteet (asuminen, kaikki kurssit samalla paikka kunnalla?, etäopiskelu, suoritusten vanheneminen)

Opiskelemaan hakevat (”raaka-aine”)

Sivuaineopiskelijat

Kansainväliset opiskelijat

Ylioppilaskunta

Opiskelijoiden vanhemmat

Opettajat Oman kurssin paikka opintokokonaisuudessa mitä kurssista on luvattu mitä muualla on luvattu ohjauksen väline opiskelijoille päällekkäisyyksien kartoittaminen muiden opettajien kurssit tarjonta vs. toteutus (käytäntö) opiskelijan tiedon taso

Henkilökunta (muut kuin opettajat) Samat asiat kuin opiskelijoille opintojen kirjaaminen tilojen varaus/laitteistot/materiaalit vastuuhenkilöt

Opintoneuvojat Kaikki kaikesta! toisten tiedekuntien tarjonta opintoneuvojan tulee osata lukea opinto- opasta/-oppaita tietolähteet Hops

Tutorit

Pienryhmäohjaajat

Opintohallinto tutkintovaatimukset todistukset lait ja asetukset muut ohjeet ja säädökset (OPM) opinto-oikeudet rahoitus/resurssit

Tukipalvelut (esim. atk-tuki)

Harjoittelun ohjaajat vaatimukset harjoittelulle (opintosuoritukseksi hyväksyminen) yliopiston sisällä ja työelämässä mitä vaaditaan harjoittelupaikalta (tehtävät) palkkaus

Oman laitoksen johto

Muiden laitosten henkilökunta

Tiedekunnan johto

Yliopiston johto

Yliopiston hallinto

Muut Suomen yliopistot

Muut maailman yliopistot

Työnantajat (julkinen sektori) mitä opiskelija valmistuttuaan osaa miten poikkeaa aiemmasta OPS:sta opinnäytetyöt harjoittelu opiskelijan ammatillisuus ja kyky soveltaa uutta kielitaito vuorovaikutustaidot työnantajien liian epärealistiset toiveet lisä- ja täydennyskoulutus tutkintojen erot

Työnantajat (yritykset) mitä opiskelija valmistuttuaan osaa miten poikkeaa aiemmasta OPS:sta opinnäytetyöt harjoittelu opiskelijan ammatillisuus ja kyky soveltaa uutta kielitaito vuorovaikutustaidot työnantajien liian epärealistiset toiveet lisä- ja täydennyskoulutus tutkintojen erot

Kela koulutusjärjestelmät sisällöt (opintotuet) opetuksen ja opintojen aikataulut laajuudet toimintatavat

Viranomaiset minkälaisia osaajia korkeakouluista tulee lukuohjeet tutkintotodistuksille vaihto-opiskelijat

Ammattijärjestöt Mitä valmistunut osaa miten koulutus vastaa pätevyysvaatimuksia Miten OPS poikkeaa aiemmasta

Alumnit

Kaupunki / kunta

EU

Opetusministeriö

Akkreditoijat laatu Itsearviointiraportit ulkopuolinen arviointi lupaukset vs. vastaavuus OPM

Arviointineuvosto

”Suuri yleisö”

Opetussuunnitelmaviestinnän peruslaki: Kaikki kohderyhmät vaativat ja tarvitsevat erilaisen lähestymistavan.