Y LEISTÄ Vanhempien ja opettajan erilaisia näkemyksiä lapsen toiminnasta ryhmän jäsenenä Yleensä puhutaan kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä Vanhempien.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Advertisements

KiVa Koulu -ohjelma Kiusaamista ennaltaehkäisevä ja vähentävä toimenpideohjelma Kehitetty Turun yliopistossa Opetusministeriön rahoituksella.
S2-tiimin muistiinpanot
Samran Khezri Turun yliopisto Kasvatustieteen aineopinnot
Ninja Keränen, muko-08. • Aiemmin tehty tutkimusta keskittyen musiikin vaikutukseen lapsen kehityksessä. • Oma kiinnostus psykologiaan musiikin lisäksi:
Mielenterveysbarometri 2006 Puheenjohtaja Pekka Sauri.
7 Terveyden tutkiminen.
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Liikkuminen oppimisen ja yhteisöllisyyden tukijana peruskoulussa
Pieni on parempi ! Koulujen koko ja laatu Peter Backa.
Kuusamon kaupungin päiväkotien lastentarhanopettajien ammatillisen kasvun kokemuksia kasvatus-kumppanuuskoulutuksesta Jonna Kylli Terhi Manninen Opinnäytetyö.
Small World - Big World Tavoitteena kouluhyvinvoinnin lisääminen – teoreettisena viitekehyksenä Päivi Hamaruksen Vaakamalli Vaihdetaan kiusaamiseen puuttumisen.
Laadullisen tutkimuksen tutkimussuunnitelma
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Hyvän kirjoittamisen opetuksen ohjelman piirteitä.
Kvantitatiivisen aineiston keruu ja analyysi (kl.2011) -harjoitukset pääaineopiskelijoille Mira Kalalahti Käyttäytymistieteiden laitos
AINEISTOLÄHTÖINEN (eli LAADULLINEN) TUTKIMUSPROSESSI
KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE
Johtokunnat Hallinto- ja johtosäännön 8 §:n mukaan koulutuslautakunnan erityiseen ratkaisuvaltaan kuuluu nimetä johtokuntien jäsenet vanhempainkokousten.
Prosessikuvaus Joensuun normaalikoulun OPS –prosessista 2003
Tutustumispäivä  8.00 aamukahvi  8.05 tervetuloa kouluun, rehtori Vesa Malin  8.10 Kuparivuoren koulussa opiskelusta, Vesa Malin  8.40 oppilaan.
Monipuolista alakoulun kemian opetusta.
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
Tutkimussuunnitelman ja opinnäytetyön rakenne
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Tommolan koulu Kodin ja koulun välinen yhteistyö.
Miira Suomi, Jenna Sangi ja Matilda Ristola LO-11c
Tutkimussuunnitelma Leikin mahdollisuudet äidinkielen opetuksessa 1. ja 6. luokalla Tanja Kaspala.
Tutustumispäivä  8.30 aamukahvi  8.35 tervetuloa kouluun, rehtori Vesa Malin  8.50 ekaluokkalaisten arkea, 1a:n opettaja Sofia Jääskeläinen.
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
Fetaalialkoholivaurio ja muuntuva asiantuntijuus - haastattelututkimus alkoholin vaurioittamien lasten palvelujärjestelmästä Tutkija, YTT Susan Eriksson,
KUHA: TIETOKANTAPOHJAINEN WWW-SOVELLUS OPINTO- OHJAUKSEEN Kati Mäki-Kuutti Tietotekniikan graduseminaari
Etäopetuksen pedagogiikkaa Katrina Vartiainen. Käytänteitä  Opettajalla vain etäoppilaita yhdessä koulussa  Opettajalla etäoppilaita kahdessa tai useammassa.
Eveliina Okkonen & Johanna Hägg, LO-07
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
Kiusaamiskysely 2014 Syksy.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Tutkimustyypit ja tutkimusasetelmat
Sosiaalinen pääoma sosiaaliset verkostot, luottamus, vuorovaikutus
Ops seminaari Askola.
Johdatus tieteelliseen tutkimukseen Hannu Ruonavaara, kevät 2011 Luento 7: Menetelmäsuuntaukset ja aineistot.
TIETEELLISTÄ TUTKIMUSTA TERVEYDEN HYVÄKSI. TERVEYSTUTKIMUS ▪ MONITIETEISTÄ.
Tervetuloa Kuparivuoren kouluun TUTUSTUMISPÄIVÄ
Aihe 1. 2 Turku Kähärin koulu & Sirkkala skola Kaarina Hovirinnan koulu & S:t Karins svenska skola Parainen Koivuhaan koulu & Malms skola Kemiönsaari.
LIIKUNTATIETEIDEN TUTKIMUSETIIKKA Kalervo Ilmanen yliassistentti, dosentti Jyväskylän yliopisto.
1 Tehtävien vastaukset. Taito (s. 16) Keksi ihmetteleviä kysymyksiä a)äärettömyydestä Esimerkiksi: Mitä ääretön tarkoittaa? Voiko avaruus olla ääretön?
Vanhempainilta 3 c Keskustelun aiheet Esittelyt Laitoin vanhemmille kiertämään nimilistan, johon kaikki voivat merkitä puhelinnumeronsa oppilaiden.
Tutkimuksen suunnittelu
Kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus
Määrällinen tutkimus.
Tutkimustyypit ja tutkimusasetelmat
OPS Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Millaisia muistoja arvioinnista omalta kouluajalta?
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
KOTOUTTAMISPERHELUOKKA
Tutkimuksen abc.
Heinävaaran koulun vanhempainilta ( E-6)
3. Terveystottumusten tutkiminen
PERINTEISET SYYSKARNEVAALIT PIDETÄÄN
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Tervetuloa kouluun!.
Liikunnanopetus heterogeenisessä ryhmässä
PSYA11 Kandidaatintutkielma
Lukuvuosi [Lisää vuosi] Koulun nimi Opettajan nimi Luokka-aste
ERO LAPSIPERHEESSÄ –KOULUTUS tiistaina klo 9-15
Menestyvä työyhteistö Oppimistehtävä
Ystävyys ja myötätunto
Ruokakasvatusta yhdessä
Esityksen transkriptio:

Y LEISTÄ Vanhempien ja opettajan erilaisia näkemyksiä lapsen toiminnasta ryhmän jäsenenä Yleensä puhutaan kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä Vanhempien olettamukset perustuvat ”toisen käden tietoihin” Opettajan viitekehys

R OOLI, ASEMA (J OHNSON ) Määriteltävä roolien ilmeneminen sosiaalisessa toiminnassa Tietynlaisia sanattomia ja sanallisia määräyksiä Määrittävät tietyssä asemassa olevan henkilön käyttäytymistä Vanhemmat ja opettajat luovat oppilaan rooleista omat käsityksensä Oppilaiden vanhemmat ja opettajat kuuluvat erillisiin viiteryhmiin, roolit kotona ja koulussa eroavat toisistaan

T AVOITTEET Tutkia vanhempien oletusten ja opettajan näkemysten eroja lapsen toiminnasta ryhmän jäsenenä koulussa Etsiä sekä näkemysten eroja että yhtäläisyyksiä eroihin keskittyen Tutkimusongelmamme on määritellä oppilaan toiminta ryhmätilanteessa kouluympäristössä vanhempien ja opettajien näkökulmasta Luoda kvantitatiiviseen tutkimusmenetelmään sopiva mittari

A INEISTON KERUU Kvalitatiivinen, laadullinen puolistrukturoitu haastattelututkimus Aihetta tutkittu vähän, kvalitatiivinen tässä tapauksessa uutta tietoa tuottava Kvantitatiivinen mittari helpompi luoda kvalitatiiviseen tutkimukseen tukeutuen Puolistrukturoitu -> tietyt kehykset, silti mahdollisuus laajentaviin kysymyksiin Kaksi 6. luokan opettajaa ja vanhempaa Aineiston keruu tammi- helmikuussa