Saksa 1920-luvulla Ekspressionismi.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
esitämme SLIDEPLAYER.FI
Advertisements

Realismi Syntynyt 1800 luvulla Rami, Anniina ja Tomi.
Jumalan kanssa.
Hetken kuluttua, sinulle avautuu taian maailma...
Ajatuksia elämästä..
Nykytaide -Mitä se on?.
Modernismi ja 1800-luvun vaihteessa ensimmäisestä maailmansodasta jääneen epävarmuuden vuoksi alettiin etsiä uusia sanoja, muotoja ja kuvia maailmasta.
Романов Romanovit.
Elokuvataiteen ajatus syntyy
Saksa 1920-luvulla Ekspressionismi.
Dokumenttielokuvan historiaa
Kulttuuria massoille.
Tarkoin määritellyt tavoitteet
CHEERLEADING Tiina Määttä.
Elokuvan, kirjaston ja koulun maailmat kohtaavat Sodankylässä ELOKUVA TIEDON, ELÄMYSTEN JA OPETUKSEN VÄLINEENÄ.
 anakronismi: jonkin asian sijoittamista sille sopimattomaan aikakauteen  kollaasi: katkelmia yhdistelemällä luotu (taiteellinen) kokonaisuus, kooste,
Elokuvaesteettisiä periaatteita
Puhu parin kanssa. Millainen sinun perhe on. - Minulla on pieni perhe
Mikä asia voisi vaikuttaa näin koko kaupunkiin?
Novellin analyysin käsitteitä
Dokumenttielokuvan historiaa
Heidi Hildèn & Vesa Ylisaari P709SNA.  UFC  Vapaapaini  YMS…
TASAPAINON RAKENTAMINEN
ELOKUVA JA TYYLI. Elokuvan kokonaismuoto Muotojärjestelmä  vuorovaikutus  Tyylijärjestelmä (elokuva & muut taiteet) (erityisesti elokuvallinen) | |
ELOKUVA JA TYYLI. Elokuvan kokonaismuoto Muotojärjestelmä  vuorovaikutus  Tyylijärjestelmä (elokuva & muut taiteet) (erityisesti elokuvallinen) | |
Neuvostoliitto 1920-luvulla
DOKUMENTTIELOKUVAN LUOKITTELUSTA
TEATTERI MEDIANA/TOISESSA MEDIASSA Mikko Kanninen TEKIJÄ- hanke. Trailerityöpaja
Myöhäis- ja postmodernin teoriat
Iida Salminen & Laura Päärni, VAKA-12C
Keskiajan taiteesta Fokus Jumalan ja maailman suhde; hieraattisuus
Akira Elokuvalukupiiri Ohjaaja Katsuhiro Ōtomo. Japanissa teattereihin Sijoittuu tulevaisuuteen vuoteen 2019 atomipommin tuhoamaan.
Neuvostoliitto 1920-luvulla
RUOTSI.
Elokuvataiteen ajatus syntyy Mykkäelokuvan formatiivinen taidekäsitys.
Oppimisorientaatioita
Montaasielokuva, impressionismi, ekspressionismi & Ruotsi
MONTAASIPEDAGOGIA AVAIN LIIKKUVAN KUVAN MONIULOTTEISEEN SOVELTAMISEEN?
Äänielokuvan taide: realismi. Äänielokuvan estetiikka Äänielokuvan tulo muutti (taiteellisen) elokuvakerronnan periaatteita ”Purkitettu teatteri” Marcel.
Tapahtukoon sinun tahtosi
Saksalainen sanomalehtitiede Zeitungswissenschaft, Publizistikwissenschaft.
Saksa 1920-luvulla Ekspressionismi. Ekspressionismi taidesuuntauksena alkoi n teatterin ja maalaustaiteen tyylinä; eri Euroopan maissa, mutta erityisesti.
MODERNIN KUVATAITEEN TYYLISUUNTIA
EUROOPPALAISEN KUVATAITEEN TYYLISUUNTIA
Saksa 1920-luvulla Ekspressionismi.
 n. 20 henkeä  Toimittajia, tuottajia, tuotantokoordinaattoreita  televisio, radio, netti  Huom. Tiedettä käsitellään myös muissa kuin tiedeohjelmissa.
Kylmän sodan kriisejä.
Dokumenttielokuva Neuvostoelokuva 1920-luvulla Kaunpunkisinfoniat.
1800-luvun taidesuunnat ja tieteen kehitys
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
Analyysissä huomioitavaa
Lentokone on juuri putoamassa. Koneessa on 5 matkustajaa mutta vain 4 laskuvarjoa.
REALISMI 1800-LUVUN LOPPU – LUVUN ALKU. AATTEELLINEN PERUSTA AUGUST COMTE: SOSIOLOGIA; POSITIVISMI yhteiskunnassa vallitsevat luonnonlakien kaltaiset.
ELOKUVATAITEESTA Antti Pönni. MITÄ ON TAIDE? Arvottavassa ja suppeassa merkityksessä teos on taidetta, jos sillä on sellainen esteettinen arvo, joka erottaa.
Kokeellinen kerronta/ elokuva Kokeellinen elokuva pakenee määritelmiä. “Kokeellinen elokuva voi olla lähes mitä tahansa”, sanoo AV-arkin levityspäällikkö.
MITÄ HELSINGISSÄ TAPAHTUU NYT? Teoshaku käynnissä Amos Anderssonin näyttelyyn Generation 2017, joka esittelee –vuotiaiden taidetta Generation 2017.
Elokuva-analyysi II Elokuvan tyyli Kerronnan luonne.
Modernismi (Sivu 133). Modernismin synty luvun alussa maailmasta oli tullut entistä monimutkaisempi: kaupungit olivat kasvaneet, tiede ja tekniikka.
MEDIAKULTTUURIN NOUSU
Kirjallisuuden käsitteitä
Modernin maailman taide
1800- ja 1900-lukujen vaihteen kirjallisuus
22. Kristinuskon kulttuurivaikutuksia
DOKUMENTTIELOKUVA.
ELOKUVAN HISTORIAA Mae Marsh   D.W. Griffithin elokuvassa ”The Birth of a Nation, 1915.
11 Suomi talvisodassa s. 80–84.
Novellin lajeja.
Narratologia Kertovan tekstin rakenteet: a) tarina, kerronta ja teksti
Näkökulmia kuvien ja tehtävien käsittelyyn Tasavalta vai monarkia?
VENÄJÄN VALLANKUMOUS 1917.
Esityksen transkriptio:

Saksa 1920-luvulla Ekspressionismi

Ekspressionismi taidesuuntauksena alkoi n. 1908 teatterin ja maalaustaiteen tyylinä; eri Euroopan maissa, mutta erityisesti Saksassa (edelläkävijänä esim. Edward Munchin Huuto) reaktio realismia vastaan; sisäinen emotionaalinen todellisuus ulkoisen ilmiasun sijaan

Ekspressionismi maalaustaiteessa Die Brücke ja Der Blaue Reiter

Heckel: Kaksi miestä pöydän ääressä, 1913

Kirchner: Omakuva sotilaana

Ekspressionismi elokuvaan: Tohtori Caligarin kabinetti (1920) Helmikuu 1920: Berliinissä saa ensi-iltansa elokuva, jota pidetään välittömästi jonain ehdottomasti uutena elokuvassa: Tohtori Caligarin kabinetti tyylitellyt lavasteet, jossa oudot vääristyneet rakennukset on maalattu teatraaliseen tyyliin kankaisille taustakulisseille näyttelijät eivät pyri realistiseen esittämistapaan; sensijaan he turvautuvat vääntyneisiin, tanssimaisiin liikkeisiin Kriitikot: muiden taiteiden ekspressionistinen tyyli on tullut elokuvaan

Robert Wiene: Das Kabinet des Dr. Caligari (1919/20)

Cesaren kujanjuoksu kuolemaan Tohtori Caligarin kabinetti

Robert Wiene:Das Cabinet des Dr. Caligari Saksa 1919/20

Elokuvallinen ekspressionismi: tyylipiirteitä Painopiste näyttämöllepanossa: ”Lavasteet näyttelevät” Vääristely ja liioittelu Teemat: menneisyys, eksoottiset paikat; fantasia, kauhu Sisäiskertomukset

F.W. Murnau: Nosferatu - eine Symphonie des Grauens, Saksa 1921/22

Artur Robison: Schatten (1923)

F.W. Murnau: Tartuffe, 1925

Fritz Lang: Siegfried (1924)

Fritz Lang: Metropolis

Ekspressionistisia elokuvia Wiene: Tohtori Caligarin kabinetti Wegener: Golem Murnau: Nosferatu, Tartuffe Robison: Schatten Lang: Tri Mabuse, Siegfried, Metropolis

Neuvostoliitto 1920-luvulla Montaasielokuva

1920-luvun kulttuurielämä Neuvosto-Venäjällä Erilaisia avantgardistisia suuntauksia / ajattelutapoja konstruktivismi, futurismi taiteen tekeminen koneen rakentamiseen / insinöörityöhön verrattavaa toimintaa taiteen materiaali tärkeä irtautuminen romantiikasta, psykologisoinnista, porvarillisuudesta “techné concept of art” (David Bordwell)

Sergei Eisensteinin muistikuva 20-luvusta Kaikkialla vallitsi peräänantamaton vaatimus taiteen tuhoamisesta, materi- aalien ja dokumenttien asettamisesta taiteen pääelementin, kuvan, tilalle…

Olen elokuvasilmä, olen mekaaninen silmä. Minä, kone, näytän sinulle maailman sellaisena kuin vain minä sen näen. Nyt ja ikuisesti vapautan itseni inhimillisestä liikkumattomuudesta. Olen jatkuvassa liikkeessä, lähestyn esineitä ja loittonen niistä, ryömin niiden alle, kiipeän niiden päälle. Riennän laukkaavan hevosen kanssa, syöksyn väkijoukkoon, voitan juoksevat sotilaat, kaadun selälleni, kohoan ilmaan lentokoneen kanssa […] Vapaana ajasta ja tilasta yhdistän mitkä tahansa kaksi pistettä maailmassa riippumatta siitä missä olen ne tallentanut. Määränpääni on luoda tuore havainto maailmasta. Tutkin uudella tavalla maailmaa, joka sinulle on tuntematon. Dziga Vertov 1923

Lev Kuleshov (1899-1970) Aloitti lavastajana jo 1916 kiinnostui ”amerikkalaisesta montaasista” (Griffith) Ensimmäinen oma elokuva ”Insinööri Priten projekti” 1917-1918 Kuleshovin työpaja valtion elokuvakoululla vuodesta 1920 ”Kuleshovin efekti” Useita elokuvia 1920-luvulla Kirja Isskustvo Kino (”Elokuvataide”) 1929

Vsevolod Pudovkin (1893-1953) 1920 elokuvakouluun, Kuleshovin työpajaan Eisensteinin ohella keskeinen montaasiohjaaja Korosti kerronnallisuutta Kirjoja elokuvanteosta Tärkeimmät 1920-luvun elokuvat: Äiti (1926) Pietarin viimeiset päivät (1927) Myrsky yli Aasian (1928)

Sergei Eisenstein (1898-1948) Tärkein montaasiohjaaja, teoreetikko aloitti teatterissa, elokuvan pariin 1924 montaasin vaikutus katsojan emootioihin suoraan ohi tarinan; ”intellektuaalinen montaasi” 1920-luvun elokuvat: Lakko (1924) Panssarilaiva Potemkin (1925) Lokakuu (1927) Vanhaa ja uutta (1929)

Panssarilaiva Potemkin (1925)

Dziga Vertov (oik. Denis Kaufman 1896-1954) kehitti dokumenttielokuvaa ja vaati kertovasta elokuvasta luopumista Tunnetuin elokuva: Mies ja elokuvakamera (1929) Ei välitekstejä "kaupunkisinfonia" Pääkuvaaja Mihail Kaufman Muita elokuvia: uutisraportteja 1919 alkaen (Kinonedelia – "Elokuvaviikko"; "Kino-Pravda") Kinoglaz (Elokuvasilmä) 1924 Kino-Pravda (”Totuuselokuva”) 1925 Entusiasmi (1931) Kolme laulua Leninistä (1934)

Vertov: Kinoglaz (Elokuvasilmä)

Mihail Kaufman (1897-1979)

Montaasielokuvan piirteitä Aiheet: konfliktit ja vallankumoukset Kerronta ei yliluonnollisia tapahtumia yksilöt usein vähämerkityksisiä (tosin vaihtelua) tapahtumien syynä yhteiskunnalliset voimat henkilöhahmot luokkansa edustajia - tyypit Leikkaus: keskeinen tyylillinen elementti otosten määrä suuri (fragmentointi) limittäinen leikkaus (overlapping editing) elliptinen leikkaus

Pudovkin: Äiti (1925)

Limittäistä leikkausta Eisensteinin Lokakuussa (1927) Eisenstein: Lokakuu (1927): tarinatasolla lyhyttä siltojen avaamista pidennetään juonen tasolla näyttämällä samaa tapahtumaa useista eri kulmista (valikoima)

Nopeaa leikkausta Eisensteinin Lokakuussa: ääntä (konekiväärin papatus) simuloidaan visuaalisesti leikkauksen avulla

Tyyppinäyttelijöitä Työläisiä ja porvareita Sergei Eisenstein elokuvista

Vertov ja Eisenstein: "elokuvasilmä" vs. "elokuvanyrkki" Eisenstein: Panssarilaiva Potemkin Vertov: Mies ja elokuvakamera

Vertov vs. Eisenstein Totuuden näyttäminen vs. yleisöön vaikuttaminen Eisensteinille Vertov "impressionisti" – tärkeää ei näyttää vaan vaikuttaa yleisön mieleen E: "emme tarvitse elokuvasilmää vaan elokuvanyrkin" V: dokumentit "faktanyrkkejä" "Elämä sellaisenaan" vs. näytellyn ja ei-näytellyn välimuoto Vertov ei hyväksynyt draamaelokuvia eikä etenkään dokumentaarisen materiaalin sekoittamista fiktioon Eisensteinille fiktion ja dokumentin välimuoto (mm. tyyppinäyttelijöiden käyttö) tehokas väline vaikuttaa yleisöön (Lokakuu, 1927).

Vertov / Eisenstein /Kulešov-Pudovkin Painopiste Todellisuus Katsoja Elokuva Montaasi-periaate Intervalli Konflikti Kulešovin efekti Montaasin tavoite Näyttäminen Attraktio / shokki Jatkuvuus Päämäärä Totuus Tietoisuus Tarinan kertominen