Esi-ja perusopetuksen opetuksen oppilashuollon palvelurakenteen kehittämishanke Kuratiivisten palvelujen kartoitus 9 kunnan alueella.
Perho 14 käyntiä,84 oppilastapaamista, 4 ohr kokousta,10 työnohjausta opetushenkilöstölle, 2 alakoulun opettajille,1 vanh.ilta.
Lestijärvi 11 käyntiä, 3 oppilasta, 1 vanh.ilta, palaverit opetushenkilöstön kanssa käynneillä, luokkatapaamiset
Toholampi 9 käyntiä, 4 oppilasta, ohr:t, sosiaalipuolen palaverit.
Lohtaja 10 käyntiä, 8 oppilasta, ohr:t, palaverit opettajien kanssa, 1 perhepalaveri.
Kälviä 11 käyntiä, 7 oppilaan asiat esillä, 2 oppilaan tapaaminen, 7 päivillä mukana. -Kunnassa oma kuraattori, tukipalvelut Kokkolan perheneuvolasta. Marttilan alakoulu: 2 käyntiä, perhetyöntekijöiden linkitys.
Himanka - 12 käyntiä, 8 oppilasta, 2 perhetapaamista, ohr:t, opettaja tapaamiset. - Muut tahot Kannuksen perheneuvola, hankkeen koulupsykologi
Ullava, Vionojan alakoulu 6 käyntiä, oht:t, -1 vanhempain tapaaminen -perhetyön suodattimet linkkinä. Ullava, Rahkosen alakoulu, -5 käyntiä, -ohr:t - Opettaja tapaamiset
Pohdintaa: -Toimintakentällä yhdessä kunnassa(Kälviä) kuraattori pois lukien Kokkola ja Kannus. -Yhteistyö ja vastaanotto kouluilla erittäin hyvä. -Oppilaiden ongelmat moninaiset. -Koulun ja kodin yhteistyön tiivistys -Opettajien työnkuormitus, tukea kuraattorilta ja psykologilta.
-Perhetyön suodattimet oppilaan arkeen -Koulupsykologin tarpeellisuus arjen ongelmissa, nopea reagointi, yhteistyö kuraattorin ja opetushenkilöstön kanssa tehokasta -Oppilashuoltoryhmien kokoonpanojen vakiintuminen ja aikataulutus, moniammatillinen näkökulma oppilaan asioiden hoitoon -Oppilashuoltoryhmien kokoonpanojen vakiintuminen ja aikataulutus
- Pitkät jonot arviointijaksoille - Tehtävää riittää todella kuraattorille ja koulupsykologille alueen kouluissa. -Työnohjausta / koulutusta lisää oppilaan ongelmien tunnistamiseen arjen mainigeissa. - Lisäksi yläkoulun oppilaiden kanssa keskustelut heidän ammatinvalintaan liittyvissä kysymyksissä.