Esi-ja perusopetuksen opetuksen oppilashuollon palvelurakenteen kehittämishanke Kuratiivisten palvelujen kartoitus 9 kunnan alueella.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
LUVALLISET POISSAOLOT
Advertisements

”Me teimme sen yhdessä”
Kehittämisen kohteena ollut lähinnä henkilökohtainen ohjaus -laadullinen tutkimusote -esseekirjoitukset 9-luokkalaisille, henkilökohtainen ohjaus -henkilökohtaista.
Hakalahden yläkoulun kehittämishankkeet
Tomi Kiilakoski Kuopio
Samran Khezri Turun Normaalikoulu 2008
Oppilashuoltotyö Kokkolassa
Lapsen, oppilaan ja opiskelijan parhaaksi – tuen turvaamisen haaste Hanketyöseminaari Kuusankoski-talo Irma Kärkkäinen, lukioiden erityisopettaja.
Palveluntarpeen kartoituskäynnit yli 75-vuotiaille
Läpäisyn edistäminen KAO:ssa Artti Antila
PERUSPALVELUT ERIKOISSAIRAANHOITO YRITTÄJÄT KOKKOLA MIELENTERVEYS- PALVELUT -Terveyskeskuksen psyk.tiimi (Kokkola) -Mielenterveystyön vastaanotto (Kälviä,
Uusi oppilashuoltolaki ja muutokset koulussa
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
SEUTUKUNNALLINEN ESI- JA PERUSOPETUKSEN OPPILASHUOLLON PALVELURAKENTEEN KEHITTÄMISHANKE 2007–2008 SEUTUKUNNALLINEN ESI- JA PERUSOPETUKSEN OPPILASHUOLLON.
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
TASKU Mitä on kielitietoinen opetus? Mikä on kielitaidon taitotaso?
KELPO-JA OSAAVA-hankkeiden seminaaripäivä
KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE
Oppilaalle annettava tuki ja vastuuhenkilöt Turun perusopetuksessa
LOHJAN KAUPUNGIN KOULUTUSTAKUU- JÄRJESTELMÄ - KAIKKI JATKAA.
Prosessikuvaus Joensuun normaalikoulun OPS –prosessista 2003
Uusi oppilashuoltolaki
AKAtk:n arviointikokous
Yhteisöllisen ohr:n huomioitava
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI
TUKEVA. uusi, kokonaisvaltainen, oppilashuollollinen toimintamalli tukee koulussa tapahtuvaa oppilaiden hyvinvointia edistävää toimintaa ja koordinoi.
ESIOPPILAASTA KOULULAISEKSI
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
Tervetuloa 7. luokkien oppilaiden huoltajat!. Tänään menossa mukana -Mukavien uusien oppilaidemme mukavia huoltajia -7. luokkien luokanvalvojat, opinto-
Lotilan koulutiellä –itsearviointipassi luokille
Terveisiä Vistan koulusta!
Kohdennetun tuen antaminen Torkinmäen koulu
Sivistyslautakunta Eija Kinnunen johtava psykologi
Kuraattorin näkökulmia Simo Säippä
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
OPPILASHUOLLON ja OPPIMISEN KOULUNKÄYNNIN TUEN MUKAISET MUKAISET RYHMÄT PIHKAINMÄEN KOULUSSA LV Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä Yksilökohtainen.
MITÄ TAPAHTUU 6. LUOKALLA? Tammikuu Helmikuu Maaliskuu Huhtikuu Toukokuu Kesäkuu Heinäkuu Elokuu Syyskuu Lokakuu Marraskuu Joulukuu Luokanopettajat täyttävät.
Opinto-ohjauksen ja erityisopetuksen yhteistyö SOOLin teemaseminaari
Tähän tarvittaessa otsikko Kysely esi- ja perusopetuksen huoltajille Kirkkonummella
P ERHENEUVOLA LAPSEN JA PERHEEN TUKENA Perheiden hyvinvoinnin tukeminen, vanhempainilta Psykologi Saana Sievers.
Pohjois-Suomen Lasten Kaste -hanke Oulun eteläisen alueen osakokonaisuus Sirkka Kiilakoski Toimiva arki, hyvinvoiva lapsi -seminaari.
Onko yhteisöllinen oppilashuolto pelkkää haihattelua?
Kiusaamisasioiden käsittely Kaustisen perusopetuksessa
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
OPPILASHUOLLOLLINEN POLKU
RAUMAN KAUPUNGIN KOULUPSYKOLOGIEN TYÖNKUVA
Tiimikoulu Raimo Laaksonen ja Vesa Joutsen
PERUSOPETUKSEN OPPILASHUOLTO
KYRÖSKOSKEN KOULUN PIENLUOKKA
KIRKONKYLÄN KOULUN PIENLUOKAT
Perusopetuksen opettajien kokemuksia oppilashuoltotyöstä Lapissa
Huoltajakysely2017 Jynkänlahden koulu
KURAATTORI elokuu Tehtävä Yhteystiedot Asiakkaat Konsultaatiot
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Suunnitelma oppilaiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä Nummenpakan koulu.
Heinävaaran koulun vanhempainilta ( E-6)
Esiopetuksen vuosiympyrä
Alakoulusta yläkouluun
Tampere: Linnainmaan kouluikäiset lapsiperheet
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Taru Patrikainen, Ruut Kielinen, Tanja Seppänen, Helena Lavikainen
Vanhempainillat 20 & Johanna Honkanen-Rihu, rehtori
HUS-HYTE verkoston kehittämispäivä työryhmien tuotokset
Jatkossa varhaisen tuen perhetyö
Alakoulusta yläkouluun Vanhempainilta
Kirjoita omia muistiinpanoja tähän
Poissaolojen seuranta / poissaoloihin puuttuminen
Opettajalla huoli Ilmoitus- velvollisuus poliisille
7. luokkien vanhempainilta
Esityksen transkriptio:

Esi-ja perusopetuksen opetuksen oppilashuollon palvelurakenteen kehittämishanke Kuratiivisten palvelujen kartoitus 9 kunnan alueella.

Perho 14 käyntiä,84 oppilastapaamista, 4 ohr kokousta,10 työnohjausta opetushenkilöstölle, 2 alakoulun opettajille,1 vanh.ilta.

Lestijärvi 11 käyntiä, 3 oppilasta, 1 vanh.ilta, palaverit opetushenkilöstön kanssa käynneillä, luokkatapaamiset

Toholampi 9 käyntiä, 4 oppilasta, ohr:t, sosiaalipuolen palaverit.

Lohtaja 10 käyntiä, 8 oppilasta, ohr:t, palaverit opettajien kanssa, 1 perhepalaveri.

Kälviä 11 käyntiä, 7 oppilaan asiat esillä, 2 oppilaan tapaaminen, 7 päivillä mukana. -Kunnassa oma kuraattori, tukipalvelut Kokkolan perheneuvolasta. Marttilan alakoulu: 2 käyntiä, perhetyöntekijöiden linkitys.

Himanka - 12 käyntiä, 8 oppilasta, 2 perhetapaamista, ohr:t, opettaja tapaamiset. - Muut tahot Kannuksen perheneuvola, hankkeen koulupsykologi

Ullava, Vionojan alakoulu 6 käyntiä, oht:t, -1 vanhempain tapaaminen -perhetyön suodattimet linkkinä. Ullava, Rahkosen alakoulu, -5 käyntiä, -ohr:t - Opettaja tapaamiset

Pohdintaa: -Toimintakentällä yhdessä kunnassa(Kälviä) kuraattori pois lukien Kokkola ja Kannus. -Yhteistyö ja vastaanotto kouluilla erittäin hyvä. -Oppilaiden ongelmat moninaiset. -Koulun ja kodin yhteistyön tiivistys -Opettajien työnkuormitus, tukea kuraattorilta ja psykologilta.

-Perhetyön suodattimet oppilaan arkeen -Koulupsykologin tarpeellisuus arjen ongelmissa, nopea reagointi, yhteistyö kuraattorin ja opetushenkilöstön kanssa tehokasta -Oppilashuoltoryhmien kokoonpanojen vakiintuminen ja aikataulutus, moniammatillinen näkökulma oppilaan asioiden hoitoon -Oppilashuoltoryhmien kokoonpanojen vakiintuminen ja aikataulutus

- Pitkät jonot arviointijaksoille - Tehtävää riittää todella kuraattorille ja koulupsykologille alueen kouluissa. -Työnohjausta / koulutusta lisää oppilaan ongelmien tunnistamiseen arjen mainigeissa. - Lisäksi yläkoulun oppilaiden kanssa keskustelut heidän ammatinvalintaan liittyvissä kysymyksissä.