Laadulliset vastaukset Aikakauslehtien Liiton Laatuaamupäivä Finlandia-talo 26.10.2001 Marja Kankaanpää Suomen Gallup Media Oy.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kirjailijoiden taloudellinen asema Suomessa , Lavaklubi, Kansallisteatteri, Helsinki Tutkimuspäällikkö Mikko Grönlund BID Innovaatiot ja.
Advertisements

Aikakauslehdet ja Internet Mervi Raulos TNS Gallup Oy.
Aikakauslehtien lukuajat KMT Kuluttaja Aikakauslehtien lukuajat • Nettikysely KMT Kuluttaja tutkimuksessa. • Kysyttiin lehdistä, jotka vastaaja.
Aikakauslehtien mielipidevaikuttajat, WOM KMT Kuluttaja 2013 Lähde: KMT Kuluttaja 2013, N=8 577 • Vastaajamäärä N = • Toteutus nettikyselynä
Aikakauslehtien lukukerrat KMT Kuluttaja syksy 2012 kevät 2013.
Aikakauslehtien lukukerrat KMT Kuluttaja • Nettikysely KMT Kuluttaja tutkimuksessa. • Kysyttiin lehdistä, jotka vastaaja KMT puhelinhaastattelussa.
Aikakauslehtien lukuajat KMT Kuluttaja syksy 2012 kevät 2013.
Suomalaisten suhtautuminen tietotekniikkaan KMT Kuluttaja Kevät06 Aikakauslehtien omat kysymykset Vastaajia 2374.
Aikakauslehtien lukemiseen käytetty aika KMT Kuluttaja 2010.
Aikakauslehtien lukemistavat KMT Kuluttaja 2013 Lehtiryhmittäin ja lehdittäin Lähde: KMT Kuluttaja 2013, N=8 577 Vastaajamäärä N = Toteutus nettikyselynä.
Aikakauslehtien WOM KMT Kuluttaja Syksy 2012/Kevät 2013 Lähde: KMT Kuluttaja Syksy 2012/Kevät 2013, N=8 854 Vastaajamäärä N = Toteutus nettikyselynä.
Aikakauslehtien lukuajat KMT Kuluttaja 2011 Aikakauslehtien lukuajat Lukuminuutit Tutkittiin KMT Kuluttaja 2011 tutkimuksen yhteydessä nettikyselynä.
Suomalaisten suhtautuminen autoihin ja autoiluun KMT Kuluttaja Kevät06 Aikakauslehtien omat kysymykset Vastaajia 2426.
Aikakauslehtien lukemiseen käytetty aika KMT Kuluttaja 2008.
Säilyttäminen KMT Kuluttaja Syksy05/Kevät06 Aikakauslehtien omat kysymykset Vastaajia
Pukeutumisen kuluttajaryhmät Asialliset pukeutujat 25 % Käytännölliset 30 % Intohimoiset shoppailijat 23 % Nuoret huolettomat 21 % Lähde: KMT Kuluttaja.
1 Sektorin nimi Aikakauslehtien lukukerrat KMT Kuluttaja Syksy 2009/Kevät 2010.
I.R.O. Research Oy vee 10/2000 Mediakäyttö Käyttää vähintään kerran viikossa Tytöt ja pojat *) Kirjat (esim. romaanit, lasten- ja nuortenkirjat)
Aikakauslehtien lukemistavat tulokset lehdittäin KMT Kuluttaja Kevät 2013 Lähde: KMT Kuluttaja Kevät 2013, N=4 419 Vastaajamäärä N = Toteutus nettikyselynä.
Mainonnan kiinnostavuus aikakauslehdissä KMT Kuluttaja syksy 2009 / kevät 2010.
Anna tutki: Naisen asema työelämässä.
1 Mielipiteet mainonnasta aikakauslehdissä KMT Kuluttaja syksy 2009/kevät 2010.
1 Sektorin nimi. 2 Aikakauslehtien lukukerrat KMT Kuluttaja 2009.
Säilyttäminen KMT Kuluttaja 2009 Säilyttäminen tutkittiin KMT Kuluttaja syksy 2009 / kevät 2010 tutkimuksen yhteydessä kirjekyselynä Personoitu lomake:
Aikakauslehtiä ikä kaikki – Aikakauslehtien lukeminen eri ikäkausina Mervi Raulos Suomen Gallup-Media Oy.
3. LAADULLISTEN VASTAUSTEN RAPORTOINTI. Väittämien keskimääräiset osuudet kaikista lehdistä.
KOTITALO-LEHDEN LUKIJATUTKIMUS 2014 N971. Lehteä luetaan useampana päivänä Keskimäärin lehteä luetaan 2,2 päivänä.
Aikakauslehtien mainontaa koskevat väittämät KMT Kuluttaja Syksy 2013 / Kevät 2014 Lähde: KMT Kuluttaja Syksy 2013/Kevät 2014, N=8 248 Vastaajamäärä N.
Aikakauslehtien lukuajat KMT Kuluttaja syksy 2013 / kevät 2014.
Aikakauslehtien lukukerrat KMT Kuluttaja syksy 2013 / kevät 2014.
Aikakauslehtien Ylivoimapankki Vesa Väisänen IROResearch Oy.
Mediaan sitoutuminen Aikakauslehdet, KMT Kuluttaja 2007.
Aikakauslehtien kohtaamiskerroin ja kohtaamiskontaktit KMT Kuluttaja kevät 2014.
Suomalaisten suhtautuminen vapaa-aikaan KMT Kuluttaja Kevät06 Aikakauslehtien omat kysymykset Vastaajia 2426.
Aikakauslehtien WOM KMT Kuluttaja Syksy 2013/Kevät 2014 Lähde: KMT Kuluttaja Syksy 2013/Kevät 2014, N=8 248 Vastaajamäärä N = Toteutus nettikyselynä.
Aikakauslehtien lukuajat KMT Kuluttaja Aikakauslehtien lukuajat Nettikysely KMT Kuluttaja tutkimuksessa. Kysyttiin lehdistä, jotka vastaaja.
Aikakauslehtien kohtaamiskerroin ja kohtaamiskontaktit KMT Kuluttaja 2014.
Aikakauslehtimainonnan vaikutukset KMT Kuluttaja 2013 Lehtiryhmittäin ja lehdittäin Lähde: KMT Kuluttaja 2013, N=8 577 Vastaajamäärä N = Toteutus.
Aikakauslehtien säilyttäminen KMT Kuluttaja syksy 2009 / kevät 2010.
Aikakauslehtien lukuajat KMT Kuluttaja kevät 2011.
Aikakauslehtien lukemiseen käytetty aika KMT Lukija 2007.
Aikakauslehtien mainonta 2009 Lähde: KMT Kuluttaja 2009 Mainonnan vaikutus väittämät lehdittäin KMT Kuluttaja 2009 Kuluttaja 2009 N = (est
Mielipiteet aikakauslehtien mainonnasta Lähde: KMT Kuluttaja 2011 Mielipiteet aikakauslehtien mainonnasta eri lehtiryhmissä KMT Kuluttaja 2011.
Aikakauslehtien WOM KMT Kuluttaja 2014 Lähde: KMT Kuluttaja 2014, N=8 754 Vastaajamäärä N = Toteutus nettikyselynä Tulokset laskettu.
Säilyttäminen KMT Kuluttaja 2010 Säilyttäminen tutkittiin KMT Kuluttaja 2010 tutkimuksen yhteydessä kirjekyselynä Personoitu lomake: Vastaajan lomakkeelle.
© TNS Lähde: KMT AL + total Kevät 2015 Tietolähteiden käyttö ostoprosessin aikana – Autot Mitä seuraavista kanavista käytät kun etsit vinkkejä ja ideoita.
Aikakauslehtien lukemiseen käytetty aika 2016
Aikakausmedioiden someyleisöt / helmikuu 2017
Mainonnan ja lukemisen väittämät KMT 2016
Tietolähteiden käyttö ostoprosessin aikana 2016
Naisten tietolähteiden käyttö
Raportin lukuohje Lukukerrat
Miesten tietolähteiden käyttö ostoprosessin aikana 2016
Aikakauslehtien lukijamäärät, kokonaistavoittavuus ja digitaalinen tavoittavuus 2016 Lähde: KMT AL + total 2016.
Eniten kohderyhmää tavoittavat aikakauslehdet lukijoiden kiinnostusten kohteiden mukaan 2016 Lähde: KMT AL + total 2016 n=9 557 , est
Tietolähteiden käyttö ostoprosessin aikana / kevät 2017
Miesten tietolähteiden käyttö ostoprosessin aikana / kevät 2017
Naisten tietolähteiden käyttö ostoprosessin aikana / kevät 2017
Lähde: KMT AL + total syksy 2016/kevät 2017
Aikakauslehtien lukeminen kuukausittain eri välineillä
Eniten kohderyhmää tavoittavat aikakauslehdet lukijoiden kiinnostusten kohteiden mukaan Kevät 2017.
Aikakausmedioiden someyleisöt / syyskuu 2017
Aikakauslehtien lukijat eroavat toisistaan suhteessa lehteen ja siinä olevaan mainontaan Segmentointi KMT 2017.
Aikakausmedioiden someyleisöt / huhtikuu 2018
Ajankohtaista aikakausmedioista kevät 2018
Tietolähteiden käyttö ostoprosessin aikana / naiset
Tietolähteiden käyttö ostoprosessin aikana /
Tietolähteiden käyttö ostoprosessin aikana / miehet
Aikakausmedioiden someyleisöt / heinäkuu 2018
Aikakausmedioiden someyleisöt / elokuu 2018
Esityksen transkriptio:

Laadulliset vastaukset Aikakauslehtien Liiton Laatuaamupäivä Finlandia-talo Marja Kankaanpää Suomen Gallup Media Oy

Laadullisia askeleita 1999 ESOMAR –kongressi Milanossa 1999 syksy – alkuvuosi 2000 lomakkeen hiominen 3/2000 lomakkeen testaus KMT Classic 8/2000 lomake mukaan uuteen KMT:hen 4/2001 puolen vuoden aineistot MediaPlanneriin 8-9/2001 raportin sisällön suunnittelu yhteistyössä mediatoimistojen kanssa 2000 kevät muutokset lomakkeeseen testin ja saatujen palautteiden pohjalta

Tutkimuksen tavoite Syvällisempää tietoa aikakauslehtien laadusta. Perusajatuksena osoittaa aikakauslehtien interaktiivinen luonne.

Aikakauslehtiin liitettyjä perusominaisuuksia Interaktiivisuus Tiedon haku Sitoutuneisuus Aktivointi

Tutkimuksen toteutus / Aineisto kerätty KMT-kirjekyselyn yhteydessä aikakauslehtien inserttilomakkeella / Lomake on räätälöity kullekin vastaajalle henkilökohtaisesti – tulostetaan vain ne lehdet, joita vastaaja on puh. haastat- telussa ilmoittanut lukeneensa viimeisimmän ilmestymisvälin aikana / Max 25 lehteä/vastaaja / Yhteensä 10 väittämää

Väittämät 1. Saanut virikkeitä ostosten tekoon 2. Löytänyt keskustelun aiheita 3. Saanut käytännöllisiä vinkkejä 4. Vaikuttanut lehden sisältöön 5. Saanut tiedotusvälineiden käyttövinkkejä 6. Saanut virikkeitä vapaa-aikaan 7. Löytänyt ammatillisia kontakteja 8. Saanut vinkkejä työhön liittyen 9. Säilyttänyt lehden tai osan sisällöstä 10. Viettää mielellään aikaa lehden parissa

Raportointi 1. Paperiraportti Lehtiryhmittäin Lehdittäin Yksittäisinä väittäminä Aktiivisten lukijoiden osuuksina (9 väittämän netto) 2. MediaPlanner-ohjelmisto Lehdittäin

Aktiiviset lukijat 1. Saanut virikkeitä ostosten tekoon 2. Löytänyt keskustelun aiheita 3. Saanut käytännöllisiä vinkkejä 4. Vaikuttanut lehden sisältöön 5. Saanut tiedotusvälineiden käyttövinkkejä 6. Saanut virikkeitä vapaa-aikaan 7. Löytänyt ammatillisia kontakteja 8. Saanut vinkkejä työhön liittyen 9. Säilyttänyt lehden tai osan sisällöstä

Raportin kohderyhmät / Kaikki vastaajat / Naiset, Miehet / Päivittäistavaraostopäättäjät / Ikäryhmät: 12-24, 25-44, ja 65+ / Elämänvaihetaustat: Perheen poika/tytär Alle 40 v., ei lapsia Alle 40 v., on lapsia Yli 40 v., ei lapsia Yli 40 v., on lapsia Eläkkeellä

Aktiivisten lukijoiden keskimääräiset osuudet eri lehtiryhmissä naiset

Aktiivisten lukijoiden keskimääräiset osuudet eri lehtiryhmissä

Aktiivisten lukijoiden keskimääräiset osuudet eri lehtiryhmissä vuotiaat

”Olen saanut virikkeitä ostosten tekoon ja suunnitteluun” Lehtiryhmien keskimääräiset prosenttiosuudet päivittäisostopäättäjät

”Vietän mielelläni aikaa lehden parissa” Lehtiryhmien keskimääräiset prosenttiosuudet miehet

Lehtiryhmien tarkastelu poikkeama-analyysin perusteella / Poikkeama-analyysi kertoo kuinka monella prosenttiyksiköllä tulokseksi saatu prosenttiarvo poikkeaa lasketusta odotusarvosta ja mihin suuntaan / Jos poikkeama on positiivinen, ominaisuus luonnehtii hyvin lehtiryhmää / Jos poikkeama on negatiivinen, ominaisuus ei kuvaa yhtä vahvasti lehtiryhmää / Jos arvo on 0, on tulos odotusarvon mukainen, eikä väittämää ole erikseen raportoitu

”Olen saanut virikkeitä ostosten tekoon ja suunnitteluun” /Asiakaslehdet /Asuminen, rakentaminen ja puutarhanhoito /Tietotekniikka ja tietoliikenne /Autoilu ja tekniikka /Naisten yleislehdet /Harrastelehdet /Lasten ja nuorten lehdet Hifi Yhteishyvä Pirkka MikrobittiDemi

”Olen löytänyt keskustelunaiheita” /Tiede ja kulttuuri /Miesten yleislehdet /Perhe- ja yleisaikakauslehdet /Talouselämä ja yritystoiminta /Muut ammatti ja järjestölehdet /Autoilu ja tekniikka Suomen Kuvalehti Kuvalehti Sana Tiede Opettaja 7 Päivää

”Olen saanut käytännöllisiä vinkkejä” /Asiakaslehdet /Asuminen, rakentaminen ja puutarhanhoito /Naisten erikoislehdet /Naisten yleislehdet /Tietotekniikka ja tietoliikenne Kotivinkki SuuriKäsityölehti Koti-puutarha Koti ja Keittiö Viherpiha

”Olen saanut tiedotusvälineiden käyttövinkkejä” /Perhe- ja yleisaikakauslehdet /Tietotekniikka ja tietoliikenne /Lasten ja nuorten lehdet TV-maailma Katso Mikrobitti 7 päivää Demi

”Olen saanut virikkeitä vapaa- aikaan” /Harrastelehdet /Asuminen, rakentaminen ja puutarhanhoito /Asiakaslehdet /Naisten erikoislehdet /Miesten yleislehdet /Naisten yleislehdet /Perhe ja yleisaikakauslehdet Matkaopas Erä Koti-puutarha KuntoPlus Demi Elämänhalu

”Olen löytänyt ammatillisia kontakteja” /Muut ammatti- ja järjestölehdet /Talouselämä ja yritystoiminta /Tietotekniikka ja tietoliikenne Rakennus-lehti Opettaja Koneviesti ITviikko KäytännönMaamies Tekniikka & Talous

”Olen saanut vinkkejä työhön liittyen” /Muut ammatti- ja järjestölehdet /Talouselämä ja yritystoiminta /Tietotekniikka ja tietoliikenne Fakta Opettaja Tietokone ITviikko KäytännönMaamies Työ Terveys Turvallisuus

”Säilyttänyt lehden tai osan sisällöstä” /Lasten ja nuorten lehdet /Tiede ja kulttuuri /Asuminen, rakentaminen ja puutarhanhoito /Naisten erikoislehdet /Autoilu ja tekniikka Vauva AkuAnkka Novita Demi SuuriKäsityölehti

”Vietän mielelläni aikaa lehden parissa” /Tiede ja kulttuuri /Lasten ja nuorten lehdet /Perhe- ja yleisaikakauslehdet /Miesten yleislehdet /Autoilu ja tekniikka /Naisten yleislehdet Tiede AkuAnkka Sana Demi SuomenKuvalehti

Lehtiryhmää luonnehtivia ominaisuuksia useita /Tietotekniikka ja tietoliikkene (5) /Perhe ja yleisaikakauslehdet (4) /Naisten yleislehdet (4) /Asuminen, rakentaminen ja puutarhanhoito (4) /Autoilu ja tekniikka (4) /Lasten ja nuorten lehdet (4)

Aikakauslehtien laadulliset mittarit   Keväällä 2001 MPX-tunnuslukujen julkistus / MPX on tunnusluku, joka mittaa keskimääräiseen lehden sivuun kohdistuvaa luku- ja selailukertojen määrää / MPX-tunnusluvut: MPX-kerroin, -kontaktit, - kontaktihinta /MPX-päivitetty raportti tänään mukaasi   Laadullisten vastausten tulokset tänään mukaasi

Aikakauslehtien laadulliset ja MPX kampanjasuunnittelussa Laadulliset ja MPX-tunnusluvut ovat tulleet nykyisten mediasuunnittelun tunnuslukujen rinnalle antamaan syvällisempää tietoa aikakauslehtien lehti-lukijasuhteesta. MediaPlanner-käyttäjänä löydät laadulliset ja MPX–tunnusluvut TGI-tietokannoista.