Yhteisopettajuus sekä ATTO- ja ammattiaineiden integrointi

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Maahanmuuttajien joustava perusopetus
Advertisements

Atto ja avaintaidot työssä oppien? Sirkka Hulkkonen.
Kokemuksia sähköalan näytöistä Oppilaitoksessa ja työssäoppimispaikalla.
TYÖSSÄOPPIMISEN JAKSOTTUMINEN
Miten tukea maahanmuuttajan oppimista reaaliaineen tunneilla?
Toisen asteen yhteistyö Keski- Pohjanmaalla Ajankohtaiset asiat: -Valintatarjotin -Tiedotuskanavat.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2+1 MALLI
YHTEISET AINEET YHTEISTOIMIN
POLKU-hanke Läpäisyn tehostamisen seminaari Tampere
Valmis-hanke – Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Varsinais-Suomessa
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Erityisopiskelijoiden työssäoppimisen kokeilu- ja kehittämishanke OHJAAJAN KANSIO TYÖSSÄOPPIMISEN TUKENA Tuula Rantanen
Aloitus info • Ryhmänvastaavat pitävät ryhmälleen aloitusinfon laajennetusta työssäoppimisesta • Opiskelijat saavat oppimis- ja työkokemuskansion.
PAOK/PIRKO Kehittämisprojekti kevät 2010 Moodle-verkkokurssit Anna-Kaija Yli-Orvola.
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
Kolmas sektori ja koulutus kotouttajana
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
1 Valtakunnallinen laajennetun työssäoppimisen kokeilu painoviestinnän alalla – Kokeilun, projektin sisältö ja tavoitteet - Kokeiluissa.
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
 Yritystoiminnan peilausta › Liiketoiminta › Työskentely-ympäristö › Sosiaaliset taidot › Tekniset taidot › Ammatilliset taidot › Yritystoiminta punaisena.
9.Lk Biologian laborointikurssi
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut – Kainuun ammattiopisto
Mitä opetan peruskoulussa/ ammatillisessa? (tärkeimmät sisällöt) Marja Yli-Kerttula Äidinkielissä 4 opintoviikkoa, jotka sisältyvät ammattitaitoa täydentävään.
Avainasioita työssäoppimisen laajentamisessa Sitä saa, mitä tilaa -mallissa TopLaaja työleiri Kangasala Maarit Kuosa ja Hanna Toijala.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Mäntykankaan koulu Kelpo-pilotointi Mitä on kehitetty / millä tavoin on kehitetty? Jousto-opetusta vuosiluokilla 1-6 (Ma & Ai) E-luokat osallistuvat.
Kannelmäen peruskoulu Vanhempainilta Suuntaviittoja lukuvuoteen.
ATOT TYÖSSÄOPPIEN ATTO-AINEIDEN TYÖVALTAISTAMINEN, ESIM. TYÖPAJAT, YHTEISOPETTAJUUS KENELLE? KAIKILLE TEKEMÄLLÄ OPPIVILLE MITÄ TARKOITTAA? KAIKKI ATOT.
HOK työryhmä Ammattitaidon hankkimista täydentävien opintojen suorittaminen PIRKOn sisällä  VAKIO-CASE - joustavat opintopolut ammattitaidon.
Laajennettu työssäoppiminen Hannu Haapalainen. Hankkeen koordinoija: Koulutuskeskus Salpaus / Maarit Kuosa Osatoteuttaja: Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä.
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Yksilölliset polut / laajennettu työssäoppiminen
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
SeduCoachin mahdollisuudet laajennetun työssäoppimisen tukena - tavoitteet, toiminnan kehittäminen ja kokeileminen Anne Lepistö, projektikoordinaattori.
Työvaltainen merkonomiryhmä ammatillisia ja yhteisiä opintoja työssäoppien 1. opiskeluvuotena Tavoitteet Toimintasuunnitelma.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2008 – 2011 Laajennettu työssäoppiminen –hankkeen tavoitteet osana valtakunnallista työssäoppimisen kehittämishanketta Vertaisarviointi.
Laatuseminaari Laadulla tulosta Case – opiskelijapalautteen kerääminen ja käsittely.
Ekami / Rakennusalan pilotti
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Atto-aineita työssäoppien Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12.
ATTO –aineiden integrointi
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Digioppi Ohjausryhmä
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
L AAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN KOKEILUT AUTO JA LOGISTIIKKA.
Pietarilaiset vieraat oppitunneilla ja koulupäiväämme seuraamassa Vierailussa on tutustuttu koulun arkeen ja juhlaan.
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
Meillä tehdään osaajia! sasky.fi/ikata. Sastamalan koulutuskuntayhtymä/ Ikaalisten käsi- ja taideteollisuusoppilaitos IKATA on valtakunnallisesti arvostettu,
Ready Study Go Around Europe! RSGAE Projektin esittely.
Ammatillinen perustutkinto + yo-tutkinto. Erilaiset opiskeluväylät AmmattikorkeakouluYliopisto Työelämä Lukio Ammatillinen oppilaitos Kaksi tutkintoa.
Työssäoppimisen laajentaminen Määrällisesti Laadullisesti Testattuja toimintamalleja.
Peliviikosta potkua uuden opetussuunnitelman käytännön toteutukseen ITK 2016 Lauri Pirkkalainen
Tavoitteet Toimintasuunnitelma
Osaamisalan valintainfo
Tekniikan alojen koulutuksen uudistaminen Pieksämäellä
Oikeaan osuvaa ohjausta Oppija- ja työelämäläheinen ohjausosaaminen
Ammatillisen perustutkinnon rakenne
Kotiväenfoorumi Hellevi Lassila Koulutusjohtaja, vararehtori
Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12
Kulttuurienvälinen viestintä
Työpaikalla oppiminen - Tietoa ja terminologiaa (TET, TOP, työssäoppiminen, työharjoittelu, oppisopimus)
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Ylioppilastutkinnosta
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Erasmus kouluissa | Erasmus in Schools
Erasmus kouluissa | Erasmus in Schools
Erasmus kouluissa | Erasmus in Schools
Esityksen transkriptio:

Yhteisopettajuus sekä ATTO- ja ammattiaineiden integrointi Koulutuspäällikkö Saara-Leena Kytömäki ATTO-opettaja Riikka Heimala-Lindqvist Sastamalan koulutuskuntayhtymä Mäntän seudun koulutuskeskus

Tavoitteita: ATTO-aineiden integrointi osaksi ammattiaineiden kokonaisuutta ATTO- ja ammatinopettajien yhteistyö eri aineiden asiantuntijoiden yhteisopettajuus laajennetun työssäoppimisen mahdollisuudet

Käytännön toteutus kolme yhteistä suunnittelupäivää lukuvuotena 2011–2012 opsien purku  päällekkäisyyksien poistaminen ideointi ATTO-opettajat tutustumaan työpaikoille ja työpajoihin ATTO-aineiden opetettavat sisällöt ammattiaineen tehtävien mukaisesti

”Läpäisyperiaate” Useiden ATTO-aineiden tarkastelu samanaikaisesti: äidinkieli vieraat kielet tieto- ja viestintätekniikka matematiikka yhteiskunta-, yritys- ja työelämätieto taide ja kulttuuri

ATTO- ja ammattiaineiden opettajien yhteiset palaverit ennen kurssin alkua ja tarvittaessa kurssin edetessä: aikataulutus tehtävät opetusmenetelmät, some-kokeilut opetuksen toteutuksen suunnittelu

yhteisopettajuus, kaksoisasiantuntijuus: ATTO-opettaja mukana ammattiaineiden tunneilla tehtävät ammattiaineiden tunneilta ja työelämästä  samojen tehtävien käsittely eri näkökulmista (esim. kieliasu, asettelu, vieraille kielille kääntäminen, lakiasiat jne.) ATTO-kurssien purkaminen ”oppimisen tarkistuslistaksi”

Äidinkielen ”keissejä” Case 1: 2012 aloittaneet merkonomit koko äidinkieli integroituna ammattiaineeseen kaksoisopettajuus ammatinopettajan ja tietotekniikan opettajan kanssa muutamia äidinkielen ”teoriatunteja” yhteiset suunnittelupalaverit kaikkien ryhmän opettajien kanssa silloin tällöin tarvittaessa läpäisyperiaate tehtävissä

Äidinkielen ”keissejä” Case 2: kolmannen vuoden automaatio-asentajaopiskelijoiden äidinkieli 4 -kurssi kurssi sijoitettu lukujärjestysteknisistä syistä heti 3. vuoden alkuun (kurssin tärkein sisältö on opinnäytetyö) yhteistyö ammatinopettajan kanssa: opinnäytteiden ideointi vasta 2. ja 3. jaksolla top-paikoilla äidinkielen ja ammattinopettajan yhteiset top-paikkavierailut opinnäytteen ”teoria” 4. jaksolla ammattiaineiden tunneilla kaksoisopettajuutena

Matematiikan ”keissejä” Case 3: Yritystoiminta+ matematiikka: - osana yritystoiminnan näyttöä - oikeat tunnusluvut käytössä - samanaikaisopettajuus - oppilaitoksessa toteutettavan työssäoppimisen kehittäminen

Matematiikan ”keissejä” Case 4: Hotracat 12 suunnitteilla - Opetuskeittiö - Pikaruokapalvelut - Kahviotoiminta

Matematiikan ”keissejä” Case 5: Värjääminen ja leikkaaminen + matematiikka: - suhdeluvut, prosentit - muodot - kulmat, asteet

Englannin ”keissejä” Case 6: Kosmetologit: - verkkototeutus - kielitaidon mittaaminen osana yritystoiminnan näyttöä - tuote-esittelyitä ym. Ammatillisia sisältöjä englanniksi

Haasteet ja helmet Haasteita: Helmiä: lukujärjestys, aikataulut ATTO-opettajan ”joustavuus” henkilövaihdokset Helmiä: substanssiosaaminen motivaatio käytännönläheisyys yhteistyö

Kiitos! Kysymyksiä?