WBL–TOI Manual -projekti Development of work-based learning by transferring existing good practices in Common Quality Assurance Framework 2008−2010 Project.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Näkökulmia järjestövetoisten kehittämishankkeiden ja kuntien yhteistyölle - Miten saada kehittämistyön tulokset pysyviksi toimintatavoiksi Antti Pelto-Huikko.
Advertisements

Ammattillisen koulutuksen laadunhallinta Opetusneuvos Leena Koski
Hyvä Diili ohjausta yrittäjille
ESIOPETUS lapsen ilo ja oikeus Varhaiskasvatuspäällikkö Pauliina Virta
INNOCASE projekti Transfer of innovative case study approach in business education Leonardo da Vinci Programme INNOCASE projekti no PL1-LEO
Kohti uusia malleja: muuttuuko lisensiointi toimintaympäristön mukana? Erikoissuunnittelija Arja Tuuliniemi, Kansalliskirjasto.
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä –hanke
ELPiPL – European Language Portfolio on student’s journey through studies into professional life Seinäjoki Heli Simon, Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
eVarikko - veturina ja tukena arjessa Tampereen seudulla
EVIDENCE BASED SOFTWARE ENGINEERING – EBSE
Toimintakyvyn tukeminen taidolla ja laadulla
ITU-kahvit klo 9.15 – Suomen virtuaaliyliopiston verkkopalveluja opettajille: kurssin tuottajan työkalupakki Suomen virtuaaliyliopiston.
W w w. h a m k. f i / s k i l l s. Skills Trainers’ Academy tuottaa koulutusta kilpailuasiantuntijoille Leikkimielinen kisa yhdeksäsluokkalaisille Kansainvälinen.
EA:n rooli eri viitekehyksissä. Eri viitekehyksiä ja EA Aikataulun ja kustannusten hallinta Ihmisten johtaminen Resurssien hallinta Toteutus Ohjelma-,
Koulutuspäällikköpalaveri / Palvelualat Tuija Hilden heidi Kaartokallio.
Itsearvioinnin toteuttaminen
ENCORE Enhancing Organisational Project Cycle Management Competence and Regional Co- operation in International Projects.
RHi ARVO Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen vanhustyön alueella Projektin ajoitus 2003–2005.
ComPa- projektin aloitusseminaari Muurmansk TOIMINTATUTKIMUS KEHITTÄMISEN VÄLINEENÄ KYÖSTI KURTAKKO PROFESSORI LAPIN YLIOPISTO.
FUAS Virtuaalikampus Tilannekatsaus Sisältö • Visiointipäivän satoa • ACSI leirin tuloksia • Miten jatketaan eteenpäin.
PAOK/PIRKO Kehittämisprojekti kevät 2010 Moodle-verkkokurssit Anna-Kaija Yli-Orvola.
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Kuukasjärvi Leena Nieminen Hanna-Mari Vänttilä Marika.
KORKEAKOULUOPISKELI- JOIDEN LIIKKUVUUTTA TUKEVAN OHJAUKSEN JA NEUVONNAN LAADUN PARANTAMINEN (SUMOHE)
Huippuvalmennuksella kilpailukykyä- HUKI-projekti Tiimityöllä kohti maailman huippua! Lajipäällikkö-valmentajapäivät Imatra, Valtionhotelli
Oppisopimuskoulutuksen tulevaisuus-seminaari Leena-Maija Talikka Projektipäällikkö Skills Finland ry ” Tulevaisuus on ammattiosaajissa”
Ketterä kehitys käytännössä – TFS & Meteor
1 Valtakunnallinen laajennetun työssäoppimisen kokeilu painoviestinnän alalla – Kokeilun, projektin sisältö ja tavoitteet - Kokeiluissa.
Marja Toivonen gsm Tuumasta toimeen – seminaarin päätös Aktiivi
EMMA - PROJEKTIN TYÖPAJA , Tampere. T YÖPAJAN SISÄLTÖ JA TAVOITE Havaintoja maakuntien kuvauksista Toivottuja esittelyjä maakunnista Itsearviointia.
HUKI-rahoitus ja sen käyttö, ohjeistus ja lomakkeet Lajipäällikkö-valmentajapäivä Helsinki Leena-Maija Talikka Projektipäällikkö Skills Finland.
Graz-tapaaminen Opetushallituksessa ja Graz-info Ruissalossa ja ICT-REV Turku Suomi ECML:ssä ECML Suomessa Paula Mattila,
PIRKANMAAN OPPISOPIMUSKESKUS 1 Etevä - palvelu.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut – Kainuun ammattiopisto
ComPa- projektin lopetusseminaari Muurmansk HANKKEEN TEORIAA - TOIMINTATUTKIMUS JA PRAGMATISTINEN FILOSOFIA KOULUTUKSEN KEHITTÄMISESSÄ KYÖSTI.
FUAS Virtuaalikampus Tilannekatsaus Työryhmän jäsenet  Eva Forssén Laurea  Kari Kataja HAMK  Antti Kauppi FUAS-liittouma  Pirjo Kuisma.
Seminaarin tavoitteet Murmanskissa joulukuu 2010 Mare Rantaniemi ja Natalia Strelskaja Projektipäälliköt.
ETwinning Mikä eTwinning on? Komission hanke, jolla halutaan antaa mahdollisimman monille oppilaille mahdollisuus tutustua ja työskennellä.
FACILITATING FAMILY LEARNING ON WORK & LIFE BALANCE Project No: LLP LT-GRUNDTVIG-GMP Johdanto koulutusohjelmaan ”Työn ja perhe-elämän tasapainottaminen”
TYÖELÄMÄN KEHITTÄMIS–JA PALVELUTEHTÄVÄ hanke-esittely: Työelämäohjauksella voimavarat käyttöön ja tukea kehittämistyöhön VOIMIKS -hanke Sirkka Peltola.
Laadunhallinnasta vastaavien osaamisprofiilit
Oppisopimuskoulutuksen seminaari Rovaniemi Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
OPPI-kysely Opiskelijoiden lähestymistavat ja kokemukset oppimisympäristöistään Helsingin yliopistossa Sari Lindblom-Ylänne & Anna Parpala Yliopistopedagogiikan.
Kansainvälisen harjoittelun laadunvarmistus Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Erkki Härkönen Rekrytointipalvelut Turun.
Hyviä työssäoppimisen käytäntöjä ja käyttöönoton mahdollisuuksia Pirkko Achrén
HUKI-projekti pähkinänkuoressa 2010 Lajipäällikkö-valmentajapäivät Lahdessa Leena-Maija Talikka Projektipäällikkö Skills Finland ry ”Tulevaisuus.
The Objective of e-Xcellence The project goal is to set a standard for Quality in e-learning. The main objective of the project is to contribute to the.
Yksityinen palvelutuotanto sosiaali- ja terveyspalveluissa 2009
Tutkiva & kehittävä yhteistoiminnallinen oppiminen 1. 6
Study Group -opintopiiri yhteistoiminnallisen oppimisen tukena (A080011) Tiina Laajala.
HUKI-projekti pähkinänkuoressa Lajipäällikköpäivät Leena-Maija Talikka Skills Finland ry ”Tulevaisuus on ammattiosaajissa”
Tide-projektin esittely Sidosryhmätapaaminen Sisko Rauhala.
Hallintopolitiikan arviointia Petri Uusikylä Net Effect Oy.
Mervi Rantanen1 Erasmus Mundus – mitä lisäarvoa? Kv-päivät Mervi Rantanen Teknillinen korkeakoulu.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Liideri – Liiketoimintaa, tuottavuutta ja työn iloa ( ) Seminaari Framissa
TILANNEKATSAUS Lasse Siurala Kanuunan teemaseminaari Jyväskylä.
1 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus 1 Pvm Tekijä RISE  Reintegration into Society through Education and Learning  Vankilaopetuksen kv-projekti.
YAMK-opinnot bioanalyytikoille TAMKissa Eeva Liikanen Tampereen ammattikorkeakoulu Bioanalyytikkokoulutus.
Tieteellisen artikkelin kirjoittaminen
Vaski-kirjastot esittäytyvät
LinkINjob: job-hunting with the help of librarians
ARCTIC MATERIALS TECHNOLOGIES DEVELOPMENT
Ketterä ohjelmistokehitys
Kehittämisen jatkoyhteistyöstä sopiminen
Kansainvälisyys ja tasa-arvo Turku
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Kehittämisen jatkoyhteistyöstä sopiminen
Euroopan parlamentti – kansalaisten ääni
Tekoälyassistentti tiedonhaussa (Iris.ai)
Esityksen transkriptio:

WBL–TOI Manual -projekti Development of work-based learning by transferring existing good practices in Common Quality Assurance Framework 2008−2010 Project number − FI1-LEO Lapsi- ja perhetyön päivät Turku Opetusneuvos Pirjo Väyrynen

Mikä hanke ja miksi?  Työpaikalla tapahtuvan oppimisen suunnitteluvaiheen hyvien käytäntöjen siirto ja siirtoprosessin laadunvarmistus CQAF- viitekehyksessä.  Leonardo -hanke, –  Työpaikalla tapahtuvaa oppimista on kehitetty laajasti ja Suomessakin on toteutettu erilaisia kehittämisprojekteja useita satoja vuoden 2000 jälkeen.  Hyviä käytäntöjä on koottu julkaisuihin sekä tietokantoihin.  Hankkeiden tulosten käyttöönotto muissa kuin kehittäjien organisaatioissa on todettu vähäiseksi - monesti tulokset jäävät projektissa toimineiden käyttöön.  Perusteluksi on esitetty, että innovaatiot ja hyvät käytännöt ovat vahvasti sidoksissa toimintaympäristöön, johon ne on luotu.

Hankkeessa mukana  Opetushallitus, koordinaattori  Opetusneuvos Pirjo Väyrynen  Opetusneuvos Leena Koski  Sihteeri Ritva Saurio Partnerit:  Pirko, Pirkanmaa Ky, Suomi  3 s research laboratory, Itävalta  Ammattioppilaitos, Itävalta  ISFOL, Italia  SKILLAB, Italia  FiaTest, Romania  MBO Raad, Alankomaat

Mitkä ovat tulokset?  Päätulos: manuaali, joka sisältää kuvaukset prosessista, kriittiset pisteet ja CQAFin viitekehyksessä perusperiaatteet siitä, miten työpaikalla tapahtuvan oppimisen hyvät suunnittelukäytännöt siirretään toiseen kontekstiin.  Muita tuloksia:  Hyvien käytäntöjen siirto partnereiden välillä  Hyvien työpaikalla tapahtuvan oppimisen suunnitteluvaiheen käytäntöjen dokumentointi  Kansalliset siirtostrategiat partnerimaissa